Declan McKenna - Zeros (2020)

Label: Columbia

1. You Better Believe!!! (4:53)
  2. Be an Astronaut (4:35)
  3. The Key to Life on Earth (4:06)
  4. Beautiful Faces (3:16)
  5. Daniel, You're Still a Child (3:58)
  6. Emily (4:12)
  7. Twice Your Size (3:19)
  8. Rapture (3:59)
  9. Sagittarius A* (3:57)
  10. Eventually Darling (4:11)
avatar van musicfriek
Na 3 jaar het lang verwachte 2e album van Declan McKenna, had nog nooit van deze artiest gehoord, ik liep bij toeval tegen het nummer Beautiful Faces aan, de 1e single van dit album. En blij toe, wat een talent is deze 21-jarige Declan. En pas geleden kwam de single The Key to Life on Earth uit en dat is ook een lekkere pop/rocksong. Wat me opvalt is de typische Britse sound.

Maar echt indruk maakte hij met zijn live-optreden van Be an Astronaut. Officieel nog niet uitgebracht, maar deze versie wil ik jullie niet onthouden, heerlijk episch. Nog even geduld voor deze (uitgestelde) release, maar ben ontzettend benieuwd naar de rest.

Declan McKenna - Be An Astronaut (Live) - YouTube

avatar van AstroStart
Album van het jaar in wording? Eerste twee singles behoren tot de beste nummers van 2020 tot nu toe, dus van mij mag het augustus worden. Wat een talent is deze man.

avatar van Mctijn
The Key to Life on Earth had van The Shins kunnen zijn. En dat is een heel mooi compliment

avatar van VladTheImpaler
Be an Astronaut is de eerste single waarvan ik echt opveer, de andere vallen vooralsnog onder de categorie prima.

avatar van Grecio
Ik kan niet wachten op dit album, Be An Astronaut is echt geweldig.

avatar van Pinsnider
Hmm interessant!! Isombard vond ik werkelijk geweldig, maar de hele plaat hield ik niet vol. De eerste signalen van deze nieuwe plaat zijn hoopvol!! Spannend!!

Grecio schreef:
Ik kan niet wachten op dit album, Be An Astronaut is echt geweldig.
Declan klinkt hier een beetje als de Bowie van deze tijd. Beatles-esque en ook Elton John is niet ver weg. Nummer wordt per draaibeurt mooier. Als Declan hier niet mee doorbreekt, dan weet ik het niet meer. Beautiful Faces is ook een erg puike single, staat regelmatig op en de video is top. Het is Declan gegund

Thekillers87327
Album is nog niet eens uit en ik zie alweer een stem...
Wacht gewoon tot de officiële release...

avatar van Zwaagje
musicfriek schreef:

En het is niet eens Country musicfriek.

Zwaagje schreef:
En het is niet eens Country musicfriek.
Ben van meer markten thuis dan alleen country hoor of sta ik nu bekend als countryfriek haha. Deze is vandaag uit, dus hoog tijd om de rest eens te gaan beluisteren.

avatar van Zwaagje
musicfriek schreef:

Ik heb de eerste luisterbeurt er op zitten en talent heeft ie zeker! Productie is goed en er wordt goed gemusiceerd. Een enkel nummer haalt het hoge niveau naar beneden wat mij betreft. Toch betwijfel ik of het voor mij een blijvertje is. Komt ook zoveel moois uit. En een beetje off topic......als je toch van meerdere markten thuis bent....pineapple Thief al gecheckt?

avatar van musicfriek
Er komen zeker een heleboel mooie releases aan, komt ook door de vele uigestelde releases in coronatijd natuurlijk. Nu maak je me toch nieuwsgierig door je beoordeling, ik zet hem zo op.

En The Pineapple Thief is me nog onbekend (ja, je kunt ook niet alles kennen natuurlijk), die zal ik eens proberen, thanks voor de tip!

avatar van Grecio
Vanavond is er een live stream van een concert, waarbij dit album van begin tot einde gespeeld zal worden. Ik wacht nog even met mijn beoordeling tot hierna ben heel benieuwd!

Ik had ook nog niet eerder van McKenna gehoord. Hij is duidelijk liefhebber van de jaren '70 en Bowie is ongetwijfeld een held.

Dit soort glamrock vertaald naar nu hebben we al vele malen eerder gehoord, dus spannend is het totaal niet.

Neemt niet weg dat het lekker weg luistert en dat het met de muzikale omlijsting wel goed zit. Dit soort albums halen mijn jaarlijstje meestal niet, en de vraag is of ik over een jaar überhaupt nog weet wie dit ook al weer was. Maar ondanks dat ben ik er om de zoveel tijd wel weer verzot op (ben me even aan het bedenken welk gelijksoortige albums dit ook hadden in het verleden: Stress, King Charles, Mull Historical Society..... dat werk denk ik).

Wie weet: soms blijft het toch hangen en dan kom ik daar zeker nog op terug. Voor nu een degelijke 3,5*

avatar van AstroStart
Grecio schreef:

Bedankt voor de tip. Last-minute een ticket gekocht en het was zeker de moeite waard. Fijn om aansluitend nog even de hits te horen. British Bombs had best als albumafsluiter mogen fungeren. Dat is ook mijn enige minpunt aan het album. Verder staan er 10 geweldige songs, die stuk voor stuk de moeite waard zijn en vooral live goed uit de verf komen.

Thekillers87327
Wauw! Heel degelijk album zeg!
Eerste twee nummers zijn duidelijk ook het meest inspirerend. Op die nummers hoor je ook bowie erg terug!
Declan doet een ode aan 80s glam rock met eigen inbreng.
Een beetje bowie en een beetje mgmt hier en daar.
I love!

avatar van MRDammann
Fijn album! Paul McCartney meets David Bowie. Ik vind het nog net iets beter dan zijn debuutalbum, vooral door de eerste vijf nummers, wat echt allemaal stuk voor stuk pareltjes zijn. Hoewel sommige nummers al een paar maanden geleden zijn uitgebracht gaan die nog niet vervelen.

avatar van nico1616
De singles beloofden al veel goeds, maar deze 21jarige heeft genoeg in zijn mars om een heel album vol aanstekelijke glamrock te maken.
Veel invloeden zijn hierboven al genoemd: Bowie natuurlijk, maar ik hoor ook Blur en T. Rex. Van dit soort goedgemaakte retromuziek kan ik nooit genoeg krijgen, heerlijke plaat

Ik zie deze knaap opduiken in de mume afrekening. Dacht met de zoveelste onbeduidende eerder platte rock act te maken hebben,maar ik ben positief verrast bij het luisteren van "Be An Astronaut". Fijne kennismaking! Zo zie je maar dat rock allesbehalve dood is. Dat is leuk om vast te stellen. Qua stemkleur is Alex Turner trouwens niet zo hard weg.

avatar van Pinsnider
Geinig. Ik kan me wel vinden in alle vergelijkingen hierboven. Al probeert hij op de eerste twee nummers wel heel letterlijk Bowie te doen. Dat gaat hem trouwens een pak beter af dan Alex Turner op de laatste AM-plaat. Verder vooral een lekkere, enthousiaste, frisse plaat. Ik word wel blij als iemand er een onbeschaamd "lalala-tje" in gooit.

Als het ware het kind van Arctic Monkeys en The Strokes.
Dat is een enorm compliment,me dunkt.

Hoe zit het met de fuzz rond deze artiest? Aan de stemmen te zien hier valt dat tegen..In de UK meer rond te doen?

Declan McKenna is een van de jonge veelbelovende popartiesten die al snel de connectie legt met diepgaande teksten, zonder daarbij zijn doelgroep uit het oog te verliezen. De Londenaar heeft zijn uiterlijke looks mee, waardoor het vaak nog lastiger is om serieus genomen te worden. Alleen de titel What Do You Think About The Car? verwijst al naar waar de jeugd zich tegenwoordig mee bezig houdt. Snel geld verdienen, beroemd worden en indruk maken bij leeftijdsgenoten. Heel simpel uitgelegd, daarin zit wel de kern. De verrassing is er uiteraard bij Zeros wel vanaf, neemt niet weg dat het weer een goed album is geworden.

Ook hier zet de titel je aan om na te denken. Bedoelt hij hiermee de generatie die na de eeuwwisseling geboren is, of is het een verwijzing naar nietsnutten. Geen acceptatie in de maatschappij die gedomineerd wordt door conservatieve veertigers, die er geen zin in hebben om hun positie te delen met een nieuwe lichting werkzoekenden. Door de uitgesproken glamrock invloeden heeft Zeros iets van de jetset glamour in zich. Het is allemaal nog uitbundiger vertaald in de retro pathetische uitspattingen en rockende gitaaruithalen, ja zelfs echte hardrock uithalen zoals in het solerende outro van Be an Astronaut.

Vanaf You Better Believe!!! dansen we op de explosieve aarde de ondergang tegenmoet. De wereld staat op zijn kop, en zelfs van die onderkant ziet het er niet rooskleurig uit. Dat Declan McKenna zijn teksten met een opgeluchte bravoure naar buiten brengt heeft grotendeels te maken met het feit dat de plaat een half jaar heeft moeten wachten om de spreekwoordelijke schappen te verlaten.

Had hij het in de tussentijd moeten herschrijven om er een kritische noot aan toe te voegen? Zeker niet, dit uitgeschreven verhaal gaat over de fictieve persoon Daniel, de antiheld die een raket bouwt om de wereld te ontvluchten, maar daarmee juist de eerste steen legt voor de denkbeeldige muur om zich heen. De kijk van de jong volwassenen is niet zoveel veranderd door Corona, de onvrede was daarvoor al net zo goed voelbaar.

Zeros heeft het expressieve bombastische theatrale van een rockopera in zich met op de achtergrond het decor van haperende flitsende neonlichten. Een tijdmachine die de veiligheid en het knusse gevoel van de jaren zeventig opzoekt. Met de new wave van The Key to Life on Earth wordt er al gesnuffeld aan de jaren tachtig. Een onverwachte dreiging die hij later hevig confronterend oproept met het futuristische Rapture.

Robotstemmen kondigen de opkomst van het deprimerende grijze tijdperk aan met de herrijzenis van het conservatisme. “Mrs. Thatcher Your cruel heart navigates the world we live in With its anger Going nowhere, coming at ya” gevolgd door de hartverscheurende schreeuw “Rapture in my head You say this is up I’m already dead Dead, dead, dead, dead, dead”. Verstillende lyrics waarmee hij ook bij de oudere generatie een brok in de keel bezorgt.

Toch is de toon verder absoluut niet zwaarmoedig te noemen. Declan McKenna is in zijn achterhoofd er zeker wel mee bezig dat hij door een kleine misstap de aandacht van zijn aangeworven publiek kan verliezen. In drie jaar tijd kondigen nieuwe helden zich aan, die met gemak hem van de troon kunnen stoten. Zeros is echter een popvriendelijke plaat geworden, die waarschijnlijk jaren later pas door zijn tienervolgelingen begrepen wordt.

Declan McKenna - Zeros | Pop | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van MIAB
Voor mij is dit album een light versie van zijn debuut. Ik had wat meer verrassing verwacht. Ik merk dat ik moeite heb om het album uit te luisteren. 3*

1. You Better Believe!!! (4:53) --- 3,0
2. Be an Astronaut (4:35) --- 3,5