Lady Gaga - Chromatica (2020)

Label: Interscope

10. Sour Candy (2:37)

met Blackpink

11. Enigma (2:59)
  12. Replay (3:06)
  13. Chromatica III (0:27)
  14. Sine from Above (4:04)

met Elton John

15. 1000 Doves (3:35)
  16. Babylon (2:41)
  17. Love Me Right *
  18. 1000 Doves [Piano Demo] *
  19. Stupid Love [Vitaclub Warehouse Mix] * (3:41)
  20. Stupid Love [Ellis Remix] *
avatar van swoon
Ok Rain on Me is toch wel echt een banger. Gift voor de LGBTQ community in Coronatijden

avatar van E-Clect-Eddy
Met Joanne (2016) en Lady Gaga & Bradley Cooper - A Star Is Born (2018) heeft Lady Gaga laten zien dat ze meer in huis had dan nummers voor de dansvloer.

Een goede vriendin is gek op LaGaGa (en Madonna) en daarop komt dit nog wel eens hier voorbij. Helaas vind ik de twee singles voor dit album weer een stap terug, ondanks de prachtig kleurrijke video's. Dus hopelijk staan er interessantere nummers op de rest van het album.

De hoes zou je trouwens eerder aan een Cyber Punk act koppelen.

swoon schreef:

Zoiets... eigenlijk gaat dat voor het hele album wel op

Artpop vond ik niks waardoor ik al helemaal niet meer aan Joanne begonnen ben. Maar de twee singles van dit album trokken toch wel een beetje om het weer eens te proberen.

Typisch een plaatje dat lekker weg zal draaien in de auto. Niks mis met af en toe een portie catchy pop.

avatar van EttaJamesBrown
M’n dochter van dertien wees me net op de 2 singles. Toch eens checken.

Ik was toch wel nieuwsgierig geworden naar dit nieuwe album van Lady Gaga doordat het weer iets meer zou worden zoals haar eerste albums. Destijds was ik als late tiener wel gecharmeerd van haar progressieve aanpak van popmuziek, maar echt hoogdravend werd het natuurlijk nooit. Zo ook niet op Chromatica, wat niet wil zeggen dat ook dit weer een prima pop/dance-plaat is. Ze grijpt veelal naar de 90's house-sound met een licht industriële sound. Rain on Me vind ik een zeer sterke single en zal denk ik ook de grootste hit zijn van dit album. Het nummer met Elton John valt op, als ook 911 en mijn persoonlijke favoriet Babylon. Die laatste heeft een beetje de sfeer van Madonna's Vogue, al had ik deze misschien niet als afsluiter gezet.

crake schreef:

Je vindt het geen prima pop/dance plaat, maar geeft toch 3,5 sterren?

avatar van Zeedeveel
De vorige plaat van Lady Gaga vond ik geen ontzettend geslaagd experiment. Dit terwijl ik het meestal wel kan waarderen als een muzikant aan het experimenteren is geslagen. Het probleem dat ik met Chromatica heb is dat ik het concept en de visuele uitwerking interessanter vind dat de liedjes die op de langspeler staan. Is Chromatica dan slecht? Nee, maar hoger dan een zeven zal ik Chromatica niet geven. Ik denk sowieso dat de meesters nummers niet de tand des tijds zullen doorstaan á la 'Pokerface' en 'Born This Way'.

Het leukste nummer Chromatica vind ik 'Sine From Above', de samenwerking met Elton John. Als Nederland slim is nodigen ze volgend jaar dit duo uit om te shinen tijdens de pauze van Eurovision. Dit nummer schreeuwt echt Eurovision. Verder vind ik '911' een lekker nummer omdat dit gewoon Lady Gaga meets Daft Punk is. Veel mensen kunnen 'Fun Night' niet waarderen, maar ik vind het wel leuk dat even de band wordt aangehaald met 'Fame'. De samenwerkingen met BLACKPINK en Ariana Grande doen mij niet veel. Al vind ik bij het laatste nummer wederom de visuals (bijv. de regenbui met messen) leuk gevonden. In 'Alice' blijft Gaga zoeken naar Wonderland. Hoewel ze daar niet in geslaagd is, denk dat ze wel weer het juiste receptuur heeft gevonden. Lady Gaga is immers het sterkt wanneer ze popnummers maakt.

avatar van E-Clect-Eddy
Klinkt grotendeels als het afwerken van een Pop / Dance formule. Op voorhand had ik niet zulke hoge verwachtingen dus ben niet heel teleurgesteld na de eerste beluistering. De 90s invloeden zijn heel duidelijk aanwezig... gelukkig niet die oeverloze House dreun maar korte nummers in Pop-format.

Als ik een favoriete moet kiezen dan: Sour Candy en Enigma + Replay klinken als Nu Disco en Franse 90s Dance / House. Ook het nummer met Elton John is grotendeels goed te doen, behalve dat geforceerde Drum & Bass einde.

Tweede helft van het album valt beter dan de eerste. Heb de indruk bij Fun Tonight en 911 dat ze met de loudness hebben gespeeld, wat mij licht irriteert. Volgens mij zijn er wel meer nummers waar ze daarmee spelen.

Wat het album vooral mist zijn goede pakkende teksten en betere hooks. Is geen slecht Dance-album, maar mij wat te glad, LaGaGa die bijna op de automatische piloot staat.

Klinkt voor mij ook een beetje ongeïnspireerd hier en daar. Iets te veel toegegeven aan wat de fans willen zonder scherpe kantjes te behouden (zie: de d’nb-twist in Sine From Above). Hoewel dit wat raar klinkt op eerste gehoor, wist het mij toch te verrassen. De cover (die ik overigens heel cool vind) gaf hoop op een iets gewaagder project. Voor nu ga ik streng zijn en 3 sterren geven.