Prince and the Revolution - Live (2020)

Alternatieve titel: Live in Syracuse, NY, 3 / 30 / 85

Label: Warner Bros.

1. Let's Go Crazy (6:03)
  2. Delirious (2:51)
  3. 1999 (5:51)
  4. Little Red Corvette (3:39)
  5. Take Me with U (4:57)
  6. Yankee Doodle Dandy (3:53)
  7. Do Me, Baby (4:51)
  8. Irresistible Bitch (1:56)
  9. Possessed (4:25)
  10. How Come U Don't Call Me Anymore (7:19)
  11. Let's Pretend We're Married (2:11)
  12. International Lover (2:01)
  13. God (7:46)
  14. Computer Blue (4:15)
  15. Darling Nikki (3:30)
  16. The Beautiful Ones (6:50)
  17. When Doves Cry (9:29)
  18. I Would Die 4 U (3:27)
  19. Baby I'm a Star (10:57)
  20. Purple Rain (19:26)
Heb deze show al jaren als bootleg op cd

Was natuurlijk al op vhs en laatst ook als dvd bij Purple rain als extra. En nu na de 3 daagse YouTube release stond de audio ineens ook op streamings diensten en dan mag ie dus ook op music meter.

Top concert van een artiest die kekhard op weg is om een icoon te worden. Zeker live.
Zijn shows hiervoor waren ook al erg goed,maar hier steeg hij echt boven vele anderen uit.

Mooi document met één van de mooiste live uitvoeringen van Purple Rain wat mij betreft.

avatar van Funky Bookie
Schitterend document. Je kan zien dat Prince nog moet leren hoe hij een show opbouwt. Het middenstuk is nog niet zo krachtig, maar als geheel is het werkelijk een fantastisch concert. lennon het is absoluut de allerbeste live uitvoering van Purple Rain!

avatar van vielip
Deze maar eens even gaan luisteren op spotify. Geweldige setlist met uiteraard veel nummers van het schitterende Purple rain album.

Edit; ben het wel aardig eens met Funky Boogie wat betreft het middenstuk. Dat haalt behoorlijk de flow uit het optreden vind ik. Om naar te kijken is het waarschijnlijk minder storend of zelfs een toevoeging.

Ik kan dit optreden dromen: letterlijk woord voor woord (ook zijn praatjes tussendoor). Zo vaak heb ik het in de jaren '80 gedraaid.

Uiteraard als VHS (maar ik had het ook op cassette) en fijn dat het bij de Purple Rain deluxe zat.

Wat een tijd was dit en wat een energie.

avatar van E-Clect-Eddy
Jeetje, wat een matige opnamekwaliteit. De oorspronkelijk analoge tapes zullen wel schuld daaraan zijn. Regelmatig voelt het alsof ik naar mono-opnames luister.

Vanaf de eerste minuut al die krijsende meisjes is ook een beetje te veel van het goed, doet denken aan The Beatles at the Hollywood Bowl (1977). Net als dat album is dit album een momentopname van hoe populair deze acts waren.

Het volume op de microfoons van The Revolution-leden staat regelmatig te hard of te zacht in de mix, Prince zelf staat er behoorlijk goed in, maar niet de hele tijd. Verder lijkt me de drums iets te zacht in de mix te staan, misschien met opzet om de focus op de stem van Prince te leggen. Ook zonde dat de piano op How Come U Don't Call Me Anymore zo zacht in de mix staat.

Duidelijk een bootleg die nu officieel is uitgebracht, geen idee of Warner nog iets digitaal heeft proberen op te poetsen, maar heb de indruk dat het niet veel heeft opgeleverd.

Jammer van al de mankementen aan deze opnames want Prince and The Revolution hebben er duidelijk wel zin in.

Dat 'mindere tussenstuk' is volgens mij wel in lijn met het thema van de show. Ik meen in de openingsminuut van Let's Go Crazy Prince te horen zeggen "welcome to the afterlife". Spelen met contrasten: hard/zacht - donker/licht - bombast/ingetogen. Het publiek weet hij wel goed te bespelen in dat deel van de show.

Volgens mij spelen ze wel een aantal nummers die op dat moment niet eerder officieel waren uitgebracht of b-kantjes: Yankee Doodle Dandy / Irresistible Bitch / Possessed.

Heb hem zelf in 1988(?) tijdens de Lovesexy-tour live gezien in de Kuip met mijn toenmalige vriendin (zij was een 10x grotere fan dan ik). Mijn eerste concert of tenminste een van de eerste.

avatar van Brunniepoo

avatar van E-Clect-Eddy
Brunniepoo schreef:
Dit is toch gewoon het concert dat bij de luxe editie van Purple Rain zat?

Blijkbaar, want aERodynamIC zei al zoiets in zijn post.

Brunniepoo schreef:
Dit is toch gewoon het concert dat bij de luxe editie van Purple Rain zat?

Klopt. En al sinds de jaren '80 op VHS. Is ooit ook op televisie uitgezonden volgens mij.

avatar van Marco dB
aERodynamIC schreef:

Ja, live via satelliet in Rockpalast op de Duitser. En iedereen was om.