Prince and the Revolution - Live (2020)

Alternatieve titel: Live in Syracuse, NY, 3 / 30 / 85

Label: Warner

1. Let's Go Crazy (6:03)
  2. Delirious (2:51)
  3. 1999 (5:51)
  4. Little Red Corvette (3:39)
  5. Take Me with U (4:57)
  6. Yankee Doodle Dandy (3:53)
  7. Do Me, Baby (4:51)
  8. Irresistible Bitch (1:56)
  9. Possessed (4:25)
  10. How Come U Don't Call Me Anymore (7:19)
  11. Let's Pretend We're Married (2:11)
  12. International Lover (2:01)
  13. God (7:46)
  14. Computer Blue (4:15)
  15. Darling Nikki (3:30)
  16. The Beautiful Ones (6:50)
  17. When Doves Cry (9:29)
  18. I Would Die 4 U (3:27)
  19. Baby I'm a Star (10:57)
  20. Purple Rain (19:26)
Heb deze show al jaren als bootleg op cd

Was natuurlijk al op vhs en laatst ook als dvd bij Purple rain als extra. En nu na de 3 daagse YouTube release stond de audio ineens ook op streamings diensten en dan mag ie dus ook op music meter.

Top concert van een artiest die kekhard op weg is om een icoon te worden. Zeker live.
Zijn shows hiervoor waren ook al erg goed,maar hier steeg hij echt boven vele anderen uit.

Mooi document met één van de mooiste live uitvoeringen van Purple Rain wat mij betreft.

avatar van Funky Bookie
Schitterend document. Je kan zien dat Prince nog moet leren hoe hij een show opbouwt. Het middenstuk is nog niet zo krachtig, maar als geheel is het werkelijk een fantastisch concert. lennon het is absoluut de allerbeste live uitvoering van Purple Rain!

avatar van vielip
Deze maar eens even gaan luisteren op spotify. Geweldige setlist met uiteraard veel nummers van het schitterende Purple rain album.

Edit; ben het wel aardig eens met Funky Boogie wat betreft het middenstuk. Dat haalt behoorlijk de flow uit het optreden vind ik. Om naar te kijken is het waarschijnlijk minder storend of zelfs een toevoeging.

Ik kan dit optreden dromen: letterlijk woord voor woord (ook zijn praatjes tussendoor). Zo vaak heb ik het in de jaren '80 gedraaid.

Uiteraard als VHS (maar ik had het ook op cassette) en fijn dat het bij de Purple Rain deluxe zat.

Wat een tijd was dit en wat een energie.

avatar van E-Clect-Eddy
Jeetje, wat een matige opnamekwaliteit. De oorspronkelijk analoge tapes zullen wel schuld daaraan zijn. Regelmatig voelt het alsof ik naar mono-opnames luister.

Vanaf de eerste minuut al die krijsende meisjes is ook een beetje te veel van het goed, doet denken aan The Beatles at the Hollywood Bowl (1977). Net als dat album is dit album een momentopname van hoe populair deze acts waren.

Het volume op de microfoons van The Revolution-leden staat regelmatig te hard of te zacht in de mix, Prince zelf staat er behoorlijk goed in, maar niet de hele tijd. Verder lijkt me de drums iets te zacht in de mix te staan, misschien met opzet om de focus op de stem van Prince te leggen. Ook zonde dat de piano op How Come U Don't Call Me Anymore zo zacht in de mix staat.

Duidelijk een bootleg die nu officieel is uitgebracht, geen idee of Warner nog iets digitaal heeft proberen op te poetsen, maar heb de indruk dat het niet veel heeft opgeleverd.

Jammer van al de mankementen aan deze opnames want Prince and The Revolution hebben er duidelijk wel zin in.

Dat 'mindere tussenstuk' is volgens mij wel in lijn met het thema van de show. Ik meen in de openingsminuut van Let's Go Crazy Prince te horen zeggen "welcome to the afterlife". Spelen met contrasten: hard/zacht - donker/licht - bombast/ingetogen. Het publiek weet hij wel goed te bespelen in dat deel van de show.

Volgens mij spelen ze wel een aantal nummers die op dat moment niet eerder officieel waren uitgebracht of b-kantjes: Yankee Doodle Dandy / Irresistible Bitch / Possessed.

Heb hem zelf in 1988(?) tijdens de Lovesexy-tour live gezien in de Kuip met mijn toenmalige vriendin (zij was een 10x grotere fan dan ik). Mijn eerste concert of tenminste een van de eerste.

avatar van Brunniepoo

avatar van E-Clect-Eddy
Brunniepoo schreef:
Dit is toch gewoon het concert dat bij de luxe editie van Purple Rain zat?

Blijkbaar, want aERodynamIC zei al zoiets in zijn post.

Brunniepoo schreef:
Dit is toch gewoon het concert dat bij de luxe editie van Purple Rain zat?

Klopt. En al sinds de jaren '80 op VHS. Is ooit ook op televisie uitgezonden volgens mij.

avatar van Marco dB
aERodynamIC schreef:

Ja, live via satelliet in Rockpalast op de Duitser. En iedereen was om.

avatar van R-Know
Ja, leuk.
Maar hebben we dit dan echt nodig?
Er liggen vast veel mooiere opnamen te wachten van Prince die veel mooier klinken dan deze.
Dames en heren platenbazen: graag opnieuw beginnen!

avatar van superfreak
Dit concert werd live op de radio gedraaid. Heb als 15-jarig jongetje het hele concert opgenomen op 2 cassette bandjes. Aan het eind was ik zo moe, dat ik in slaap ben gevallen, maar gelukkig stond het hele concert erop! 1000x gedraaid! Is overdreven natuurlijk, maar zou me niet verbazen als het een keer of 50 is. M'n eerste live ervaring met Prince. Ik denk dat ik de bandjes nog heb. En die Purple Rain versie! Vooral het begin: Prince komt na een paar minuten op het podium met een heerlijk riedeltje op gitaar.

Komt in juni uit op 2cd, 3vinyl en blu ray.

avatar van Funky Bookie
En geremasterd. Daarom word ik toch nieuwsgierig, want de remaster schijnt zeer goed gelukt te zijn.

avatar van Marty McFly
Funky Bookie schreef:

Dus dan is er nogmaals aan gesleuteld, na de "spotify"-versie? Ook blueray is hoopgevend, dat zou betekenen dat de beelden ook weer zijn opgepoetst.

avatar van Funky Bookie
De beelden zijn volgens mij hetzelfde als de beelden van YouTube die al flink opgepoetst waren. Schijnt iets met technische beperkingen te maken te hebben.

avatar van jraw
Nieuwe plaat / update klinkt prima!

De LP klinkt fantastisch en mooi helder

Gitaar en bas lekker op de voorgrond en de stem van Prince is mooi helder. (Op God heel mooi te horen)

Dit is absoluut beter dan wat we tot nu toe gehoord hebben.

Ik was niet enthousiast over de release toen ze m aankondigden,maar ik moet toegeven dat de estate er echt een mooi pakket van heeft gemaakt

Bij de 3lp zit een mooi 16 pagina tellend boekwerk wat een beetje doet denken aan een tourboek

Wat een fantastische band had de man met deze Revolution.... absoluut een document deze release.

Misschien wel de mooiste Purple Rain live uitvoering ooit staat op deze plaat.

avatar van Axeqlusive
Ik had dit album direct in de pre-order geslingerd toen hij werd aangekondigd. Ik heb de expanded versie van Purple Rain niet, maar omdat ik mijn nieuwsgierigheid niet kon bedwingen luisterde ik even wat nummers op Spotify. Toch even slikken. Vooral het filmisch ingebracht applause de hele tijd. Een erg gedateerde live-opname, maar goed... we zijn ondertussen ruim 35 jaar verder.

Toen kwam afgelopen week het vinyl binnen. Al direct bij 'Crazy' is het verschil hoorbaar. Alles is goed gebalanceerd en mooi helder. Een verbetering op alle vlakken, had niet gedacht. Ben nu toch stiekem erg benieuwd of de Blu-ray ook nog een verbetering in beeld heeft opgeleverd. Die durfde ik niet gelijk te bestellen, gewoonweg omdat het bronmateriaal weinig ruimte voor verdere verbetering liet... maar wie weet.

Dit is in elk geval genieten! Benieuwd of ze estate zich binnenkort eens gaat wagen aan een mooie release met materiaal uit de 90s. Ik dacht dat er iets van Diamonds and Pearls in de planning stond, wellicht stoppen ze die á la SOTT vol met unreleased tracks en een (of zelfs meerdere) concerten.

avatar van jraw
Axeqlusive schreef:

Check YouTube/Vevo, daar staan minimaal drie nummers van deze Blu-ray (op officiële Prince-kanaal). Die geven een aardige indruk van de beeldkwaliteit.

avatar van Funky Bookie
Na de nieuwe release weer enkele keren herbeluisterd en ik voeg nu ook dat laatste halfje toe. Ontzettend knap wat Prince laat zien en horen en alleen vanwege deze versies van Purple Rain en The Beautiful Ones mag ik eigenlijk geen aftrek meer geven.

Ik heb inmiddels de dus geremasterde 2022 Blu-spec CD2 versie uit Japan binnen en ben het helemaal met jullie eens: dit is een uitstekende remaster van dit legendarische Prince concert. Vanaf Blu-spec CD klinkt het dan nog wat beter. Nog steeds te bestellen in Japan trouwens.