SAULT - UNTITLED (Black Is) (2020)

Funk / Soul
Label: Forever Living Originals

1. Out the Lies (2:01)
  2. Stop Dem (3:38)
  3. Hard Life (4:33)
  4. Don't Shoot Guns Down (1:52)
  5. Wildfires (3:26)
  6. X (1:24)
  7. Sorry Ain't Enough (4:59)
  8. Black Is (1:52)
  9. Bow (4:05)

met Michael Kiwanuka

10. This Generation (0:46)

met Laurette Josiah

11. Why We Cry Why We Die (2:44)
  12. Black (3:53)
  13. Us (1:05)
  14. Eternal Life (3:59)
  15. Only Synth in Church (0:56)
  16. Monsters (3:27)
  17. June Child (0:58)
  18. Miracles (4:17)
  19. Hold Me (2:45)
  20. Pray Up Stay Up (3:45)
avatar van Minneapolis
Het nogal actuele thema heeft duidelijk de voorrang gekregen. Ik mag het wel als artiesten zo betrokken zijn, maar muzikaal vind ik het echter veel minder interessant. Op enkele weer lekker groovende nummers na als: Wildfires (ook tekstueel), Bow (met Kiwanuka), Why we cry why we die, Miracles (met weer zo'n tof koortje) en Hold me.
Monsters klinkt heel erg Danger Mouse (als op het Karen O album).

avatar van panjoe
Wildfires!

avatar van FlyLo
Toch een lekkere vibe weer dit album. Groeiertje

avatar van waxs
Het is weer veel van het zelfde maar dat mag de pret niet drukken. Hele stevige breaks, funky baslintjes, opbeurende melodieen en soulvolle zang. Niet alle nummers zijn even sterk op deze 56 minuten durende plaat maar er staan weer een paar pareltjes op die meer dan de moeite waard zijn. Knap hoe het niveau van deze plaat, na 2 releases in 2019, wederom consistent blijft in kwaliteit.

avatar van spoon
Doet in niets onder voor 5 en 7. Deze is nog veelzijdiger en (nog) krachtiger in boodschap en stijl.

Op het spoor gezet via een review in NRC. Volledig gemist in 2019, nu een catch up gedaan. Erg vet!

avatar van ArthurDZ
Dit lijkt opgezet als dé Black Lives Matter-plaat, de thematiek ligt er in ieder geval heel dik op, zonder dat het fel, hard of boos wordt zoals bijvoorbeeld op vele recente hiphopnummers. Dit lijkt me op het eerste zicht met een positievere inslag gemaakt: een lofzang op all things black. Zeker mooi gedaan, hoewel de nummers soms de neiging hebben om een beetje te gaan meanderen op momenten waarop ik net hoopte dat de kraan volledig open zou worden gedraaid.

avatar van Kos
Kos
Wildfires is idd prachtig.

avatar van Tempel
Kende SAULT niet maar kwam volgende tegen in NRC:

SAULT maakt zeldzaam prachtig album over trots, uitputting en hoop - NRC

Ja wat je dan ook vindt van de protesten, wat je dan ook vindt van zoals NRC het noemt zwarte muziek, dan is je aandacht getrokken. Eerste luisterbeurt valt zeker niet tegen, mijn genre niet maar wel genoeg variatie en verrassingen om aandachtig te blijven luisteren. Inderdaad Wildfires en Bow springen er op zeker uit. Bow is heerlijk en of dat nu de bijdrage van Kiwanuka is of niet, die ga ik nog vele malen luisteren...

avatar van Poles Apart
Het nieuwe album staat al klaar: 'UNTITLED (Rise)'.

avatar van Mausie
Poles Apart schreef:
Het nieuwe album staat al klaar: 'UNTITLED (Rise)'.

SAULT - UNTITLED (Rise) (2020) - MusicMeter.nl