SAULT - UNTITLED (Black Is) (2020)

Funk / Soul
Label: Forever Living Originals

1. Out the Lies (2:01)
  2. Stop Dem (3:38)
  3. Hard Life (4:33)
  4. Don't Shoot Guns Down (1:52)
  5. Wildfires (3:26)
  6. X (1:24)
  7. Sorry Ain't Enough (4:59)
  8. Black Is (1:52)
  9. Bow (4:05)

met Michael Kiwanuka

10. This Generation (0:46)

met Laurette Josiah

11. Why We Cry Why We Die (2:44)
  12. Black (3:53)
  13. Us (1:05)
  14. Eternal Life (3:59)
  15. Only Synth in Church (0:56)
  16. Monsters (3:27)
  17. June Child (0:58)
  18. Miracles (4:17)
  19. Hold Me (2:45)
  20. Pray Up Stay Up (3:45)
avatar van Minneapolis
Het nogal actuele thema heeft duidelijk de voorrang gekregen. Ik mag het wel als artiesten zo betrokken zijn, maar muzikaal vind ik het echter veel minder interessant. Op enkele weer lekker groovende nummers na als: Wildfires (ook tekstueel), Bow (met Kiwanuka), Why we cry why we die, Miracles (met weer zo'n tof koortje) en Hold me.
Monsters klinkt heel erg Danger Mouse (als op het Karen O album).

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Wildfires!

avatar van FlyLo
Toch een lekkere vibe weer dit album. Groeiertje

avatar van waxs
Het is weer veel van het zelfde maar dat mag de pret niet drukken. Hele stevige breaks, funky baslintjes, opbeurende melodieen en soulvolle zang. Niet alle nummers zijn even sterk op deze 56 minuten durende plaat maar er staan weer een paar pareltjes op die meer dan de moeite waard zijn. Knap hoe het niveau van deze plaat, na 2 releases in 2019, wederom consistent blijft in kwaliteit.

avatar van spoon
Doet in niets onder voor 5 en 7. Deze is nog veelzijdiger en (nog) krachtiger in boodschap en stijl.

avatar van VDB79
Op het spoor gezet via een review in NRC. Volledig gemist in 2019, nu een catch up gedaan. Erg vet!

avatar van ArthurDZ
Dit lijkt opgezet als dé Black Lives Matter-plaat, de thematiek ligt er in ieder geval heel dik op, zonder dat het fel, hard of boos wordt zoals bijvoorbeeld op vele recente hiphopnummers. Dit lijkt me op het eerste zicht met een positievere inslag gemaakt: een lofzang op all things black. Zeker mooi gedaan, hoewel de nummers soms de neiging hebben om een beetje te gaan meanderen op momenten waarop ik net hoopte dat de kraan volledig open zou worden gedraaid.

avatar van Kos
Kos
Wildfires is idd prachtig.

avatar van Tempel
Kende SAULT niet maar kwam volgende tegen in NRC:

SAULT maakt zeldzaam prachtig album over trots, uitputting en hoop - NRC

Ja wat je dan ook vindt van de protesten, wat je dan ook vindt van zoals NRC het noemt zwarte muziek, dan is je aandacht getrokken. Eerste luisterbeurt valt zeker niet tegen, mijn genre niet maar wel genoeg variatie en verrassingen om aandachtig te blijven luisteren. Inderdaad Wildfires en Bow springen er op zeker uit. Bow is heerlijk en of dat nu de bijdrage van Kiwanuka is of niet, die ga ik nog vele malen luisteren...

avatar van Poles Apart
Het nieuwe album staat al klaar: 'UNTITLED (Rise)'.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Poles Apart schreef:
Het nieuwe album staat al klaar: 'UNTITLED (Rise)'.

SAULT - UNTITLED (Rise) (2020) - MusicMeter.nl

avatar van Nr.4
Potverdikkeme vet dit. Samen met die opvolger een schitterend geheel om dit jaar muzikaal in te vatten. Is al bekend wie dit zijn/is?

ohmusica
Nr.4 schreef:

6 oktober - volkskrant.nl

avatar van Reijersen
Na alle meer dan lovende kritieken over zowel dit album als over het andere uit dit jaar heb ik deze ook maar eens aangezet. Het is duidelijk, ook vanwege het allesomvattende onderwerp, dat dit echt een album-album is en geen album van de losse songs. Er zitten een paar goed gemaakte songs tussen, maar ik mis ook weleens wat aan de nummers. Ik moet zeggen dat ik de lovende woorden zeker begrijp, maar het weet me ook weer echt te weinig te pakken zodat ik zelf ook zo lovend zal zijn. Laat ik het zo zeggen: ik hoor het wel, maar ik voel het niet.

avatar van Zidaan
Dit album van het tweeluik (mogen we het zo noemen?) uit 2020 weet mij meer te boeien. Doet me bij vlagen denken aan Blood Orange/Devonté Heynes en dat bekoort mij wel. Klinkt zalig en inhoudelijk ook relevant.

Dé soundtrack van het oh zo verwarrende, kloterige en toch bijzondere 2020?! Wellicht.

Bij het beluisteren van UNTITLED (Black Is) gaan de emoties alle kanten op, wat niet zo vreemd is gezien de aanpak ervan: collages, fragmenten, mysterie, ongrijpbaarheid en toch vertrouwdheid.

Ik voel de broeierigheid die ik ook voelde ten tijde van het debuut van Massive Attack. Maar daarbij voel ik, net als toen ook bij Massive Attack, een zekere afstand. Een afstand die mij er vooralsnog van weet te weerhouden het op te nemen in mijn jaarlijstje of te verklaren als misschien wel toekomstig meesterwerk.

Misschien iets te geforceerd? Ik durf het niet te zeggen. De tijd gaat leren hoe ik dit echt ga beoordelen. Nu wint de verrassing het nog wel en ik ga lekker op de grooves. Het hoofd is al zover, nu het hart nog.

avatar van Cor
Cor
aERodynamIC schreef:

Mooie duiding. Mijn hart is al gevonden

avatar van Cor
Cor
Blijft heel fijn dit, ook album nummer drie. Bijzonder hoe een stevige boodschap (Black Lives Matter) zo vreedzaam, liefdevol en niet agressief wordt neergezet. Heb toch wel een zwak voor de nummers waar wordt teruggegrepen naar de afrobeat. En de gospel van het slotnummer. Op naar Untitled (Rise) nu.

avatar van Frenz
Ook team Wildfires hier, wat een prachtig nummer. Black doet me sowieso meer dan Rise. Maar nog steeds vind ik dat beide albums teveel gehyped worden.