SAULT - UNTITLED (Rise) (2020)

Funk / Soul
Label: Forever Living Originals

1. Strong (6:18)
  2. Fearless (4:09)
  3. Rise (1:01)
  4. I Just Want to Dance (4:21)
  5. Street Fighter (3:09)
  6. Son Shine (3:16)
  7. Rise Intently (0:50)
  8. The Beginning & the End (3:38)
  9. Free (5:05)
  10. You Know It Ain't (3:38)
  11. Uncomfortable (3:16)
  12. No Black Violins in London (1:28)
  13. Scary Times (3:39)
  14. The Black & Gold (3:04)
  15. Little Boy (3:53)
avatar van Mausie
Productieve groep dat SAULT hopen op pareltjes als Wildfires, Monsters en Bow van de voorganger.

Ja, 4 albums in 18 maanden zie ik. Ongekend productief. Ik had wel eens een nummer gehoord en heb met name Wildfires veel gedraaid, maar vandaag iets meer beluisterd en ik ben erg onder de indruk van deze anonieme groep muzikanten.

De vorige plaat is al goed, maar deze slaat echt alles. Het begint vol vuur, met enorm swingende nummers en opvallend veel batacuda-invloeden. Gaandeweg wordt de plaat steeds rustiger, maar zeker niet minder indrukwekkend. Scary Times is vooralsnog een van mijn favorieten, maar wie weet hoe zich dat de komende tijd ontwikkelt.

Los van de nummers ook waanzinnig geproduceerd trouwens. Zou me niets verbazen als dit het album van het jaar werd voor mij.

avatar van Minneapolis
herman schreef:
en opvallend veel batacuda-invloeden. .

Ja, die zag ik ook niet aankomen! Ik ben pas met mijn eerste luisterbeurt bezig, maar wat ben ik blij met deze mysterieuze, creatieve groep, die ik graag volg. Een behoorlijke mix aan fijne invloeden, fris en modern, maar gelukkig i.t.t. 99% van de hedendaagse uptempo wel groovy, funky en vooral ook organisch klinkend (als tegenhanger van al die fantasieloze plastic opgepompte deuntjes).

avatar van peterjames777
Bijzondere groep deze SAULT, wat een talent.
Hier staan ook weer zeer bijzondere tracks op zoals Scary Times, Strong, Fearless en Free.

Dit album doet me door de strijkers ook wel denken aan Love & Hate van Michael Kiwanuka.

Houdt het dan nooit op met de ene op de andere parel van dit collectief!
Toch is deze nu wel mijn favoriet omdat er meer variatie aanwezig is disco/funk/soul maar dan van nu. Neem daar bij de lyrics van nu en je hebt volgens mij 1 van de toppers van dit maffe jaar. Fijn dat 2020 toch nog iets goeds brengt.

avatar van spoon
WTF ?!!

Wat een creatief clubje, ben benieuwd of ik hier wederom 4,5* kwijt kan.

avatar van FlyLo
Gewoon weer genieten dit album
Ongekend om 4 albums van dergelijke kwaliteit en variatie uit te brengen, laat staan op zo'n korte tijd

avatar van Minneapolis
SAULT liefhebbers: als het wat meer naar R&B met een vleug neo-soul mag, check dan ook Cleo Sol - Rose in the Dark.
Nummers als Young love of Rose in the dark klinkt redelijk als SAULT, maar op de meeste andere nummers zal alleen de stem herkenbaar zijn.

avatar van Flipm0de
Vorige UNTITLED album is langs me gegaan en moet nog beluisterd worden, deze daarentegen staat al het hele weekend op en klinkt weer als een voltreffer van SAULT.

avatar van ohmusica
Het is niet helemaal mijn genre, maar hier staan wel veel geweldig .geproduceerde nummers op, je schiet heen en weer door de historie van ‘black’ music.

avatar van Broem

Me too (zonder #) Inmiddels draaiend en zoekend naar de reden voor deze volle mep. Mwah....

avatar van Zwaagje
Broem schreef:

Vooralsnog ontgaat dat mij ook.
Intrigerend is het wel.....

avatar van AstroStart
Vooral eerste helft is genieten. Tweede helft, wel oke.

avatar van dafit
Uit mijn tweewekelijkse nieuwsbrief over de beste nieuwe popmuziek (aanmelden kan hier):

Wie in deze tijd als artiest succesvol wil zijn, moet zichzelf als ‘brand’ in de markt zetten en een ‘fanbase’ opbouwen. Het is verfrissend dat het Britse SAULT daar mooi niet aan meedoet. In achttien maanden tijd bracht dit mysterieuze muziekgezelschap maar liefst vier albums uit, zonder optredens, interviews, videoclips en Instagram-posts. Sterker: het is nog steeds niet helemaal bekend wie er naast producer Inflo (Little Simz en Michael Kiwanuka) betrokken zijn bij dit collectief. Alles draait om de muziek.

Na het bejubelde Untitled (Black Is) van juni is daar nu al opvolger Untitled (Rise) en die is nog veel beter. Ook deze plaat biedt een mix van soul, funk, gospel en spoken word, maar daar zijn nu dance en disco aan toegevoegd. Vooral op de verslavende eerste helft zijn de invloeden van artiesten als Michael Jackson, Stevie Wonder, Marvin Gaye, The Roots en Massive Attack hoorbaar.

De spannende ritmes, drums en percussie zorgen voor een geweldige boost, waarbij je moeilijk stilt kunt zitten. Neem alleen al de Batacada-achtige percussiegroep die halverwege het groovende Strong wordt opgetrommeld en ook I Just Want to Dance opsiert. De opzwepende mix, waarin zang en samples elkaar afwisselen, doet denken aan The Avalanches’ Since I Left You (2001), waarop ook in sneltreinvaart een groot deel van de muziekgeschiedenis langskomt.

Doordat er muzikaal zoveel gebeurt, mis je aanvankelijk haast dat SAULT hier ook racisme en politiegeweld aan de kaak stelt. Dat gebeurt in de laatste vijf nummers op een meer ingetogen wijze. “Why do you keep shooting us?”, klinkt het op het sobere Uncomfortable met piano en spaarzame percussie. Het is knap dat op deze meesterlijke rijke plaat niet alleen woede hierover doorklinkt, maar ook de Bijbelse boodschap van hoop. Zoals op de prachtig gezongen afsluiter Little Boy: “Heaven’s angels / Is shining down on us / They won’t go away / God has chosen us”

Mooi stuk in de Volkskrant:

Eén ding weten we wel zeker. De platen Untitled (Black Is) en Untitled (Rise) verdienen dezelfde monumentale status als Marvin Gaye’s What’s Going On (1971) en Public Enemy’s It Takes a Nation to Hold us Back (1988), als soundtrack bij de zich voortslepende strijd tegen racisme en ongelijkheid. Als iemand dit jaar de tijdgeest op muziek heeft weten te zetten, dan is dat toch echt Sault.

Wie zit er achter het steengoede en mysterieuze Sault, de Banksy van de muziekwereld?
- volkskrant.nl

avatar van davevr
dit is niet normaal goed. Staat untitled (black is) nu al in mijn lijstje van 10 platen van t jaar, komt deze binnen. En die is nog beter dan de vorige. Toen ik begin te luisteren, eerste nummer, dacht ik : Ok, wat dances, disco, funk en na een paar minuten breekt dat nummer open. Die drums, die ritmes, en dat stopt niet. Gewoon een hele plaat lang dansbaar, intens, en die teksten. Lang geleden dat ik zo een geheel hoorde.

Wat is dit?

Staat nu non stop te draaien hier.

avatar van Fathead

De Banksy van de muziek? Maar dit lijkt toch helemaal niet op Massive Attack?

Over dit album:
Komt echt op een goed moment. Gedeeltijke lockdown, klotevirus om ons heen, we trekken ons weer terug.

Maar als we ons dan toch terugtrekken, dan doen we dat met deze plaat! Dansend door de kamer, opgezweept en verhit. Perfect medicijn tegen coronakaters...