SAULT - UNTITLED (Rise) (2020)

Funk / Soul
Label: Forever Living Originals

1. Strong (6:18)
  2. Fearless (4:09)
  3. Rise (1:01)
  4. I Just Want to Dance (4:21)
  5. Street Fighter (3:09)
  6. Son Shine (3:16)
  7. Rise Intently (0:50)
  8. The Beginning & the End (3:38)
  9. Free (5:05)
  10. You Know It Ain't (3:38)
  11. Uncomfortable (3:16)
  12. No Black Violins in London (1:28)
  13. Scary Times (3:39)
  14. The Black & Gold (3:04)
  15. Little Boy (3:53)
avatar van Frenz
Dit is wel de moeder aller hypes. Iconisch worden in het jaar dat je muziek uitkomt, knap hoor. De Volkskrant gaat er ook nog eens ruim overheen met ronkende woorden.

Voorlopig klinkt het aardig, eclectisch op een goede manier, maar net als koosknook hoor ik de urgentie niet.

Dezelfde monumentale status als Marvin Gaye en Public Enemy? Marvin draait zich om z'n graf en ik maak hierbij excuses aan Public Enemy.

avatar van yeahyeahyeah
Jammer van die bombastische recensies. Je kan muziek ook kapot hypen. Nu wordt deze plaat blijkbaar gespiegeld aan absurde verwachtingen uit een recensie, in plaats van onbevooroordeeld te luisteren.

Natuurlijk is dit geen What's Going On of It Takes A Nation... Het is een gewoon een heerlijke plaat om al je frustraties over de wereld van nu mee van je af te dansen.

avatar van spoon
Persoonlijk vind ik vooral de zeikers die moeten zaniken over de hype bloedirritant. Zie je steeds meer hier op mume. Als het aandacht krijgt in de pers, moet het wel middelmatige prut zijn, dat idee.

Ik vind dat deze band echt wat te melden heeft. Dat doen ze op een zeer goede, oprechte en bescheiden manier.

avatar van VDB79
spoon schreef:

Keep calm

Opener Strong geeft me soms een beetje een Janelle Monáe gevoel. Het hele album voelt ook iets funkier aan dan de voorganger.

Knap om twee van dit soort verrassingen in een jaar tijd af te leveren.

avatar van Frenz
spoon schreef:
........ Als het aandacht krijgt in de pers....

Da's dan weer het toppunt van understatement, je kan toch niet ontkennen dat de vergelijkingen volledig over the top zijn bij deze/dit band/DJ/collectief? Op zich ben ik het met je eens dat het hier bon ton is om het per definitie oneens te zijn met vooral Oor en De Volkskrant.

Maar goed, bij Black Is hoor ik iig wel meer de urgentie, Rise doet mij veel minder. Niks mis mee, maar het hemelbestormende en vernieuwende/richtinggevende hoor ik niet.

avatar van sq
sq
Misschien wat oneigenlijk om dat hier te vragen, maar waarom is het zo ontzettend lastig om dit album ergens te kopen. Overal uitverkocht en op Discogs is onlangs al meer dan 100 euro voor een vinylversie betaald. Iemand een idee wat ik het beste kan doen? Gewoon even wachten totdat er wat bijgemaakt worden?

avatar van Nr.4
sq schreef:

- hhv.de
Hier gewoon te pre-orderen. Zeer betrouwbare site, gebruik ik vaak.

avatar van VDB79
Wel in de gaten houden dat die platen uit UK komen en er mogelijk invoerrechten/BTW geheven zullen worden ivm Brexit.
Hhv en anderen hebben orders geplaatst in 2020 onder oude voorwaarden maar zullen evt. extra. kosten mogelijk wel doorrekenen.

avatar van sq
sq
Dank Nr.4 voor referentie hhv want die had ik gezien maar heb er nog geen ervaring mee. En net als VDB79 ben ik even 'pas op de plaats' mbt UK. Inmiddels ben ik nog meer pre-order mogelijkheden tegengekomen, maar nergens dus echte koopmogelijkheden. Ik wacht het nog even af. Maar mijn vraag was dus eigenlijk of er bij wijze van hype expres te weinig aanbod is gemaakt? Ik heb dat namelijk al meer gezien (bij andere artiesten). Op de bandcamp merch-site van de artiest staat trots 'sold out' bij letterlijk elke uitgave. Lekker dan.

avatar van Mjuman
sq schreef:

Afgezien van de Brexit, waarvan de impact (invoerechten te betalen) mee zou vallen, is er nog een goede reden om even niets uit de UK te bestellen: Royal Mail kampt met een enorme back log - ik zit nog steeds te wachten op dingen die al 3e week november zijn verstuurd, helaas zonder track 'n trace.

avatar van Reijersen
De hype was aan natuurlijk. Dit ietwat lichtere werk van de twee doet mij een stuk meer dan Black Is. Zelf vind ik de gehele vibe van het album vooral samen te vatten in het woord cool. Sowieso een lekker funky album met wat disco-invloeden, maar ook invloeden uit hiphop en afrofunk. Mooi geproduceerde nummers met vocalen die niet per se opvallend, maar meer in dienst van de producties functioneren. Een album ook bovenal met een prettige groove.

avatar van Choconas
Het verhaal mag inmiddels gevoeglijk bekend verondersteld worden: SAULT is een wat raadselachtig collectief, dat een waanzinnig lekker amalgaam van soul, funk, hiphop en afrobeat maakt. Het mysterie schuilt erin dat er maar betrekkelijk weinig over de groep bekend is, ze geven bijvoorbeeld geen interviews en treden niet live op. Wat we wel weten is dat SAULT uit het Verenigd Koninkrijk komt en dat Dean “Inflo” Wynton de productie op zich heeft genomen. Het sterke vermoeden bestaat dat Inflo op dit album heeft samengewerkt met neo-soul zangeres Cleo Sol en de Amerikaanse rapper Kid Sister, maar dat is vooralsnog niet officieel bevestigd. Overigens is dit al het tweede album dat SAULT in 2020 uitbracht, eerder in het jaar kwam reeds het album SAULT - UNTITLED (Black Is) uit. Dit album is echter mijn favoriet, met buitengewoon sterke nummers als Strong, Free, Fearless en I Just Want to Dance.

avatar van davevr
Dit is gewoon echt goed. Ja ja, het is geen What's going on maar beter en relevanter dan als die saaie Berningerenandererommel dat uitkomt.

avatar van Cor
Cor
Opnieuw is de toon iets verschoven of opgeschoven. Nu overheerst optimisme en bravoure, maar het wordt nergens arrogant of liefdeloos. Wat een verrijking voor het muzieklandschap, dit SAULT.

avatar van Sparks
The Black en Gold is mooi stukje muziek alleen door dat gekraak op dat nummer krijg ik voortdurend het idee dat m'n oortjes het aan het begeven zijn. Behoorlijk afleidend en jammer!