Ayreon - Transitus (2020)

Metal / Rock
Label: Mascot

1. Fatum Horrificum (10:24)
  2. Daniel's Descent Into Transitus (2:41)
  3. Listen to My Story (4:03)
  4. Two Worlds Now One (4:06)
  5. Talk of the Town (5:21)
  6. Old Friend (1:41)
  7. Dumb Piece of Rock (4:13)
  8. Get Out! Now! (5:05)
  9. Seven Days, Seven Nights (1:27)
  10. Condemned Without a Trial (3:50)
  11. Daniel's Funeral (4:58)
  12. Hopelessly Slipping Away (4:28)
  13. This Human Equation (4:20)
  14. Henry's Plot (2:19)
  15. Message from Beyond (5:21)
  16. Daniel's Vision (1:45)
  17. She Is Innocent (2:10)
  18. Lavinia's Confession (1:53)
  19. Inferno (2:17)
  20. Your Story Is Over! (2:42)
  21. Abby in Transitus (3:02)
  22. The Great Beyond (2:49)
avatar van Ayreonfreak
Verschrikkelijk foute albumhoes, maar ik ben weer benieuwd naar dit nieuwe werkje. De line-up spreekt mij niet in het bijzonder aan, behalve Cammie Gilbert van Oceans Of Slumber. Dat is een talent bij uitstek. Ik heb er wel zin in en hoop dat Lucassen mij eens weer weet te verrassen.

Wat mij zo nieuwsgierig maakt is de inbreng van de top gitaristen: Joe Satriani en Marty Friedman.
Daarbij nog de drummer van Threshold, de zanger van Arena en de zangeres van Epica. Arjan is goed bezig weer!!

avatar van AstroRocker
Were not gonna take it!!!!!
Gast bijdrage van Dee Snyder!
Twisted Sister is niet mijn muziek, maar ben toch wel nieuwsgierig naar zijn bijdrage.

avatar van ProGNerD
Had me erg verheugd op z'n show op Loreley deze zomer, maar die gaat om de wel bekende reden helaas niet door.

Maar hier kunnen we ons weer op verheugen, gelukkig. Al blijven we vurig hopen dat het live meemaken van muziek binnen afzienbare tijd ook weer tot de "normale" mogelijkheden behoort...

avatar van gigage
Neal Peart schreef:

De drummer van Threshold is als gastzanger opgenomen. Metaldrummer Ed Warby ( Gorefest) zit deze keer niet achter de kit maar Juan van Emmeloot, een rock/ fusion drummer.

Maar inderdaad, fijne line up weer.

avatar van BlauweVla
AstroRocker schreef:
Were not gonna take it!!!!!
Gast bijdrage van Dee Snyder!

Ik verwacht dat zijn bijdrage meer in de stijl van zijn laatste soloalbum is, "For The Love Of Metal".

avatar van jasper1991
Get Out Now en Hopelessly Slipping Away zijn te zien. We kunnen alvast genieten van een flitsende gitaarsolo van Satriani in de eerstgenoemde. Ik verwacht weer een hoop wilde voorbarige conclusies op basis van deze twee, maar ik moet dit soort eerder uitgekomen nummers altijd even plaatsen en afwachten hoe ze in het geheel opgaan.

avatar van ProGNerD
Hier de eerste vrijgegeven nummers:
Ayreon - Get Out! Now!
Ayreon - Hopelessly Slipping Away
#zin in

avatar van jailhouserocker1
Die (bijna) altijd aanwezige vrouwelijke achtergrondkoortjes grrrrrrrrrr

avatar van gigage
"How can you be so twisted" zingen tegen Dee Snider. Funny as hell

avatar van The_CrY
Ik ben eigenlijk sinds The Theory of Everything een beetje Ayreon-moe. Het begint allemaal een beetje op elkaar te lijken. Deze twee nummers weten me ook niet echt te verrassen. Dan heb je unieke zangers als Dee Snider en Cammie Gilbert, en dan mogen ze nog exact hetzelfde doen als wat we op vorige albums al zo vaak hebben gehoord. Het zal vast wel weer goed zijn als album, en misschien ligt het aan mij, maar ik word hier niet heel enthousiast van.

avatar van ProGNerD
Pre-order van de signed 5 disc set met bijbehorend stripboek (!) inmiddels geplaatst; is Arjen en z'n companen zeer gegund en z'n geld ongetwijfeld dubbel en dwars waard...

avatar van NoMind
De bestelling is binnen en de eerste luisterbeurt zit erop. Hier is weer kwaliteit afgeleverd door onze legendarische West-Brabantse prog held. Ja, ik mag een beetje bevooroordeeld zijn ...

NoMind schreef:

Al binnen ? Mazzelaar, ik lig nog met smart te posten achter m'n voordeur in afwachting van een bezorger...
Vertuurd per reguliere post of DHL / koerierdienst ?

Het lijkt er op dat earbooks en cd's al zijn verstuurd. Vinyl is hier nog niet binnen, ook nog geen verzendbevestiging. Nog even wachten dus
Ik kreeg wel al een downloadlink, maar ik wil geen gecomprimeerde zooi horen... Ik mis eigenlijk een FLAC download.

avatar van NoMind
ProGNerD schreef:

Vertuurd per reguliere post of DHL / koerierdienst ?
Ik ontving het album (vinyl) via PostNL. Morgen zul je hem vast wel binnen hebben. Alvast veel luisterplezier!

avatar van SolidKevin
Gisteren heb ik het album binnengekregen en heb er ook maar meteen naar geluisterd. Om heel eerlijk te zijn, weet het me niet echt te pakken. Ayreon neigt altijd een klein beetje naar theatraal, over de top en kitsch (wat ik overigens niet erg vind), maar in veel gevallen gaat het er niet overheen. Bij Transitus gebeurt dat (meermaals) wel.

Het was ook de eerste keer dat ik me afvroeg wat de toegevoegde waarde van de verschillende zangers en zangeressen nou eigenlijk was. Ze klinken soms ook een beetje als een parodie van zichzelf. Ik heb Tommy Karevik bijvoorbeeld heel hoog zitten, maar ik heb hem op dit album bijna geen rechte noot horen zingen. Ik kreeg soms een beetje kriebels van al die Mariah Carey-achtige ad libs die hij maar bleef gebruiken.

Instrumentaal is het wel weer heel goed, maar dat is niet echt een verassing bij een plaat van Arjen. Voor nu blijf ik even steken op 3,5*. Misschien dat een volgende luisterbeurt beter bevalt, maar ik ben er bang voor.

avatar van jasper1991
Heb hem ook ontvangen. En geluisterd. Tja, probeer het vuur maar brandende te blijven houden op album nummer 10 (exclusief side projects!). Het lijkt soms onvermijdelijk dat de verveling een beetje gaat toeslaan. Al op het vorige album werden eerder gebruikte zangers opnieuw ingezet. Op zich niet erg, maar vond de verzameling op The Source wel wat beter dan deze. The Source was relatief hard, deze wat meer proggy misschien. Beetje 'horror'-sfeertje, relatief bombastisch. Stripboekje erbij, tja, best grappig, mooie tekeningen. Voelt beetje geforceerd ofzo, alsof er een nieuwigheidje per se bij moet om het leuk te houden. Het album begint wel gaaf en heeft best zijn momenten. Paul Manzi vind ik geweldig. Cammy Gilbert zingt ook met veel gevoel. Dat van Mills met die stemmen over elkaar moet Arjen niet opnieuw willen doen vind ik. Wel leuke rol voor Simone Simons; alleen This Human Equation, op zich leuk nummer, heeft zo'n irritant bigbandcliché met 'nice'. Aan het einde was een nummer dat me deed denken aan Cassandra Complex van Star One. Zeker niet verkeerd al met al, met wat aardige nieuwigheden en voldoende catchy momenten.

avatar van ProGNerD
Hier ook binnen inmiddels (earbook pre-order); ziet er gelikt uit in ieder geval. Dit weekend uitgebreid luisteren: # zin in en erg benieuwd naar het hele muzikale avontuur...

jasper1991 schreef:
Niet Cassandra Complex, maar Digital Rain - thema hoor je voor het eerst in Talk of the Town, maar wordt tegen het einde prominenter.

avatar van Leptop
1 uur en 20 minuten. Dit is een hele zit. De eerste 10 minuten bevestigen dat beeld. Het klinkt weliswaar weer geweldig, maar ik zal tijd moeten hebben en de moed verzamelen om dit album goed tot me te nemen. Uitdaging.

avatar van OzzyLoud
Nha nha nhaaa.... Its The Theory Of EveryThing all over again!..........
Ja ik ben dus echt niet te spreken over Transitus...... Net als bij The Theory wordt een fictie roman gegoten in een muzikaal jasje.....Het verhaal vormt het middelpunt, en niet de muziek......
Gatverdamme het is net alsof ik zit te luisteren naar een bouquetreeks romannetje met zo overdreven superdik aangezette emotionele zanglijnen waar eurovisie songfestival nummertjes nog een dikke punt aan kunnen zuigen! Daarbij komt dat er bij elk nummer de storyteller het verhaal voorkauwt (wat ene Tom Baker op zich wel fantastisch doet, daar niet van). Dat heeft Arjen eerder gedaan en ben daar ook nooit echt fan van geweest maar kon het bij eerdere werkstukken beter hebben, hier ligt het er zo dik bovenop dat er geen ruimte is voor eigen fantasie/beleving, iets wat de muziek normaal gesproken zo met jou kan doen ( die striptekeningetjes helpen daar ook niet bij).
Als lichtpuntje wil ik nog wel benoemen dat het beginstuk Fatum Horrificum instrumentaal wel sterk is, zeker mede door het koor dat me aan Therion doet denken. Dat had Arjen wat mij betreft wel wat meer kunnen gebruiken. Verder valt op dat het muzikaal wat minder gelaagd is, er zijn beduidend minder muzikale uitspattingen zoals keyboard soundscapes. Ik was ook heel benieuwd naar Joe Satriani, helaas maar 1 solo maar het was wel gelijk verbluffend in Get Out Now.
Maar dit musicalleske hoorspel is duidelijk niet aan mij besteed. Voor het eerst zal ik dit album niet aanschaffen en of het nog lang in mijn afspeellijst zal staan waag ik ook zeer te betwijfelen.

avatar van aarrtentonny
Leuk album. Alleen jammer dat er geen tekstboekje bij de CD is gevoegd.

avatar van Brunniepoo
Zojuist de eerste luisterbeurt erop zitten.

Mag je hopen dat een artiest na vijfentwintig jaar te hebben gewerkt volgens een inmiddels beproefd recept, met veel succes, ineens iets radicaal anders gaat doen? Tuurlijk mag dat, maar of het realistisch is...

Transitus is precies wat je van een Ayreonalbum kunt verwachten. Dat betekent voor mij dat ik het met plezier kan luisteren, maar dat de ervaring me heeft geleerd dat 'de nieuwe plaat' na een paar weken in de kast verdwijnt en daar dan nog zelden uitkomt. Dat ging zo met de voorganger en met de voorganger van de voorganger en ik vrees uiteindelijk ook met dit album.

Niet omdat het een slecht album is, maar omdat het zich te weinig onderscheidt van de oudere albums, die gewoon beter in mijn systeem zitten.

De hoes vind ik overigens wel echt heel lelijk...

avatar van Metal-D78
Wat Brunniepoo zegt. Gruwelijk geval van zelfplagiaat is dit. Positieve aspecten wat mij betreft zijn de zang van Cammie Gilbert en die van Paul Manzi. Voor de rest is het vooral veel van hetzelfde met dat kliekje Epica-achtigen die de overige dames-zang voor hun rekening neemt. Tommy van Kamelot is te licht om een album te trekken...

avatar van namsaap
Mijn review op Zware Metalen

Oorspronkelijk was Transitus niet als Ayreon-album bedoeld, maar als soundtrack voor een zelf uit te brengen film. Als gevolg van het coronavirus zijn de plannen voor de film op een laag pitje gezet en heeft Arjen Lucassen besloten de muziek toch onder de noemer Ayreon uit te brengen. En waarom niet? Transitus heeft de kenmerken van een typisch Ayreon-album: de verhaallijn (al sluit die niet aan op de eerdere albums), een hele trits aan geweldige zangers en zangeressen en een grote variëteit aan instrumentalisten. Ook de muzikale thema’s klinken vertrouwd en typisch Ayreon.

Toch wijkt het tiende album van Ayreon muzikaal ook af van het eerdere werk. De muziek is wat theatraler en laat zich luisteren als een Broadwaymusical. Transitus is ook minder heavy dan bijvoorbeeld The Source uit 2017 en doet meer denken aan The Gentle Storm. Grote afwezige is drummer Ed Warby, de powerhouse die vanaf 1998 op alle albums van Ayreon drumde. Zijn krachtige drumstijl paste niet op Transitus. Zijn plaats op de drumkit wordt ingenomen door Juan van Emmerloot, die met zijn dynamische en gevarieerde stijl een belangrijke stempel op de muziek drukt. Vergelijk The Gentle Storm maar eens met Transitus om te horen welke invloed een drummer op de muziek kan hebben.

Centraal op deze plaat staat het verhaal over de verboden liefde tussen Daniel (gezongen door Tommy Karevik) en Abby (Cammie Gilbert). Dit verhaal wordt tussen de nummers door op karakteristieke wijze door Tom Baker (Dr. Who, Little Britain) verteld. Deze opzet doet denken aan Lost In The New Real, waar Rutger Hauer als verteller aan meedeed.

Het gaat wat ver om ruim tachtig minuten, waarin tweëntwintig nummers voorbij komen, in detail te bespreken. Hoogtepunten zijn er genoeg, zoals Two Worlds Now One, waarin Tommy Karevik en Cammie Gilbert excelleren. Maar ook het nummer Talk Of The Town, met een hoofdrol voor Paul Manzi (ex-Arena), die zichzelf lijkt te ontstijgen met een fantastische zangprestatie. Of neem Get Out! Now!, een onvervalst rocknummer waarop Dee Snider laat horen dat de tijd geen vat op hem lijkt te krijgen. Wat een stem heeft deze man nog steeds! Het is Joe Satriani die op dit nummer een spetterende solo weggeeft.

Simone Simons laat als Angel Of Death samen met haar Furies (Charlotte Westendorp en Marcelo Bovio) op This Human Equation horen dat ze zich als zangeres enorm blijft ontwikkelen. Het jazzy Message From Beyond is een prachtig duet tussen Amanda Sommerville en Cammie Gilbert, afgetopt met een mooi opgebouwde solo door Marty Friedman. Grootste verrassing op Transitus is wellicht Johanne James, bekend als drummer van Threshold, die onder andere op Lavinia’s Confession en Inferno laat horen over een mooie soulvolle stem te beschikken die bij vlagen doet denken aan Carl Anderson (Judas in Jesus Christ Superstar).

Voor zover de lofzang, want er zijn ook wel een aantal kritiekpuntjes te noemen. Waar de muziek van Ayreon altijd wel over-the-top is, wordt op Transitus de grens van goede smaak soms iets te nadrukkelijk opgezocht. Door de gekozen opzet van het album wordt af en toe het tempo iets teveel uit het album gehaald. Elk nummer wordt ingeleid door de Storyteller en ook intermezzo’s die het verhaal ondersteunen, zoals Old Friend en Daniel’s Vision, voelen een beetje stroperig aan. Het album is dan ook duidelijk bedoeld om als geheel te beluisteren en het verhaal te beleven. Het leent zich niet voor de shuffle-functie op Spotify. En waarom zou je? Arjen Lucassen en het platenlabel hebben kosten noch moeite gespaard om van Transitus een totaalbeleving te maken. De CD en LP gaan vergezeld van een een comicbook waarin het verhaal van Transitus opgetekend is, en de earbook is helemaal een lust voor het oog en oor.

Score: 85/100

avatar van namsaap
aarrtentonny schreef:
Leuk album. Alleen jammer dat er geen tekstboekje bij de CD is gevoegd.

Klik

avatar van The_CrY
Dit is de eerste Ayreon-plaat (sinds ik van Arjen af weet) die ik niet blind aangeschaft heb, en ik weet ook niet of ik deze later alsnog ga aanschaffen. Eerder liet ik al vallen wat Ayreon-moe te zijn, en ik denk dat Arjen dat zelf ook een beetje is. Het is niet dat hij niet probeert om met wat nieuws op de proppen te komen. Transitus gaat helemaal weg van het "Y"-verhaal en in de plaats daarvan krijgen we een conceptalbum over een tragisch liefdesverhaal. Prima. Niet echt een origineel concept, maar dat hoeft natuurlijk ook niet per se. De nummers zijn veelal kort, de cast is weer groots en indrukwekkend, en de muziek is uit duizenden herkenbaar als zijnde van de hand van Arjen Lucassen. Qua opzet is het ook best prima om op de achtergrond aan te zetten; de muziek is niet heel verrassend en het verhaal wordt mooi verteld door Tom Baker, waardoor je terwijl je iets aan het doen bent een fijne soundtrack hebt. En ja, Arjen gebruikt doodleuk het thema van 'Digital Rain' opnieuw in 'The Great Beyond'. Dee Snider is ook echt geweldig op 'Get Out! Now!'; een nummer dat helaas erg naar beneden wordt gehaald door de achtergrondzang van Marcela Bovio en Caroline Westendorp.

Ik merk dat Arjen nogal fan is van introverte mannelijke karakters die sociaal wat ongemakkelijk zijn. De minstreel op The Final Experiment, de hoofdpersoon van The Theory of Everything, en nu dan Henry. Het is geen publiekelijk geheim dat Arjen zelf een kluizenaar is, dus enig overeenkomst zal geen toeval zijn. Het is niet dat ik zelf moeite heb met zo'n karakterconcept - ik ben zelf het schoolvoorbeeld van zo'n figuur - maar wel met Tommy Karevik's overdramatische vertolking van dit soort lui. Vrijwel elke zanger met dramatisch aangezette uithalen op dit album - Cammie Gilbert, Johanne James - vind ik fantastisch overkomen, maar Karevik kan ik echt niet hebben. Jammer dat Arjen zo'n fan van hem is, want ik vind echt dat hij nul diepte heeft.

Misschien groeit het nog wat, misschien ook niet. Ik denk dat Arjen en ik onze muzikale wegen moeten scheiden. Ik heb gehoord dat er weer een Star One aan zit te komen? Het zal allemaal wel.

ik ben een fan van Ayreon, maar ik kan van dit album nog niet echt warm of koud worden. Teveel geschreeuw bij tijd en wijlen van de dames. Ook mis ik een persoonlijkheid als zanger zoals Damian Wilson. Jammer

avatar van Timk
tot nu toe nog niet heel positief, Talk of the Town & Get out! Now! springen er nog het meeste uit voor mij. En sorry dat ik het zeg maar was er voor in de auto maar een versie zonder Tom Baker, (niets ten nadele van Tom) maar dat de muziek gewoon lekker door gaat, een uur lang. En niet elke 2 tot 4 minuten weer volledig stil gelegd wordt. Ik heb het idee dat een verteller nu ook meer de voorgrond heeft dan vorige projecten. Voor nu een 3.