John Zorn - Baphomet (2020)

Avant-Garde / Jazz
Label: Tzadik

1. Baphomet (39:07)
avatar van ZAP!
Plaat is gelekt... Maar wat een plaat!

avatar van Don Cappuccino
Ik ga met deze plaat volgende week maar eens mijn Zorn-ontdekkingsreis starten. Ken wel Naked City en Painkiller, maar daar blijft het bij. Het lange artikel over Zorn op de Rolling Stone-site heeft me geënthousiasmeerd om meer van hem te gaan beluisteren.

De drummer op deze release is trouwens Kenny Grohowski, die met de band Imperial Triumphant op 31 juli met Alphaville waarschijnlijk een fenomenale experimentele metalplaat gaat uitbrengen.

avatar van dix
dix
Don Cappuccino schreef:
Ik ga met deze plaat volgende week maar eens mijn Zorn-ontdekkingsreis starten.

There's plenty left where this came from ...

Ik stapte ooit in bij de bewerking van The Big Gundown en die is deze maand weer actueel geworden.

avatar van AOVV
Boeiende plaat, er gebeurt van alles en het klinkt ook allemaal behoorlijk heftig. Volgens mij ga je deze wel goed vinden, Don!

avatar van Don Cappuccino
Ja, tijdens de eerste luisterbeurt hoorde ik ook een muzikale achtbaanrit die ook nog eens lekker in het gehoor ligt. Bij meerdere luisterbeurten zal ik er eens wat zinnigers over schrijven.

avatar van Don Cappuccino
Een van de leukste experimentele platen die ik in een tijd heb gehoord. Baphomet is echt een achtbaanrit met behoorlijk wat wisselingen, maar ondanks de vrij ingewikkelde toestanden blijft het allemaal relatief lichtvoetig. Zelfs in de meest technische passages zitten nog steeds vele lekkere grooves, Kenny Grohowski is dan ook een drummer die moeilijke stukken heel vloeiend kan spelen. Het wat meer ritmisch gefocuste metalwerk doet me denken aan Sol Niger Within van Fredrik Thordendal (ook bekend van Meshuggah), deze worden afgewisseld met mooie dromerige jazzy stukken en wat vlotter werk. Ik vind de manier waarop het orgel wordt gebruikt ook heel erg gaaf.