Crippled Black Phoenix - Ellengæst (2020)

Label: Season of Mist

1. House of Fools (7:51)
  2. Lost (8:11)
  3. In the Night (8:38)
  4. Cry of Love (5:45)
  5. Everything I Say (7:21)
  6. (-) (1:50)
  7. The Invisible Past (11:25)
  8. She's in Parties (3:51)
avatar van trebremmit
Ellengæst | Crippled Black Phoenix - crippledblackphoenixsom.bandcamp.com

Cry of Love staat al op bandcamp, beetje post punk achtig nummer, mooi wel.

avatar van Faalhaas
Eerste indruk is aardig. Niet zo'n knaller als "Great Escape", "Mankind The Crafty Ape" of "I, Viligante". Minder eenheid tussen de songs onderling ditmaal lijkt het. Maar luistert wel erg lekker weg, met name de eerste 2 songs zijn dik prima. Daarna zakt mijn interesse wat, maar moet wellicht nog groeien.

Vind de vocalen van Vincent Cavanagh trouwens erg goed passen bij de band, wat mij betreft treedt ie permanent toe. Wie weet gebeurt dat ook nog wel, aangezien Anathema nu ten ziele lijkt.

avatar van Jake Bugg
The Invisible Past kwam direct goed binnen, andere nummers die ze nog niet hadden uitgebracht hebben een beetje meer tijd nodig...

avatar van ProGNerD
Ik ben erg benieuwd. Vanmiddag de voorganger Great Escape nog 's geluisterd om in de stemming te komen en dat lukte prima; morgen Ellengæst er achteraan

Ik lees dat de wisselingen in de band en ook de gastbijdragen goed uitpakken; mooi ook dat Vincent Cavanagh z'n ei nog kwijt kan nu Anathema gestopt is...

avatar van Outlaw104
Zo, behoorlijk weggeblazen in het tweede deel van het openingsnummer House of Fools.
Ga hier eens even goed voor zitten.

avatar van Raspoetin
Wat is Crippled Black Phoenix toch een heerlijke band en een albumcover waarbij je zin krijgt om er een donker boek van Dostojevski bij te lezen.

avatar van Aladdin
Dit maakt veel indruk. Lekker donker. Meestal bleef het niet goed hangen, vond ik hun platen net niet, maar eigenlijk vind ik alleen het laatste nummer overbodig en The Invisible Past komt te traag op gang, het einde maakt dan weer veel goed.

avatar van Aladdin
Ben iets minder enthousiast over I, Vigilante. Lijk hun minder beoordeelde platen iets interessanter te vinden na oppervlakkige beluistering

avatar van namsaap
Wat is dit een prachtige plaat! Mijn eerste kennismaking met Crippled Black Phoenix is direct een voltreffer. House Of Fools begint misschien nog wat weifelend maar kent een geweldige opbouw naar het geweldige tweede deel. Een ander nummer dat ook profiteert van zo'n geweldige opbouw is In The Night, met een gastrol voor Ghaal. Het tweede deel (Live To Fight Another Day) is werkelijk majestueus! Het recht-toe-recht-aan Cry Of Love is dan weer van een totaal andere orde en is doordrenkt van de new wave-invloeden.

Het sfeervolle en indringende The Invisible Past is voor mij het hoogtepunt van deze plaat, met een verrassende rol voor Jonathan Hulten (gitarist van Tribulation) als zanger. De afsluiter She's In Parties (Bauhaus-cover) is aardig maar voelt een beetje overbodig na zo'n geweldig nummer.

avatar van ProGNerD
Inderdaad wat een geweldig album ! Zelden een album gehoord waar een combinatie van eigenzinnige niet voor de hand liggende en op zichzelf staand misschien zelfs als storend te beschouwen aspecten als langere gesproken stukken, nogal smaakgevoelige zang (het typische stemgeluid van Ghaal en ook de vrouwelijke zang is bijzonder) en tenslotte de wat donkere productie, zo goed in dienst staan van en bijdragen aan het verhaal en de beklemmende, duistere sfeer die dit conceptalbum wil uitdragen => Grote klasse

En inderdaad voelt de Bauhaus-cover een beetje als een anti-climax na afsluiting van het verhaal met het geweldige The Invisible Past, maar dat mag de "pret" niet drukken...