Sticks - STICKmatic (2020)

Label: Top Notch

11. Dagbesteding (2:35)

met Lijpe

12. Ontastbaar (3:37)

met Winne en S10

13. Het Mooiste Komt Straks (3:22)
avatar van thomzi50
Volgens Sticks zelf zijn eerste 'echte' soloalbum, omdat het niet met een producer gemaakt is. Zelf voelt het voor mij meer als een compilatie, omdat zo veel al de afgelopen maanden is uitgebracht. En omdat het geen plaat is met een heel duidelijke opbouw of rode draad.

avatar van Snoeperd
Staan wel een aantal klappers op, zoals Grijnzen, Geweten en Connect. Maar niet heel coherent en een aantal nummers zijn ronduit klote.

nedbed
Van de nummers die ik al ken (volgens mij de eerste 10), vind ik met name Grijnzen en Dag Tot Dag erg tof. Straks de hele plaat maar eens checken.

avatar van Kos
Kos

avatar van jurado
Kos schreef:
Uitstekende plaat alweer van de beste rapper van het land.

Dat is een mening want naar mijn mening is Rico veel beter.

avatar van Slowgaze
Rico > Sticks. Bij Sticks mis ik regelmatig urgentie; ik heb het gevoel dat hij zo lui mogelijk wil klinken en z'n nummers een beetje afraffelt met een houterige flow. Maar de combinatie Sticks én Rico, daar kunnen er maar weinig aan tippen.

avatar van waxs
Eens met thomzi50, toen de singles los verschenen had ik er best schik van, maar nu het "album" samenkomt voelt het onsamenhangend en incoherent. Ik vind het tof dat Sticks met verschillende producers experimenteert, maar het komt de plaat niet ten goede. Tekstueel zit het wel snor, zoals je dat van Sticks mag verwachten, de tracks zijn snackable, maar conceptueel wat teleurstellend. Favoriete tracks: "Dag tot Dag", "Grijnzen" en "Kruiswoordpuzzel".

avatar van Glaciers of Ice
De nummers die hij eerst los heeft gereleased klonk lekker. De nieuwe muziek wat ik nog niet kende onder andere de nummers met Winne en Lijpe vind ik heel erg slecht en onder Sticks niveau. Een krappe 3* en ben er vrij zeker van dat deze niet zal stijgen

Kos schreef:

Dit is niet een album van Rico

Rene1979
Ik ben toch een stuk positiever. Natuurlijk is het ene nummer beter dan het andere, maar het nivo is voor mij zo hoog dat ik niet anders kan dan een 4,5 te geven. Ik ben juist wel gecharmeerd van hoe sticks zijn album aan de man brengt. Hij deed dit al met onrust en nu dus ook met Stickmatic. Eerst alles al single om vervolgens het album te droppen, goed concept. Tracks met Lijpe en Mula is gewoon tof, new meets old.. lekkere plaat! Kan niet wachten op het vinyl!

avatar van Silky & Smooth
Wisselvallig album. Sticks is zelf, zoals altijd, heel constant, maar er staan weinig echte hoogtepunten op. Daartegenover staan toch wel een paar tenenkrommende momenten, zoals de bijdrage van S10 en het nummer met Lijpe. Solo, Grijnzen en Dag tot Dag vind ik wel weer lekkere tracks.

Silky & Smooth schreef:

Dit is niet een album van Rico

De solocarriere van Sticks is zovelen malen beter verlopen. Ik meen dat ik Rico dit zelf ook heb horen zeggen in een ouder interview. Als je alleen het beste van jezelf kunt laten zien op groepalbums en de ander bewijst het aldoor met solo releases is de keuze snel gemaakt

avatar van Slowgaze
Glaciers of Ice schreef:

Dat lijkt me beleefdheid van Rico. Nee, maar even serieus, ik las ergens anders dat Rico en Delic de perfectionisten bij Opgezwolle waren; Sticks werkt meer vanuit de losse pols. Ik heb zelf het gevoel dat Rico en Delic Sticks ook scherp houden, want op Eigen Wereld bijvoorbeeld klinkt hij constant hongerig, terwijl hij op zijn solo-projecten en post-Opgezwolle-gastbijdrages gewoon veel minder scherp klinkt. Van zijn output van de laatste jaren vond ik Great Minds en IZM sterk, maar alleen de expositie in De Fundatie echt vet; jammer dat hij die nummers nooit op een album uit heeft gebracht (maar ja, dat was het concept ook wel, maar nu dwaal ik af). Zo'n project als Dazzled Sticks daarentegen is compleet niet blijven hangen bij me. Maar dan komt Rico om de zoveel tijd met een belachelijk vet album of gastverse en dan weet ik echt wel waar mijn voorkeur ligt.

Silky & Smooth, zeg er wat van!

Glaciers of Ice schreef:

Iemands solocarrière is geen graadmeter voor kwaliteit. Ik vind Rico gewoon de beste rapper van Nederland en zelfs internationaal scoort hij heel hoog bij mij. Toffe, creatieve teksten en soepele raps die hij zo uit zijn mouw lijkt te schudden. Daarbij voelt hij de muziek gewoon bijzonder goed aan, iets wat je terug ziet als je hem live ziet losgaan. Bij Sticks heb altijd het gevoel dat hij net iets meer zijn best moet doen om het niveau van Rico bij te houden. Zoals Slowgaze ook al zegt: Rico lijkt Sticks scherp te houden. En in dat opzicht kun je jouw stelling omdraaien en stellen juist Sticks echt het maximale laat zien op groepsalbums.

#MetPhreakoRicoFrikandellenVetVoorInDeFrituur

avatar van Demon.
Slowgaze schreef:

Nee, Sticks is by far het meest perfectionistisch geweest en heeft zich tijdens Eigen Wereld opgesteld als een Springsteen bij Born to Run. Luister maar eens naar de Wilde Haren podcast aflevering met Sticks. Een klein gedeelte gaat over hoe Eigen Wereld is ontstaan en in welke (onhygienische) situatie. Sowieso aanrader voor liefhebbers van Opgezwolle.

avatar van overmars89
Mijn bescheiden mening is dat de kwaliteit van Sticks niet minder is geworden met de jaren. Een stijlverandering, ja dat wel. Een rustigere stijl van rappen met meer focus op wordplay. Maar ik vind dit juist wel passen bij zijn leeftijd en fase in zijn leven.

Dit album is een fijne verzameling aan tracks, dat ik toch vaker opzet dan ik had verwacht na een eerste luisterbeurt. Alle features zijn dope en over het algemeen voelt het album als een fijne chillsessie. Sticks bevindt zich nog zeker in de hogere klasse van de NL Hip/Hop met een Fresku, Zwangere Guy (al is ie belg) en Fat Windjacks.

Slowgaze schreef:

Silky & Smooth, zeg er wat van!

Dazzled Sticks is dan ook zijn slechtste werk, maar hij heeft ook een Fakkelteit wat in Nederland word gezien als een klassieker en die mist Rico. Daarnaast heeft hij geen Alledaagse Waanzin of zelfs een Verloren Waanzin (vette leftovers van AW). Stick Bukowski is ook zeker niet verkeerd en Sticks vond ik de meest interessante rapper op Great Minds. Kwestie van smaak denk ik dan. Bij de Wilde Haren podcast meen ik dat Sticks ook aangeeft dat hij solo-werk is gaan maken, omdat Rico er lang niet altijd bij was. Met andere woorden Sticks was hongeriger en het eindresultaat Fakkelteit mocht er wezen. Ik verschil denk ik van de gemiddelde luisteraar wat betreft Sticks, want ik vind Sticks het best rappen (tekstueel) op Alledaagse Waanzin. Hij is wat monotoner, maar zeker niet op een vervelende manier. Misschien vind ik het ergens gewoon jammer dat ik Rico zijn solowerk niet op waarde kan schatten, want ik vond DMT en het album met ART verschrikkelijk voor zijn doen.

avatar van thgryda
Ik vind Typhoon de beste rapper van Nederland en je zal ook wel mensen vinden die voor Extince, Djiggy Dje... gaan. Hell, er zijn vast mensen te vinden die voor Boef gaan. Het heeft ook weinig zin om dat objectief te gaan beargumenteren (interessant op zich maar misschien onnodig hier) want het is uiteindelijk subjectief.

Ik ben alvast positief over dit album en in het algemeen Sticks' bijdragen tegenwoordig (ellebogenwerk bijvoorbeeld). Ik had hem al een beetje afgeschreven maar tegenwoordig zit hij terug op zijn beste niveau (zoals hij zelf rapte op opnieuw ellebogenwerk) en of dat hem nu nr 1 maakt of niet, elite is hij in elk geval.

avatar van thgryda
Jammer wel dat het album vanaf nummer 10 inkakt. Fijn om Rico en Winne te horen maar die new school rappers zijn vreselijk. Nul flow, zwakke teksten en afgrijselijk commercieel.

avatar van ThingMan
Ben al jaren fan van deze man. Heerlijke stem om naar te luisteren en in mijn ogen misschien wel Nederlands beste MC. Moet wel wennen aan deze plaat. Het is soms wat traag. Moet hem nog een aantal keer luisteren maar vind het, los van de traagheid, wel een fijne plaat om te luisteren. Lekker Hoor en Grijnzen zijn wel super.

avatar van VDB79
Sticks is altijd steady, altijd een 7, soms een 8, incidenteel een 9. Altijd goed voor glimlach met humoristische wordplay, verder geen poespas. Gast heeft veel uitgebracht in z’n carrière vergeleken met peers als Rico, Duvel, Winne en Jiggy. Als je die jonge generatie rappers hier ook weer hoort, dan is het niveauverschil snel duidelijk. Mannen vs Jochies. Daarom boeit rapmuziek mij ook nauwelijks nog. Pikkies met puberale copy/paste shit die geobsedeerd zijn door youtube views.

Vroegah was alles beter Ik zet zo nog eens Zure overval op (Extince -2e jeugd) feat Opgezwolle, Duvel, Raymzter, Klopdokter en Kiddo Cee

avatar van MJ_DA_MAN
Waarom die standaard trap-beatjes nou weer? Al helemaal op een plaat met deze titel. Buiten die tracks is het namelijk een prima plaat.

avatar van crosskip
Ik ga stiekem toch wel erg lekker op Waggies. De tekst in combinatie met die te chille beat, helemaal top!

Waggiesssssssss

edit:
Volgens Sticks is Rico gewoon de beste rapper van Nederland, en aangezien Sticks de beste rapper van Nederland is, heeft ie dus gewoon gelijk wat dit betreft.

avatar van Rudi S

Hebben wij hier nou zomaar het Sticks paradox
Stickception.

avatar van Willemsb
VDB79 schreef:

Aaaaaaaaaaaaaah. Good old dopeness. 'De volgende rondeeeeuh, Hollandse Meestersss.'

Sorry, dat was off-topic. Deze plaat van Sticks is lekker, nog wel even wennen. Zojuist wel snel twee kaartjes op de kop getikt voor het middagconcert 5 september in Zwolle. We mogen weer! Snelle jongens met vlotte babbels!

avatar van Johnny Marr
Wow, ik zie dit nu pas. Hoe dan, jordidj1?

Ambitieuze titel wel. Nu luisterende. Maar hoe the fok heb ik hierop geslapen? Is al drie weken uit

avatar van Johnny Marr
'The first cut is the deepest de eerste kut is de diepste'

Jezus, wat kut. Beat is dope though.

avatar van Johnny Marr
Lekker hoor is lekker, hoor. Heeft zo'n oldschool G-funk vibe à la Snoop & Dre in de good ol dayz. Lekker hoor. Die track erna though, is een grap mag ik hopen? Wat een rotzooi flow van die Lijpe kerel.