Fates Warning - Long Day Good Night (2020)

Label: Metal Blade

1. The Destination Onward (8:12)
  2. Shuttered World (5:13)

3. Alone We Walk (4:43)
  4. Now Comes the Rain (4:14)
  5. The Way Home (7:42)

6. Under the Sun (5:49)

met Mika Posen en Raph Weinroth-Browne

7. Scars (5:04)
  8. Begin Again (4:05)
  9. When Snow Falls (4:15)

met Gavin Harrison en George Hideous

10. Liar (4:23)

11. Glass Houses (3:35)
  12. The Longest Shadow of the Day (11:29)
  13. The Last Song (3:30)

met George Hideous

avatar van Sir Spamalot
Hier is alvast het eerste nummer te beluisteren, Scars: Fates Warning - fateswarning.bandcamp.com.

avatar van Zagato
Kijk er naar uit!

avatar van Edwynn
Scars is alvast een fijne binnenkomer.

Wereldband. Ook ik ben zeer benieuwd. Klinkt ouwerwets lekker!!

avatar van The_CrY
Scars klinkt inderdaad goed. Na Theories of Flight kijk ik hier erg naar uit. Zit wel even te zuchten over die idioot lange speelduur, zeg. Hopelijk voelt het niet alsof het 70+ minuten duurt.

avatar van ZAP!
Aardig nummer, 'Scars', maar nodigt mij niet uit voor meer. Met / na 'Parallels' was de liefde voor mij wel over. Denk ook niet dat ik nog veel van hun latere werk zal proberen. Wens ze desalniettemin alle succes.

Heerlijk nummer minder stevig dat wel. Ben benieuwd naar het album!

Komt wel goed denk ik, gezien de tijdschriften die ik hier op tafel heb liggen:
- iO pages: Tip
- Aardschok 85 / 100
- Rock Tribune 8.5 / 10

Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk altijd nog om onze eigen beoordeling; ik heb er i.i.g wel vertrouwen in...

avatar van crosskip
ProGNerD schreef:

Komt wel goed denk ik, gezien de tijdschriften die ik hier op tafel heb liggen:
- iO pages: Tip
- Aardschok 85 / 100
- Rock Tribune 8.5 / 10

Ben het lang niet altijd met ze eens, maar ik heb meer vertrouwen in het oordeel van AMG dan al die andere websites en tijdschriften bij elkaar!

Now Comes the Rain en Scars blazen me nog niet echt omver, maar gezien de kwaliteit van de laatste twee albums gaat dit sowieso wel een luisterbeurt of wat krijgen.

crosskip schreef:

Ik respecteer je persoonlijke meta-oordeel / voorkeur, maar voor mij geldt: ik maak persoonlijk liever een afgewogen objectieve keuze op basis van meerdere recensies (en ja daar is AMG ook zeker 1 van !, naast o.a. Progwereld, DPRP, Metalfan, Zware Metalen, ...), waarin uiteindelijk natuurlijk m'n eigen oordeel / smaak het meeste gewicht heeft...

avatar van Guinness1980
Ik ken alleen Night on Bröcken en Awaken the Guardian. Van horen zeggen maken ze tegenwoordig andere muziek. Ik ga vanavond eens naar dit album luisteren.

avatar van ZAP!
Dan kan ik je 'Perfect Symmetry' (en in iets mindere mate 'No Exit') ook nog warm aanbevelen, Guinness1980. Op 'Awaken...' heb je nog niet gestemd btw, weer wel op 'Disconnected'.

avatar van Guinness1980
Awaken eerst nog eens luisteren voor ik een stem ga uitdelen. De andere twee aanbevelingen ga ik ook eens luisteren. Disconnected, ik was hem alweer helemaal vergeten! Maar toen ik de hoes zag wist ik het weer.

avatar van Kronos
ZAP! schreef:
Dan kan ik je 'Perfect Symmetry' [...] ook nog warm aanbevelen.

Volgens mij hun beste. Maar na Parallels stoppen is wat snel. Ik zou jou toch zeker aanraden A Pleasant Shade of Gray en Theories of Flight eens te beluisteren.

avatar van gigage
Op het eerste gehoor zitten er toch weer mooie passages in. Van het weekend maar even goed voor gaan zitten dan. Na één keer spelen kan ik er echt nog geen beoordeling aan geven.

avatar van ZAP!
Kronos - die eerste heb ik al eens geprobeerd, maar wie weet...

Guinness1980 schreef:

Parallels en Perfect Symnetry moet je dan zeker gaan beluisteren

ik ken deze band niet. Toch is mijn interesse gewekt. Now comes the rain en Begin Again klinken alvast goed.

avatar van Guinness1980
De eerste vier nummers vind ik erg goed. The Way Home en Under The Sun vind ik de zwakste nummers op dit album.
De speelduur vind ik ook wat aan de lange kant. Ik wacht nog even met stemmen want heb er pas 1 luisterbeurt op zitten.

gigage schreef:

Zelfde gevoel hier. Na de eerste luisterbeurt springen voor mij When Snow Falls en The Longest Shadow of the Day er meteen uit, vooral die laatste is echt een progressief pareltje dat verassend begint met een aanstekelijk stukje jazz / fusion, met geweldig baswerk dat doet denken aan Jaco Pastorius en zich daarna ook mooi ontwikkelt.

Zeker een interessant album, maar het vergt nog enkele luisterbeurten alvorens het op de juiste waarde te kunnen schatten...

Toch weer een heerlijk album van Fates Warning hoor. Al staat Parallels en Perfect Symnetry nog steeds op eenzame hoogte. De zanger raakt mij altijd. Wel veel nummers die meer naar AOR neigen. Maar toch hun eigen geluid, sound houden.

avatar van ProGNerD
Na de 2e luisterbeurt geef ik 4 sterren, mooi album. Voor mij begint het album pas echt te leven vanaf het 3e nummer, de 1e twee nummers zijn niet slecht, maar wel vrij recht toe rechtaan. Daarna wordt het interessanter qua afwisseling en composities wat mij betreft.

Gek genoeg vind ik over het algemeen de rustigere nummers de betere, al is het ruigere Scars tussendoor ook niet verkeerd...

avatar van pos
pos
Ik zit deze plaat nu voor de 4e keer volledig te beluisteren en hij wordt echt alleen maar beter. Ik zit gewoon weer te genieten van zowel typische FW nummers als Shuttered World en Alone we Walk als het verrassende The Longest Shadow of the Day. De oudjes doen het weer goed met naast Fates Warning ook een sterke plaat van Armored Saint.

avatar van namsaap
Het vorige album Theories Of Flight behoort wat mij betreft tot de beste albums uit het oeuvre van Fates Warning. Natuurlijk is het dan hopen dat de band het niveau op dit nieuwe album weet vast te houden, al ligt teleurstelling dan al snel op de loer.

Dit weekend heeft de LP vele rondjes gedraaid. Aanvankelijk was ik maar gematigd enthousiast over de muziek op dit album, maar gaandeweg beginnen er steeds meer kwartjes te vallen. Het album staat vol van de sterke melodieën, mooie afwisseling tussen langere prognummers en meer recht-toe-recht-aan korte nummers. En ik hou van het gitaargeluid van Jim Matheos, zeker in combinatie met het zware basgeluid van Joey Vera dat heerlijk door de speakers dreunt (een mooi voorbeeld is Scars). En petje af voor Ray Alder, die twee weken lang in quarantaine leefde in de studio waar hij zijn zangpartijen inzong. Zijn zangprestatie klinkt wederom geweldig.

In vergelijking met Theories Of Flight klinkt Long Day Good Night iets toegankelijker en meer songgericht (Under The Sun is een goed voorbeeld) zonder het typische FW-geluid te verloochenen, om vervolgens op een nummer als Scars erg rauw uit de hoek te komen.

Diverse luisterbeurten verder is het album enorm gegroeid en zie ik Long Day Good Night als een waardig opvolger van Theories Of Flight, ondanks de verschillen.

avatar van Zagato
Zeker een groeialbum. Na de eerste luisterbeurt maakte een licht gevoel van teleurstelling zich van mij meester. Het verwachtingspatroon ligt bij mij bij Fates Warning altijd hoog. Ik ben al fan sinds midden jaren 80. Ze zitten voor mij in dezelfde categorie als Rush: nooit een slecht album gemaakt maar sommige zijn beter dan andere. Maar hoe vaker ik het album luister hoe beter ik het ga vinden, op dit moment ben ik nog niet helemaal overtuigd van het 'middengedeelte' van het album maar ik denk dat wel goed gaat komen. Vooralsnog 4 sterren.

avatar van Kronos
Het zal wel weer een goed album zijn als je het vaker beluistert. Maar sinds Fates Warning na een stilte van bijna tien jaar terugkeerde met Darkness in a Different Light zijn ze wel net zo voorspelbaar geworden als AC/DC.

@ Kronos dat is jouw mening. Gelukkig maar dat smaken verschillen