Chris Stapleton - Starting Over (2020)

Country
Label: Mercury Nashville

1. Starting Over (4:00)
  2. Devil Always Made Me Think Twice (3:51)
  3. Cold (5:09)
  4. When I'm with You (3:43)
  5. Arkansas (2:58)
  6. Joy of My Life (4:34)
  7. Hillbilly Blood (4:05)
  8. Maggie's Song (3:31)
  9. Whiskey Sunrise (3:22)
  10. Worry B Gone (3:15)
  11. Old Friends (4:01)
  12. Watch You Burn (4:03)
  13. You Should Probably Leave (3:33)
  14. Nashville, TN (3:35)
avatar van heicro
Nog voor het verschijnen van zijn nieuwe album heeft Chris Stapleton de single 'Cold' uitgebracht.
Tja voor voor een muziek maakt Chris Stapleton eigenlijk tegenwoordig bij het horen van dit nummer?
Ooit begon hij als country artiest, maar gaandeweg ontwikkelde hij zich tot een artiest die zich heeft bekwaamd in vele genres. Neem nou dit nummer. Ik dacht eerst dat het de titelsong was van de nieuwe James Bond. Maar welk genre dan ook, wat een stem weer. Als je van dit nummer niet ontroerd raakt dan ben je Cold...As Ice.

Trouwens, 'Starting Over' klinkt ook goed. Al met al ben ik weer heel nieuwsgierig naar zijn nieuwe album.

avatar van Zwaagje
heicro schreef:

Ik vind de vrijgegeven nummers ook fijn en vind het knap dat hij verandering niet uit de weg gaat. Hij blijft zich ontwikkelen en dat het dan weinig met Country te maken heeft is voor mij niet boeiend; ik verander graag met hem mee. Ik ben erg nieuwsgierig naar dit album.

avatar van Zwaagje
Eerste gehoor.....fijn afwisselend album. Ik vind hem in de rustige nummers op zijn best; Joy of my life klinkt fijn. In de ruigere country rock nummers overschreeuwt hij zichzelf wel eens. Maar het is een eerste luisterbeurt mening.

avatar van VDB79
Cold is wel een knaller van jewelste. Rest van het album klinkt goed op het eerste gehoor.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Chris Stapleton - Starting Over - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Chris Stapleton - Starting Over
De afgelopen twee jaar was het stil rond Chris Stapleton, maar met Starting Over onderstreept de Amerikaanse muzikant nog eens de belofte van zijn eerste albums en verkent hij bovendien nieuwe wegen

Met zijn debuut Traveler leverde Chris Stapleton in 2015 een droomdebuut af, waarna de twee albums uit 2017 zijn talent bevestigden. Ook met het deze week verschenen Starting Over maakt Chris Stapleton weer indruk. Op zijn nieuwe album is de Amerikaanse muzikant weer wat minder stijlvast, maar ook de uitstapjes buiten de country zijn zeer de moeite waard. Bijgestaan door twee leden van Tom Petty’s Heartbreakers, zijn vaste band en zijn vrouw Morgane maakt Chris Stapleton ruim 50 minuten indruk met goede songs, geweldige muzikanten, een topproducer en vooral met zijn rauwe strot. Chris Stapleton is de belofte inmiddels al lang voorbij.

Chris Stapleton debuteerde in het voorjaar van 2015 met het uitstekende Traveler, waarmee de Amerikaanse muzikant zich schaarde onder de smaakmakers binnen de Amerikaanse rootsmuziek. Twee jaar na zijn debuut leverde Chris Stapleton het uit twee delen bestaande From A Room af en bevestigde hij de belofte van zijn zo goed ontvangen debuut.

Sindsdien was Chris Stapleton actief op meerdere terreinen, maar tot een album kwam het helaas niet, tot deze week dan eindelijk de opvolger van From A Room verscheen. Ook Starting Over is weer geproduceerd door de meest gewilde producer in Nashville, Dave Cobb, maar het nieuwe album van Chris Stapleton is zeker geen herhaling van zetten.

Starting Over bevat twee songs van Guy Clark, een song van John Fogerty en elf songs van Chris Stapleton, deels geschreven met anderen, onder wie Mike Campbell, die we ook kennen als lid van The Heartbreakers, de band van de in 2017 overleden Tom Petty. Mike Campbell is niet het enige lid van The Heartbreakers dat is te horen op Starting Over, want ook Heartbreakers pianist en organist Benmont Tench is van de partij op het nieuwe album van Chris Stapleton.

Het is een album dat laat horen dat Chris Stapleton binnen de Amerikaanse rootsmuziek op een breed terrein uit de voeten kan en het is bovendien een album dat laat horen dat Chris Stapleton nog altijd thuis hoort bij de smaakmakers binnen het genre.

Chris Stapleton sloeg op zijn vorige albums een brug tussen rootsmuziek en met name countrymuziek uit het verleden en die uit het heden en dat doet hij ook weer op Starting Over. Het album bevat een aantal songs die herinneren aan de countrymuziek van een aantal decennia geleden, maar Chris Stapleton kan ook eigentijds klinken en kan bovendien makkelijk schakelen naar omliggende genres.

Zeker in de wat traditioneler aandoende countrysongs op het album wordt hij fraai bijgestaan door zijn vrouw Morgane Stapleton, die het perfecte tegenwicht vormt voor de rauwe strot van Chris Stapleton, wat hier en daar herinnert aan de fraaie duetten van Gram Parsons en Emmylou Harris.

Country en vooral wat traditioneel aandoende country speelt een voorname rol op Starting Over, maar Chris Stapleton kan ook uit de voeten met bluesy rock, met stevige rootsrock en countryrock of met meeslepende en soulvolle songs waarin zo nu en dan de strijkers stevig mogen aanzwellen.

Ook in muzikaal opzicht klinkt het allemaal geweldig. Het snarenwerk van Chris Stapleton, Mike Campbell en producer Dave Cobb is prachtig en zeer veelzijdig, net als het orgel- en pianospel van meester toetsenist Benmont Tench. Een subtiel spelende ritmesectie en een af en toe opduikende pedal steel maken het over het algemeen vrij ingetogen geluid op Starting Over compleet. Het geluid is over het algemeen vrij ingetogen, maar Starting Over bevat ook een aantal wat stevigere en voller klinkende songs.

Chris Stapleton maakte zijn album voor de coronapandemie Europa en de Verenigde Staten trof, maar zeker wanneer de Amerikaanse muzikant maatschappelijke thema’s aan snijdt is Starting Over absoluut een album van deze tijd. Zelf heb ik een voorkeur voor de net wat meer country getinte songs op het album, maar de uitstapjes buiten de gebaande paden dwingen respect af en zijn in de meeste gevallen geslaagd. Alleen jammer dat hij niet aan de cover van het album is toegekomen. Erwin Zijleman

avatar van VDB79
Ik ben echt positief verrast door deze plaat. Moet eerlijk zeggen dat Stapletons’ eerdere albums mij nooit echt gepakt hebben, maar deze wel.

avatar van BenZet
Erg goed, gewoon een erg goede plaat!

avatar van Cor
Cor
Repertoire uitgebreid met meerdere stijlen. Ik hoor blues, soul, gospel, etc. Maar met die stem kun je alles neerzetten natuurlijk.

Het heeft even geduurd, maar wat een heerlijk album is dit. Hoewel hij natuurlijk al wat jaartjes bezig is, was dit mijn eerste kennismaking. Een geweldige stem en afwisselende nummers. Op naar het oudere werk.

avatar van Prog66
Eens met usurper: Toen ik gisteren mijn voorlopig laatste bezoekje aan de lokale platenzaak bracht stond deze CD op.. Meteen maar meegenomen. Heerlijke plaat!

avatar van frolunda
Jammer dat het me niet meer lukte om de nieuwe Chris Stapleton vorig jaar nog mee te nemen, want dan had ie waarschijnlijk nog wel mijn top 10 van 2020 gehaald. En hoe vaker ik Starting over hoor, hoe hoger hij in mijn gedachten op de lijst stijgt.
Op dit vierde album (als solo artiest) van de Amerikaanse, Country zanger uit Kentucky, met de geweldige stem verbreedt hij in geringe mate zijn horizon. Want naast de gebruikelijke Country staan er een aantal Blues ballads op het album, en tevens schuift zijn sound een beetje meer in de richting Pop op. Wat echter nog belangrijker is voor de uiteindelijke kwaliteit van Starting Over is is dat Chris Stapleton weer een flink aantal sterke songs heeft geschreven, al moet ik daar wel bij opmerken dat het op zich erg goede Maggie's Song best veel overeenkomsten heeft met The Weight van the Band. Een andere meerwaarde is de krachtige en heerlijk rauwe stem van Stapleton, die daarmee behoorlijk wat songs naar een hoger plan tilt.
Er staan dan ook hoogtepunten genoeg op Starting Over, en daarvan maken Devil Always Made Me Think Twice, Cold, Old Friends en Whiskey Sunrise op mij voorlopig de beste indruk.
Opnieuw een zeer sterk album van Chris Stapleton.

avatar van Wallie1985
Chris Stapleton geboren en getogen in Kentucky was voor zijn doorbraak in 2015 al een begenadigd liedjes schrijver. In 2015 sprong hij met ‘Traveller’ in het diepe en het werd direct zijn doorbraak bij het grote publiek. In 2017 volgden de twee albums ‘From A Room Vol. 1 & 2’ en daarna werd het op solo gebied wat rustiger. Stapleton werd voor de vijfde keer vader en was vooral bezig met muziek voor en met anderen. Hij schreef nummers voor de Nashville country artiesten zoals Luke Bryan en Thomas Rhett maar werkte ook samen met de groten uit de popmuziek zoals Pink en Justin Timberlake.

Daarnaast vond hij dit jaar weer tijd voor eigen werk samen met producer Dave Cobb dook hij de studio in om zijn vierde solo album op te nemen. Naast elf eigen nummers staan er ook drie covers op. Namelijk twee van Guy Clark: ‘Worry B Gone’ (zeer fijne barnburner!) en ‘Old Friends’ en een verborgen pareltje uit de discografie van John Fogerty: ‘Joy Of My Life’. De eigen nummers schreef Stapleton zelf of hij schreef ze samen met anderen waaronder Mike Campbell die je kunt kennen als gitarist van Tom Petty & The Heartbreakers. Campbell is niet de enige ‘Heartbreaker’ op dit album want het toetsen werk wordt in alle nummers verzorgd door Benmont Tench.

De plaat opent met de eerste single van de plaat en tevens het titelnummer ‘Starting Over’ met mooie samenzang met Morgane Stapleton (inderdaad de vrouw van). ‘Cold’ is de afgelopen weken veel gedraaid op NPO Radio 2 met name door Rob Stenders en Leo Blokhuis. En terecht want het is een prachtig nummer misschien wel het prijsnummer van deze plaat.

Met ‘Arkansas’ komt de plaat in een hogere versnelling, Stapleton schreef dit nummer samen met Mike Campbell en het gitaarwerk van die laatste komt in dit nummer goed naar voren. Het nummer had ook zo op een plaat van Tom Petty kunnen staan. Het andere nummer waaraan Campbell meeschreef is ‘Watch You Burn’. Een directe reactie naar aanleiding van de schietpartij in 2017 op een muziekfestival in Las Vegas.

Only a coward would pick up a gun
And shoot up a crowd trying to have fun
Now the Vegas lights, they won’t lose their glow
And the band will play and go on with the show

And you’re gonna get your turn
Yes, you’re gonna get your turn
Son, you’re gonna get your turn
Devil gonna watch you burn

Noemenswaardig is ook het nummer ‘Maggie’s Song’ een lied ter nagedachtenis aan zijn hond Maggie. Een beetje cheesy misschien, maar Stapleton komt er helemaal mee weg. Daarnaast zit er halverwege nog een mooie solo in van Tench op het Hammond orgel. De laatste twee nummers van de plaat zijn ‘You Should Probably Leave’ een nummer met een fijne groove en het doet een beetje R&B aan. Met ‘Nashville, TN’, een prachtige ode aan de stad die Stapleton zoveel heeft gebracht komt er een melancholisch eind aan de plaat.

Chris Stapleton heeft met ‘Starting Over’ een prachtig album afgeleverd. Muzikaal is het een genot om te luisteren om over Stapleton’s veelzijdige stem nog maar te zwijgen. Wat mij betreft een van de beste albums van het jaar!

avatar van harm1985
Cold bevalt me tot nu toe het beste, de rest is wellicht wat 'too country' voor mij. Evengoed ga ik hem nog wel een paar keer beluisteren.

Edit: na een keer of 4 beluisteren beklijft het al wat meer, twijfel tussen 3,5 en 4*. De rustige nummers bevallen me het beste. In ieder geval een gevarieerd album waardoor het interessant blijft voor de luisteraar.

avatar van AOVV
harm1985 schreef:
Cold bevalt me tot nu toe het beste

Ja, die komt wel even binnen, hoor, wat een prachtig, emotioneel overkomend nummer is dat!
Over de rest kan ik nog niet al te veel zeggen na één luisterbeurt, maar ik heb zo het vermoeden dat die hoge waardering hier er niet voor niets staat..

avatar van Silky & Smooth
Ik denk dat dit toch wel mijn favoriete album van Chris Stapleton is. De muziek is net iets diverser en breder dan zijn eerdere albums zonder dat hij aan kwaliteit inboet.

avatar van Tonio
Tja, ik heb het niet zo op de muziek van Chris. En dat is vreemd, omdat ik een liefhebber van het genre ben en heel veel vergelijkbare artiesten ken waar ik wel gek op ben.

Ik kan de vinger er niet op leggen waar het verschil in zit, maar zijn albums doen me gewoon niet zo heel veel.