Kevin Morby - Sundowner (2020)

Label: Dead Oceans

1. Valley (4:04)
  2. Brother, Sister (4:37)
  3. Sundowner (5:09)
  4. Campfire (5:19)
  5. Wander (1:54)
  6. Don't Underestimate Midwest American Sun (5:21)
  7. A Night at the Little los Angeles (7:10)
  8. Jamie (4:11)
  9. Velvet Highway (3:20)
  10. Provisions (5:36)
Een nieuw Morby album

avatar van philtuper
Let’s hope it’s good. Oh My God vond ik toch op de een of andere manier lichtjes teleurstellen.

avatar van Mausie
De platen volgen elkaar wel erg rap op. Verzadiging ligt op de loer. Maar goed, slecht is het tot nu toe niet geweest, dus ik heb hoop.

Eerste single; Kevin Morby - Campfire (Official Video) - YouTube

Klinkt classic Morby, maar daarom wel ook weer geweldig

avatar van Lura
Volgens mij klopt de tracklijst niet, op mijn cd staat als tweede nummer Brother, Sister vermeld.
‎Sundowner by Kevin Morby on Apple Music - music.apple.com

Lura schreef:
‎Sundowner by Kevin Morby on Apple Music - music.apple.com

iTunes geeft ook een andere tracklist, heb het aangepast.

avatar van repelstefan
Dit gaat een mooie worden, na nu ook Wander en Don't Underestimate Midwest American Sun te hebben gehoord. Denk (of hoop) ik althans. Wander had nog wel wat langer mogen zijn, die opbouw had naar meer gekte kunnen leiden. Stopt wat te abrupt.

Bij beide nummers kreeg ik overigens een link met andere nummers. Bij Wander is het The Raconteurs - Only Child en bij Don't Underestimate Midwest American Sun, gek genoeg, Fall Creek Boys Choir. Laatstgenoemde is een andere stijl, maar een belangrijk deel van de instrumentatie is erg vergelijkbaar.

Tot een paar weken geleden niet echt bekend met zijn werk maar dit is een van mijn mooiste ontdekkingen geworden.

Kevin Morby - Wander (Official Video) - YouTube

Kevin Morby - Don't Underestimate Midwest American Sun (Lyric Video) - YouTube

Wander klinkt direct al top maar wat repelstefan al zegt, het duurt te kort en ik heb het gevoel dat er meer in had gezeten. Don't Underestimate Midwest American Sun is op het eerste gehoor een mooi rustig nummer. Sowieso heb ik het gevoel na de eerste drie nummers dat het een minder rijk gearrangeerd album gaat worden als zijn paar voorgaande albums.

avatar van Molemen25!
Eerste tracks bevallen nu al veel beter dan het vorige album dat ik een beetje een tegenvaller vond. Campfire heeft een bijzondere opbouw en mooie sfeer met bijdrage van zijn vriendin katie crutchfield. Kijk hier naar uit!

avatar van RichardKoning
PRACHTIGE hoes!

Dat niemand het nog daarover heeft gehad.

RichardKoning schreef:
PRACHTIGE hoes!

Dat niemand het nog daarover heeft gehad.
Meestal hebben we het in eerste instantie over de inhoud. Desalniettemin, de verpakking van de inhoud is heel belangrijk.

avatar van philtuper
Tot nu toe allemaal 24-karaats wat ik voorbij hoor komen. Karakteristieke Morby sound die ik erg kan waarderen. Zou willen dat iemand het nummer Wander op een vloeiende manierkan loopen zodat ik er een half uur naar kan luisteren!

avatar van Lura
Stilzitten is niet aan Kevin Morby besteed, Sundowner is alweer het zesde soloalbum van deze Amerikaanse singer-songwriter. De titel verwijst naar de bijnaam die hij voor zichzelf en zijn vriendin Katie Crutchfield (AKA Waxahatchee) bedacht. Zij werkte trouwens mee aan het album.

Het is een vrij kaal, behoorlijk ingetogen album geworden. Inspiratie vond hij als gewoonlijk bij zijn grote voorbeelden (die hij graag noemt in interviews) Lou Reed, Bob Dylan, Leonard Cohen en Nina Simone. Daarnaast kocht hij van een oude vriend een Tascam 424, een viersporen recorder.

Morby woonde een tijdje in Los Angeles, maar keerde een paar jaar geleden terug naar Kansas City. Met behulp van zijn Tascam 424 maakte hij niet alleen voorganger Oh My God af, maar tegelijkertijd ook Sundowner in zijn huis, wat de bijnaam Little Los Angeles kreeg. Zijn nieuwe onderkomen leverde ook de fraaie song A Night at the Little Los Angeles op.

Net als zijn grote voorbeelden gaat hij altijd op zoek naar tijdloze songs en is er weinig ruimte voor experiment. Alleen Brother, Sister, Velvet Highway en Campire zijn ietwat avontuurlijker.

Het album werd onder leiding van producer Brad Cook Cook (Bon Iver, Waxahatchee, Whitney, Hand Habits, Bruce Hornsby) afgewerkt in de beroemde Sonic Ranch studios in Texas. Cook wist Morby over te halen zoveel mogelijk zelf instrumenten in te spelen, waaronder een oud, krakkemikkig pomporgel.

Het leverde weer een fraai album met een aantal tijdloze songs op, waarvan voor mij Jamie het prijsnummer is. Het album zal ongetwijfeld zijn grote populariteit nog vergroten.

avatar van juvefc_robin
Heerlijk nieuw album. Na de eerste luisterbeurt heeft het nog niet de 'swing' dat het album OMG wel had voor mij. Ik vond dat conceptueel zo een sterk album, dat niveau hoor ik zelf nog niet terug.

Desondanks, Kevin Morby staat bij mij garant voor heerlijke muziek, dus nog steeds zal dit album hoog eindigen in mijn lijstje. Want kwaliteit, dat hoor je wel!

avatar van Venceremos
Fijne plaat, Morby stijgt voor het eerst sinds Singing Saw (2016) weer boven het (mijn) maaiveld uit.

avatar van Chris de Graaf
Erg mooie plaat weer. Stuk meer ingetogen en persoonlijker dan Oh My God. Wat me na twee draaibeurten vooral opvalt is dat hij erg mooi, af en toe erg breekbaar zingt.

avatar van koosknook
Heerlijk om weer de oud-vertrouwde sound van Morby te horen, na dat gedrocht van OMG.

avatar van harm1985
Campfire klinkt erg lekker. Benieuwd naar de rest. 2020 is tegelijkertijd een goed en slecht jaar voor de muziek. Geen live shows, maar wel nieuwe albums van Eefje de Visser, Fleet Foxes, Neil Young, Gillian Welch en nu Kevin Morby. En dan vergeet ik nog zoveel!

avatar van Kaaasgaaf
Prachtig plaatje dit weer. En gelukkig ook met een minder afzichtelijke hoes dan zijn vorige, want hoe oppervlakkig dat ook moge klinken verpeste dat toch wel enigszins de luisterervaring voor mij.

avatar van harm1985
Ingetogener dan OMG, qua sound te vergelijken met singing saw en city Music. Ik ben er nog niet uit.

avatar van Molemen25!
Erg goed Morby album. Waar omg totaal niet kon boeien komen deze nummers veel overtuigender binnen. Opvallend hoe goed hij aan zijn zang heeft gewerkt. Het klinkt veel minder monotoon en met meer emotie. Daardoor klinkt het allemaal net wat meer oprecht en raak.

avatar van overmars89
De discografie van Kevin Morby begint nu wel echt hele mooie vormen aan te nemen. OMG vind ik wat minder dan de rest, maar zeker niet zo slecht als veel beweren. Sundowner is weer een album om in te lijsten. Campfire staat nu echt al weken op repeat. Wat een parel!

Erg vernieuwend is het niet, maar een Kevin Morby op automatische piloot weet het altijd goed bij mij te doen. Dus ik ben bang dat dit album toch ergens hoog in mijn eindejaarslijst terecht komt.

avatar van Mausie
Vanaf Singing Saw volg ik Kevin Morby en hij stelt eigenlijk nooit teleur. Deze plaat nu een keer geluisterd en het is weer een heerlijk warm bad

Mausie schreef:
Wel ook het debuut nog beluisterd, met het hypnotiserende Harlem River?