Adrianne Lenker - Songs (2020)

Folk
Label: 4AD

1. Two Reverse (3:33)
  2. Ingydar (4:08)
  3. Anything (3:22)
  4. Forwards Beckon Rebound (3:09)
  5. Heavy Focus (2:34)
  6. Half Return (2:08)
  7. Come (5:17)
  8. Zombie Girl (2:44)
  9. Not a Lot, Just Forever (4:10)
  10. Dragon Eyes (3:26)
  11. My Angel (5:04)
avatar van swoon
Toch wel één van de mooiere plaatjes van 2020. Enkel hoogtepuntjes, met als favorieten Anything en My Angel.

avatar van Noki
Nadat Big Chief in de eindlijst van Oor vorig jaar hoge ogen gooide ben ik dat eens gaan luisteren. Ik had er niets mee. Ook nu niet met Adrianne, dat stemmetje.... Aldous Harding roept dat bijvoorbeeld ook wel een beetje op, maar die maakt het muzikaal allemaal toch nog even spannender. Ik ga niet mee met de hype.

avatar van Kaaasgaaf
Noki schreef:
Ik ga niet mee met de hype.
Zou het geen hype noemen hoor. Ze weet gewoon veel mensen te raken, maar kan me er zeker iets bij voorstellen als het anderen irriteert. Bij sommige artiesten heb je dat nou eenmaal, beetje een open deur wellicht, maar het moet duidelijk net je smaak maar zijn.

avatar van aerobag
Het bewonderenswaardige van Lenker is dat ze het zo simpel laat lijken, maar haar nummers zijn zo rijkelijk gevuld met een fijnzinnige ambiance. Ze heeft niet veel nodig om te doen verwonderen en deze meeslepende nummers te creëren, het flowt ook allemaal zo fijnzinnig. Haar stem zelf blijft ook natuurlijk een onderscheidende factor, een unieke verschijning en een die mij weet te raken.

Ik durf dit album wel te vergelijken met langs de bakker gaan en ontdekken dat de broodjes toevallig nét vers en warm uit de oven komen. Of tijdens de fietstocht naar werk een zeldzaam kleurrijke vlinder spotten. Of dat iemand jarig is en wel echt iets lekkers trakteert ipv die muffige cake. Simpele dingen die even een glimlach op je gezicht toveren en je dag maken.

avatar van Aladdin
Oei, dit houd ik geen 10 minuten vol. Hoor dat het knap in elkaar steekt, maar roept desalniettemin voornamelijk irritatie bij me op.