Alicia Keys - ALICIA (2020)

R&B
Label: RCA

1. Truth Without Love (2:34)
  2. Time Machine (4:26)
  3. Authors of Forever (3:37)
  4. Wasted Energy (4:19)

met Miguel

9. So Done (3:54)

met Khalid

10. Gramercy Park (3:12)
  11. Love Looks Better (3:23)
  12. You Save Me (3:41)

met Snoh Aalegra

13. Jill Scott (4:05)

met Jill Scott

14. Perfect Way to Die (3:31)
  15. Good Job (3:53)
  16. Three Hour Drive – A Colors Show * (4:04)
  17. A Beautiful Noise * (3:19)

met Brandi Carlile

18. Wasted Energy * (4:37)

met Diamond Platnumz en Kaash Paige

avatar van Reijersen
Dit album van Alicia Keys zou al eerder dit jaar uit komen, maar door corona werd de release verplaatst. Inhoudelijk is er in die tussentijd niks verandert aan de plaat. Alicia Keys hoort al vele jaren tot het meubilair van mijn muzikale omlijsting. Moet je nagaan dat Fallin' al 20 jaar oud is. De eerste luisterbeurt van deze nieuwe plaat viel me tegen. Ik was even bang dat het een keiharde tegenvaller zou zijn. Maar na meerdere luisterbeurten begon het toch steeds meer te dagen. Vooral tekstueel heeft dit wel wat inhoud en er is ook muzikaal genoeg te ontdekken.

Opener Truth Without Love voelt aan als een intro die tekstueel gaat over de leegheid van levens in de tegenwoordige tijd. De muzikale omlijsting met de zang van Alicia voelt wat onwennig aan. Time Machine is dan weer een niet al te verrassend nummer, maar ook niet per se heel vervelend. Poppy met wel wat lekkere energie in het refrein. Authors of Forever is muzikaal wat subtieler. Een nummer waarin Alicia zingt dat we samen de wereld mooier en beter moeten maken. Best een fijn nummer. Een stuk minder is het lome, reggae-achtige Wasted Energy. Underdog is een uplifting nummer dat positiviteit uitdraagt. Tekstueel steekt ze de lof over leraren, dokters etc. Een bescheiden hit. Op 3 Hour Drive doet Sampha vocaal mee, maar heeft hij ook duidelijk productioneel een vinger in de pap. Alicia zingt hier vrij ingetogen, waar Sampha juist de emotie er in gooit. Best een mooi duet.
Het slechtste nummer en een regelrechte skipper is Me X 7. Die rapster kan er ook weinig van. Snel vergeten en door met Show Me Love. Een duet met Miguel. Hitgevoelig en de vraag is of het echt lang kan blijven beklijven. So Done gaat over grotere thema's. Tekstueel strijdbaarder dan overkomt in het duet met Khalid. Stemmen vullen elkaar trouwens wel prima aan.
Gramercy Park is een nummer over het behalen van andermans verwachtingen. Onzekerheid ligt dan altijd op de loer. Er zit duidelijk wat gospel in en in dit soort ballads blinkt Alicia toch nog steeds erg uit. Erg mooi en overtuigend nummer, zalvend bijna door het ge-mmmm. Love Looks Better is wat bombastischer opgebouwd. Niet vervelend, maar niet al te overtuigend. You Save Me heeft Snoh Alegra als feature en die kan mij toch niet echt bekoren. Dat heeft dan wel vrij veel invloed op dit verder stemmige nummer. In Jill Scott bezingt Alicia al haar mede-soul/R&B-zangeres. Een kleine spoken word gastrol van de titeldame. Lalalalala, wat hebben de soulzangeressen het toch leuk samen. Perfect Way to Die heeft als onderwerp de BLM-discussie. Bezongen vanuit de ogen van een moeder waarvan de zoon doodgeschoten is. Een nummer met meer dan voldoende energie, urgentie en passie. Vocaal pakt Alicia aardig uit hier. Afsluiten dan Good Job. Een typische Alicia stem+piano ballad en een anthem aan alle everyday-people.

avatar van Timk
Toch wel weer een hele fijne cd van Alicia, al is ME X 7 gewoonweg slecht en skip ik net zo hard als mijn voorganger. Voor de rest kom ik op een 3,5

avatar van dynamo d
Authors of Forever en vooral Time Machine zijn keygoede nummers! Time Machine wordt alom geroemd en is een prachtige R&B/funk song van de 21e eeuw.

avatar van MIAB
Na 2 keer luisteren kan dit album mij over het geheel niet echt bekoren. Ik mis de echte knallers op dit album. 3*

1. Truth Without Love (2:34) 2,5
13. Jill Scott (4:05) 3,0
14. Perfect Way to Die (3:31) 3,0
15. Good Job (3:53) 4,0

avatar van MIAB
De minste van Alicia tot nu toe. Weinig boeiende nummer al moeten het de laatste 2 nummers zijn, maar deze trekken het gemiddelde niet omhoog. 3*

Truth Without Love (2:34) --- 2,5
Time Machine (4:26) --- 3,0