Kurt Vile - Speed, Sound, Lonely KV (ep) (2020)

Folk / Country
Label: Matador

1. Speed of the Sound of Loneliness (5:15)
  2. Gone Girl (3:44)
  3. Dandelions (6:34)
  4. How Lucky (3:23)

met John Prine

5. Pearls (4:02)
avatar van Roscovitsch
Dandelions is erg fijn zo bij aanvang van de herfst.

avatar van Don Broccoli
Voor mij is Dandelions juist het enige nummer op deze EP dat een beetje langs me heen glijdt. De rest is fraai, zo niet zeer fraai! Prachtig duet met wijlen John Prine, een even zo mooie cover van diezelfde countryheld (Speed of the Sound of Loneliness) en voor mij is de Cowboy Jack Clement-song Gone Girl hier het hoogtepunt. Vile's eigen song Pearls bewijst dat hij maar eens snel een volwaardig countryalbum moet opnemen.

avatar van Don Broccoli
John Prine overleed in april op 73-jarige leeftijd aan de gevolgen van COVID-19. In een emotioneel bericht op Instagram nam Kurt Vile twee dagen later online afscheid van de countryheld met wie hij in recente jaren meermaals het podium deelde. De 33 jaar jongere folkrocker noemt zichzelf de allergrootste fan van de ‘meest down-to-earth legende’ die hij heeft ontmoet. Weken voor Prines dood kwam voor Vile dan ook een droom uit toen zij samen de studio in doken om een liefdevolle versie van het veertig jaar oude How Lucky op te nemen. Speed, Sound, Lonely KV telt met het alleen door Vile gezongen Speed of the Sound of Loneliness nog een tweede Prine-cover en deze is al van een dito schoonheid, maar dat geldt ook voor de Cowboy Jack Clement-cover Gone Girl en zijn eigen nieuwe songs Dandelions en Pearls. Prine zou trots zijn op dit pareltje van een ep, al die roept ook de vraag op of Vile zich niet eens wat vaker over country moet ontfermen. Hij mag dan een langharige slackerrocker zijn: hij heeft het duidelijk in zich.

avatar van overmars89
Blijft lekker dat gepingel van Kurt Vile. Zeker met deze donkere herfstdagen. Perfect opstartmateriaal met een lekkere donkere kop koffie.

avatar van Bartjeking
Ontdek deze EP vrij laat, maar prachtig eerbetoon aan John Prine. Ik vroeg me hetzelfde af als Don Broccoli (fijne naam); wellicht kan onze Kurt wat vaker een countryplaatje opnemen.

avatar van Lost
Heerlijk eptje in zijn gekende stijl... ietsje meer countryfeel... met Dandelions heeft hij weer een prijsnummer in zijn oeuvre... de rest is ook niet mis... Een echte rasartiest...

avatar van henkiev
Geweldig plaatje!