21 Savage & Metro Boomin - Savage Mode II (2020)

Label: Slaughter Gang

1. Intro (1:10)
  2. Runnin (3:15)
  3. Glock in My Lap (3:13)
  4. Mr. Right Now (3:13)

met Drake

5. Rich Nigga Shit (3:10)

met Young Thug

6. Slidin (3:05)
  7. Many Men (3:21)
  8. Snitches & Rats [Interlude] (0:57)
  9. Snitches & Rats (3:07)

met Young Nudy

10. My Dawg (3:01)
  11. Steppin on Niggas (2:20)
  12. Brand New Draco (3:22)
  13. No Opp Left Behind (3:14)
  14. RIP Luv (3:34)
  15. Said N Done (3:51)
avatar van Johnny Marr
Damn, die hoes. Zo fout jaren '90 à la No Limit

avatar van Kos
Kos
Haha, mooi idd.

avatar van zaaf
maar wel een dikke plaat

avatar van Weirdo Wizzy
Kijk aan, een ode aan het No Limit-tijdperk. De hoes is alvast prachtig. Ga dit maar eens luisteren en als dit het niveau van het eerste deel weet te evenaren, dan wordt het gewoon weer genieten. Die beats van MetroBoomin gaan er altijd wel in bij mij.

avatar van overmars89
Heel dik album. Metro Boomin' is wel 1 van de weinigen die op een toffe manier soulsamples met trapbeats kan mixen. 21 Savage heeft ook wel een hele chille flow, alleen wordt het wel een beetje samey een album lang. Toch wel 1 van de hardste trap albums dusver.

avatar van Flipm0de
Een onverwacht fijn album. Ben niet de grootste liefhebber van trap, maar hoorde her en der positieve berichten op dit album. Laatste paar dagen een aantal keer opgezet en het luistert erg lekker weg.

avatar van Johnny Marr
Runnin'

avatar van Yestsida
Het magnum opus van 21 Savage.

21 Savage en Metro Boomin doen op Savage Mode 2 alles groter dan op het eerste deel. In plaats van een EP is dit een volwaardig studioalbum, de gastartiesten zijn uitgebreid van 1 naar 3, de sound is rijker en blijft niet enkel hangen in het Trap-subgenre en een A-list acteur praat het album aan elkaar als de epische verteller. Je hoort de evolutie dat beide heren doorgemaakt hebben op deze plaat.

Het is niet enkel Trap maar uiteraard is dat wel het bulk van wat we hier voorgeschoteld krijgen, enkel kijkende naar de tracktitels kan je jezelf hier al wel aan verwachten. 21 Savage vermoord weer talloze tegenstanders in zijn teksten en laat horen hoe stoer hij wel niet is, Metro Boomin verzorgd pompende beats die rijk gevuld aanvoelen en soms zelfs sample-werk bevatten!
Wie denkt dat Metro Boomin maar een simpel Trap-producertje is raad ik toch ten volle aan om dit collaboratiealbum eens te beluisteren. Zoals gezegd zijn de typische Trap-bangers sporadisch vergezeld van een verrassende en heerlijke sample maar met Mr. Right Now en Said N Done produceert hij meer opbeurend nummers, een Rich Nigga Shit zou niet misstaan op een luxueus klinkend album zoals dat van Rick Ross, Steppin' on Niggas brengt net zoals de hoes nostalgische gevoelens naar boven naar old school Southern Hip Hop (inclusief DJ-scratches) en RIP Luv is vervult met melancholie. Persoonlijk geef ik meer om zijn collega SouthSide maar ik moet toegeven dat zijn producties niet zo gelaagd en gevarieerd zijn als dit van Metro Boomin.

21 Savage laat tekstueel dus niet veel meer horen dan zijn gebruikelijke geweld maar doet dit zoals steeds wel op een entertainende manier. Met Mr. Right Now geven hij en Drake een ode aan R&B zonder dat ze beide zingen en Young Thug en hij rappen op Rich Nigga Shit over hun luxueuze leven dat ze momenteel leiden maar bijzonder is het alles behalve. Enkel op het Zaytoven co-geproduceerde RIP Luv komt hij iets inhoudelijker en geeft hij een inkijk over waarom hij niet meer in liefde gelooft en rouwt hij om gestorven vrienden.

Maar er is dus ook een derde man dat de hoofdrol opneemt op Savage Mode 2, namelijk niemand minder dan Morgan Freeman! Hij neemt de intro en de interlude volledig voor zijn rekening en is sporadisch op de nummers zelf ook te horen. Freeman tilt heel dit project een niveau hoger en geeft het iets episch mee naar mijn mening.

Het niveau van deze LP is consequent hoog doch is Runnin' wat mij betreft dé showsteller... dat nummer knalt zó hard en de sample die er in verwerkt is is vrijwel briljant.

Tot nu toe het beste project van 21 Savage en ook dat van Metro Boomin!

Dikke 4*