The Nits - Henk (1986)

Label: CBS

1. Bike in Head (3:34)
  2. Port of Amsterdam (3:36)
  3. Typist of Candy (3:34)
  4. Home Before Dark (3:03)
  5. The Singing Telegram (2:02)
  6. Erom On (3:28)
  7. Sleep (What Happens to Your Eyes) (4:33)
  8. Pillow Talk (3:45)
  9. Cabins (2:51)
  10. Under a Canoe (3:41)
  11. Crane-Driver (4:08)
  12. 5 Hammering Men (2:16)
dutch2
Vroeger, dat wil zeggen zo'n 20 jaar geleden, kon je in Leiden op twee dingen de klok gelijk zetten. 1) Op 3 oktober ging iedereen volledig uit zijn dak vanwege Leidens ontzet en 2) voordat een nieuwe plaat van The Nits uitkwam deed de band eerst het LVC aan. Op die manier heb ik hele prille versies van latere klassiekers als JOS-days en In the Dutch Mountains gehoord.
Die concerten waren sowieso alijd de moeite waard, maar nooit, nooit, nooit was ik zo onder de indruk als toen The Nits het net-niet-meesterwerk Henk voor het eerst ten gehore brachten.

Om te beginnen was de band uigebreid met twee dames, die het verlies van Michiel Peters moesten opvangen. Vooral de stem van Petra Lugtenburg was een hele verfrissing. Maar verfrissender nog waren de composities. Geen artyfarty frivoliteiten (hoewel dat toch al met de jaren was afgenomen) maar echte liedjes. Soms nog wel avontuurlijk qua vorm (het gestamp in Port of Amsterdam en de onderwatergeluiden in het bloedmooie Under a Canoe) maar qua compositie verrassend traditioneel. Hier werd ook voor het eerst duidelijk dat Henk Hofstede best van een stukkie Kuntry houdt (Typist of Candy, Home Before Dark). En Sleep is in al zijn sentimentaliteit toch ook een pracht van een ballad.

Toch is Henk net geen meesterwerk geworden. Dat komt in de eerste plaats door de gruwelijke single Cabins. Daarnaast zijn de laatste twee nummers ook niet heel sterk. Dat Hofstede met een zwaar Nederlands accent zingt en ook weer zo nodig de erudiet moet uithangen (Goethe citeren is gewoon niet cool) nemen we hem minder kwalijk.

Al met al een hoogtepunt in de vaderlandse popmuziekhistorie. Toch wel jammer dat we in Leiden nu alleen nog maar 3 oktober als zekerheidje hebben.

avatar van Jan Wessels
Ik heb de compilatie cd Kilo/Henk. Werk uit hun beste periode. Henk bevat een aantal geweldige nummers (Typist of Candy, Erom on, Sleep en Under a canoe) en helaas een paar wat zwakkere broeders.
Deze compilatie cd is een aanrader. 4,0

EVANSHEWSON
Heel mooi album hoor; Bike in Head, Home Before Dark, Cabins, Pillow Talk... ik vind Henk Hofstede en zijn band toch altijd... een avontuurljke band, die altijd weet te charmeren, haast met elk album, ik zal een fan zijn, zeker ?

***1/2

prachtig album; misschien wel hun mooiste...

Pieter Paal
'Cabins' is hier mijn meest favoriete track. Ik vind alles dat The Nits gemaakt hebben wel o.k.

avatar van dennisversteeg
Een wat statisch klinkend album met prima composities. Alle nummers kwamen echter veel beter tot hun recht in live versies.

avatar van gemaster
Aardig album van de Nits, maar het niveau is niet constant genoeg. Zo'n nummer als Cabins, dat is gewoon bloedirritant. Daar staan mooie nummers als Bike in Head en Under a Canoe weer tegenover.

avatar van vigil
mooie plaat enkel vind ik de productie maar zozo. De mute knop wordt te snel en te rigoreus ingezet. Maar goed na een aantal her beluisteren verhoog ik mijn stem wel met een half punt

HENK 1986

Na het vertrek van gitarist en miniaturist Michiel Peters
(wat een prachtige, kleine liedjes schreef hij toch) zijn The Nits een trio.
Een creatieve herbronningsfase wordt ingelast en uiteindelijk
besluiten Henk, Rob en Robert-Jan met z'n drietjes door te gaan.

Henk is toevallig Fins voor adem.
En die hervonden adem staat op een langspeler uit 1986.
De hoesfoto is een collage van de gezichten van de drie makers.
Vanaf nu dragen alle songs de credits van de hele band.

Natuurlijk ligt er na het vertrek van een gitarist
meer klemtoon op de synthesizers. Natuurlijk worden
na het vertrek van een mede-vocalist backing vocals gezocht.
Een van die achtergrondzangeressen heet Joke Geraets
en zal tussen 1987-1989 bassiste en vierde groepslid worden.

Henk is het meest gedateerd klinkende album van The Nits.
Eerste generatie digitale productie en een overdaad aan synths
zijn daarvoor verantwoordelijk. Het is hen bij deze vergeven.

De drie singles hebben gek genoeg de tand des tijds
minder doorstaan dan enkele sterkere albumtracks.

Het begon met Sleep ... een nachtelijke ballade
met puntige synthesizers en een Duits poëzie citaat.
Filmisch bijna, zoals vele tracks op Henk.

Daarna kwam Typist of Candy, de meest geslaagde single.
Het hoofdpersonage is de vrouw uit Hoppers schilderij Office at Night
(op zich al de titel van een Nits compositie uit 1980).

Typist of Candy heeft een tekst die doet wat Hopper met verf doet.
Namelijk een spanning suggereren tussen de verstilde figuren op doek.
Is deze typiste heimelijk verliefd op haar onverstoord werkende baas?
Volgens The Nits tikt ze haar blad wanhopig vol vraagtekens.

Cabins is te gemakkelijk. Een synthpop niemandalletje
dat naar Nitsmaatstaven veel te licht weegt. OMD achterna.

Tegenover de singles staat een trits ijzersterke albumtracks.
Bike in Head, Home before Dark en Under a Canoe.

Bike in Head fiets letterlijk door de speakers.
Een heerlijke zonnige trip doorheen de dierentuin van The Nits.
Een fiets is in Hofstedes teksten altijd een metafoor voor de jeugd.
Een auto (Cars and Cars) symboliseert de volwassenheid.

Een soortgelijke woordenmetaforiek hanteert Henk bij boom
(Boy in a Tree) voor jeugd en huis (House on the Hill) voor volwassenheid.

Bike in Head munt uit in zijn gelaagd geluidsarrangement
dat nergens echt bombastisch of vervelend is ... enkel sprankelend.
Het zou alsnog op single verschijnen nav de verzamelaar Nest (1994).

Home before Dark baseerst zich op nog een schilderij van Hopper.
Op Gas ziet de kijker een verlaten bezinestation ... in gedachten
mijmert de pompbediende zich dapper door de nacht.

De live versie van Home before Dark op Urk (1989) is de ultieme versie.

Under a Canoe is instrumentaal een openbaring.
Ook hier valt de naam OMD als referentie, maar dan
de meer experimentele zijde van de Liverpoolse formatie.

Resten ons nog het stampende Port of Amsterdam
(dat net iets harder dan de rest lijdt onder de steriele productie),
het tussendoortje The Singing Telegram, de omgekeerde jam Erom On
(No More), het zoute Pillow Talk en het mechanische Crane Driver.

5 Hammering Men is een samensmelting
van drie aparte, korte instrumentale motiefjes.

Omdat dit album op CD gevolgd wordt door het mini-album Kilo,
staan er geen bonustracks uit de Henk sessies op. Daarvoor moet je
de collectors rarities verzamelaar Quest zien te bemachtigen.

Daarop Van Goghs The Potato Eaters (b-kant van Sleep), het verwarde Stay
en een langere versie van The Singing Telegram (beide unreleased before).

Niet op Quest is Her Second Office, een ware kakofonie
van geluiden en b-kant van Typist of Candy. De b-kant van Cabins
was een live versie van hetzelfde nummer.

avatar van Jan Wessels
Hey Dazzler, mooi verhaal. Goed geschreven.
Ik ben net de cd sinds tijden weer eens aan het luisteren. Wat blijft dit toch prachtige, sfeervolle muziek. En wat een enorm mooie, heldere produktie.

Gezien de aantallen reacties en stemmen is dit muziek voor liefhebbers geworden?!

"Du liebes Kind, komm geh mit Mir".

Er zijn van die songs die je zielsgelukkig kunnen maken. Vanmorgen nog...in de auto, blauwe lucht, de zon en de wind spelend met het frisse lentegroen...en dan Bike In Head uit de speakers...

En er zijn van die songs die je kippenvel bezorgen..zoals Home After Dark....ik kan er geen genoeg van krijgen.

Ben blij met deze nieuwe ontdekking. The Nits staan vanaf nu met stip(s) in mijn Nederpop top 10.

avatar van joko16
inderdaad een van de betere Nits meesterwerkjes.

avatar van LucM
Net als Omsk vind ik dit een zeer sterk Nits-album al vind ik de productie wat sterieler en zakt het album naar het einde toe lichtjes in. Maar dit album is weer een bewijs dat (the) Nits een avontuurlijke en veelzijdige band is die eigentijdse invloeden in een eigen sound weet te verwerken.

Geen slechte plaat maar aan vele deuntjes kan ik me enorm ergeren toch staan er een aantal goede nummers op zoals The Typist Of Candy!

ichiman38
goed album alleen jammer dat er nummers opstaan zoals Pillow Talk dat ik zwaar irritant vind
het beste nummer vind ik Home Before Dark

Dat Hofstede met een zwaar Nederlands accent zingt

Laten we deze opmerking van dutch2 maar als "niet gedaan" beschouwen, want dat raakt natuurlijk kant noch wal.

avatar van Edwin
En zo vind ik het tamelijk absurd om een user te quoten, die zich lichtjaren geleden al heeft uitgeschreven en waarvan dus geen weerwoord meer is te verwachten

Wellicht is het een fan die niet tegen kritiek kan... ook de enige bijdrage hier op de site. Tsja.

Net ingeschreven, dus ja, dit was mijn eerste bijdrage op deze site.

Natuurlijk moet je als fan zijnde tegen kritiek kunnen, maar dat Hofstede met een zwaar Nederlands accent zingt is het domste wat ik ooit gehoord heb. Hier heeft nog nooit iemand hem op betrapt, zelfs niet door kennissen uit het buitenland (U.K. en U.S.A.)

Jeetje, ik kan toch ook niet ruiken dat dutch2 zich al lang heeft uitgeschreven?

herman schreef:

Beetje flauw, want de opmerking over het vermeende steenkolenengels van Hofstede,
kan je hier zowaar bijna bij elke Nitsplaat lezen. Dus die opmerking van Nitsfever snijdt wel hout.

En ik ben het natuurlijk met hem eens, dat kon je wel raden aan de toon van mijn repliek.

Bedoel je met hem nu dutch2 of Nitsfever?

Nitsfever.

Het was dus niet zo duidelijk, blijkbaar.

avatar van spoiler
Wat mij betreft een van de betere Nits platen. Draai het nog met regelmaat!!

avatar van Twinpeaks
Lekkere plaat van The Nits.Het vertrek van Michiel Peters vangt de groep op door de nadruk iets meer te gooien op de synths.Cabins stuitert lekker in de rondte,maar is op Urk nog net even iets hoekiger.Port Of Amsterdam is een mooie sfeerschets en Typist Of Candy was een leuke single.Hoogtepunt is echter Home Before Dark.Een uitermate sfeervol nummer met eenvoudige begeleiding.In iets meer dan 3 minuten neemt Hofstede je mee naar het universum van The Nits.Ondanks het iets meer gebruiken van synths straalt deze plaat toch wel warmte uit.4 sterren

Voor mij het beste album van the Nits. Het was ook de eerst kennismaking met de groep. Ik begrijp nooit de opmerkingen dat Henk zo slecht engels zingt. Ik vind juist het tegendeel! Ik had in het begin niet eens door dat het een nederlandse band was. Verder vind ik Sleep het mooiste nummer wat ze ooit hebben gemaakt. Wat een melodie , werkelijk fantastisch. Jammer dat ze het nu nooit meer spelen. De albums die hierna kwamen konden m.i. niet tippen aan deze plaat. Voor mij is de periode tot en met Henk de beste geweest. Ze hielden daarna wel altijd een soort basisniveau, en ze leverden meestal wel prettige songs af, maar het sloeg niet meer zo in als Henk destijds. Ook de live optredens waren geweldig op die tour.

avatar van Broem
Kwam Henk vandaag tegen in een 2e hands vinyl shop. Hij keek mij een beetje meewarig aan. Henk zat al veel te lang in de (2e hands) bak. Uit zijn lijden verlost, meegenomen en hem een lekker bad gegeven. Henk glimt weer en betaalt mijn inspanningen terug door alle registers open te trekken en het verfijnde Nits geluid via mijn draaitafel de kamer in strooien. Henk en ik zijn vrienden voor de rest van ons leven. Hij staat tussen zijn overige Nits vrienden in de kast en blijft uit de bak.

avatar van spoiler
Broem schreef:

Mooie redding haha

avatar van IMPULS
Had 'm op plaat en nu eindelijk ook op CD. Het meest stabiele album van de 3 heren. Geen uitschieters, ook niets ondermaats.

avatar van Renoir
IMPULS schreef:
Geen uitschieters

Hoe kan je dat nou zeggen van een album met Home Before Dark erop?