The Nits - Hat (1988)

Label: CBS

1. The Train (4:08)
  2. Blue (4:04)
  3. The Dream (4:20)
  4. The Bauhaus Chair (2:43)
  5. The Hat (4:28)
  6. The House (3:49)
avatar van dazzler
Broem schreef:
Dat is echt goed gedaan en wil me nog eens verdiepen in wie, wat en waar daar verantwoordelijk voor was.

Bespaar je de moeite. De Nits werken al heel hun carrière met dezelfde technicus.
Paul Telman Discography at Discogs

Tel daarbij de eigen studio-ervaring van Hofstede, Stips en Kloet op en het geluidsplaatje klopt.

avatar van Broem
dazzler schreef:

Paul Telman Discography at Discogs

Dank je Dazzler. Dat is mooi om te lezen. Vakman pur sang.

avatar van spoiler
De LP "HENK" heb ik eens geluisterd op een veel te dure installatie van een vriend van me.
Bij mijn relatief eenvoudige platenspeler, versterker en boxen klinkt deze al geweldig, maar op die dure installatie was het geluid ongekend mooi zeg.

avatar van BoyOnHeavenHill
Vier maal perfectie, met ijzersterke melodieën, teksten vol melancholie en verlangen, en bovenal een warme, gloedvolle en heldere sound, zoals meteen al geïllustreerd door het openingsnummer met een tekst vol aankomst en vertrek (onderweg naar thuis of ergens anders, een metafoor voor de levensreis) en een arrangement met akoestische gitaar, brommende contrabas, simpel maar uiterst effectief slagwerk en vooral die "fluit-synthesizer" (op Daniel gebruikt Elton John een vergelijkbaar geluid, en daar noemt hij dat bij de credits een " 'flute' Mellotron"). The Bauhaus chair roept met z'n beklemmende toetsenwerk en z'n door het verleden bezwaarde tekst bij mij associaties met Japans Ghosts op, en het slotnummer is bijna onverdraaglijk triest : "...and I knew they were all dead and gone..." Elk geluidje klopt, en de keuze van elk instrument is smaakvol zonder "gepolijst" of voorspelbaar te zijn. Ik ben voor dit album altijd nèt onder de volle vijf sterren blijven steken, niet zozeer vanwege de korte speelduur alswel omdat het titelnummer en vooral Blue niet het niveau van de vier overige meesterwerken halen, maar dat kwartet is wel zó sterk dat ik nu toch verhoog.

avatar van dazzler
BoyOnHeavenHill schreef:
Helpt het als ik aanstip dat...

Hat ontstaan is uit de studio: een soort jam op basis van losse woorden die Henk op karton liet zien.
Blue speelt met het woord Blue, het laat klinken als de kleur en daarmee het bijhorende gevoel oproept.

avatar van BoyOnHeavenHill
Dank voor de uitleg, dazzler, dat helpt zéker, en ik kan me zulke setups ook goed voorstellen. Ik vind het verder ook absoluut geen slechte nummers, maar de rest is zó uitzonderlijk goed dat...

Parlotones
Een prachtige mini album, moet ik ook maar eens weer uit de kast halen en beluisteren. Alle 6 erg goed. Ja zelfs blue. luister ook eens naar Madrugada - Strange colour blue. Past wel goed bij The Nits vind ik. En jullie????

avatar van Ludo
(The) Nits is een van de weinige bands ever die heeft gepiekt op een EP denk ik. (misschien Boards of Canada ook?) in elk geval is Hat een onverslijtbaar top geheel, met prachtige passende foto's en een heerlijke coherente goud-bruine film noir sfeer.