Epica - Omega (2021)

Alternatieve titel: Ī©mega

Label: Nuclear Blast

1. Alpha - Anteludium (1:38)
  2. Abyss of Time - Countdown to Singularity (5:20)
  3. The Skeleton Key (5:06)
  4. Seal of Solomon (5:28)
  5. Gaia (4:46)
  6. Code of Life (5:58)
  7. Freedom - The Wolves Within (5:37)
  8. Kingdom of Heaven Prt. 3 - The Antediluvian Universe (13:24)
  9. Rivers (4:48)
  10. Synergize - Manic Manifest (6:56)
  11. Twilight Reverie - The Hypnagogic State (4:29)
  12. Omega - Sovereign of the Sun Spheres (7:06)
  13. Rivers [Acapella] * (4:34)
  14. Abyss o' Time * (4:13)
  15. Omegacoustic * (4:29)
  16. El Código Vital * (3:51)
totale tijdsduur: 1:10:36 (1:27:43)
avatar van Matthijs78
EPICA - Abyss of Time (OFFICIAL MUSIC VIDEO) - YouTube

Fijn nummertje hoor, erg benieuwd naar het album!

avatar van namsaap
mmmmmm...... ik ben nog verdeeld over het vrijgekomen Abyss Of Time. Voorspelbaarheid troef in het eerste deel van het nummer. Halverwege staat het nummer om en valt er meer te genieten.

avatar van Darkzone
Verrast dat er een nieuw album aankomt en gelijk de video's hier bekeken. De heavy nummers zijn van het oude receptuur, de reden waarom ik hun vorige ep en album al niet meer gekocht heb.
Maar het nummer Rivers vind ik echt prachtig en verdient eigenlijk veel airplay (al hoor je alleen maar wegwerp muziek en zijn de rocknummers helemaal verdwenen van de popzender volgens mij).

avatar van james_cameron
Het is natuurlijk bespottelijk om een band met de naam Epica ervan te beschuldigen te bombastisch en te sprookjesachtig te klinken, maar toch dacht ik dat herhaaldelijk tijdens het beluisteren van dit album. Het gaat hier een beetje ten koste van de heaviness van het songmateriaal, vooral in de eerste helft van de plaat. Het klinkt allemaal iets te bedacht en vooral te gelikt, hoe knap alles ook wederom in elkaar steekt. Er is duidelijk veel werk gaan zitten in de productie van het geheel. Pas vanaf het geweldige (en erg lange) Kingdom of Heaven Prt. 3:The Antediluvian Universe viel bij mij het kwartje en begon het album te leven. Het daarop volgende ingetogen Rivers is ook erg mooi. Het album eindigt vervolgens sterk met nog eens drie prima tracks. Al met al een beetje een dubbel gevoel dus. Blijkbaar kun je met bombast ook te ver gaan. Maar ja, de band heet dan ook niet Subtilica.

avatar van andnino
Epica klinkt op papier echt als mijn band. Ik hou best van bombast, maar niet te clean. De stem van Simons vind ik prachtig, en de stijl van Epica matcht een beetje met het oudere Nightwish, waar ik erg fan van ben. Maar ondanks dit alles heeft het nooit helemaal geklikt.

The Divine Conspiracy vond ik een interessante plaat, naar mijn idee was de songwriting van Epica daar op zijn hoogtepunt. Maar het kan ook puur toeval zijn dat die plaat net wel beviel. Alle opvolgers die ik heb gehoord, en nu ook Omega, doen me vrij weinig. Is het te weinig substantie achter de bombast? Is het de te lange speelduur? Ik kan er de vinger niet op leggen, want objectief kan ik ook vrij weinig kritiek hebben op deze plaat. Het zit gewoon zeer goed in elkaar. Maar ik kan er toch niet meer dan 3 sterren aan geven, want er blijft vrijwel niets van bij me hangen. Misschien kan iemand anders er beter woorden aan geven, maar ik lees in de reacties van anderen in ieder geval dat ik hier niet alleen in sta.

avatar van jasper1991
Deze wil ook nog niet helemaal landen, maar vind verder alles na The Divine Conspiracy meer dan prima. Bombast zeker, maar altijd met dynamiek en hooks, Mark Jansen heeft wat mij betreft echt zat degelijke, catchy nummers geschreven. Wel moet ik Epica op zijn tijd luisteren. Om de paar maanden weer eens losgaan op een van de vele goede albums.

avatar van notsub
Ik merk een Epica verzadiging bij mezelf. Het frisse is er nu toch echt vanaf. Hoewel er hoorbaar inspiratie is en voorkomen is opnieuw een enorm dichtgeplamuurd geluid te presenteren, blijft deze release toch hangen in termen van "leuk, maar is dit nu alles?". Het voelt toch allemaal wat plichtmatig aan. Epica heeft zeker hun stijl meer dan gemiddeld onder de knie, maar ik mis pure creativiteit buiten hun comfort zone. Zo gaat Epica toch langzaam mijn aandacht verliezen.

avatar van The_CrY
De vorige plaat ging er goed in, maar deze wil niet echt beklijven. Afgezien van 'The Skeleton Key', welke ik wel wat vind hebben. Het zit wederom knap in mekaar, en de stem van Simone Simons blijft een klasse apart, maar verder moet ik me aansluiten bij de reacties hierboven.