Smith & Burrows - Only Smith & Burrows Is Good Enough (2021)

Label: [PIAS]

1. All the Best Moves (3:23)
  2. Buccaneer Rum Jum (4:06)
  3. Spaghetti (3:10)
  4. Old TV Shows (3:55)
  5. Parliament Hill (3:16)
  6. Bottle Tops (4:15)
  7. I Want You Back in My Life (3:16)
  8. Aimee Move On (4:04)
  9. Too Late (3:33)
  10. Straight Up Like a Mohican (3:29)
avatar van Marco van Lochem
Vrienden die samen muziek maken, wat moet dat een heerlijk gevoel zijn. Tom Smith is de zanger van Editors en Andy Burrows zou je kunnen kennen als drummer van Razorlight (van dit hit "AMERICA"), maar zeker ook van zijn solo albums "COMPANY" en "FALL TOGETHER AGAIN".
De inmiddels 41 jarige Burrows en de 39 jarige Smith brachten als Smith & Burrows in 2011 het sfeervolle album "FUNNY LOOKING ANGELS" uit, met daarop één van de mooiste kerstsongs ooit, zonder dat het een echte kerstsong is, "WHEN THE THAMES FROZE". In de afgelopen ruim 9 jaar bleven de twee vrienden en zong Smith prominent mee op het reeds genoemde album van Burrows "FALL TOGETHER AGAIN", op de single "WATCH ME FALL AGAIN", een werkelijk schitterend nummer.
Nu ligt er dan na ruim 9 jaar weer een nieuwe samenwerking in de winkels, "ONLY SMITH & BURROWS IS GOOD ENOUGH". Het is een schitterend album geworden, pop met veel andere invloeden uit de Britse popmuziek. De stemmen van de beide Britten geven het album nog meer variatie, ze klinken erg goed samen en geeft de liedjes dat extra waardoor ze mooier worden. In de opener “ALL THE BEST MOVES” klinkt als eerste die geweldige karakteristieke stem van Smith gevolgd door de zachtere stem van Burrows. Deze ritmische en vrolijke opener geeft perfect aan wat je kunt verwachten. “BUCCANEER RUM JUM” heeft een mooie melodielijn, “SPAGHETTI” is uptempo en heeft een aanstekelijke melodie, “OLD TV SHOWS” is rustiger en Burrows heeft hier een hoofdrol in de coupletten, waarna Smith in de refreinen geweldig uithaalt. Het tempo blijft rustig in “PARLIAMENT HILL”, met een akoestische aanpak is het één van de toppers van het album.
Met “BOTTLE TOPS” gaat het tempo weer wat omhoog, “I WANT YOU BACK IN MY LIFE” heeft weer een prachtige melodie en zanglijn, “AIMEE MOVE ON” is een echte albumtrack, niet een track die meteen blijft hangen, vaker luisteren dus. “TOO LATE” is weer uptempo en heeft een aanstekelijk ritme en met “STRAIGHT UP LIKE A MOHICAN” wordt het album op passende wijze afgesloten.
Het heeft lang geduurd alvorens de beide heren de tijd vonden om album #2 te maken, maar het is dan ook op alle fronten zeer geslaagd. Topplaat!

avatar van BoyOnHeavenHill
Eigenlijk een heel ouderwetse plaat : tien poppy liedjes van 3 à 4 minuten, een totale speelduur van nog geen 37 minuten, nummers met vrijwel steeds een klassieke structuur met coupletten en refreinen, heel veel zang en praktisch geen solo's (volgens mij hoor ik alleen een korte twangy gitaarsolo op Aimee move on) en een speelplezier dat een aanstekelijk soort levenslust uitstraalt, ook al zitten er dan genoeg gebroken harten en verloren illusies in de teksten. Niets hemelbestormends of spectaculairs, daardoor ook zonder de emotionele weerklank van hun alternatieve kerstplaat, maar ook zonder missers, en daarmee een fijne popplaat die toch in de loop van een aantal luisterbeurten langzaam maar zeker is gaan groeien.