Christian Kjellvander - About Love and Loving Again (2020)

Zweden
Roots / Folk
Label: Tapete

1. Baptist Lodge (The Galaxy) (7:36)
  2. About Love and Loving Again (7:50)
  3. Cultural Spain (7:28)
  4. Trouble (7:38)
  5. Actually Country Gentle (4:33)
  6. No Grace (6:50)
  7. Process of Pyoneers (5:35)
avatar van Alicia
Wat ik nu zo mooi aan Christian Kjellvander vind is niet alléén zijn fantastische stem, maar vooral de heerlijke, ongelooflijk mooie en licht tegendraadse muzikale omlijsting. Dat maakt namelijk dat ik nog nét niet in tranen uitbarst.

Hulde voor deze vreselijk mooie opvolger van Wild Hxmans!

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Christian Kjellvander - About Love And Loving Again - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Christian Kjellvander - About Love And Loving Again
Je hoeft niet langer te zoeken naar de soundtrack van de corona pandemie in de donkere seizoenen, want de Zweedse muzikant Christian Kjellvander heeft hem al gemaakt

Ik raakte na een veelbelovende start wat uitgekeken op de muziek van Christian Kjellvander, maar zijn nieuwe album komt aan als de spreekwoordelijke mokerslag. About Love And Loving Again is een aardedonker album vol geweldig gitaarwerk, dat wordt gedragen door de doorleefde strot van de Zweedse muzikant. Het is een album met muziek die zich vaak langzaam voortsleept, maar in de lange tracks op het album is ook voldoende tijd voor experiment en een enkele gitaaruitbarsting. About Love And Loving Again is een ruw en compromisloos album dat perfect past bij deze tijd en dat bij iedere keer horen mooier, indringender en indrukwekkender wordt.

De naam Christian Kjellvander roept bij mij vooral herinneringen op aan de eerste albums van de Zweedse muzikant, die stammen uit het eerste decennium van de huidige eeuw. Ik heb de muzikant uit het Zweedse Österåker vervolgens een tijd gevolgd, maar op een gegeven moment is hij wat uit beeld geraakt door een aantal albums die ik net wat minder interessant vond.

Met About Love And Loving Again heeft Christian Kjellvander mijn volledige aandacht weer te pakken, want wat is dit een mooi album. Christian Kjellvander maakte, zoals het een Scandinaviër betaamt, altijd al muziek die het vooral goed deed in de donkere seizoenen van het jaar en dat gaat ook zeker op voor zijn nieuwe album, dat uitstekend is te typeren met termen als donker, stemmig en melancholisch.

Christian Kjellvander maakt ook op About Love And Loving Again weer indruk met zijn wat donkere stemgeluid, dat in de smaak zal vallen bij liefhebbers van Nick Cave en vooral Stuart Staples (Tindersticks). De Zweedse muzikant is hiernaast een uitstekend gitarist, wat hij nadrukkelijk laat horen op dit album.

Bijgestaan door drummer Per Nordmark en toetsenist Pelle Andersson laat Christian Kjellvander vaak een donker en wat ingetogen geluid horen op het album dat tijdens de lockdown werd opgenomen. Het is een broeierig geluid dat uitstekend past bij de sfeer op het album en dat de temperatuur vrijwel onmiddellijk op Scandinavische waarden brengt. Vergeleken met zijn vroege albums klinkt de stem van Christian Kjellvander wat donkerder en doorleefder, maar zijn voordracht is ook wat dwingender, waardoor de songs zich stuk voor stuk nadrukkelijk opdringen.

About Love And Loving Again is zeker geen album voor een mooie lentedag of een broeierige zomerdag, maar nu de avonden langer en kouder worden komt de muziek van Christian Kjellvander fraai tot zijn recht. De Zweedse muzikant koos nooit voor de makkelijkste weg en doet dat ook niet op zijn nieuwe album.

Net als je je volledig hebt ondergedompeld in de fraaie en stemmige klanken en je mee laat voeren door de indringende vocalen, kan de muziek van Christian Kjellvander zomaar ontsporen in gitaargeweld, om vervolgens in een paar noten tijd weer uit te komen bij klanken die net zo goed bloedmooi als spookachtig kunnen worden genoemd.

Ik was zoals gezegd wat uitgekeken op de muziek van Christian Kjellvander, maar About Love And Loving Again is een album dat je direct bij de eerste noten ruw vastgrijpt en pas weer los laat wanneer de laatste noten na ruim 47 minuten weg ebben. Dat Christian Kjellvander niet altijd kiest voor de makkelijkste weg blijkt overigens ook wel uit het feit dat het album slechts zeven songs bevat, waarvan er 5 bijna of ruim 7 minuten duren, wat de mogelijkheid biedt om flink te experimenteren.

En terwijl de regen tegen de ruiten klettert en de wind langs het huis giert wordt het nieuwe album van Christian Kjellvander alleen maar mooier en indringender. En het is niet eens zijn eerste album dit jaar, want het samen met de band Tonbruket en onder de naam Kjellvandertonbruket gemaakte Doom Country verscheen eerder dit jaar en is bijna net zo indrukwekkend. Een dubbele hernieuwde kennismaking dus met Christian Kjellvander en het is er een die ik best imponerend durf te noemen. Erwin Zijleman

avatar van Hugo Vogel
De Zweedse troubadour Christian Kjellvander zegt over zichzelf: “In the late nineties when that whole Americana thing broke, of course I was in that scene at the time. But I’ve moved on, and really my music is set in Sweden nowadays, or just Europe in general.” Dat is dus ook een waarschuwing voor degenen die tegenwoordig nog denken dat Kjellvander americana maakt. Of althans traditionele americana, want met een beetje goede wil is er in de uitgesponnen songs op About Love And Loving Again (Tapete Records) nog wel een rootsy randje te ontdekken. Dat zit hem dan vooral in de manier van zingen, want Kjellvander zoekt nog wel eens de snik op. En bij songs moet u ook niet meer aan standaardliedjes denken. Dit nieuwe album kent zeven, traag en donker overkomende muzikale werken, waarin zanger/gitarist/bassist Kjellvander met hulp van drummer Per Nordmark en toetsenist Pelle Anderson vooral sfeer schept. Dit is de richting waarin Kjellvander tegenwoordig vaart (zo was ook al duidelijk op het begin dit jaar met het jazzkwartet Tonbruket uitgebrachte Doom Country). De vier eerste nummers overschrijden allen de 7-minutengrens, maar ook No Grace tikt die grens bijna aan. In de nummers zoekt de Zweed met zijn gitaar het experiment. In het afsluitende Process Of Pyoneers zingt hij: “I play a new rock’n roll guitar and find God eventually”. Het is aan u of u Kjellvander op die zoektocht wilt vergezellen.

avatar van Benthe Krolle
Het moet gek lopen, wil dit niet mijn album van het jaar worden.
Elke luisterbeurt opnieuw (en dat zijn er inmiddels aardig wat) laat Kjellvander me weer een nieuwe diepte zien om in te verdwalen. Er staat geen minder nummer op deze donkere parel, waar los van prachtige teksten en een intense sfeer ook de instrumentatie geweldig is: vooral als drumliefhebber kan ik hier enorm van genieten!
5 dik verdiende sterren!