Benny the Butcher - Burden of Proof (2020)

Label: Griselda

1. Burden of Proof (3:25)
  2. Where Would I Go? (2:51)

met Rick Ross

7. New Streets (2:02)
  8. Over the Limit (4:15)

met Dom Kennedy

9. Trade It All (2:32)
  10. Thank God I Made It (2:57)

met Queen Naija

11. War Paint (4:30)

met Westside Gunn en Conway the Machine

12. Legend (3:05)
avatar van Deranged
Had geen idee dat deze eraan zat te komen maar valt tegen dus.

Net als bij de laatste Conway te wijten aan de veel te slicke producties met de overdadige toeters en bellen.

Zelf niet zo weg van die Hit-Boy waar schijnbaar iedereen mee wegloopt momenteel.

Klinkt allemaal gepolijst maar het mist de persoonlijkheid die de beats op Plugs I Met en Tana Talk 3 wel hebben.

Doe mij dan toch maar een Alchemist of Daringer.

Vind het sowieso allemaal erg overgeproduceerd aandoen met Benny zijn fantastische geluid ergens begraven in het geheel.

Denk toch dat hij het beste uitkomt op meer minimalistische omlijstingen.

Zoals we die inmiddels al meermaals hebben waargenomen op een aardig aantal knalhard rake songs.

Jammer dat deze jongens nu deze weg inslaan maar zal ongetwijfeld wel weer goedkomen.

avatar van Johnny Marr
Lil' Wayne en Big Sean?

avatar van Deranged
Wayne ik ook niet weg van nee.

Busta heeft ook wel een fetisj wat hem betreft maar ach het is altijd nog beter dan Sheeran die een paar keer popi jopi op je album komt doen.

Verder is zijn bijdrage op het vlak van tekst ook nog wel tolerabel te noemen.

Plaat viel al beter bij de tweede luistersessie, zou hem dan ook niet als matig omschrijven, in het licht van eerdere kannonades gewoon minder.

Sowieso weer een lekker spetterende track van de jongens samen.

Een harde opener wel.

En de samenwerking met Gibbs valt bij mij ook beter deze keer dan toen op Alfredo.

Wel blijft de conclusie voor mij helaas dat Benny zijn vocaal hier meestal niet goed in de mix staat, dat doet wel afbreuk.

avatar van 'rens.
Ik vind hem gewoon weer gruwelijk. Alleen de tracks met Lil Wayne, Big Sean en Rick Ross vind ik wat minder.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Paar nummers gehoord, klinkt echt nergens naar. Tijd voor een sabbatical voor de Griselda crew wat mij betreft. En dan terugkomen met hun magnum opus.

Rene1979
Na het Nas album dacht ik ook geen fan te zijn van Hitboy. Toen ik deze hoorde wist ik dat Benny de meest underground bests van Hitboy had gepakt. Toen ik vervolgens terug ging naar Nas kon ik die ook veel beter waarderen. Du wat mij betreft bijna perfect.. de aftrek zit hem in de verse van Big Sean.. De lil Wayne feature vond ik wel dope

avatar van Johnny Marr
Na een tweede luisterbeurt valt ie op z'n plaats. Misschien nog wel beter dan From King to a God.

avatar van JayM
Ik ben blij dat jullie ervan kunnen genieten, maar de hele Hit-Boy hype gaat volledig aan mij voorbij. Voel zijn beats totaal niet, ook niet op het Nas album. Benny valt weinig te verwijten

avatar van Glaciers of Ice
Gruwelijk album weer van Benny. Weet zich moeiteloos aan te passen aan een andere sound. Het is juist tof dat er een ander geluid aanwezig is op dit album. Beter dan TT3 is het zeker niet, maar dat was een meesterwerk en kwam onverwachts. Het komt wel in de buurt van Plugs. BoS, TT3, Plugs en nu deze; The Butcher arrived mag ik concluderen. Am I wrong I want my bouquet when I can smell it.

avatar van Delars
Wat een fantastisch album!

avatar van Flipm0de
Eerste luister beurten klinken prima. Aantal producties die ik nog niet helemaal voel en ook die track met Wayne en Big Sean doet me weinig.

Shady zal wel balen Benny niet in de label deal te betrekken. Beste lid van Griselda.

avatar van overmars89
"Yo, last year was 'bout brandin', this one about expandin'"

Precies dat!

Kei & keihard. 1 van mijn favo hip/hop platen van het jaar. Benny heeft een stem dat gewoon je attentie vereist. Hoewel hij wel is vernuftige dingen zegt waar je even over na moet denken is Benny wel meer van het recht voor z'n raap rap. Vaak geen hele bijzondere wordplay, maar meer een straatkat die wijsheid oreert!

Op het album van Nas vond ik de beats van Hit-Boy wel mooi consistent & melodieus waardoor je wel een tof sfeertje kreeg, maar miste ik bangers. Ik vind hier de producties echt geweldig. Grimey met een punch!

bennerd
Als idee vind ik deze Burden of Proof echt heel goed gezien. Net als er Griselda-moeheid is, komt Benny op de proppen met een commerciëler (zeg maar "normaler") geluid, waarop hij zijn heerlijke zelve is. Zeer sterk hoe hij ook dit soort producties moeiteloos naar zich toe trekt. En net op deze sound komt er ineens een Lil' Wayne tevoorschijn die laat horen waarom ik hem vroeger zo'n beestig goede rapper vond.

Uiteindelijk komt het neer op een plaat die ik niet veel meer zal opleggen. Daar is het dan weer niet speciaal genoeg voor en dat is helemaal Hit-Boy zijn schuld. Het is vaak wat te gezapig en wordt snel beu. Maar Timeless, Sly Green, de track met Rick Ross en de niet verplicht klinkende Griselda-throwback (Westside Gunn wint daar) zijn wel zeer fijne hoogtepunten.

avatar van overmars89
Hoewel ik dit project harder vind dan de laatste van Conway heeft hij wel 1 van de hardste verses van het album! Damn.

avatar van TheLegacy
overmars89 schreef:

Ik wilde precies hetzelfde zeggen. Fantastische delivery ook.

I'm at the Roc Nation party smellin' like chronic smoke (Hah)
HOV said, "You that boy", I get acknowledged by the GOAT (What up, HOV?)
Woo, even shook the hand of Beyoncé
That story brought tears to the eye of my fiancée
But I don't know if it's because my shorty such a fan
Or did she realize in that moment, I'm the motherfuckin' man (Talk to 'em)

avatar van mh040
JayM schreef:
ik hoor ook niet wat er zo bijzonder is aan die Hit-Boy beats. Slecht is het niet, maar speciaal is het ook zeker niet. Waarom artiesten van het kaliber Benny en (vooral) Nas denken: “ja, daar moet ik een heel album van hebben!” is ook voor mij een raadsel.

avatar van Silky & Smooth
mh040 schreef:

Ondanks dat ik ze niet bij Nas vond passen, waren die producties wel heel interessant. Hier is het allemaal 10x niks.

avatar van Marciano Coffie
Een sterk album, man. Benny The Butcher rapt stevig en de beats kloppen van A tot Z (vooral qua energie dat ik bij Nas mis)

Favoriete tracks:
Burden of Proof
Timeless
Thank God I Made It

avatar van Kos
Kos
'What the fuck kinda name is Griselda?, sounds like a fucking Mariachi band nigga'

Heh.

avatar van AOVV
Fijne MC, die Benny. Hij weet er de vaart wel in te houden gelukkig, want de producties vind ik soms wat vlak klinken, en van het geboom en gekrrrrrt ben ik ook niet echt een fan.

De track met Freddie (Benny & Freddie, het hadden zomaar twee gepensioneerde dokwerkers kunnen zijn) is erg lekker, evenals Over the Limit. En de Lil' Wayne-bijdrage vind ik, verrassend genoeg, ook dik in orde!

3,5 sterren

avatar van Nr.4
Toch wel erg toffe plaat van Benny. Track met Freddie is inderdaad lekker.

avatar van Nr.4
Mooi hoe Benny zich niet de put in laat praten op die laatste track. De beste man is toch niet pas een toekomstige legend, de man is nu al legend. Mooi toch zo op z'n tijd, die over de top borstklopperij.

avatar van Yestsida
Level-up voor The Butcher.

Deze rapper dat afkomstig is uit Buffalo besloot zichzelf op te sluiten in de studio met maar één producer. Niet met de logische keuzes zoals Daringer of The Alchemist maar een producer dat tegenwoordig wel het favoriete kindje in Hip Hop lijkt te zijn: Hit-Boy. Eerder heb ik het al op dit forum laten vallen maar ik vind dat geen bijzondere producer. Slecht is hij zeker en vast niet maar zelden blaast hij me omver.

Op Burden of Proof is dat niet anders. De beats klinken goed maar nergens vind ik er een ware topper tussen zitten en ik hoor de gastheer toch liever op grimey en grauwe beats waar Griselda bekend om staat.
Liever, dat is een belangrijk woord in die zin, want verdomme... wat klinkt Benny hongerig op dit tweede studioalbum. Het mag dan allemaal meer gepolijst en toegankelijker klinken dan we gewoon zijn maar dat wil niet zeggen dat hijzelf minder goed zijn best doet.

Rick Ross, Freddie Gibbs, Lil' Wayne, Big Sean en Dom Kennedy laten ook zien dat hij een grotere naam geworden is. Die namen doen het uitstekend maar Weezy doet het meer dan dat, hij is een beest op Timeless. De (voor mij onbekende) zangeres Queen Naija levert niets speciaals af, slecht klinkt het evenmin.
Ten slotte is het altijd wel genieten wanneer de 3 Griselda-mannen samen de studio induiken. Hulde trouwens voor de strofe van Conway op War Paint!

Burden of Proof draai ik heel wat minder dan Tana Talk 3 en de twee delen van The Plugs I Met. Dat komt door het feit dat ik liever die underground-sound hoor bij Benny in plaats van een meer commercieel geluid, maar er valt hier gewoon weinig op aan te merken. Akkoord dat de beats niets speciaal zijn maar de hoofdrapper en de overige artiesten gaan hier wel érg goed op hoor.
Weet iemand trouwens waarom Hit-Boy officieel gecrediteerd is al gastartiest op Legend terwijl hij niet te horen is? Dit is iets wat hij wel vaker doet overigens.

Ontzettend benieuwd naar de opvolger. Tana Talk 4 zou er snel aan kunnen komen blijkbaar. Aangezien dat zijn debuut zal zijn op Def Jam Recordings gaat dat album nog groter worden dan dit neem ik aan maar de Griselda-artiesten hebben al bewezen dat het niet hoeft te betekenen dat ze hun honger en authentieke geluid achter gaan laten.

4*.