Sigur Rós - Odin's Raven Magic (2020)

IJsland

3. Dvergmál (7:37)
  4. Stendur æva (9:47)
  5. Áss Hinn Hvíti (5:09)
  6. Hvert Stefnir (9:56)
  7. Spár Eða Spakmál (7:42)
  8. Dagrenning (11:35)
Stijn_Slayer
Is dit wel echt onder de naam van alleen Sigur Ros uitgebracht? De invloed van Sigur Ros is het kleinste van alle deelnemers. Als die invloed op 'Dvergmal' wat groter wordt, resulteert dat helaas ook meteen in de meest triviale bijdrage aan het stuk. Deze samenwerking heeft niet veel met hun studio albums te maken, maar dat hoeft ook niet. Ik ben niet enorm onder de indruk van Steindór Andersen. Hij zingt niet slecht, maar hij maakt geen indruk met zijn stem en drukt zijn stempel nogal.

De vertraagde en verstilde muziek is verder wel mooi, maar blijft ook een beetje aan de oppervlakte. Het gaat nergens echt diep, is vaak wat lang gerekt en ook niet erg verrassend voor de meer doorgewinterde liefhebber van (modern-)klassiek. 'Spár Eða Spakmál' is wel erg fraai, met afstand het hoogtepunt voor mij.

Prachtige, tijdloze plaat. Dat laatste nummer had wat mij betreft wel een halfuur mogen duren!

avatar van Hedser
Ondanks dat ik groot fan ben van Sigur Rós had ik hier niet hele hoge verwachtingen van. Hoe lekker is het dan dat die verwachten ruim overtroffen worden. Sigur Rós zet hier, samen met de andere meewerkende artiesten, een prachtige mystieke sfeer neer. Zoals door anderen gemeld had de zang van Jónsi ook voor mij niet per se gehoeven; de stem van Steindór Andersen past wat mij betreft beter bij de muziek. Met name de nummers volgens het bekende Sigur Rós recept (langzaam opbouwen naar een crescendo) bevallen mij tot nu toe het meest. Hvert Stefnir en Dagrenning zijn heel erg mooi.

avatar van El Stepperiño
Dit album is zeker niet slecht, heeft hele mooie momenten en is heel stemmig. Je moet ervoor in de stemming zijn. Aan de andere kant ben ik voor zulke trage sfeermuziek niet bijzonder vaak in de stemming en denk ik dat ik het niet heel vaak meer op ga zetten. Dan houd ik het toch maar op 3*