Sigur Rós - Odin's Raven Magic (2020)

IJsland

3. Dvergmál (7:37)
  4. Stendur æva (9:47)
  5. Áss Hinn Hvíti (5:09)
  6. Hvert Stefnir (9:56)
  7. Spár Eða Spakmál (7:42)
  8. Dagrenning (11:35)
Dvergmál is een mooie voorbode van wat gaat komen! Dvergmál - YouTube

Een samenwerking met Hilmar Örn Hilmarsson, Steindór Andersen en Maria Huld Markan Sigfúsdóttir van een opvoering in the Barbican Centre in London achttien jaar geleden en nu eindelijk officieel een release.

Thekillers87327
Is dit een nieuw album ? Want bij de artiest zelf staat niks.
Als het zo is, gewéldig! Zin in

Thekillers87327 schreef:
Is dit een nieuw album ? Want bij de artiest zelf staat niks.
Als het zo is, gewéldig! Zin in

Volgens mij ben ik toch vrij duidelijk

Het is een oude live-opvoering van 18 jaar terug die ze nu officieel uitbrengen.

Niet nieuw dus, maar wel voor het eerst officieel een uitgave. Het is dan maar hoe je het bekijkt uiteraard.

avatar van Snoeperd
Dat eerste nummer is wel alvast schitterend. Hele mooie opbouw en het samenspel in percussie, violen en koor is geweldig.

avatar van Sater
aERodynamIC schreef:

Maar wel recent opgenomen toch? Is het dan eigenlijk wel een live album?

Sater schreef:

Maar wel recent opgenomen toch? Is het dan eigenlijk wel een live album?

Of het een live album is ja of nee, heeft niks te maken met wanneer het is opgenomen.

Maar is dit een live-album? Dit is wat ik meestal tegenkom:

Odin’s Raven Magic was first commissioned for the Reykjavik Arts Festival in 2002 and performed only a handful of times that year before being largely stowed away. Now it is getting a proper release, though it will be a live recording from Paris’ La Grande Halle de la Villette. The year when it was recorded has not been disclosed.

Dan lijkt het me een live-album. Maar ik las onlangs ook weer dat het een studioversie betreft van dat live-optreden, maar dat kwam ik beduidend minder tegen. Wie het weet mag het zeggen

avatar van Sater
aERodynamIC schreef:

Je hebt uiteraard gelijk. In mijn eerste vraag zal al de vooronderstelling dat het een recente studio opname is.

Maar dat lijkt na meer speurwerk inderdaad niet zo te zijn. Volgens de website van de band is het opgenomen in Parijs en daar is dit stuk in 2004 in ieder geval gespeeld met het orkest en koor dat daar de credits krijgt.

Deze beelden doen ook een liveshow vermoeden.

Lachende derde
Pfff... ook in 2020 nog dat onverstaanbare gemurmel aanhoren begeleid door 3 vervormde, door elektronica omglooide akkoorden. Heel sfeervol hoor.
Verklankte aanstelleritis.

Pfff... ook in 2020 nog dat onverstaanbare gemurmel aanhoren

Volgens mij horen we Jónsi helemaal niet op dit album.... dus tja

Lachende derde
Was ook maar een veronderstelling van me, want ik heb nog geen noot van dit product beluisterd.

Jonsi is dus wel te horen. Ik dacht eerst van niet, maar op in ieder geval het vierde nummer is Jonsi qua zang toch te horen. Staat nu op YouTube.

Stendur æva is inderdaad een schitterend nummer met Jónsi, een kleine bijdrage maar toch. Benieuwd of het beperkt blijft tot dit nummer, maar wat een schitterend nummer is dit.

avatar van Ducoz
Ik vind het een erg mooi album. Met rock heeft dit niks van doen.
Wat we voorgeschoteld krijgen is een echte 'Nordic' plaat, waarin klassiek en 'viking' gezang de boventoon voeren. Juist de 2 keer dat Jonsi langs komt, stoor ik me gigantisch aan dat hoge gepiep wat een vreselijke stijlbreuk is met de rest van de plaat.

Moeten we dit zien als een nieuwe Sigur Rós? Een op de planken liggend album dat opnieuw alsnog wordt uitgebracht?

Sigur Rós heeft zijn stempel op dit project gedrukt en het is niet een nieuw project, maar een bestaand, dat nu alsnog uitgebracht wordt.

Het is wat mij betreft geen opvolger voor het uit 2013 stammende Brennisteinn. Maar het is wel een mooie aanvulling op hun discografie.
We moeten sowieso nog maar afwachten of we ooit een nieuw album van deze band kunnen verwachten met alle perikelen rondom bandleden.

Odin's Raven Magic is een bijna klassiek aandoend album met aanzwellend koor en dito orkestratie. Brommende, mannelijke solo-zang, en Jonsí zelf komt maar heel even om de hoek kijken met zijn kenmerkende zang. Je krijgt er zeker een 'viking-gevoel' bij. Niet vreemd, daar het gaat om een gedicht in de oude 'Edda-traditie' en gecomponeerd in de 14e of 15e eeuw. De Noorse mythologie speelt een grote rol.

Wat verder opvalt is het gebruik van een stenen marimba die speciaal gemaakt is voor deze opvoering. Páll Guðmundsson weet er goed raad mee laat hij hier duidelijk horen.
Verder horen we bijdrages van Hilmar Örn Hilmarsson, Steindór Andersen en Maria Huld Markan Sigfúsdóttir.

Je moet openstaan voor dit soort muziek en het is niet nodig om een groot Sigur Rós-liefhebber te zijn. Er zullen fans zijn die hier niks mee kunnen, maar zeker ook liefhebbers voor dit album die normaal niet gecharmeerd zijn van Sigur Rós.

Pas helemaal aan het einde horen we een uitzinnig applaus van het publiek: welverdiend lijkt me zo.

avatar van Erikpol
Verklankte aanstelleritis.

Tja en toch kom je dat even posten? Ik kan ook wel wat onaardigs roepen over Lou Reed, maar waarom zou ik?

Erikpol schreef:

Het staat je vrij.

Schaamteloos

Deren Bliksem schreef:

Schaamteloos

ja hè.

Wat klinkt Prologus als opener toch indringend mooi. De beleving vanaf vinyl is gelijk ook een stuk indrukwekkender.

Opvallend dat er nauwelijks info gegeven wordt. Niets op de achterkant van de hoes, niet op binnenhoezen en geen inlegvel of boekje. Een donkere hoes, met op de zijkant wie meedoen. Dat is het.

Volume hoog en over je heen laten komen: meer willen ze blijkbaar niet. Hoeft ook niet. Het klinkt geweldig.

avatar van JoostBo
Sigur Rós brengt nu al een tijd alleen maar restjes uit. Met het project Liminal wordt oud werk driftig gerecycled. Zoals al eerder terecht de vraag wordt gesteld: brengt Sigur Rós nog eens nieuw werk uit? Ik denk het eerlijk gezegd niet. De band is aardig onthoofd, eigenlijk is alleen het duo Jónsi en Georg Holm over. Soms dacht ik cynisch na het uitbrengen van oud materiaal: "hé, de belastingschuld is nog niet helemaal afbetaald".

Het volgende oude materiaal dat onder het stof vandaan is gehaald is Odins Raven Magic. Ik heb op mijn computer acht fragmenten van deze 'rockopera' - mag ik het zo noemen? - staan. Omdat het fragmenten zijn, nooit echt serieus naar geluisterd. En als ik er al eens naar had geluisterd, was ik het vergeten hoe het eigenlijk ging.
Ander fragment waar wordt gesproken over het bestaan van Odins Raven Magic is de scene bij de marimbasteengroeve van Páll Guðmundsson in de film Heima. Eigenlijk was het dan ook best zonde dat dit nooit een serieuze release heeft gehad. Dat blijkt ook wel nu ik dit album een paar keer in zijn geheel heb beluisterd. Vanaf opener Prologeus word ik erin gezogen en tot afsluiter Dagrenning laat het mij niet los.

Waarom?

Allereerst is de sfeer weer lekker duister en daar krijg ik maar geen genoeg van. Maar er is ook iets anders.

Ik hoor in dit werk een aantal andere releases in terug: van zowel Sigur Rós, als van de bandleden zelf.
Allereerst is Odins Raven Magic een kruising tussen de Rimur EP (toevallig ook met Steindór Andersen) en Der Klang der Offenbarung des Göttlichen, de opera die Kjartan Sveinsson uitbracht in 2016. Beide uitgaven zijn mij zeer dierbaar.
Het laatste stuk van Dagrenning had overigens niet misstaan op de soundtrack Circe van onder andere bassist Georg Holm, drummer Orri Páll Dýrason en Hilmar Örn Hilmarsson.
Kortom, het lijkt erop dat Odins Raven Magic best belangrijk is geweest als inspiratiebron voor het latere solowerk dat hier boven wordt opgenoemd én dat het dus voortborduurt op de Rimur EP dat uitkwam in 2001.

avatar van Leptop
Voor Sigur Ros moet je altijd wel in de stemming zijn, vind ik. Ook voor dit album. Een stille, grijze zondagochtend met buiten 3 graden leek mij wel geschikt daarvoor. De opname is fantastisch. Veel sfeer. Niet typisch Sigur Ros, maar zoals hierboven staat voorwerk voor later solowerk. Hoe dan ook, een heerlijk stemmig luisteralbum.

avatar van staralfur
Ik ben lichtelijk geobsedeerd door dit album.

Jaren geleden had ik, net als JoostBo, mp3tjes hiervan op mijn laptop staan. Ik luisterde er niet veel naar, ik zette liever de Rimur Ep (ook met Steindor Andersen) op.

Blijkbaar was ik toen nog niet helemaal klaar voor deze pracht. De combinatie van koorzang, epische opbouw, sfeervolle strijkers en blazers en vooral de zang van Andersen laat me helemaal wegdromen. Ik vind Jonsi eerlijk gezegd niet echt wat toevoegen, hij had best z'n mond mogen houden.

Het is lastig een favoriet aan te wijzen op dit album, omdat het eigenlijk één grote trip is. Maar van het einde van Dagrenning word ik intens gelukkig.

Tja....tis verre van de "echte Sigur Ros"...die is het spoor behoorlijk bijster Het is een beetje klassiek wat ik hoor en idd prachtige koren.
Maar ja smaken verschillen,dit album helemaal afgeluisterd,met name nummer 4 "Stendur æva" vond ik wel lekker, vooral m'n subwoofer begon na 3 minuten echt z'n werk te doen
Mooi album...4 sterren

staralfur schreef:

Klinkt gek, maar dat vind ik ook wel. Het is meer 'oh ja, dit is een Sigur Rós album', maar het voegt niks toe en stoort zelfs een beetje.

avatar van Deren Bliksem
Die stem van die gozer, zingt hij ook een nootje mee op Heima of iets dergelijks? Komt me zo bekend voor.

avatar van staralfur
Deren Bliksem schreef:

Jep: Sigur Ros Heima Disc 2 Á Ferð Til Breiðafjarðar Vorið 1922 with Steindór Andersen - YouTube

avatar van Deren Bliksem

Ah, kijk. Prachtig mooi ook, lang niet gezien die DVD. Maar winter is coming, dus deze wordt binnenkort weer gedraaid.

avatar van dynamo d
Sigur Rós is één van mijn favoriete bands maar dit album vind ik teleurstellend, net alsof ik een kerkdienst bijwoon. Er zit geen tekstboekje bij maar neem aan dat het stemgeluid veelal van Steindór Andersen is, naast Jónsi. Ook dat kan me niet helemaal bekoren. Genre neoklassiek klopt wel maar waarom er genre rock bij staat is een raadsel. Ik heb nog geen rock element kunnen horen op Odin's Raven Magic.

avatar van Chameleon Day
dynamo d schreef:
..., net alsof ik een kerkdienst bijwoon.

Precies. Heel sereen. Arvo Pärt is niet ver weg. Af en toe een kerkdienst bijwonen is helemaal niet verkeerd. Bevordert de rust van de ziel, doet relativeren et cetera. Heb ooit een fraaie viering met prachtige gezangen bijgewoond in de St. Pieter. De omgeving, het imposante bouwwerk, de muziek, de sfeer, vooral de sfeer....dat was echt Kunst.

avatar van Ayreonfreak
Ik denk dat Floortje Dessing hier weer heel wat materiaal voor haar programma's uit kan halen...

avatar van Stijn_Slayer
Is dit wel echt onder de naam van alleen Sigur Ros uitgebracht? De invloed van Sigur Ros is het kleinste van alle deelnemers. Als die invloed op 'Dvergmal' wat groter wordt, resulteert dat helaas ook meteen in de meest triviale bijdrage aan het stuk. Deze samenwerking heeft niet veel met hun studio albums te maken, maar dat hoeft ook niet. Ik ben niet enorm onder de indruk van Steindór Andersen. Hij zingt niet slecht, maar hij maakt geen indruk met zijn stem en drukt zijn stempel nogal.

De vertraagde en verstilde muziek is verder wel mooi, maar blijft ook een beetje aan de oppervlakte. Het gaat nergens echt diep, is vaak wat lang gerekt en ook niet erg verrassend voor de meer doorgewinterde liefhebber van (modern-)klassiek. 'Spár Eða Spakmál' is wel erg fraai, met afstand het hoogtepunt voor mij.

Prachtige, tijdloze plaat. Dat laatste nummer had wat mij betreft wel een halfuur mogen duren!

avatar van Hedser
Ondanks dat ik groot fan ben van Sigur Rós had ik hier niet hele hoge verwachtingen van. Hoe lekker is het dan dat die verwachten ruim overtroffen worden. Sigur Rós zet hier, samen met de andere meewerkende artiesten, een prachtige mystieke sfeer neer. Zoals door anderen gemeld had de zang van Jónsi ook voor mij niet per se gehoeven; de stem van Steindór Andersen past wat mij betreft beter bij de muziek. Met name de nummers volgens het bekende Sigur Rós recept (langzaam opbouwen naar een crescendo) bevallen mij tot nu toe het meest. Hvert Stefnir en Dagrenning zijn heel erg mooi.