Busta Rhymes - Extinction Level Event 2: The Wrath of God (2020)

Label: The Conglomerate

1. E.L.E. 2 Intro (7:12)

met Chris Rock, Rakim en Pete Rock

2. The Purge (1:10)
  3. Strap Yourself Down (2:57)
  4. Czar (3:01)

met M.O.P.

5. Outta My Mind (3:20)

met Bell Biv DeVoe

6. E.L.E. 2 the Wrath of God (4:43)

met Minister Louis Farrakhan

7. Slow Flow (3:12)

met Ol' Dirty Bastard

8. Don't Go (3:49)

met Q-Tip

9. Boomp! (3:01)
  10. True Indeed (1:53)
  11. Master Fard Muhammad (3:59)

met Rick Ross

12. YUUUU (3:30)

met Anderson .Paak

13. Oh No (3:26)
  14. The Don & the Boss (3:42)

met Vybz Kartel

15. Best I Can (3:39)

met Rapsody

16. Where I Belong (4:12)

met Mariah Carey

17. Deep Thought (3:10)
  18. The Young God Speaks (0:40)
  19. Look Over Your Shoulder (4:08)

met Kendrick Lamar

20. You Will Never Find Another Me (3:50)

met Mary J. Blige

21. Freedom? (3:48)

met Nikki Grier

22. Satanic (5:14)
  23. Blowing the Speakers * (3:18)
  24. Who Are You * (3:54)
  25. Hope Your Dreams Come True * (3:29)
  26. Calm Down * (5:55)

met Eminem

27. Czar [Remix] * (3:39)

met M.O.P. en CJ

28. Follow the Wave * (6:43)

met Flipmode Squad, Rampage, Rah Digga en Spliff Star

29. Blow a Million Racks * (3:28)
  30. Hey You * (3:48)

met Trillian

totale tijdsduur: 1:17:36 (1:51:50)
avatar van NL_RAPPIN
Een Busta Rhymes album in 2020 ghehe. Ik ben benieuwd, YUUUU heeft mij positief verrast

Soo zeg:

Istie daar dan eindelijk.

Geen overdaad aan gastartiesten en geen Wayne.

Busta die recentelijk verschillende sterke dingen heeft laten zien en echt toe is aan een herstel naar vorm.

Dan maar benieuwd of dit de meesterlijke voorganger enigszins kan benaderen.

Gaan het zien over een paar dagen al.

avatar van Ralph.
Damn die tracklist is echt sick. En single Look Over Your Shoulder is klinkt top.

Vind albumhoesjes met een mondkapje wel echt cringey.

avatar van TheLegacy
The Don & the Boss was vreselijk, YUUUU was een groeiertje en Look Over Your Shoulder was meteen een parel. Hopelijk trekt Busta deze lijn door, de snippets (de track met ODB en een Dr. Dre productie) klonken in ieder geval veelbelovend!

avatar van NL_RAPPIN
Don't Go

avatar van mh040
Production credits:
1. E.L.E. 2 Intro (feat. Chris Rock, Rakim & Pete Rock) (Produced By Nottz)
2. The Purge (Produced By Swizz Beatz)
3. Strap Yourself Down (Produced By J. Dilla & Pete Rock)
4. Czar (feat. M.O.P.) (Produced By Rockwilder)
5. Outta My Mind (feat. Bell Biv Devoe) (Produced By Dready)
6. E.L.E. 2: The Wrath of God (feat. Minister Louis Farrakhan)(Produced By Nottz)
7. Slow Flow (feat. Ol' Dirty Bastard)(Produced By Nottz)
8. Don’t Go (feat. Q-Tip)(Produced By Focus)
9. Boomp! (Produced By DJ Scratch)
10. True Indeed (Produced By DJ Premier)
11. Master Fard Muhammad (feat. Rick Ross)(Produced By Hi-Tek & Terrace Martin)
12. YUUUU (feat. Anderson .Paak) (Produced By Anderson .Paak)
13. Oh No (Produced By Dready)
14. The Don & The Boss (feat. Vybz Kartel) (Produced By Schife Karbeen)
15. Best I Can (feat. Rapsody)(Produced By 9th Wonder)
16. Where I Belong (feat. Mariah Carey)(Produced By DJ Suss One)
17. Deep Thought (Produced By Busta Rhymes)
18. The Young God Speaks
19. Look Over Your Shoulder (feat. Kendrick Lamar) (Produced By Nottz)
20. You Will Never Find Another Me (feat. Mary J. Blige)(Produced By Busta Rhymes)
21. Freedom? (feat. Nikki Grier) (Produced By Nottz)
22. Satanic (Produced By Rockwilder)

avatar van mh040
Na een eerste luisterbeurt merk ik helaas weer (zoals volgens mij bij alle Busta Rhymes albums) dat het een wisselvallig album is. Het is totaal geen homogeen geheel en daardoor vind ik het als album niet lekker luisteren. Boombappige beats en “moderne” (zelfs trap) beats zijn samen op een album gekukeld en ik zeg niet dat het ene per se slechter of beter is dan het ander, maar het mixt als water en olie. Zonde.

avatar van Willemsb
Helemaal eens met mh040. Zojuist eerste draaibeurt gehad. Het gaat weer alle kanten op. Typisch Busta. Wel leuk. Ik zwier hem nog een keer aan.

True Indeed. DOPE-ness.

Bus is Bus.

Na zijn eerste drie eigenlijk geen enkel album echt consistent.

Moet het doorgaans hebben van zijn sterke momenten omhuld in minder opmerkelijk.

Bij deze niet anders. Hoe dan ook wel zijn beste worp sinds The Big Bang en sowieso fijn dat ie weer terug is eindelijk met een volwaardig album waarop met name hijzelf de kans krijgt om uitgebreid te shinen.

Hier en daar zelfs wat flarden van de ouwe classic Bus zoals op Boomp!.

Dikke rijms doorheen het hele ding.

Ook fijn.

Ook nog wel eens gedacht van de inkt is op die is het gewoon kwijt.

Zijn schrijverij vermogen om de echt spitsvondige rijmelarij aan elkaar te rijgen.

Blijkt gelukkig mee te vallen.

Hoop leuke dingen te horen hier en daar.

Wel positief gestemd tot zo ver.

avatar van TheLegacy
Ik ben best wel content met dit album. Het stemde mij in ieder geval gerust dat The Boss & The Don inderdaad het dieptepunt van dit album is en dat het gros van de tracks in ieder geval een voldoende tot ruim voldoende weet te scoren.

avatar van thomzi50
Op het eerste gehoor te vol, te lang, maar ook écht een interessant en bij vlagen heel sterk album, met betere nummers dan Busta in lange tijd heeft uitgebracht. De samenwerking met Kendrick vind ik vooralsnog het hoogtpeunt.

avatar van Silky & Smooth
Busta Rhymes is bij vlagen fenomenaal en gaat geweldig van start, maar helaas duurt het hele album veel te lang en staan er weer veel onnodige tracks op. Door de lange, oninteressante momenten komt het apocalypse verhaal ook niet lekker uit de verf, terwijl die interludes het album wel een extra dimensie geven.

avatar van -marco-
Yes, weer eens een fijn Busta album

avatar van Deranged
Track met Kendrick heel mooi en denk ook wel het hoogtepunt hier niet al te moeilijk.

Verreweg het beste wat ik van hem ooit hoorde en wat Busta zijn aandeel betreft.

De sterkste toepassing van zijn zeg maar laatste jaren vocaal die ik tot dusver waarnam.

Vurig vlammend melodieuze flow helemaal spot on.

Echt een erg goed album prettig best wel.

avatar van Deranged
Boomp! is ook echt fantastisch.

Dit is honderd procent die klassieke freaky Busta Rhymes sound.

Doet mij denken aan iets als So Hardcore.

Doet me deugd om dat nog eens van hem te mogen horen.

Wist wel dat ie nog wat in zich had als ie er maar echt zin in heeft vooral maar dit had ik niet echt meer verwacht nee.

Een artistieke teloorgang zoals ik dat dan zie iemand die bij lange na zijn oorspronkelijke niveau niet meer weet te benaderen is iets dat ik mij echt aan kan trekken.

Wanneer deze artiest iemand is waar ik echt iets mee heb.

Ik blijf dan maar hopen mee te mogen maken dat het zich nog eens rechttrekt en in dit geval heeft dat dus zo mogen geschieden.

Had dit bijvoorbeeld ook met George Michael.

En zoals we weten heeft die het dan weer helaas allemaal niet meer mee mogen maken.

Wel vredig ingeslapen op eerste kerstdag nota bene waar natuurlijk ook wel weer wat voor valt te zeggen.

avatar van Willemsb
Wat sla jij allemaal voor onleesbare onzin uit, als ik vragen mag.

avatar van Deranged
Als dit al niet te doen is voor je dan denk ik dat je maar gewoon het beste weer helemaal bij nul kan beginnen.

Cursusje begrijpend lezen onder deze omstandigheden waarschijnlijk net te hoog gegrepen.

Want wie leert jou begrijpend te lezen wat je zou krijgen te lezen op de cursus begrijpend lezen waardoor je dan uiteindelijk begrijpender zou gaan lezen.

Daar zou dan best eens een euvel in kunnen schuilen voor jou vermoed ik.

Zou je dan zomaar op vast kunnen komen te lopen als ik dit hier zo even vlugjes analyseer.

avatar van shaadiq haynes
De aanwezigheid van notoir jodenhater Louis Farrakhan: zucht.

avatar van Deranged
Sommige van hen ze hebben door de jaren en de meest cruciale fase zo hun eigen brein lopen te vernaggelen dat ze nu dus zijn komen te zitten met die permanent uitgemergelde mind van ze die ook wel met enige regelmaat hongry voor de troubles maakt.

Trekken er dan bijvoorbeeld zo nu en dan op uit in de hoop zich die avond te laten bevredigen onder de sterrenhemel door de problemen van om het even wat voor wildvreemde met dan wel weer hijzelf als diegene die hier zojuist gestalte aan zou hebben gegeven om ze vervolgens dan weer naar deze persoon in kwestie door te kunnen spelen.

Iets wonderlijks heeft zich voor mij in de tussentijd toch wel voorgedaan.

Met niet zozeer een waardige opvolger voor Extinction Level Event maar ook nog eens het beste album wat mij betreft van mijn grote held Busta Rhymes sindsdien.

Ik ben er erg blij mee.

Goed om te zien.

avatar van MJ_DA_MAN
Deranged schreef:

Verder gaat alles wel goed met je toch?

avatar van Deranged
Zolang ik niet continu interrupties in mijn space krijg door superschrale hongry in hun soul gastjes heerlijk juist.

Al dagen aan een stuk genieten met dit.

avatar van Johnny Marr
ForWhomThePeteTolls, is dit je dubbelacount? Zeg es eerlijk...

avatar van ForWhomThePeteTolls
Johnny Marr schreef:
ForWhomThePeteTolls, is dit je dubbelacount? Zeg es eerlijk...

Ik heb geen dubbelaccount, G. Ik vind dit geen noemenswaardig album en heb er wel genoeg van gehoord met 1 luisterbeurt en 2x extra het intro omdat Rakim erin zit. Vind het tamelijk saai... Laten we het daarbij houden, mensen zijn wel heel snel tevreden tegenwoordig.
Btw: elke nieuwe zin een nieuwe alinea is ook niet echt mijn stijl. Ik voel me ernstig beledigd, Marr!

Edit: 2 seconden naar die gast zijn profiel gekeken, en het is een wonder dat zo'n troll hier nog toegestaan wordt. Maar dat zal wel aan mijn beperkte vermogens liggen.

avatar van aerobag
Ik kan wel meer van het ontregelende schouwspel van Deranged genieten dan van het album in kwestie

avatar van ForWhomThePeteTolls
aerobag schreef:

Tja, ik vind beiden even ongeïnspireerd en matig uitgevoerd.

avatar van Johnny Marr
Ik pleit voor een rapbattle tussen Pete en Deranged in de auto van Gretz.

avatar van Deranged
Ik weet allemaal van niks.

Ben gewoon erg te spreken over het album.

Ik hoor flarden classic Busta maar ook delen die zonder meer next level en serious zijn voor hem.

Wanneer het niet langer mogelijk is om gewoon mijn gedachten over een bepaalde release te laten rollen zonder dat superschrale gastjes naarvoren treden om bijvoorbeeld een matige taalvaardigheid van hun kant aan te wenden om iets bijdehands te zeggen dan zal ik heus wel mijn conclusies trekken en het meest gepaste doen.

Was immers al eerder weg hier, deze site is mij verder niets waard geen probleem.

avatar van MJ_DA_MAN
Deranged schreef:
Het heeft niks met leesvaardigheid te maken, maar je zinnen zijn simpelweg chaotisch, onnavolgbaar en bovendien grammaticaal een rommeltje. Je gebruikt amper leestekens, vergeet continue woorden, gebruikt rare termen en je geeft je berichten een veel te persoonlijk sausje; alsof je je berichten puur voor jezelf typt. Het is bij vlagen niet te volgen en voegt niks toe. Ik vind een excentrieke mening over een album prima, leuker dan een standaard mening zelfs, maar dan moet het wel ergens op slaan. Op deze manier heeft niemand er wat aan.

avatar van Johnny Marr
Arrie zeg er ook es wat van, je favoriete bazelaar.