Celeste - Not Your Muse (2021)

Pop / Soul
Label: Polydor

1. Ideal Woman (3:43)
  2. Strange (3:20)
  3. Tonight Tonight (3:39)
  4. Stop This Flame (3:29)
  5. Tell Me Something I Don't Know (3:56)
  6. Not Your Muse (4:27)
  7. Beloved (3:57)
  8. Love Is Back (4:16)
  9. A Kiss (3:58)
  10. The Promise (3:45)
  11. A Little Love (2:58)
  12. Some Goodbyes Come with Hellos (3:25)
  13. Father's Son * (3:17)
  14. Lately * (4:04)

met Gotts Street Park

15. Both Sides of the Moon * (4:17)

met Gotts Street Park

16. Strange * (4:15)
  17. Unseen * (3:49)

met Lauren Auder

18. In the Summer of My Life * (4:07)
  19. It's All Right * (2:49)

met Jon Batiste

20. Hear My Voice * (3:02)
  21. I'm Here * (3:25)
  22. La Vie en Rose * (2:12)
avatar van Poeha
Heerlijk nummer dat Love Is Back. Stop This Flame was de eerdere hit.

Al bij opener Ideal Woman krijg ik een behoorlijk Adele gevoel. Dan weet je gelijk in welke hoek je het een beetje moet zoeken.

Was het in de periode dat Adele, Duffy en Amy wisten te scoren had ik gezegd dat dit nummer zoveel was. Misschien is het dat nu nog steeds. Dat is niet helemaal eerlijk, maar je ontkomt er niet aan. Kunnen we nog zo hard roepen dat ze een eigen geluid heeft; bla bla bla.

Ik denk dat het niet erg is. Not Your Muse balanceert tussen pop, soul en blues en de rode draad is de stem van Celeste Epiphany Waite.

Een krachtig en vooral plezierig album. Laat Adele nog maar even wachten met dat nieuwe album

Vinyl-liefhebbers let op: de cd telt 12 nummers, de deluxe versie 21, maar op de lp staan er slechts 8 (en drie keer raden waar u het meest voor moet betalen). Dat u het weet.

Blegh....
Stop This Flame vond ik werkelijk fantastisch! Zo fantastisch zelfs dat ik meteen ging uitkijken naar de hele LP. Dat duurde even (understatement), maar dat gaf me wel de gelegenheid om nieuwe liedjes voorbij te horen komen en dat viel me niet bepaald mee... Nu komt de genadeslag, nu blijkt dat de plaat er karig van af komt... Wat een minachting... Jammer.

Edit; mijn hemel, wat bezielt een platenmaatschappij..?? WAAROM een plaat met acht nummers. En dan ook nog het lef hebben om er de volle mep voor te vragen.... En Stop This Flame staat er niet eens bij op!!!!

avatar van sj0n88
Pinsnider schreef:

Ehm, het zijn toch gewoon 12 nummers (zoals hierboven). Of is dat op plaat niet het geval?

sj0n88 schreef:

Misschien even lezen wat er hierboven staat?

avatar van Zwaagje
Eerste luisterbeurt en ik vind het tot nu toe niet heel er origineel of bijzonder. Het speelt mi erg op veilig; productie op safe. Dat levert een makkelijk in het gehoor album op, maar blinkt nergens in uit. Het zal bij één luisterbeurt blijven en waar moet ik op stemmen dan? Dat laat ik ook maar zitten.

avatar van sj0n88
Zwaagje schreef:

Misschien even lezen wat er hierboven staat?

Ik schenk nog even een bak koffie in. Wil iemand anders ook nog?

Redelijk bizar om zo'n uitgeklede LP uit te brengen zonder de absolute parel inderdaad.

sj0n88 schreef:

Bij de lp schijnt een downloadcode te zitten voor de overige nummers. Het gebeurt vaker dat er minder nummers op een lp staan wat niet nodig zou hoeven zijn, maar hier vind ik dat ze het wel heel bont maken en dan de hoofdprijs vragen in vergelijk met beide cd-versies. Dom, want ik bedank op voorhand al op deze manier.

Iemand die gelijkenis met dit album al opgevallen?

Robert Johnson - King of the Delta Blues Singers (1961)

avatar van Venceremos
Als ze dan ook maar een héél klein beetje klonk alsof ze de duivel op een kruispunt de hand schudde.

avatar van tnf
tnf
Ik heb de albumtracks nog niet gehoord, maar de nieuwe single Love is back voorspelt (net als de reacties hierboven, en ook elders) niet veel goeds. T'is niet dat ik het lelijk vind, maar het klinkt als een wat uitgebluste kopie-van-een-kopie-van-een-kopie van dingen die pakweg 2007/2008 net in de mode kwamen.

Stop this flame vond ik dan weer meer dan uitstekend.

avatar van Pinsnider
Even inhoudelijk, na de vinyl-teleurstelling terzijde te hebben geschoven: ik vind het ontzettend jammer dat het, zeker na het veelbelovende Stop This Flame, zo'n voorspelbare en bijna saaie plaat is geworden. Deze dame heeft aangetoond veel meer in haar mars te hebben. Misschien was de titel van de single dan toch profetisch; de vlam verdween inderdaad....

avatar van pejo
Ik keek er oprecht naar uit. Eindelijk een zangeres die in de voetsporen van Amy kon treden. Helaas is het allemaal mierzoet, tegen het saaie aan. En dan zo'n uitgeklede elpee-versie op de markt gooien, zonder Stop this flame. Lijkt op commerciële maar ook artistieke zelfmoord. Erg jammer, dit boek kan dicht..

avatar van mr-mucho
Alles wat hierboven is gezegd. Teleurstellend ja.

Dikke teleurstelling. Misschien kan ze zich binnen enkele jaren heruitvinden bij een independent label. Majors zijn enkel nog goed voor heruitbrengen van classic albums, en dat verpesten ze dan ook nog regelmatig met slechte remaster, ontbrekende bonustracks & rarities. Ze had beter op het label van Arlo Parks getekend

Ik heb nog niet geluisterd. Maar ik kan wel zeggen dat ik Celeste beter vind dan Amy en Adele. Al te beginnen bij haar stem, die doet me tenminste iets. Ken enkel een hoop singletjes waarvan er een aantal grote klasse zijn.

aERodynamIC schreef:

Wie heeft dit toegevoegd? Wat zijn die 12 nummers nu? Men had ook kiezen om standaard voor de tracks op de cd te kiezen ivp lp en enkel bij de deluxe versie sterretjes te zetten. Op spotify staat dat weer enkel de deluxe versie.

avatar van Pinsnider
Strikt genomen klopt het nu toch? Sommige liedjes zijn "niet op alle releases aanwezig".

Het klopt zeker. Maar luisteren naar 12 nummers is net een normale behapbare lengte en ik kan niet afleiden welke nummers.

Los daarvan kijk ik vreemd op van de ontvangst hier! Alsof ze niet goed kan doen..De klassieke enigszins denkbeeldige spreidstand tussen commercieel en indie..
"Love Is Back" heeft een lekker smaakvol arrangement waar de soul-liefhebbers iets mee kunnen. Klasse-song die 2021 feestelijk inzette. Los daarvan heb je soms Adele-achtige ballads wat voor een aantal mensen blijkbaar gelijk staat aan commercieel. So be it, ook die "commerciële" ballads zijn soms genieten geblazen. Vergeleken daarmee is Adele van den Aldi.
En dan die opmerking over wat in de mode is. Dat vind ook wel typisch. Nee, het is geen 2008 meer. Maar gaan we iets slechter vinden omdat het zogezegd niet meer in de mode is? Wat dan wel nog?..Alles komt na verloop van tijd in een lichtjes andere vorm terug.

avatar van tnf
tnf
gerre schreef:

Als je mensen zoekt die enorm veel waarde hechten aan 'hip' moet je mij juist niet hebben.

Maar het nummer voelt wel wat als een invuloefening; lijkend op veel dingen die er al waren, maar dan meer bleekjes. Net als eentje van Nona (zelfde genre) die je recent ook veel hoorde. Terwijl tegelijkertijd weinig aan die nummers echt slecht te noemen is.

avatar van Venceremos
En koppel je dat aan toch wel hoge verwachtingen (werd door organisatie Eurosonic het meest gehypet van alle acts) en een vrij miserabele marketingstrategie en je teleurstelling is geboren.

avatar van Pinsnider
Ieder zijn of haar smaak, en het kan van mij doorgaans niet cliché genoeg allemaal, maar ik vind dit gewoon niet interessant genoeg. Het is sympathiek hoor, maar de liedjes vind ik zo mager. En dat vind ik oprecht jammer, want de dame heeft talent.

Pinsnider schreef:

Dat herken ik ook. Het heeft in mijn ogen echt met de veilige productie te maken en in mindere mate met het song materiaal. Schrijft ze zelf de liedjes?

avatar van Choconas
gerre schreef:

Ik heb dit album destijds toegevoegd met twaalf nummers, zoals deze op de standaard-cd staan. Recent is dit aangepast naar de acht nummers die op de lp staan. Ik begrijp wel dat daarvoor gekozen is, maar het wordt er zo inderdaad wel wat minder overzichtelijk door. Voor de volledigheid, hier nog even de twaalf nummers die standaard op de cd staan:

1. Ideal Woman
2. Strange
3. Tonight Tonight
4. Stop This Flame
5. Tell Me Something I Don't Know
6. Not Your Muse
7. Beloved
8. Love is Back
9. A Kiss
10. The Promise
11. A Little Love
12. Some Goodbyes Come with Hellos

In de deluxe-variant krijg je er dan nog deze nummers bij:

13. Father’s Son
14. Lately
15. Both Sides Of The Moon
16. Strange
17. Unseen (Lauren Auder ft. Celeste)
18. In The Summer Of My Life
19. It’s All Right (Jon Batiste ft. Celeste)
20. Hear My Voice
21. I’m Here

Overigens sluit ik me aan bij de algemene opinie hier dat het onbegrijpelijk stom is om een lp te persen met maar 8 nummers en dan de grootste hit en ook Strange weg te laten. Ik koop sowieso geen vinyl, maar ik zou me anders flink bekocht voelen, denk ik. De deluxe-variant met 21 nummers is wel heel aantrekkelijk, dus die heb ik besteld.

Over de muziek op dit album heb ik trouwens nog geen oordeel klaar, dan moet ik het eerst nog wat vaker beluisteren.

avatar van John Milton
Ik ben nog niet ver met luisteren, maar had de discussie hier gelezen voor het opzetten. Opeens dacht ik ‘shit wat is dit een geweldig nummer’!!!

Stop This Flame. Het nummer waarvan mensen ‘zeurden’ dat het niet op de plaat stond. Onbegrijpelijk idd, wat een omissie.

avatar van Edgar18
Celeste haar Not Your Muse heeft mij positief verrast! Op basis van de vooruitgesnelde nummers waren mijn verwachtingen niet hoog, maar als geheel valt het toch best goed op zijn plek. Ik moet daar wel bij aantekenen dat vooral de rustige(re) nummers me aanspreken. De soul, maar zeker ook het bluesy geluid, komen daarin het meest prominent naar voren. Wat mij betreft de stijlen die het beste bij Celeste haar sound passen . Ideal Woman, Not Your Muse, Beloved en kerstliedje A Little Love zijn voor mij de mooiste liedjes van de plaat. De popsongs Tonight, Tonight, Tell Me Something en Stop This Flame vind ik helaas een stuk minder. Die missers maken dat een hogere beoordeling er vermoedelijk ook niet in zal zitten.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Celeste - Not Your Muse - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Celeste - Not Your Muse
Bij eerste beluistering viel het me tegen, maar hoe vaker ik naar het debuut van Celeste luister, hoe mooier het wordt, met een onbetwiste glansrol voor de wat meer ingetogen en jazzy tracks

Je moet kennelijk in de stemming zijn voor Not Your Muse van Celeste. Bij mijn eerste kennismaking deed het me heel weinig, maar bij de tweede kans viel alles op zijn plek. Celeste maakt pure pop met hier en daar een vleugje jazz en soul, maar het is zeker geen dertien in een dozijn popzangeres. Haar stem is van een wonderbaarlijke schoonheid en die schoonheid hoor je ook in de instrumentatie, zeker wanneer de Britse zangeres de inkleuring van haar songs betrekkelijk sober en subtiel houdt. Maak niet dezelfde fout als ik en oordeel niet te snel over dit album. Celeste blijkt dan al snel het enorme talent dat de Britse media van haar maken op het moment.

Het komt niet heel vaak voor dat ik mijn mening over een album zo grondig moet herzien als mijn mening over het debuutalbum van de Britse zangeres Celeste. Het is een album waar ik met enorm hoge verwachtingen naar uit had gekeken, maar toen het album ruim een week geleden verscheen viel het me tegen. Vies tegen zelfs.

Te glad, te veilig, te gewoontjes en nog wat van dit soort oordelen domineerden mijn mening over het debuut van de in de Verenigde Staten geboren, maar in het Verenigd Koninkrijk getogen Celeste, waarna ik het album direct terzijde schoof.

Ik schreef er een paar zinnen over op in mijn recensie van het album van Arlo Parks, dat me wel direct beviel, en daar kreeg ik nogal wat reacties op, die stuk voor stuk aandrongen op het nogmaals beluisteren van het debuut van Celeste en dit keer wat beter. Ik verwachtte er eerlijk gezegd niets van, maar het wonder geschiedde: ik werd een week later wel volledig gegrepen door Not Your Muse.

Waarom het ruim een week geleden mis ging weet ik echt niet en dat doet er ook niet meer toe. Het verkeerde album op het verkeerde moment waarschijnlijk. Feit is dat mijn tweede kennismaking met Celeste een totaal andere was.

Openingstrack Ideal Woman is direct van een bijzondere schoonheid. Een mooie ingetogen en wat jazzy instrumentatie, een laag tempo en de prachtige stem van Celeste, die de track vol gevoel en doorleving vertolkt. Het is een stem die af en toe wat heeft van die van Amy Winehouse en af en toe ook wat van Adele, maar Celeste heeft ook een duidelijk eigen stemgeluid dat puur en oprecht klinkt.

Strange, de tweede track op het album en wat mij betreft het prijsnummer, is nog mooier en loopt over van gevoel en intimiteit. Kippenvel. Wanneer het tempo in track nummer drie, Tonight Tonight, wat omhoog gaat is het onderscheidend vermogen van Celeste wat minder groot, maar ik vind het nog steeds smaakvol en zeker niet glad, veilig of gewoontjes.

Not Your Muse is voorzien van een smaakvol geluid dat warm aanvoelt en dat flink vol is ingekleurd met strijkers en blazers, maar dat ook sobere en intieme momenten heeft. Het is een geluid dat de ruimte makkelijk vult met aangename klanken, maar het is ook een geluid dat veel knapper in elkaar steekt dat je op het eerste gehoor zult vermoeden.

Ook In Stop This Flame houdt Celeste het tempo hoog, maar dit keer overtuigt ze makkelijk met haar soepele en soulvolle stem en met de trefzekere instrumentatie die afwisselend ingetogen en jazzy of groots en meeslepend is. Na het soepele Tell Me Something I Don’t Know neemt Celeste in de titeltrack van het album weer gas terug en imponeert ze met haar zang, terwijl ook de instrumentatie weer prachtig uitpakt.

Van Not Your Muse is ook een luxe versie verschenen, die ruim 80 minuten muziek bevat. Natuurlijk is niet alles goed op deze versie, maar wanneer ik vooral de wat meer ingetogen songs er uit pik, hou ik nog heel veel geweldige songs over.

Zeker wanneer je het volume wat opvoert, dringt de stem van Celeste zich genadeloos op en wordt de zang op Not Your Muse mooier en mooier. De Britse zangeres vindt aansluiting bij de soulvolle popzangeressen van het moment, maar ook de vergelijking met de grote soul- en jazzzangeressen uit een ver verleden snijdt hout. Een prachtalbum al met al. Gelukkig bestaat er zoiets als een tweede kans. Erwin Zijleman

avatar van RadioMad
Ik heb de Deluxe versie maar gekocht, voor die paar euro meer dan de normale cd versie.
Inderdaad onbegrijpelijk dat de lp maar 8 nummers telt, vooral gezien de aangesterkte markt voor vinyl in de laatste jaren. Benieuwd of ze dit bij een herdruk een keer gaan aanpassen.

Blegh....

Inderdaad. Stop this Flame zou het prijsnummer van de lp zijn. Het staat er niet, dus koop ik m ook niet. Ik vind het ook wel een stuk minachting naar de Vinylliefhebber. Arrogant van de platenmaatschappij. Ik verwacht wel een rweede versie nog met 12 nummers. Masr dan nog de vraag: koop ik m dan voor 1 track? Nee.

Zwaagje schreef:

Hier moet ik toch even op terug komen. Deze mening was gebaseerd op een luisterbeurt. Inmiddels ben ik verder en is dit toch wel een mooi en afwisselend album. Een groeier voor mij!

avatar van Reijersen
Met opener Ideal Woman horen we een aardig, redelijk sfeervol begin van dit album. Gevolgd door het met wat veel lucht gezongen Strange. Wel een mooi leidje. Tonight Tonight is een makkelijk popliedje waar Stop This Flame terecht dé hit van dit album is. In het verlengde van deze hit volgt Tell Me Something I Don't Know gevolgd door een onopvallende titeltrack. Daarna het lijzige Beloved en het niet zo bijzondere Love is Back. A Kiss is wat te timide waar the Promise te karakteriseren is als niet meer dan aardig. Ook A Little Love is niet zo spannend en afsluiter Some Goodbyes Come With Hellos is wel mooi, maar ook wat braaf.