Celeste - Not Your Muse (2021)

Pop / Soul
Label: Polydor

1. Ideal Woman (3:43)
  2. Strange (3:20)
  3. Tonight Tonight (3:39)
  4. Stop This Flame (3:29)
  5. Tell Me Something I Don't Know (3:56)
  6. Not Your Muse (4:27)
  7. Beloved (3:57)
  8. Love Is Back (4:16)
  9. A Kiss (3:58)
  10. The Promise (3:45)
  11. A Little Love (2:58)
  12. Some Goodbyes Come with Hellos (3:25)
  13. Father's Son * (3:17)
  14. Lately * (4:04)

met Gotts Street Park

15. Both Sides of the Moon * (4:17)

met Gotts Street Park

16. Strange * (4:15)
  17. Unseen * (3:49)

met Lauren Auder

18. In the Summer of My Life * (4:07)
  19. It's All Right * (2:49)

met Jon Batiste

20. Hear My Voice * (3:02)
  21. I'm Here * (3:25)
  22. La Vie en Rose * (2:12)
avatar van Reijersen
Met opener Ideal Woman horen we een aardig, redelijk sfeervol begin van dit album. Gevolgd door het met wat veel lucht gezongen Strange. Wel een mooi leidje. Tonight Tonight is een makkelijk popliedje waar Stop This Flame terecht dé hit van dit album is. In het verlengde van deze hit volgt Tell Me Something I Don't Know gevolgd door een onopvallende titeltrack. Daarna het lijzige Beloved en het niet zo bijzondere Love is Back. A Kiss is wat te timide waar the Promise te karakteriseren is als niet meer dan aardig. Ook A Little Love is niet zo spannend en afsluiter Some Goodbyes Come With Hellos is wel mooi, maar ook wat braaf.

avatar van MMM
MMM
Als ik het goed begrepen heb is er inmiddels een vinyl re-issue verschenen met de twaalf tracks die op de standaard cd versie staan.

avatar van djarend
Lp is inmiddels in heruitgave, met 12 tracks, met Stop This Flame.... dan heb ik t over t vinyl . Cd heeft 22 tracks. Fantastische plaat. Alleen Tonight Tonight vind ik niks. Toch 5 sterrekes van mij

avatar van Minneapolis
Naast Amy Winehouse en onze eigen Nona doet die stem me vooral ook denken aan Angela McCluskey (van het mooie It's been done). En zo zijn er nog wel een paar soul-achtige dames (Selah Sue bijvoorbeeld) te bedenken.

Met het mooie "Ideal woman" begint het album ook in soul sferen. Helaas gaat het verderop in het album veel meer richting pop en ook lijkt het geregeld of ik elementen van (de meer up tempo) Adele producties herken. "Tonight Tonight" of nog erger het bombastische "Stop this Flame" en "Tell me something" halen behoorlijk de sfeer van de start uit het album.
"Love is Back" dringt dan weer de herinnering (ik doe het vergelijken niet voor mijn lol) aan Amy op inclusief drum roffeltjes. Maar dat is positief in dit geval.

"Beloved" en afsluiter "Some Goodbyes Come with Hellos" en in iets mindere mate "The Promise" vind ik dan weer een verassend eigen en mooi geluid hebben.
De eerste 4 nummers van de bonus cd, met als hoogtepunt Both sides of the moon!, vind ik ook minstens prima (goed achter elkaar gezet, allemaal in dezelfde relaxte stijl; daarna wordt deze 2e disc een ratjetoe).

Dim
In de beschouwingen n.a.v. het stilstaan bij het overlijden van Amy Winehouse tien jaar geleden werd zij het voorbeeld genoemd van een zangeres die van haar stem het hoofdinstrument maakt. Celeste werd meer dan terecht als een "volgster" genoemd. De stem op de voorgrond, aangevuld door fijne (piano)klanken, met af en toe een jazz-uitstapje.

avatar van Choconas
Celeste Epiphany Waite is een 27-jarige Britse soulzangeres, die in januari 2020 een 3FM Megahit had met haar aanstekelijke single Stop This Flame. Door de coronasituatie werd het verschijnen van haar album verscheidene malen uitgesteld, maar een jaar na die Megahit zag Not Your Muse dan het levenslicht. Op basis van haar muziek is het misschien wat te gemakkelijk om Celeste naar voren te schuiven als de "nieuwe Amy Winehouse" of om haar te vergelijken met Adele, maar de verleiding is wel groot. Haar muziek zit dan ook ergens in tussen pop, soul, jazz en blues, net zoals bij Amy en Adele. Maakt verder ook niet uit: Celeste beschikt niet alleen over een gouden strot, maar heeft ook de uitstraling en sterke liedjes om haar eigen plek in het (drukke) poplandschap op te eisen. Not Your Muse is een heerlijk debuutalbum dat naar meer smaakt. Hopelijk kan ik haar binnenkort ook eens op een podium bewonderen!