Wheel - Resident Human (2021)

Finland
Metal / Rock
Label: OMN

1. Dissipating (11:51)
  2. Movement (4:24)
  3. Ascend (4:23)
  4. Hyperion (12:08)
  5. Fugue (4:31)
  6. Resident Human (10:29)
  7. Old Earth (2:17)
avatar van namsaap
Resident Human is ten opzichte van het debuut een mooie sprong vooruit geworden. Niet dat er stilistisch enorm wordt afgeweken, de invloeden van Tool zijn nog overduidelijk aanwezig, maar de nummers kennen een grotere spanningsboog en hebben aan dynamiek gewonnen. De subtiele opbouw van de nummers vraagt wel onverdeelde aandacht van de luisteraar. Wanneer eenmaal overgegeven aan Resident Human, geeft dit album zich pas echt vrij.

Mijn favoriete track is zonder twijfel Hyperion!

avatar van pos
pos
Ik vond de plaat de eerste keer niet zo overtuigend als het debuut. Verrassing toch wat minder natuurlijk. Maar deze is toch wel weer erg goed na een paar keer luisteren. Wellicht wel gewoon betere nummers ook dan op het debuut welke ik 4,5 ster gaf. Mmm ik draai hem nog een paar keer en ga dan de sterretjes iets aanpassen gok ik.

avatar van ProGNerD
Deze jongens maken ontegenzeggelijk de beste covers van nummers die Tool zelf nog nooit heeft uitgebracht. En aangezien het bij Tool vast nog wel weer even duurt, genieten we daar met volle teugen van...

Zaterdag 1e luisterbeurt gehad, maar ga er zeker nog verder induiken.

avatar van Nevele
Deze gaat in huis zeker nog een aantal maal gedraaid worden. Hyperion en Resident Human zijn echt topnummers. Als je van het hardere werk van Tool houd, is dit album toch wel een echte aanrader.
Ik ben hier dan ook echt wel gek op.

avatar van james_cameron
Sterk tweede album, waarop de finse band handig manouvreert tussen korte en epische tracks. In beide categoriëen overtuigt men volledig. Het geluid heeft nog steeds een basis in Tool-achtige riffs, maar men weet heel slim plagiaat te vermijden door uitstekende songs neer te zetten, vol dynamiek en afwisseling. Luister maar eens naar het imposante titelnummer. Fijn album.

avatar van ProGNerD
pos schreef:

Heel herkenbaar; hier groeit 'ie nog met iedere luisterbeurt...

gaat in feite door op de ingeslagen weg. Heerlijk album, die van mij direct het volle pond krijgt. Zeer goed bas- en gitaarwerk. Eerste luisterbeurt valt direct goed binnen

avatar van Nevele
Behalve de al genoemde Tool hoor ik er ook wel Opeth in

avatar van legian
Met referenties als Tool, Soen en Riverside op Progwereld werd mijn aandacht al snel getrokken. En na een eerste luisterbeurt bevalt het goed. De komende tijd deze maar eens dieper gaan ontdekken.