Dinosaur Jr. - Green Mind (1991)

Label: Blanco Y Negro

1. The Wagon (4:54)
  2. Puke + Cry (4:27)
  3. Blowing It (2:44)
  4. I Live for That Look (1:56)
  5. Flying Cloud (2:35)
  6. How'd You Pin That One on Me (4:24)
  7. Water (5:38)
  8. Muck (4:15)
  9. Thumb (5:38)
  10. Green Mind (4:56)
Ondanks een handvol sterke songs (vooral Water vind ik mooi) op 'Green Mind', toch een mindere plaat van Dinosaur jr. Lou Barlow was al de band uitgeschopt en dit is voornamelijk een J Mascis-plaat. 'Where you been' vind ik beter om te zwijgen over het meesterlijke 'You're living all over me'. 3*

avatar van UmmaGumma 44
Ik ken alleen het album Where you been, dat ik onlangs weer eens een keer uit de platenkast heb getrokken... ik ga eens op zoek naar de andere albums... ben wel benieuwd hoe die klinken!

'You're living all over me' en 'Bug' zijn fantastische albums en toch even wat anders dan 'Where you been': meer noisy, een beetje lo-fi, punkier en experimenteler dan het het wat classic-rock-achtige (maar daardoor zeker niet slechte!) 'Where you been'.

Heb ze nog gezien vorige week, knetterhard! dit is toch wel een goede plaat!

avatar van Lexicon Devil
Heerlijk album! Met dit album maakte ik kennis met de band. Overtuigen deed het mij absoluut niet in de eerste keren toen ik het beluisterde maar naar mate de tijd vorderde krijg ik bij het opzetten van deze plaat kippevel.Het heerlijke vriendelijk geluid zonder slap/saai te klinken. The Wagon staat bij mijn favoriete nummers allertijden ergens in de top.....dat zeker.

avatar van Schizophrenia
Ik vind dit ook een geweldig album, alleen dit is echt weer easy listening! Het grijpt je meteen bij een van de eerste luisterbeurten. Heel erg diepgaand is dit dan ook niet maar daarom zeker niet minder vet.
Lekker mee brullen op deze nummers met een zonnetje bij is dan ook mijn advies

avatar van dj maus
Het luistert lekker weg, maar gemiddeld toch een zwak album voor Mascis-begrippen. De meeste nummers blijven niet echt hangen.

The Wagon en het rijtje 4, 5, 6 vind ik nog best aardig.

avatar van Ducoz
leuk plaatje, flying cloud is egt een afschuwelijk nummer, die skip ik altijd maar gauw...

avatar van Schizophrenia
dj maus schreef:

The Wagon en het rijtje 4, 5, 6 vind ik nog best aardig.

En natuurlijk blijft nummer 9 het allermooiste van deze plaat!

avatar van Hanszel
Was geloof ik mijn eerste kennismaking met de jonge Dino (of WYB), daarom vind ik 'm een van de beste, zoniet de beste (en anders WYB).
Het is een fijne plaat. Inderdaad luistert het lekker weg, maar ook goeie teksten, en machtig gitaarspel.
Nummer 9 (Thumb) mooiste? Naar mijn mening is dat nummer 7 (Water). Echt mooi, en diepere tekst dan je zou denken. Is 'water' een metafoor voor drugs?....

avatar van likeahurricane
J Mascis speelde oude Dinosaur JR nummers in de melkweg

The Wagon

avatar van Ernie
Dit is in mijn ogen ook een mindere worp van hen . Zeker het zwakkere broertje in mijn Dinosaur jr collectie die nog You're living all over me, Bug, Where You Been en Beyond bevat Lang geleden dat ik hem gehoord heb maar weet wel dat de eerste 2 nummers goed waren maar daarna wist ie mij niet meer te boeien. Ik vraag mij dus af wrm hier een 3.5* staat van mij? Met nieuw werk in het vooruitzicht ga ik eens een dino- marathon houden vanavond dus hopelijk valt ie goed na zeker 2 jaar niet gehoord te hebben....

avatar van XtReM3 SkILLz
Ik heb niks met roken, maar vind het wel een vette cover haha

avatar van wendyvortex
XtReM3 SkILLz schreef:
Ik heb niks met roken, maar vind het wel een vette cover haha

Joseph Szabo

avatar van frolunda
Het titelnummer,the Wagon,Puke + cry en How'd You Pin That One on Me zijn absoluut top.De rest haalt dat niveau weliswaar niet maar door de voldoende afwisseling zijn het ook geen dissonanten.
Een goede subtopper in hun oeuvre.

avatar van c-moon
In het kader van de heruitgaves, en ook omdat we met Luminous Dash er reviews aan wijden (ik heb niet deze maar 'Where You Been' en 'Hand It Over' besproken. Deze nog eens opgezet.

Ik doe er toch een flinke ster af... Zo goed heeft deze plaat de tand des tijds niet doorstaan...
Enfin, 3/5 is nog niet slecht he

Mijn favoriet blijft toch 'Where You Been'. Zalig plaatje is dat!

avatar van BoyOnHeavenHill
Niet de eerste Dinosaur Jr-plaat die ik leerde kennen, ook niet de eerste die ik goed vond, maar wel de eerste die bij mij van haver tot gort doordrong en waarvan ik me van de impact van elke seconde bewust werd. De overstuurde noise van You're living all over me en Bug heeft hier plaatsgemaakt voor een veelgelaagd geluid met overal stiekeme riffs en extra akoestische gitaren die de sound voller maken zonder dat je precies doorhebt naar welke rijkheid je eigenlijk aan het luisteren bent. De zang is helderder en meer vooraan in de mix, de songstructuren zijn duidelijker en het instrumentarium is uitgebreid (akoestische gitaren, een tweede stem, de ijle produktie van Flying cloud, de mellotron op Thumb, maar ook bijvoorbeeld die "gitaarspiraal" omhoog tijdens de break van Puke + cry op 3:34), zodat het des te harder aankomt wanneer Mascis losgaat op scheurgitaar op bijvoorbeeld I live for that look en How'd you pin that one on me. Het resultaat is een enorm warme en emotionele plaat die ik tot Mascis' beste reken, met het mysterieuze Water als absoluut hoogtepunt.

avatar van galleryplay
Green Mind is net als de overige drie albums uit de jaren 90 opnieuw uitgebracht door Cherry Red records. Ik moet zeggen: een zeer fraaie re-issue met vol album aan extra's (de gehele EP Whatever's cool with me aangevuld met wat extra live tracks) Ik laat m toch even de revue passeren.

Green Mind is het eerste album op een major label: Warner. Een gewaagde keuze want Warner had destijds toch wat naam gemaakt als het Waterloo van twee geestverwanten: Husker Du en The Replacements. Niet dat dat J erg bezig hield: zijn keuze voor dit label was mede ingegeven door een zwak van J voor een salesman van Warner die nogal onverzorgd (overhemd verkeerd geknoopt ) de contractbespreking bijwoonde.. Verder was het een zaak van "hier heb je een zak geld, doe je ding".
Er waren zodoende meer middelen om te investeren in de opname's. Het had overigens zomaar fout kunnen lopen want aanvankelijk was het de bedoeling dat Dinosaur jr. (na het vertrek van Lou) als een vijfmans band de plaat zou opnemen. Uiteindelijk bleven alleen J en Murph over waarbij laatstgenoemde weinig focus kon opbrengen waardoor hij uiteindelijk op slechts 2 nummers drumde. De rest van het album werd volledig door J ingespeeld: bas, drum, gitaar en zang. In zekere zin is dit dus J's eerste solo album. Een album dat voor mij altijd een beetje een vreemde eend in de bijt is geweest. Vooral vanwege de nogal akoestische setting. Ik denk niet dat het veelvuldig aanwezig zijn van akoestische gitaren werd opgedrongen door het label, want zo gezegd kreeg J de volle vrijheid. Misschien ontstond dit omdat er nou eenmaal veel mogelijk was in die fancy studio's, wat nieuw was voor de band. Dat dit niet helemaal goed uitpakt vind ik het meest treffend naar voren komen als je de studioversie van Thumb vergelijkt met de live uitvoering (een extra op deze re-issue). Pfoe, wat steekt de studio versie daar schril bij af zeg.
Iets was J ook wel erkent zoals te lezen is in de innersleeve: "I didn't think it sounded that great, in the end. I could have probably saved money and done it somewhere else and it would have sounded better".
Green Mind bevat echter wel een aantal onverwoestbare songs zoals uiteraard The Wagon en Thumb maar ook I live for that look en Water, beide wel voorzien van een veel te snelle fade-out die me al bijna 30 jaar in hoge mate irriteert. Gelukkig werd dat even rechtgezet op de opvolger Where you been. Daar worden de solo's niet ongegeneerd afgekapt. Veel minder in ieder geval.

Hoe dan ook: de vinyl reissues zijn alle 4 must haves voor de fans. Ze klinken uitstekend, de gatefolds zijn prachtig en de extra's komen in ruime mate.