Gary Numan - Intruder (2021)

Rock / Electronic
Label: BMG

1. Betrayed (4:41)
  2. The Gift (6:07)
  3. I Am Screaming (3:52)
  4. Intruder (4:24)
  5. Is This World Not Enough (5:24)
  6. A Black Sun (5:40)
  7. The Chosen (4:43)
  8. And It Breaks Me Again (4:45)
  9. Saints and Liars (4:01)
  10. Now and Forever (5:57)
  11. The End of Dragons (5:12)
  12. When You Fall * (5:08)
  13. The End of Dragons [Alt Piano] * (4:58)
avatar van Poles Apart
A nu Numan album, en aan de hoes te zien heeft Gary tegenwoordig een streepje voor.

11 januari verschijnt de eerste video:

Gary Numan - Intruder (Official Video)

avatar van Castle
Hoop de joetjoep wat beloofd voor het album, mei klinkt nog ver...

avatar van vigil
Toch wel iets om naar uit te kijken, zijn laatste worp vind ik nog steeds fantastisch.

Ik ben zeker nieuwsgierig. Heb de laatste tour ook 2 keer gezien. Was genieten.

Echter vind ik wel dat zijn platen wel steeds hetzelfde klinken de laatste jaren. Waarmee ik niet zeg dat r slecht is. Verre van zelfs. Maar ik wacht toch even met de preorder.

avatar van Castle
Intruder het nummer is in de lijn van zijn vorige albums.
Heel herkenbaar en zeker niet slecht ( best lekker zelfs), maar wacht met aankopen tot de rest van het album bekend is.

Intruder verrast me toch weer. Ik vind het vooral heel erg Depeche Mode rond 86 klinken.
Ik wacht nog steeds wel af, maar wat ik al schreef, Numan levert de laatste jaren niet echt heel slecht werk af....

avatar van herre48
Intruder ligt idd in het verlengde van zijn twee vorige worpen. Ik zag hem in de Trix en Lokerse Feesten op de laatste tour, vooral op dat eerste optreden was hij fantastisch.

Ik volg hem wat op FB. Wat ik vreemd vind, is dat hij zijn laatste platen (dus ook deze) via crowdfunding financiert. Zijn er nog dergelijke "relatief grote" artiesten die dit doen?

avatar van Erwin.c
Ik zou willen dat Gerrie weer een paar stappen terug deed, iets wat minder bombast in zijn muziek gooide en zijn pruik af deed. Ik bedoel het niet negatief maar hij draait wat door in zijn personage!

Zijn laatste nummer is wel geweldig( I am. Screaming) ,..klinkt als zijn laatste albums maar toch met een vleugje van het ‘Dance’ album. Ben zeer benieuwd naar het hele album

avatar van VanDeGriend
herre48 schreef:
I
Yep maar genoeg. PledgeMusic was een site waar artiesten geld ophaalden voordat ze een product uitbrachten. Helaas failliet nu. Relatief grote namen als Gary Numan , Bring me the Horizon, Ben Folds Five, Lamb , Killing Joke en een hele trits anderen maakten gebruik van het concept. Bandcamp is ook een goed voorbeeld. Een band als Marillion heeft bijna al zijn albums van de laatste 20 jaar via crowdfunding gefinancierd. Zij zijn denk ik de eerste "grote" naam die dit concept hebben ingezet.

avatar van forzautregivo
Voor de liefhebber: ik had de eer om Gary Numan te interviewen over zijn nieuwe album. Wat een waanzinnig sympathieke vent is dat zeg! Het resultaat kun je hier lezen.

avatar van Scarlet
Interessant interview forzautregivo. Bedankt voor het delen.

avatar van blunnie
Vandaag binnen gekomen,kant 1 klinkt in ieder geval vast veelbelovend

avatar van Castle
Eerste luistersessie verraste me aangenaam.
Na vorige albums en huidige singles had ik meer van hetzelfde verwacht, maar ja de gebruikte is veel van hetzelfde alleen mooi anders ingekleurd.
Nee Gary kan nog verassen.
Kijken of na meerdere luistersessies dit positieve gevoelblijft

avatar van vigil
VanDeGriend schreef:

Klopt, ze waren de pioniers. Toetsenist Mark Kelly spreekt hier regelmatig over op bijeenkomsten, congressen, lezingen e.d.

avatar van jellylips
Pas bij het tweede nummer, maar dit is gewoon heel erg vet vanaf het begin. Ik ben benieuwd waar het allemaal heen gaat. Afgaand op het tot nu toe gehoorde zit het helemaal snor met de sound design op dit album. Wow.

forzautregivo schreef:

Erg mooi stuk met de juiste vraagstelling waardoor Gary Numan een duidelijk statement naar buiten kan brengen. En dat zal wel grotendeels zijn bedoeling zijn geweest. Hij is er allang niet meer op uit om nieuwe fans te krijgen, maar meer om zijn trouwe volgelingen te belonen met platen als Savage en Intruder. Hij is nog steeds van belang.

Ik begrijp dat zijn kijk op ons mensen op deze planeet, op deze plaat niet heel erg vrolijk is.

avatar van Scarlet
Hij heeft wel gelijk. We vernielen deze planeet door onze hebzucht.

avatar van DjFrankie
BAM, de nieuwe Numan. Geweldige plaat, stem heeft ook nog weinig te lijden qua leeftijd.
Topper uit 2021

Staat op nu, vinyl versie dan. Als ik deze mag zien als de derde in de trilogie, dan mag en kan ik gerust stellen, Numan is als een oude vino rouge, the older, the better. Wat een plaat weer. Vol bombast, is hem niet vreemd, donker, her en der flarden industrial, zware synths op de achtergrond, de muziek dragende a.h.w. Schitterende songs, goed bij stem, tja, ik word er bijna lyrisch van maar ook deze weer dus fenomenaal, net als de vorige worp en die daar voor. Thematisch ook al zo dark als de muziek, en om me heen ziende, jarenlang al, tja, we're making a totall mess of this planet. Waar Covid-19 enkel een begin ware. Een begin van, tja...roept U maar. Nwe mensen trekken met dit soort overpeinzing badende in sterke muziek, wellicht niet maar de fans, oude fans zelf, kunnen tevree zijn. Moeten zelfs. Hij heeft nog steeds wat te vertellen. Intussen zit ik op plaatkant 2, 2e nummer, subliem alles. Het wachten meer dan waatd. Briljante plaat, hoog in de eindlijst hier, heel hoog ja.

avatar van dynamo d
Lekker donker, pittig album; Numan weer op z'n best - zoals eigenlijk al de afgelopen 20 jaar. Misschien moet er eens een topnummer van hem uit de laatste twee decennia in de MuMe Top 2000!?

avatar van Marco van Lochem
Gary Numan werd bekend als lid van Tubeway Army, die met het geweldige “ARE FRIENDS ELECTRIC” in 1979 een Nederlandse top 10 hit wist te scoren in de Top 40. De band bracht in de tweede helft van de jaren zeventig 2 albums uit en het geluid paste perfect bij de opkomst van de new-wave, de synthesizer en de electropop. Een hele lading solo albums volgden, die varieerden van stijl. Van rock tot electro, van industrial tot heavy. Wat betreft de solo albums is het recent verschenen “INTRUDER” nummer 19 en met dit album grijpt Numan voor een deel weer terug naar het geluid van zijn band uit de jaren ’70.
Numan werd als Gary Anthony James Webb geboren op 8 maart 1958 in Hammersmith, Londen Engeland en is dus een zestiger. Ondanks het regelmatig uitbrengen van nieuwe albums, zijn vorige “SAVAGE (songs from a broken world)” verscheen in 2017, is hij nog altijd gedreven en uiterst creatief.
“INTRUDER” kun je bestempelen als een soort doom-new-wave plaat met heerlijke melodieën. Een album waar je vaker naar moet luisteren wil deze helemaal binnen komen, maar als dat dan ook zover is, laat het je niet meer los, een regelrechte “intruder” dus, een indringer. De deluxe cd-versie heeft 12 tracks met een speelduur van een uur en daar krijg je dus veel voor terug.
Het openingsnummer “BETRAYED” geeft perfect aan wat je verwachten kunt, lekkere melodie en catchy refrein, “THE GIFT” is een electropop song pur sang en het langste nummer van het album. “I AM SCREAMING” begint spannend en houdt die bijna 4 minuten vast en ook hierin zit weer zo’n oorwurmpje in het refrein, het titelnummer heeft een mooie opbouw, weergaloos mooie synthesizer spel en weer die mooie melodielijnen. “IS THIS WORLD NOT ENOUGH” heeft een heerlijke, pakkende drive en zware gitaarpartijen, het afwisselende “A BLACK SUN” is prachtig qua opbouw, “THE CHOSEN” is uptempo en klinkt lekker rauw, “AND IT BREAKS ME AGAIN” in weer een pur sang new-wave song, geweldig! “SAINTS AND LIARS” begint met een pakkende gitaarriff, lekkere drums en wat volgt is wat mij betreft het minst toegankelijke nummer op “INTRUDER”, maar wel een geweldig nummer. “NOW AND FOREVER” klokt bijna 6 minuten, is qua tempo weer rustige dan het vorige nummer en heeft een pakkend ritme, “THE END OF DRAGONS” is weer een meer afwisselende track en met het melodieuze “WHEN YOU FALL” wordt het album afgesloten.
Ik was blij verrast met dit schijfje, werd gepakt door de melodie, de wijze van opbouw van de nummers en door de stem van Numan. Die klinkt goed, past perfect bij de soms wat somber klinkende zanglijnen, zonder dat het wat mij betreft down wordt. Het jaar 2021 heeft wat mij betreft al geweldige albums voortgebracht en in dit lijstje komt “INTRUDER” van Gary Numan ook te staan…zonder probleem!

avatar van henrie9
Die van 'Electric', toch? Inderdaad, 'Are 'Friends' Electric', 1979. Maar lees bij deze nieuwe van Gary Numan aub vooral verder... Numan lag aan de basis van de new wave, industrial, metal, dance e.a., is sindsdien aan de weg blijven timmeren, beïnvloedde velen en niet van de minsten. Als je straks iets á la Trent Reznor (Nine Inch Nails), Billy Corgan (Smashing Pumpkins), Marilyn Manson of zelfs Bowie meent te ontwaren, weet dan : zij liketen Gary, niet omgekeerd! Bovendien het bijzondere aan de 19e van deze overlever is het concept en de originele insteek. Altijd wat theatrale  doemdenker geweest, kruipt hij nu met die typisch opschietende Numanstem van hem in de huid van de gekwelde aarde himself. Wat doet ie dat weer impressionant! Een boze bedrogen aarde een intense, woeste songcyclus in de mond leggen. Eigentijdser qua urgente thematiek kan derhalve niet. De lyrics en soundtrack worden, alhoewel zeer toegankelijk, vanzelfsprekend behoorlijk somber, apocalyptisch zelfs, stempel Numan. De muzikale wapens voor z'n hele fascinerende sfeerschepping zijn vertrouwd maar tegelijk zo genietbaar, industrial à la Numan, zeeën van synths en electronics, vermengd nu met mystieke Oosterse melodieën, zijn uniek klagende stem vloeiend wentelend doorheen de wall of sound, ontroerend mooie piano, 'Lisa Gerrard'-achtergrondvocalen... 'Intruder', 'Betrayed', 'I Am Screaming', wat een fantastische nummers. Dit presteert ie meer dan een onheilspellend dreigend uur lang. Met zelfs corona avant la lettre al in 't script voorzien ('The Gift'). Confronterend, zeer ongemakkelijk pamflet dus, voorzien van alle flitsende bombast voor weer zinderende live-optredens straks. Numan, ijzig en sinister toeogende goth, die bleef alleen maar zichzelf, zette weer droog zijn muzikale relevantie op het bord. Steken we er wat van op? Pas dan op naar z'n nr. 20!

Ik loop er nog niet warm voor. Ben nu aan het luisteren, bij de eerste 3 nummers was ik enthousiast. Helaas ben ik nu op het punt beland dat de plaat van mij afgelopen mag zijn. Hoewel ik mij natuurlijk nog graag laat verrassen.

De vergelijking met Depeche Mode snap ik wel. Het heeft veel raakvlakken.

Veelbelovend begin, daarna kabbelt de plaat weg.

heerlijk album ,..in 2022 in de melkweg max weer naar zijn concert, voorheen alleen te zien in het buitenland maar sinds 1997 komt hij toch na een nieuw album toch even langs wippen in nederland,...paradiso, tivoli, melkweg en met gewe;dige concerten,