Gary Numan - Intruder (2021)

Rock / Electronic
Label: BMG

1. Betrayed (4:41)
  2. The Gift (6:07)
  3. I Am Screaming (3:52)
  4. Intruder (4:24)
  5. Is This World Not Enough (5:24)
  6. A Black Sun (5:40)
  7. The Chosen (4:43)
  8. And It Breaks Me Again (4:45)
  9. Saints and Liars (4:01)
  10. Now and Forever (5:57)
  11. The End of Dragons (5:12)
  12. When You Fall * (5:08)
  13. The End of Dragons [Alt Piano] * (4:58)
Staat op nu, vinyl versie dan. Als ik deze mag zien als de derde in de trilogie, dan mag en kan ik gerust stellen, Numan is als een oude vino rouge, the older, the better. Wat een plaat weer. Vol bombast, is hem niet vreemd, donker, her en der flarden industrial, zware synths op de achtergrond, de muziek dragende a.h.w. Schitterende songs, goed bij stem, tja, ik word er bijna lyrisch van maar ook deze weer dus fenomenaal, net als de vorige worp en die daar voor. Thematisch ook al zo dark als de muziek, en om me heen ziende, jarenlang al, tja, we're making a totall mess of this planet. Waar Covid-19 enkel een begin ware. Een begin van, tja...roept U maar. Nwe mensen trekken met dit soort overpeinzing badende in sterke muziek, wellicht niet maar de fans, oude fans zelf, kunnen tevree zijn. Moeten zelfs. Hij heeft nog steeds wat te vertellen. Intussen zit ik op plaatkant 2, 2e nummer, subliem alles. Het wachten meer dan waatd. Briljante plaat, hoog in de eindlijst hier, heel hoog ja.

avatar van Marco van Lochem
Gary Numan werd bekend als lid van Tubeway Army, die met het geweldige “ARE FRIENDS ELECTRIC” in 1979 een Nederlandse top 10 hit wist te scoren in de Top 40. De band bracht in de tweede helft van de jaren zeventig 2 albums uit en het geluid paste perfect bij de opkomst van de new-wave, de synthesizer en de electropop. Een hele lading solo albums volgden, die varieerden van stijl. Van rock tot electro, van industrial tot heavy. Wat betreft de solo albums is het recent verschenen “INTRUDER” nummer 19 en met dit album grijpt Numan voor een deel weer terug naar het geluid van zijn band uit de jaren ’70.
Numan werd als Gary Anthony James Webb geboren op 8 maart 1958 in Hammersmith, Londen Engeland en is dus een zestiger. Ondanks het regelmatig uitbrengen van nieuwe albums, zijn vorige “SAVAGE (songs from a broken world)” verscheen in 2017, is hij nog altijd gedreven en uiterst creatief.
“INTRUDER” kun je bestempelen als een soort doom-new-wave plaat met heerlijke melodieën. Een album waar je vaker naar moet luisteren wil deze helemaal binnen komen, maar als dat dan ook zover is, laat het je niet meer los, een regelrechte “intruder” dus, een indringer. De deluxe cd-versie heeft 12 tracks met een speelduur van een uur en daar krijg je dus veel voor terug.
Het openingsnummer “BETRAYED” geeft perfect aan wat je verwachten kunt, lekkere melodie en catchy refrein, “THE GIFT” is een electropop song pur sang en het langste nummer van het album. “I AM SCREAMING” begint spannend en houdt die bijna 4 minuten vast en ook hierin zit weer zo’n oorwurmpje in het refrein, het titelnummer heeft een mooie opbouw, weergaloos mooie synthesizer spel en weer die mooie melodielijnen. “IS THIS WORLD NOT ENOUGH” heeft een heerlijke, pakkende drive en zware gitaarpartijen, het afwisselende “A BLACK SUN” is prachtig qua opbouw, “THE CHOSEN” is uptempo en klinkt lekker rauw, “AND IT BREAKS ME AGAIN” in weer een pur sang new-wave song, geweldig! “SAINTS AND LIARS” begint met een pakkende gitaarriff, lekkere drums en wat volgt is wat mij betreft het minst toegankelijke nummer op “INTRUDER”, maar wel een geweldig nummer. “NOW AND FOREVER” klokt bijna 6 minuten, is qua tempo weer rustige dan het vorige nummer en heeft een pakkend ritme, “THE END OF DRAGONS” is weer een meer afwisselende track en met het melodieuze “WHEN YOU FALL” wordt het album afgesloten.
Ik was blij verrast met dit schijfje, werd gepakt door de melodie, de wijze van opbouw van de nummers en door de stem van Numan. Die klinkt goed, past perfect bij de soms wat somber klinkende zanglijnen, zonder dat het wat mij betreft down wordt. Het jaar 2021 heeft wat mij betreft al geweldige albums voortgebracht en in dit lijstje komt “INTRUDER” van Gary Numan ook te staan…zonder probleem!

avatar van henrie9
Die van 'Electric', toch? Inderdaad, 'Are 'Friends' Electric', 1979. Maar lees bij deze nieuwe van Gary Numan aub vooral verder... Numan lag aan de basis van de new wave, industrial, metal, dance e.a., is sindsdien aan de weg blijven timmeren, beïnvloedde velen en niet van de minsten. Als je straks iets á la Trent Reznor (Nine Inch Nails), Billy Corgan (Smashing Pumpkins), Marilyn Manson of zelfs Bowie meent te ontwaren, weet dan : zij liketen Gary, niet omgekeerd! Bovendien het bijzondere aan de 19e van deze overlever is het concept en de originele insteek. Altijd wat theatrale  doemdenker geweest, kruipt hij nu met die typisch opschietende Numanstem van hem in de huid van de gekwelde aarde himself. Wat doet ie dat weer impressionant! Een boze bedrogen aarde een intense, woeste songcyclus in de mond leggen. Eigentijdser qua urgente thematiek kan derhalve niet. De lyrics en soundtrack worden, alhoewel zeer toegankelijk, vanzelfsprekend behoorlijk somber, apocalyptisch zelfs, stempel Numan. De muzikale wapens voor z'n hele fascinerende sfeerschepping zijn vertrouwd maar tegelijk zo genietbaar, industrial à la Numan, zeeën van synths en electronics, vermengd nu met mystieke Oosterse melodieën, zijn uniek klagende stem vloeiend wentelend doorheen de wall of sound, ontroerend mooie piano, 'Lisa Gerrard'-achtergrondvocalen... 'Intruder', 'Betrayed', 'I Am Screaming', wat een fantastische nummers. Dit presteert ie meer dan een onheilspellend dreigend uur lang. Met zelfs corona avant la lettre al in 't script voorzien ('The Gift'). Confronterend, zeer ongemakkelijk pamflet dus, voorzien van alle flitsende bombast voor weer zinderende live-optredens straks. Numan, ijzig en sinister toeogende goth, die bleef alleen maar zichzelf, zette weer droog zijn muzikale relevantie op het bord. Steken we er wat van op? Pas dan op naar z'n nr. 20!