Lucinda Williams - Lu's Jukebox Vol. 3 (2020)

Alternatieve titel: Bob's Back Pages: A Night of Bob Dylan Songs

Rock / Blues
Label: Highway 20

1. It Takes a Lot to Laugh, It Takes a Train to Cry (5:47)
  2. Everything Is Broken (3:31)
  3. Political World (8:20)
  4. Man of Peace (6:39)
  5. Not Dark Yet (4:44)
  6. Meet Me in the Morning (5:17)
  7. Blind Willie McTell (5:23)
  8. Tryin' to Get to Heaven (5:06)
  9. Queen Jane Approximately (5:09)
  10. Idiot Wind (7:43)
  11. Make You Feel My Love (4:26)
avatar van teus
Deze vol 3 lijkt me voorlopig het meest interessant
Bewerkingen van Dylan zijn vaak ook mooi
Ben benieuwd naar bv haar versie van Blind Willie McTell

avatar van nlkink
Speak for yourself, teus , want ik ben ook zeer geïnteresseerd in Volumes 1, 2 en 6! Mooi dat de hoesontwerpen ook in de stijl van de beoogde artiesten zijn gemaakt. Eigenlijk is het kerstalbum voor mij de meest oninteressante optie, al geef ik meteen toe dat een artiest als Lucinda Williams er nog mee weg kan komen.
Eigenlijk hoop ik dat ze ooit gebundeld in een box verschijnen, net als het fraaie coverproject Under The Covers van Matthew Sweet & Susanna Hoffs.

avatar van heicro
Historisch gezien werden Dylan covers soms klassiekers...denk aan Mr. Tambourine Man van The Byrds en All Along The Watchtower van Jimi Hendrix. Ik kan er nog wel een paar noemen, maar haar vertolking van 'Queen Jane Approximately' hoort wat mij betreft ook in het rijtje thuis.

De overige nummers zijn klinken op het eerste gehoor redelijk goed tot goed. Mijn beoordeling komt later.

avatar van AbleMable
Ik ben vooral in deel 2, deze en deel 4 geïnteresseerd.

gastheerg
Dit album waarop Lucinda een ode brengt aan Bob Dylan verscheen afgelopen september en maakt deel uit van de serie Lu's Jukebox. De serie bevat zes thematische albums waarvan er nu vijf zijn verschenen. Drie albums zijn een hommage aan een band of artiest en de drie andere albums bestrijken de thema's Southern Soul, Klassieke Country en Kerst.

De drie bands/artiesten waar Lucinda een hommage aan brengt zijn Tom Petty, Bob Dylan en The Rolling Stones. We mogen aannemen dat dit artiesten zijn waar Lucinda zich in de loop der jaren door heeft laten inspireren en grote bewondering voor heeft.
Het album met als thema Rolling Stones is nog niet verschenen en ligt vanaf 28 januari 2022 in de winkels.

De zes Lu's Jukebox albums zijn min of meer het resultaat van de lockdown door de Corona, want Lucinda wilde ondanks alle afzeggingen toch een soort van optredens doen. Natuurlijk doet Lucinda zichzelf een plezier met een dergelijk rij albums. Toch zijn in deze barre Corona tijden vooral sessiemuzikanten en geluidstechnici zwaar de klos. Voor dit soort lui is mee mogen werken aan een dergelijk project dan ook een leuke opsteker.

Of ik alle zes de delen ga aanschaffen weet ik nog niet. De prijzen van platen zijn de laatste tijd helemaal door het plafond aan het gaan en het moet wel een beetje leuk blijven. Het album waar Lucinda een ode brengt aan The Rolling Stones wil ik zeker hebben. Daarnaast ben ik sinds deze week in het bezit van het derde deel van deze serie met als thema Bob Dylan.

Lucinda heeft een heerlijke setlist uitgezocht en niet voor een standaard rijtje Dylan-covers gekozen. Nu is ieder nummer van Dylan wel een keer gecoverd, maar Lucinda kiest niet voor de gebruikelijke covers zoals "Blowin in the wind" en "Don't Think Twice It's Allright".

Het album Time Out Of Mind van Dylan is met drie nummers de hofleverancier van dit album.
Hier het volledige lijstje van de nummers die Lucinda voor haar Bob's Back Pages heeft uitgekozen en de Dylan albums waar de nummers voor het eerst verschenen.

It Takes A Lot To Laugh, It Takes A Train To Cry – Highway 61 Revisited
Tryin' To Get To Heaven – Time Out of Mind
Queen Jane Approximately – Highway 61 Revisited
Idiot Wind – Blood On The Tracks
Make You Feel My Love – Time Out of Mind

Schitterende keuze en wie goed kijkt ziet dat er wel veel Blues nummers tussen zitten of in ieder geval nummers met een stevige Blues invloed cq achtergrond..
Ook voor de cover van het album heeft Lucinda zich door Dylan laten inspireren. Dylan's album The Times They Are a-Changin' herkennen we natuurlijk direct.
De vinylversie van dit album van Lucinda bestaat uit twee platen, waarbij kant vier geen muziek bevat maar een schitterende ets.

Over de muziek zelf kunnen we kort zijn want Lucinda heeft de perfecte stem om de wat meer Bluesy nummers van Dylan te brengen. Net als Dylan zal Lucinda door veel mensen als wat monotoon worden ervaren. Liefhebbers als ik kunnen het echter de hele dag horen.
De rijpheid met wat doorleefde accenten geven dit soort muziek voor mij een ultiem authentiek gevoel. Geen gepoetst en gepolijste nummers of over-productie. Wel een heerlijke balans tussen de rauwe stem van Lucinda en de fantastische band die ze voor dit album heeft samengesteld. De band is aanwezig waar nodig en wat meer op de achtergrond waar dat gewenst is. Hier en daar een rauw randje aan een gitaarrif wat heerlijk blend met de stem van Lucinda.
Heerlijke authentieke muziek vanuit het hart en een geweldige hommage aan Bob Dylan.