The Antlers - Green to Gold (2021)

Folk / Pop
Label: ANTI-

1. Strawflower (3:55)
  2. Wheels Roll Home (4:24)
  3. Solstice (3:55)
  4. Stubborn Man (5:50)
  5. Just One Sec (4:49)
  6. It Is What It Is (3:57)
  7. Volunteer (5:54)
  8. Green to Gold (7:16)
  9. Porchlight (4:11)
  10. Equinox (2:53)
avatar van Venceremos
De 3 singles klinken als Familiars goes pop. Korter en met refreintjes ook luchtiger.
Lijkt erop dat multi-instrumentalist Darby Cicci wordt gemist maar matige songs levert Silberman hiermee zeker niet af.

avatar van coldwarkids
Ik denk dat ze nooit meer zullen tippen aan de schoonheid van Burst Apart.

avatar van Venceremos
Dat was een mooie inleidende beschieting voor het perfecte Familiars. Laat dit album een passende uitleidiing zijn.

avatar van Venceremos
Just One Sec is ook weer prima, erg goed ingekleurd door de steelgitaar.

Dit gaat zonder twijfel een waardige plaat worden, al hoop ik stilletjes nog wél op een Doppelgänger-achtige doppelgänger.

avatar van blur8
De vooruit gestuurde Bits & pieces zijn 'Edit' versies. De albumversies zijn 1 minuut langer.
Geen idee wat we daar nu weer van moeten denken.

avatar van coldwarkids
Just One Sec is dan weer wel subliem.

avatar van Venceremos
Het volledige album is reeds legaal te beluisteren als onderdeel van een begeleidende dansfilm op de website van The Antlers zelf: The Antlers - antlersmusic.com.
Mooie beleving, hopelijk.

avatar van Venceremos
Film begint met een ruraal landschap van groene heuvels blokhutten wat dient als dansdecor.
Instrumentaal begin, gedurfd toonzettend(?)
Wheels Roll Home is een degelijke popsong maar niet zeer memorabel ofzo.
Dansen gaat gauw vervelen pretentieus zweverig (vooral tijdens Solstice), nummer geeft weeïge associaties. Ik ga over op enkel audio.
Stubborn Man klinkt dan weer mooi ingehouden gelukkig. Subtiele instrumentatie flashback naar Familiars.
Ook de sterkste van de vooruitgesnelde singles, Just One Sec is mooi klein en weet weer instrumentaal te raken. De lichte, wat verder weg klinkende percussie is hier ook debet aan.
It Is What It Is was het eerste dat de fans na 7 jaar te horen kregen, het blazertje halverwege maakt dit toch wel tot een erg lekker nummertje. Heeft Darby Cicci dit nog ingespeeld?
De langere songs Volunteer en het titelnummer meanderen er ingehouden op los en geven bij meerdere luisterbeurten hun volledige schoonheid waarschijnlijk pas prijs. Bij Green to Gold is zowaar een basgitaar te ontwaren, erg ontspannen en zonnig.
Buitenbeentje Porchlight heeft een prettig pianoriedeltje en behoort tot mijn favorieten van dit album, dat ook weer instrumentaal wordt afgesloten.

Al met al een prima doch niet wereldschokkend werkstuk. Silberman zingt voornamelijk rechtuit, zonder al te veel pathos en het klankentapijt is weer subliem. Een warme, niet al te zwaar geladen plaat met een paar lichte uitschieters (#4,5,6,9) na een ietwat stroeve start.

avatar van brt
brt
Venceremos schreef:
Mooie beleving, hopelijk.

Bedankt voor de tip, staat nu op. Scheelt toch weer een dagje wachten

Prachtig weer....wow.

avatar van Johnny Marr
Norrage schreef:
Prachtig weer....wow.

Vind je? Ik vind het toch best frisjes. Het is nog geen zomer.

Johnny Marr schreef:

Vind je? Ik vind het toch best frisjes. Het is nog geen zomer.

nou, met dat lentezonnetje vanochtend

avatar van Zwaagje
Norrage schreef:

nou, met dat lentezonnetje vanochtend

avatar van Chameleon Day
Zwaagje schreef:

En wat vinden jullie van het album?

Wij vinden hem mooi. Fraaie dreampop-folk. Evenwichtig, gelijkmatige sfeer. Geen echte uitschieters. Constant hoog niveau. 'Volunteer' is hier wellicht de topper. Ben er nog niet uit. Wel in het verkeerde jaargetijde uitgebracht. Echt een "indian summer" plaat. Zoals het artwork al deed vermoeden...

De nieuwe Loney Dear - A Lantern and a Bell (2021) - mag er overigens ook zijn.

avatar van blur8
Prachtig hoor, ontdanks dat er geen indruk is dat dit album iets toevoegd.
En ik laat m gewoon liggen voor ergens in oktober, want nu is er behoefte aan heel andere muziek.

avatar van Venceremos
Bij het krieken van een zonnige dag lijkt me dit anders een geschikte optie.

avatar van Zwaagje
Tja.....het is vast een smaak dingetje, maar voor mij is er geen doorkomen aan. Ik hou normaal gesproken echt wel van dreampop, maar ik heb het twee keer geprobeerd en twee keer afgezet. Ik denk dat het hem niet gaat worden. Normaal gesproken hoor ik details in dit soort muziek die me intrigeren, maar daar is hier geen sprake van. Ik vind het saai. Wie weet geef ik het nog een kans, maar nu even niet.

avatar van stardust_be
Met dreampop heeft dit toch weinig te maken vind ik, dit is eerder indiefolk/pop. Vind dat dit album zowat dezelfde nazomerse sfeer heeft als laatste van Fleet Foxes. Hun meesterwerk Familiars evenaren ze hier niet mee maar de plaat klinkt opvallend optimistisch en warm voor hun doen en het is fijn om die prachtige stem van Peter Silberman opnieuw te horen (wat kan die man toch mooi zingen!). Solstice en de titeltrack springen er voor mij bovenuit maar de hele plaat ademt dezelfde gezellige sfeer uit.
Welkom terug, jongens!

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: The Antlers - Green To Gold - dekrentenuitdepop.blogspot.com

The Antlers - Green To Gold
De muziek van The Antlers was vaak donker en stekelig, maar op Green To Gold omarmt de Amerikaanse band nadrukkelijk de lente met heerlijk lome songs en prachtige klankentapijten

Het is een tijd stil geweest rond The Antlers, maar deze week keert de band uit New York terug met een nieuw album. Het is een album dat uitstekend dienst kan doen als soundtrack voor de aankomende lente, want wat klinkt het allemaal aangenaam. De instrumentatie is wonderschoon en dromerig en ook de zang op het album is met deze begrippen te omschrijven. Het kabbelt allemaal bijzonder aangenaam voort, maar het steekt ook allemaal knap in elkaar. Het nieuwe album van The Antlers is een heerlijk album om de lente mee te omarmen, maar dit album kan ook de zomer en nazomer nog prima mee. Wat mij betreft een zeer aangename verrassing.

Als de weersvoorspellingen kloppen is het deze week al heel even lente, maar de echte lente komt er ook aan natuurlijk, althans daar gaan we voorlopig nog maar even van uit. De soundtrack voor een mooie lente is deze week in ieder geval alvast verschenen, want laat Green To Gold van The Antlers uit de speakers komen en de vogeltjes gaan fluiten, de insecten zoemen om je heen, de bomen beginnen te bloeien, de bloemetjes komen te voorschijn en de zon gaat schijnen.

De band uit Brooklyn, New York, haalt de lente binnen met de instrumentale openingstrack, maar wanneer ook vocalen worden toegevoegd wordt het alleen maar mooier. Het werd overigens wel weer eens tijd voor een nieuw album van The Antlers, want tot voor kort kwam het laatste wapenfeit van de band uit 2014.

Met Green To Gold levert de band haar zesde album in vijftien jaar af . Als je de vroege albums van de band er nog eens bij pakt, hoor je dat er in die vijftien jaar heel veel is veranderd. The Antlers weet op alle tot dusver verschenen albums te verrassen met bijzondere klankentapijten, maar zo toegankelijk als op Green To Gold waren ze nog nooit. Het is een klankentapijt dat niet alleen toegankelijker is dan we van de band gewend zijn, maar het klinkt ook voller en organischer.

Hiermee zijn we er nog niet, want waar de vorige albums van de band behoorlijk donker getint waren, klinkt Green To Gold zonnig en verrassend opgewekt. The Antlers zijn de afgelopen vijftien jaar in meerdere hokjes geduwd en lijken nu te solliciteren naar het hokje indiepop, al zou indiefolk ook passend zijn.

De dromerige popliedjes op Green To Gold hebben bovendien iets psychedelisch en herinneren aan de vroege albums van Mercury Rev, wat ook kan liggen aan de betrekkelijk hoge zang van voorman Peter Silberman, die we overigens ook kennen van de vorige albums van The Antlers.

De muziek van de band uit New York was in het verleden altijd avontuurlijk en vaak wat stekelig, maar op het nieuwe album domineren de betoverend mooie klanken. Het zijn dromerige klanken die het lentegevoel in grote bakken over je uit storten. Daar moet je vatbaar voor zijn natuurlijk, want ik kan me best voorstellen dat liefhebbers van de wat experimentelere albums van The Antlers het geluid op Green To Gold wel erg zoet en braafjes vinden klinken.

Ik ben zelf kennelijk wel toe aan wat lentekriebels, want ik vind het nieuwe album van de Amerikaanse band echt prachtig. Het volle en uit meerdere lagen bestaande geluid slaagt er steeds weer om een aangename sfeer te creëren en het is een sfeer die doet verlangen naar de eerste lentedagen, naar lome zomeravonden en naar een aangename nazomer. We kunnen voorlopig dus wel even vooruit met Green To Gold en dat is goed nieuws.

Het nieuwe album van The Antlers strooit niet alleen met prachtige klanken, die goed zijn voor al even fraaie beelden, maar de band heeft ook een serie interessante songs afgeleverd. die nog wel wat door kunnen groeien. Ook in het klankentapijt is overigens veel moois te ontdekken, bijvoorbeeld wanneer ook nog eens blazers worden ingezet en alles net wat steviger wordt aangezet. Ik probeer het inmiddels al een tijdje met Green To Gold van The Antlers en vooralsnog wordt het lentegevoel alleen maar sterker en het album steeds mooier. Erwin Zijleman

Zwaagje schreef:

En wat vinden jullie van het album?

Fantastisch. Geen Familiars, maar wel een dikkle 4.5 voor mij. Soms een beetje zoetsappig en het kabbelt een beetje, maar het is zo rijk aan instrumentatie en die stem van Silberman is altijd goud.

avatar van DjFrankie
Ik hoor ook jazz invloeden, maar het geheel doet me niet zoveel. Stoltice vind ik het enige echt goeie nummer hierop.

Wel een prachtige hoes.

avatar van Venceremos
Da's nou nét het enige kwelerige zeurnummer hierop.

Fijn album. Zalvend is het woord dat me steeds te binnen schiet.
Album doet me denken aan Carrie & Lowell.

Nog maar eens wat andere albums de kans geven, misschien klikt 't deze keer wel. Live optreden in de Duif was mooi destijds.

The Antlers (light version) <<< The Antlers (dark version)

Het is aangenaam om te luisteren, maar minder pakkend als alle andere albums. Goosebumps zal ik van dit album jammer genoeg niet krijgen.

avatar van henrie9
Typeerden we The Antlers al eens als zo zwaarmoedig als eels, dan hebben ook zij hier blijkbaar hun opgewekte opstoot. Zanger/gitarist omschrijft het als zijn perfecte zondagochtenplaat. Betoverend en fraai!

avatar van harencoor
Gewoon weer een mooi uitgebalanceerd album. Inderdaad kabbelt het wat voort maar op deze manier is dat niet erg. Daarnaast is de instrumentatie erg fraai.