menu

Emmylou Harris - Wrecking Ball (1995)

mijn stem
4,08 (166)
166 stemmen

Verenigde Staten
Country
Label: Elektra

  1. Where Will I Be (4:15)
  2. Goodbye (4:53)
  3. All My Tears (3:42)
  4. Wrecking Ball (4:49)
  5. Going Back to Harlan (4:51)
  6. Deeper Well (4:19)
  7. Every Grain of Sand (3:56)
  8. Sweet Old World (5:06)
  9. May This Be Love (4:45)
  10. Orphan Girl (3:15)
  11. Blackhawk (4:28)
  12. Waltz Across Texas Tonight (4:46)
  13. Still Water * (3:56)
  14. All My Tears [Outtakes] * (3:23)
  15. How Will I Ever Be Simple Again * (3:38)
  16. Deeper Well [Outtakes 1] * (2:20)
  17. The Stranger Song * (5:24)
  18. Sweet Old World [Alternate Version] * (5:28)
  19. Gold * (3:19)
  20. Black Hawk [Alternate Version] * (4:43)
  21. May This Be Love [Acoustic] * (2:17)
  22. Goin' Back to Harlan [Outtakes] * (2:38)
  23. Where Will I Be? [Alternate Version: Incomplete] * (2:16)
  24. Deeper Well [Outtakes 3] * (3:08)
toon 12 bonustracks
totale tijdsduur: 53:05 (1:35:35)
zoeken in:
avatar van NewYorkCityLight
5,0
Het is nu bijna precies 2 jaar geleden dat ik dit album voor het eerst beluisterde. Het is ook bijna precies 2 jaar geleden dat ik hem op #1 in mijn top10 heb gezet, want ik wist gewoon meteen dat deze daar thuis hoorde. En elke keer dat ik het weer beluister realiseer ik me dat het die plek ook dubbel en dwars verdiend.
Dit album opende allemaal nieuwe deuren voor mij. Dankzij dit album heb ik andere favorieten als Lucinda Williams, Gillian Welch en Steve Earle ontdekt. Dit album was de opening naar de americana/roots muziek waar ik veel naar zou gaan luisteren. Een begin van een nieuw 'tijdperk' in de ontwikkeling van mijn muzieksmaak. Om deze reden vond ik dat ik hier toch een bericht moest achterlaten.
De productie is hier in de handen van Daniel Lanois (wat overigens ook groot op de achterkant van de hoes staat vermeld - zie de opmerking van Kronos op 9 september 2011) en is een enorm slimme zet geweest. Het album ademt een gelijke sfeer door het hele album en op sommige delen wordt vooral zijn elektrisch gitaarspel echt geweldig ingezet ('Deeper Well', 'May This Be Love'. Bij laatstgenoemde stuiteren de boxen bijna letterlijk door mijn kamer heen, echt heel gaaf). Als je het vergelijkt met haar eerdere werk is dit natuurlijk hele andere koek, sommige fans liepen er dan ook niet zo mee weg. Een gewaagde zet was het inderdaad maar wel eentje die goed uitpakt. Later had Daniel Lanois ook o.a. de hand in de productie van het album 'Teatro' van Willie Nelson (waar Emmylou zelf ook veelvuldig op te horen is).
De songkeuze is ook niet anders dan perfect te noemen. Ik durf 'Wrecking Ball' zelfs mijn favoriete nummer alle tijden te noemen. De manier waarop ze de lijn 'but I won't telephone 'cause you might say 'hello'' zingt is onbeschrijfelijk mooi. Het nummer van Kate & Anna McGarrigle is ook fantastisch geschreven, alsook het adembenemende 'Blackhawk'. En wat dacht je dan van het droevige 'Sweet Old World' (dit was lange tijd mijn favoriet) waarvan het beste deel stiekem de outro is met die fijne mondharmonica waarbij je je nog eventjes helemaal verplaatst in het scenario van het nummer. Het laat eens te meer zien dat er niet eens woorden nodig zijn om gevoelens te beschrijven.
De grote vraag van het leven wordt ook nog eventjes aangesneden op het springerige 'Where Will I Be?'. Een nummer dat net eventjes iets anders is dan de rest van het album zonder dat het buiten de boot valt. Op 'Goodbye' van Steve Earle wordt ze regelmatig overstemd door de muziek en is ze soms bijna niet te verstaan, maar daar hebben ze dan ook het boekje met de teksten voor uitgevonden. Ik weet dat sommigen dit album overgeproduceerd vinden en dat kan ik mij wel voorstellen. Voor mij is het overstemmende geluid echter geen probleem en doet dat totaal niet af aan de kracht van de teksten of de bijzonderheid van haar stem (op 'Every Grain of Sand' is hier wat dat betreft nog genoeg te genieten).
Emmylou deed niet zo lang geleden (vorige maand) een eenmalig optreden waarin ze alle nummers van dit album achter elkaar speelde. Jammer dat het in Amerika was, want wat had ik daar ontzettend graag bijgeweest.

En deze ontdekking allemaal dankzij het adembenemende 'A Love That Will Never Grow Old' uit de film 'Brokeback Mountain', wat overigens ook één van mijn favoriete films is.

avatar van Stijn_Slayer
3,5
Ik doe er toch een halfje af. De sleet zit al aardig op Emmylou's stem en daardoor klinkt ze regelmatig erg zeurderig.

avatar van Hendrik68
4,0
Terwijl haar beste album Red Dirt Girl nog 5 jaar later komt. Ik vind haar stem op bijvoorbeeld Michelangelo werkelijk magistraal.

avatar van Madjack71
5,0
@Stijn: De belichaming van Sleet en Zeurderig is i.m.o toch wel Bob Dylan. Haar stem klinkt op dit Wrecking Ball meer flegmatisch als in de jaren zeventig, maar dat bevalt mij wel. In die zin is het ook wel te vergelijken met een Joni Mitchell in haar latere jaren.

avatar van Stijn_Slayer
3,5
Ik raak ook uitgekeken op Joni Mitchell als haar stem begint te kelderen (Joni en Emmylou zijn met afstand m'n favoriete zangeressen). Ik ken die albums niet allemaal, maar Shine draai ik bijv. nooit meer. Marianne Faithfull kan het soms wat beter hebben. De sleet moet er vanaf het begin al opzitten (zoals Ryan Bingham), dán werkt het wel!

kistenkuif
Als liefhebber van de vroege country-albums van Emmylou Harris ervaar ik de keuze voor producent en muzikant Lanois als een regelrechte ramp. Uitstekend technisch vakman die goed werk verrichtte met vooral Eno (en U2 voor de liefhebbers) maar imo uit de buurt had moeten blijven van Harris en Dylan. Het is de reden dat ik verder wegdreef van Emmylou omdat Lanois cq zijn consorten ook na dit album het sacrale geluid bleven bepalen. Tot recent Harris met Crowell en haar ex tot mijn grote geluk de weg terug vond.

avatar van spinout
4,0
De Hendrix cover had echt niet gehoeven. Het origineel was al niet bijster goed en dit is geen verbetering. Verder een uitstekende plaat, maar inderdaad met een mindere productie van Lanois.

avatar van NewYorkCityLight
5,0
Dit album zal in april heruitgebracht worden met bonusmateriaal.

Wrecking Ball re-issue

Die ga ik vast wel aanschaffen

avatar van Joshua68
In mei twee concerten in Nederland in kader van heruitgave.. integrale uitvoering van dit album..

avatar van heartofsoul
4,0
NewYorkCityLight schreef:
Dit album zal in april heruitgebracht worden met bonusmateriaal.

Wrecking Ball re-issue

Die ga ik vast wel aanschaffen


Heeft iemand de bonus-cd gehoord? En zo ja, is het de moeite waard?

avatar van Droombolus
3,5
De recensies in zowel Mojo als Uncut zijn in ieder geval laaiend enthousiast, ook over het bonus materiaal.......

avatar van HugovdBos
4,0
Mooi album met prachtige teksten en muzikaal gezien zit het ook goed in elkaar. Neil levert zelfs nog een bijdrage aan het album al heeft hij deze keer maar een bijrol. Ik prefereer bij het nummer Wrecking Ball de versie van Neil, al moet ik zeggen dat ze beide op indrukwekkende wijze vertolkt zijn. De zang van Emmylou is intens en hartverscheurend en de veelal covers worden op eigen wijze gebracht. Daarnaast natuurlijk nog een tal van noemenswaardige muzikanten zoals Steve Earle en Lucinda Williams die ook een steentje hebben bijgedragen aan het album.

3,5
Aardig album ,maar ik ben niet zo heel lyrisch over de productie . De registers die Lanois opentrekt hier ,zijn in mijn ogen vaker mis dan raak . Ik mis de puurheid die Harris altijd zo authentiek maakt . Natuurlijk raakt haar stem na al die jaren aangetast ,maar Harris had een andere producer moeten hebben . Het songmateriaal is overwegend sterk . Ook vind ik Mullen JR geen countrynummer .Op 1 of andere manier wringt het. Het voelt alsof er een aantal muzikale left overs van U2 zijn gebruikt om invulling te geven aan deze plaat . Let eens op die gitaar in het openingsnummer . 3 en halve ster voor deze.

avatar van Shangri-la
4,5
Die productie tilt dit album juist naar een hoger plan dus ik weet niet waar je over praat. Maar ja, smaken verschillen nu eenmaal.

avatar van HansVon
5,0
Al die discussies over de productie... jaren geleden door een zeer positieve aanbeveling van Mart Smeets ( meen dat hij het idd ook over de productie had) pas naar dit geweldig album gaan luisteren. Ik zwijmel regelmatig weg bij deze heerlijke nummers !

avatar van teus
5,0
Wat is dit album toch onbeschrijflijk echt bijzonder mooi, er zijn hiervoor al mooie recensies geschreven en terecht ,al een poosje in bezit van de Deluxe met de 2e disc gevuld met altnv en extra tracks die ook net zo mooi klinken ,de 3e dvd disc laat een making off zien,het geheel is voor de liefhebber aan te bevelen en zeer de moeite waard,dus ook voor de mindere Country aanhangers ,want hoewel Harris bij vele bekend is als trad. Country artiest (wat ik ook heel mooi vind) heeft ze nu met Wrecking Ball en vervolgalbums ook een ander luisterpubliek ,dit album heeft een alternatieve country sound ,geheel anders ,soms verre van Country,doorspekt met een Lanoise aanpak ,een producer die veel albums naar een hoger niveau tilt,zoals deze
Sinds een maandje vet in mijn pers Top 10 te vinden,en daar blijft hij voorlopig ook
Hoewel heel het album een hoogtepunt is ,heb je toch je favoriete tracks....
Dylan's Every Grain Of Sand en ook Sweet Old World van L Williams ,verder de eerste 4 waarvan mss
All My Tears de meest gevoelige is.....
Meesterlijk Mooi ! 5 +

4,5
Ook dit is al enige tijd verkrijgbaar geweest 3 lp versie. Uitbuiting of slimme marketing.
Ik hou het maar op het laatste, wat niet geld voor vele andere producties op vinyl. Vaak te dure her uitgaves.
Hier is het een eer om te luisteren naar outtakes en naar haar werkelijke indruk wekkende stem en teksten en naar de productie van Lanois
Even een tikkeltje spannender dan de country die voortijdig geleverd was. Al blijken daar ook meesterwerkjes bij te zijn. Net als deze meesterlijke uitgave. ( wellicht niet meer verkrijgbaar op 3 lp versie van RSD)

avatar van BoyOnHeavenHill
4,0
geplaatst:
Van de stem van Emmylou Harris ben ik nooit een liefhebber geweest – wel in combinatie met die van Gram Parsons en Bob Dylan, maar wanneer ze een nummer in haar eentje moet dragen zit er een bepaalde snik in haar stem die ik niet goed kan hebben. Dit album kocht ik indertijd dan ook niet vanwege háár, maar omdat ik totaal verliefd was op de bedwelmende sound die Daniel Lanois mee had gebracht op de platen van U2, Peter Gabriel, Robbie Robertson, de Neville Brothers, Bob Dylan en op zijn onvolprezen eigen eerste twee soloplaten (net als de qua sound vergelijkbare produkties van zijn rechterhand Malcolm Burn). En in de duistere sfeer van dit album bleek die stem van Harris naar mijn smaak wonderwel te passen zonder mij tegen te gaan staan of te ergeren. Ik kan begrijpen dat mensen zich storen aan de gedetailleerde en atmosferische produktie en/of aan de afwezigheid van iets als een "countrysound" (bij de credits kom je eerder een "chant vocal", een "sci-fi synth" en een "Indian hand drum" dan een steel-gitaar of een fiddle tegen), maar temidden van al die mysterieuze klankkleuren houdt Harris zich toch met gemak staande dankzij haar doorleefde zang en de uitmuntende selectie van sterke en melodieuze composities. Hoogtepunten vind ik de bijdragen van Steve Earle (met dat prachtige slot inclusief ijle laatste zangnoot) en Lucinda Williams, en de enige track die ik echt minder vind is het titelnummer, waar ik door die weke tweede stem van Neil Young helemaal flauw van word. Verder is dit zowel qua produktie als qua muziek een prachtige plaat; ik heb nooit de behoefte gehad om me hierna toch maar eens in Harris' andere werk te gaan verdiepen, maar Wrecking ball komt nog regelmatig uit de kast.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:46 uur

geplaatst: vandaag om 02:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.