Emmylou Harris - Wrecking Ball (1995)

Country
Label: Elektra

1. Where Will I Be (4:15)
  2. Goodbye (4:53)
  3. All My Tears (3:42)
  4. Wrecking Ball (4:49)
  5. Going Back to Harlan (4:51)
  6. Deeper Well (4:19)
  7. Every Grain of Sand (3:56)
  8. Sweet Old World (5:06)
  9. May This Be Love (4:45)
  10. Orphan Girl (3:15)
  11. Blackhawk (4:28)
  12. Waltz Across Texas Tonight (4:46)
  13. Still Water * (3:56)
  14. All My Tears [Outtakes] * (3:23)
  15. How Will I Ever Be Simple Again * (3:38)
  16. Deeper Well [Outtakes 1] * (2:20)
  17. The Stranger Song * (5:24)
  18. Sweet Old World [Alternate Version] * (5:28)
  19. Gold * (3:19)
  20. Black Hawk [Alternate Version] * (4:43)
  21. May This Be Love [Acoustic] * (2:17)
  22. Goin' Back to Harlan [Outtakes] * (2:38)
  23. Where Will I Be? [Alternate Version: Incomplete] * (2:16)
  24. Deeper Well [Outtakes 3] * (3:08)
avatar van Mug
Mug
Ik moet altijd enige traantjes laten als ik dit album weer eens opzet. Het openingsnummer snijdt al meteen in mijn ziel als ik Harris hoor 'janken'. Haar stem is in perfekte harmonie met de composities. Een parel. Hoogtepunten, naast dat openingsnummer, Wrecking Ball, Deeper Well en - snotteraar dat ik ben - Orphan Girl. Prachtig (machtig).

1 van mijn favoriete albums. Goed uitgekozen liedjes, heel eigen en veel gevoel. Mijn favoriet is denk ik Where Will I Be, ook vanwege de mooie begeleiding van de band, maar All My Tears komt ook dicht in de buurt...

4.5!

Marcel²
Wrecking Ball is toch heel wat anders dan we van Emmylou gewend zijn.
Bijna al haar albums zijn country/bluegrass en daar wijkt deze zeker van af.
De produktie is meesterlijk mooi zo ook de sfeervolle songs stuk voor stuk prachtig.
Ja, dit mag zeker een hoogtepunt worden genoemd in haar carrière. 4.5*

Emmylou Harris...........ze stal mijn hart met haar prachtige nummer A Love That Will Never Grow Old uit de film Brokeback Mountain.
Ik kende haar al wel (Roses in the Snow en Cimarron) maar het was me telkens net wat te veel country en daarom moest ik de krenten uit de pap zien te vissen van nummers die me wel goed wisten te boeien.
Let wel: ik heb niks tegen country-invloeden, maar puur country trek ik veel minder.
Wrecking Ball stond bekend als een album puur op zichzelf en ja dan wekt dat mijn nieuwsgierigheid toch wel.

Where Will I Be opent het album al goed. Uiteraard die schitterende zang, maar ook de heldere muzikale begeleiding zo fris als de eerste de beste lentedag.
Goodbye heeft het hemelse wat een album als The Joshua Tree van U2 ook heeft, het ademt in elk geval eenzelfde vibe. Dit heeft ongetwijfeld met de productie van Daniel Lanois te maken. Larry Mullen verzorgt hier het drumwerk, dus tadaaaaaaa. Erg mooi nummer.
All My Tears heeft zo'n heerlijk dramatische toonzetting die ik ook ervaarde op dat ene Brokeback Mountain nummer ook al lijkt het er in de verste verte niet op. Er ligt een soort duister randje omheen dat dit nummer iets ongrijpbaars geeft en daardoor ook aantrekkelijks om naar te luisteren. Heerlijk is de samenzang overigens ook zeker te noemen.
Dan een Neil Young nummer waar de meester zelf ook op meezingt: Wrecking Ball. Mullen legt er een subtiele groove onder en zodra Neil meezingt herken je het nummer uit duizenden (te vinden op zijn album Freedom).
De stemmen matchen uitstekend en het doet geen afbreuk aan het origineel. Om melancholisch van te worden zo mooi.
Goin' Back to Harlan is een song van Anna McGarrigle. Haar stijl is zeker erg herkenbaar in dit nummer en ik ben er dol op zoals ik dol ben op de McGarrigles in zijn algemeen. Beetje snijdende zang ook en Emmylou weet hiermee de stijl van McGarrigle goed door te voeren in dit nummer dat wel een favorietje te noemen valt. Mysterieus nummer dat telkens weer weet te verbazen.
Aan Deeper Well is ook door Harris meegeschreven. Heel opvallend is dat juist dit nu niet bepaald country te noemen valt. Het heeft een grommende, onheilspellende sfeer en ze gebruikt haar stem op een totaal andere manier. Niet de lieflijke Emmylou waar ik op viel, maar wel eentje waar ik in dit nummer erg op val. Halverwege het nummer krijg ik zelfs even het gevoel dat Harris verzeild is geraakt in een Massive Attack nummer! Een favoriet nummer.
Every Grain of Sand helpt je snel uit die droom want dit nummer klinkt veel traditioneler. Een heerlijk zwierig nummer gezongen met af en toe een rasperig randje. Simpel maar doeltreffend en het gaat ietsje meer richting de country songs die ik dan weer wel goed weet te waarderen. Opvallend is dat ik opeens heel erg aan Martha Wainwright's solo-album moet denken als ik dit hoor; Martha moet haast wel erg beinvloed zijn geweest door dit album, zelfde manier van zingen en het genre komt aardig overeen.
Op Sweet Old World keert Neil Young weer terug en zingt een moppie mee. Ook dit nummer klinkt redelijk traditioneel. Een prima ballad met flinke portie country-invloed maar wederom van het soort die ik dan weer wel goed weet te pruimen. Wel een van de wat mindere nummers op deze cd.
May This Be Love is een cover van Jimi Hendrix en laat het nu net ook nog eens een favo Hendrix-track van mij zijn. In zo'n geval heb je de strijd op voorhand al verloren natuurlijk. Even loslaten dat origineel aERo en objectief beluisteren en dan blijkt het een opvallend nummer te zijn: een dikke gitaarmuur (bijna ambient te noemen), zang van Harris en Lanois en toch wel een beetje die U2 sound er doorheen. Het nummer krijgt haast iets bezwerends. Wat een contrast met het vorige nummer zeg. Goed gedaan, ik kan niet anders zeggen. Donker, vet en zagend.
Orphan Girl klinkt gelijk veel lieflijker, maar wat wil je met die tamboerijn en schitterende haast repeterende begeleiding op deze Gillian Welch song. Hier vind ik Harris toch weer zingen op een manier die mijn hart doet smelten. Voor nummers als deze doe je het eigenlijk toch wel. Koester dit soort nummers maar zou ik zeggen.
Blackhawk kent mooi gitaarwerk en heeft een vibe zoals ik hem ook ken van de U2 eind jaren '80 en dat is zeker niet verkeerd. Sterk gezongen ook weer.
Het melancholische Waltz Across Texas Tonight geschreven door Harris zelf vormt het slotakkoord van dit ijzersterke album. Het nummer ademt wat meer folk en is tijdloos te noemen. Een mooier, harmonieus einde had er op dit album niet kunnen staan.
Wat een prachtcd is dit toch en het heeft terecht een enorm hoge score op deze site waar ik me van harte bij aansluit.

EVANSHEWSON
aerodynamic ; Prachtig stukje proza is dit.

Je vergeet wel te vermelden dat Every Grain of Sand een Bob Dylancompositie is. Een Dylanofiel let op zulke dingen...
Het origineel van Baawb staat op Shot of Love, dat verder niet zo'n indrukkend Dylanalbum is.

De versie van Emmylou is schitterend.

Zéér fijn plaatje! Respect voor deze countrylegende! 4.5

avatar van Shangri-la

En dat Goodbye een nummer van Steve Earl is en Sweet old world van Lucinda Williams wordt ook niet gemeld. Ja daar let je op als rootsliefhebber.

Verder is dit natuurlijk een meesterwerkje van Emmylou, niets op af te dingen. 4,5 sterren.

EVANSHEWSON
Shangri-la schreef:

En dat Goodbye een nummer van Steve Earl is en Sweet old world van Lucinda Williams wordt ook niet gemeldt. Ja daar let je op als rootsliefhebber.

Dàt klopt als een Palestijnse Bus !!

Thijssie024
Ik sluit me aan bij die recensie van Aeradynamic, wat een prachtplaat. Ik heb Red Dirt Girl al een aantal jaren, en las laatst wat recensies van Wrecking Ball. Die heb ik gisteren maar meteen gehaald. Wat een passie in haar stem, en de productie is fenomenaal!

tip_of.yourstar
Vandaag las Wrecking Ball in de bus, meteen de eerste cd van Emmylou Harris in mijn collectie.

All My Tears en Wrecking Ball vind ik totnogtoe de beste nummers, maar de afsluiter Waltz Across Texas Tonight is ook een zeer sterke song.

Ik ga Wrecking Ball nog even laten rijpen vooraleer ik stem, waar wellicht wordt het een 4*.

avatar van musicfreak1960
Een onwaarschijnlijk mooi album van Emmylou
schitterend geproduceerd,
het begint al met het openingsnummer

Een echt meesterwerk, van harte aanbevolen

absoluut niet voor degenen die houden van haar Nashville country ,
dit is totaal anders, zeer volwassen

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ik kan me nog goed herinneren dat mijn broer met deze plaat aan kwam zetten met de mededeling dat ik deze heel bijzonder zou vinden.
Ik keek hem wat glazig aan en mompelde Emmylou Harris ?? wat moet ik daar nou weer mee!!
Uiteraard een bevooroordeeld standpunt want ik was al na 1 luisterbeurt om, een bijzondere plaat is het zeker, zeg maar gewoon steengoed.
Louter hoogtepunten op dit album, het enige nummer wat ik minder vind is de titeltrack omdat ik deze onwillekeurig toch vergelijk met het origineel van Neil Young en ik deze beter vind.
En Emmylou trok het hoge niveau van deze plaat gewoon door naar opvolger Red Dirt Girl.

Father McKenzie
TEQUILA SUNRISE schreef:

Twee dingen toch; één; ik vind de Neil Young cover nèt zo leuk als het origineel.
Twee - Spyboy komt als cd nog tussen deze en Red Dirt Girl, "zjuust is zjuust" zeggen ze in Vlaanderen.
Al is het wèl een liveplaat, Spyboy bedoel ik.

Maar je hebt groot gelijk natuurlijk, TEQUILA SUNRISE, dit is een schitterende cd die ik veel te lang in het schap heb laten staan!

Stijn_Slayer
Ik ben, blijkbaar in tegenstelling tot velen, vooral een enorme liefhebber van Emmylou's vroegere werk. Albums als Elite Hotel, Luxury Liner en haar werk met Gram Parsons vind ik schitterend.

Ik ben altijd wat huiverig tegenover deze cd geweest. Daniel Lanois achter de knoppen, en country is hier ver te zoeken. Emmylou stapt compleet van haar roots af en maakt een popplaat.

En ondanks dat ik die voorkeur voor haar oude werk blijf houden vind ik dit een prachtig album. Op veel momenten ontiegelijk ontroerend. Ik vind alleen het titelnummer niet best, maar dat ligt niet aan Emmylou. Hoewel Neil Young voor mij gelijkstaat aan God is hij altijd al een waardeloze harmoniezanger geweest. Omgekeerd (dus Emmylou als harmoniezangeres en Neil als leadzanger) is het een gouden combinatie, maar dit werkt echt niet. In 'Sweet Old World' is Neil minder nadrukkelijk aanwezig, waardoor het daar niet stoort.

Ik zag dat andere meer recente Emmylou platen ook hoge gemiddeldes hebben. Dat, plus de constatering dat de tijd geen vat heeft op Emmylou, heeft ervoor gezorgd dat mijn interesse zeker gewekt is.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Luister naar Red Dirt Girl Stijn!!
Eveneens een grandioze plaat

avatar van NewYorkCityLight
aERodynamIC schreef:

Was mijn eerste kennismaking met Emmylou Harris. Ik heb het beluisteren van een CD van haar een beetje afgehouden maar werd toch wel erg nieuwsgierig. Dit album heeft me geraakt, en hoe.
Prachtig album, straight from the heart.

Moet meer van haar gaan beluisteren.

avatar van hoi123
NYCL, dit ligt wel erg buiten je normale smaak.
Misschien moet je dan eens wat andere folkalbums beluisteren, misschien vind je die ook goed.

avatar van Emile93
Prachtig album! In het nummer Goodbye lijkt haar stem heel af en toe op die van Nelly Furtado. Echt een aanrader! 4,5*

avatar van Oldfart
In het nummer Goodbye lijkt haar stem heel af en toe op die van Nelly Furtado.
...het is maar wat je als referentie neemt

Oldfart schreef:
...het is maar wat je als referentie neemt

Niet goed dan?

avatar van Shangri-la
Tja je kunt een Rolls Royce als Emmylou Harris natuurlijk niet vergelijken met het Dafje dat Nelly Furtado heet.

Shangri-la schreef:

Ja dat ben ik wel met je eens. Ik vind haar stem gewoon af en toe op die van Emmylou lijken!

Rain dog
Wrecking ball van Neil Young : machtig!!

avatar van Kronos
Artiesten die samen met Daniel Lanois een album opnemen zouden hem er misschien beter bij vermelden op de hoes, aangezien zijn geluid toch altijd erg doorklinkt.

avatar van henk01
Deze is idd anders maar wel ok

avatar van Madjack71
Topplaat van Emmylou Harris en m.i. behoort het ook tot haar sterkste uit haar oeuvre. Minder roots country georienteerd misschien, maar wat een sfeer ademt het uit van opener Where Will I Be tot Waltz Across Texas Tonight samen met die gedragen eigen geluid van Emmylou. Het doet mij ook denken aan de latere Raising Sand van Plant/Krauss. Daarnaast klinkt het geenszins gedateerd, maar tijdloos. Mijn huidige favoriet van haar en eentje die nog wel eens aan mijn deur van de top 10 kan gaan kloppen.

Banjo024
Ik heb hem ook al een tijdje bij m'n favorieten staan. Er hangt hier een fantastische sfeer, ondermeer door de keuze van producer, teksten en de stem van mevrouw zelf.

avatar van ThisCharmingMan
Ik ben geen Americana of Country fan, maar dit vind ik een onwaarschijnlijk mooi album. Daniel Lanois drukt met zijn produktie een enorm stempel op dit album. De keuze van de liedjes is prima en uitvoering veelal roerend. Eén nummer steekt er voor mij met kop en schouders bovenuit: All My Tears. Dit nummer geschreven door Julie Miller raakt mij tot in het diepst van mijn ziel.

avatar van Mathough
''Where Will I be'' heeft me dit album laten bestellen, ik ben benieuwd:)

sugartummy
de productie bevalt me niet; al die zweverige gitaren van lanois zelf. red dirt girl is veel mooier. het is ook geen cd om in mijn auto te draaien; al mijn boxen trilden bijna mijn wagen uit. nee, dit album is geen hoogtepunt in het oeuvre van harris.

avatar van Shangri-la
Ik vind de productie juist perfect en het klinkt fantastisch uit mijn boxen.