Royal Blood - Typhoons (2021)

Label: Warner Bros.

1. Trouble's Coming (3:48)
  2. Oblivion (2:41)
  3. Typhoons (3:56)
  4. Who Needs Friends (3:10)
  5. Million and One (4:18)
  6. Limbo (4:53)
  7. Either You Want It (3:00)
  8. Boilermaker (3:29)
  9. Mad Visions (3:09)
  10. Hold On (3:14)
  11. All We Have Is Now (2:33)
Skip... allemaal te plat geworden.

Het debuut vond ik lekker, de opvolger was me iets te veel van hetzelfde en deze derde is gewoon puberale rock onder het mom 'we gaan een beetje een andere richting op'.

De pop/disco-invloeden maken het best toegankelijk en daar heb ik niks op tegen, maar de combinatie met dit soort rock geeft het net wat te veel een plat randje mee. Een beetje zoals de laatste Foo Fighters, maar daar kon ik het beter van hebben denk ik.
Het begint op een soort Muse-light te lijken zo.

avatar van Bert Wasbeer
Tja.... de recensie in de oor was erg lovend en ik denk dat dat is omdat de industrie wel behoefte heeft aan een nieuwe stadion-rockact/festivalafsluiter in de Foofighters/Muse-hoek, een act die het clubcircuit echt kan ontstijgen en een groter en jonger publiek aan zich bindt met herrie. Ik begrijp die behoefte wel en ik had twee platen geleden ook wel een beetje de verwachting dat Royal Blood die positie wellicht in kon gaan nemen. Maar helaas, ook deze plaat kent een paar sterke singles maar valt over de hele linie toch wel wat tegen. Twee keer gedraaid net en er bleef bijzonder weinig hangen. Ik zie het m zo niet worden, of anders hooguit bij gebrek aan rockcompetitie want die zie ik ook niet momenteel. Genoeg leuke clubacts, maar hoe goed een IDLES ook is, die gaan geen Ziggo dome vol krijgen. In het land der blinden is eenoog koning?

JVT
De nummers hebben wat meer toeters en bellen en daar heb ik absoluut geen probleem mee. Maar de singles klonken me wat flauw, vooral het gitaargeluid dan. Ondertussen ook al albumstracks Oblivion en Million and One beluisterd en die klinken zowaar erg lekker. Gaat het dan toch nog goed komen tussen mij en deze plaat? Ik hoop het wnt Royal Blood heb ik altijd een hele fijne band gevonden.

avatar van koosknook
Gaat soms naar een Twenty One Pilots niveau en da's niet bepaald een compliment. Jammer!

avatar van henrie9
Dit hippe rockduo schiet al jaren recht in de roos en met deze is het weer van dat. Ze gaan onweerstaanbaar groovy om met de rock-anthems, maar verbreden hun kleurrijke stijl nu ook tot op de dansvloer!

koosknook schreef:

Twenty One Pilots is een pak spannender, leuker en unieker dan dat deze bende ooit was en is. En ik ben geen fan van Twenty One Pilots. Ja: die band is plat, maar niet Royal Blood-plat.

avatar van koosknook
Ik vrees dat je gelijk hebt, Lighthouse. Ik heb me nooit heel erg intensief met Twenty One Pilots bezig gehouden, maar zij hebben in ieder geval wel passie; Of de muziek je nu wel of niet aanstaat.

avatar van mr.oizo
koosknook schreef:

Zo jammer. Heb deze band voor het eerst gezien als opkomend bandje in de Charlie op Lowlands. Onbevangen, rauw en puur. Zodra de commercie om de hoek komt kijken worden de scherpe randjes eraf geschaafd en wordt de muziek gemaakt voor zenders als 3FM.
Geldt trouwens ook voor Twenty one pilots. Die waren in hun begin periode echt een ruig bandje (overigens ook in de Charlie ontdekt). Paar jaar later in de Grolsch tent op Lowlands van ellende de tent uitgelopen.

avatar van Supersid
Zeer leuke plaat! Erg toegankelijk, maar daar is nog nooit iemand aan gestorven...

JVT
Ik vind het een stuk minder slecht dan aanvankelijk gedacht na het horen van de singles. Nu vind ik limbo en typhoons nog altijd bij de mindere broertjes horen op deze plaat. De nieuwe toeters en bellen zijn leuk, het gitaargeluid had hier en daar wat steviger gemogen. Al bij al best wel lekker. 3.5*

avatar van coldwarkids
Het is allemaal wel te makkelijk om dit neer te halen hoor..

JVT
Dit gaat het live wel heel erg goed denk ik, word een dik feest! Ik kan al niet wachten

avatar van repelstefan
coldwarkids schreef:
Het is allemaal wel te makkelijk om dit neer te halen hoor..

Eens, ze hebben het ons daarvoor dan ook niet al te lastig gemaakt met deze plaat.

Heb hem nu een keer of 4 geluisterd en op de helft van elk nummer, of eerder, heb ik het wel gehoord. Op Boilermaker na. Die vind ik echt veruit het beste en lekker. Geloof wel dat ze dit live allemaal een niveautje hoger tillen, maar die dynamiek of rauwheid mis ik te veel op dit album om er echt van op te veren.

avatar van coldwarkids
Beste album van ze. Heerlijke verhouding van hiphop en rock. Lekker groovy ook! Kon je op hun eerste albums niet zeggen!

avatar van Melodic Fool
Echtzo, die modervette Bassriffs zijn groovyer dan ooit
De drums en de samenwerking tussen die twee zijn hier ook nog beter, genieten! Wat een combo.

Dat met af en toe een klein extraatje erbij, koortje hier pianootje daar, maakt het voor mij een veel betere plaat dan de vorige. Al ging dat makkelijk, dat was een saaie plaat en verder hetzelfde als het debuut. Met af en toe vrij kansloze teksten. Niet dat het nu veel anders is, maar het is allemaal bijgeschaafd op een manier dat ze mij toch weten te verassen met nog een nieuwe plaat die ik graag luister, samen met het debuut. Omdat het ritmisch zo sterk is - dat vind ik uiteindelijk meestal toch net aan belangrijker in muziek dan harmonie of melodie.

Het zal nooit een gevariëerde en diepgaande band worden, maar het geluid wat ze met zijn tweeën neerzetten blijft erg nice en badass. Nu weer een kleine variatie op die super strakke rock, met een groove. Dit vraagt om een kennismaking met de buren: Het zal uit de speakers geramd worden.

Super knap wel voor Mike Kerr om dit ooit live te moeten gaan zingen en spelen tegelijk. Die riffs zijn vaak nogal tegendraads met de zang. Maar tijd genoeg om te oefenen in lockdown.

avatar van Pinsnider
Fijn dat de ouwe zemelaars allemaal even hun zure plasje hebben gedaan en er nu ruimte komt voor de fijnere en genuanceerdere meningen. Ik vind hem eigenlijk verrassend lekker. De strakke productie pakt wat mij betreft lekkerder uit dan ik vooraf dacht. Muse Light, disco invloeden. Inderdaad. Maar prima!!!

avatar van coldwarkids
De azijnfles is inderdaad leeg zie ik!

avatar van Pinsnider
Ik vind het wel tof van ze dat ze kiezen voor de goedkeuring van een dampende festivalweide (als die ooit weer komt) in plaats van dat ze gekozen hebben voor de goedkeuring van snobistische recensenten en dito forumbewoners. Na hun saaie herhalingsoefening van de vorige plaat hadden ze nu ook een zaaddodend folk-patroon kunnen kiezen en hun baard laten aangroeien, maar geef mij dan maar de afslag die ze nu gekozen hebben!!!!

avatar van repelstefan
Pinsnider schreef:

Wat een vreemde reacties heb je. Waarom ben je een oude zemelaar of snobistische forumbewoner als je hier kritiek op hebt? Waarom kan je de gladdere en commerciëlere productie niet gewoon minder tof vinden zonder hiertoe te worden weggezet? En dan heb je het ook nog over 'dat er nu ruimte komt voor de fijnere en genuanceerdere meningen'. Misschien een idee om daar zelf mee te beginnen

Erg fijntjes en genuanceerd inderdaad.

avatar van Pinsnider
Hela, sterke reactie waarbij je een zwakheid van mij toch vrij feilloos en simpel blootlegt door de twee quotes naast elkaar te zetten. TOF!
Laat me dus even een korte achtergrond geven; na jaren muziekbladen en -forums te hebben gelezen ben ik he-le-maal en compleet afgeknapt op zelfbenoemde muziekkenners en -duiders die, naar mijn bescheiden mening, ontzettend vaak een zelfde kant op blaten of een zelfde soort mening verkondigen. Kort door de bocht; als de muziek maar bol staat van de ellende en/of als het maar aanhaakt op de door henzelf heilig verklaarde hypes, dan kan het de goedkeuring wegdragen.
Dat je een plaat niet kan waarderen is prima, het gaat me er om dat dit type platen vaak bij voorbaat al worden afgeserveerd. DAAR maak ik me druk om.
Platen als deze, waarbij een meer commerciele richting wordt gekozen, worden steevast weggehoond. Ik heb nog NOOIT in al die jaren lezen een dergelijke stap als moedig betiteld zien worden.
Dus was mijn bericht genuanceerd? Geenszins. Heb ik zelf de waarheid in pacht? ABSOLUUT niet . Maar mijn strijd om fijne, positieve, vrolijkmakende muziek meer en eerlijker onder de aandacht te brengen gaat door .

avatar van Doc
Doc
Pinsnider schreef:

Maar denk je niet dat het aanbrengen van een klein kloddertje nuance (op een aaiende Bob Ross manier) zou kunnen leiden tot nog meer positiviteit en vrolijkheid? Niet lullig bedoeld maar dat "eerlijk onder de aandacht brengen" van muziek herken ik niet zo in je stukje.

avatar van Pinsnider
Mja, dat is een goed punt. En als je Bob Ross er bij haalt pak je me helemaal in hahaha. Ik zal je opmerking eens rustig op laten drogen terwijl ik het op me in laat werken .

avatar van frolunda
Klinkt best aardig, dit derde album van het Britse Royal Blood. Hun eerste twee platen verschilden in sound niet al te veel van elkaar maar nu komt de band toch met een behoorlijke koerswijziging. Het scherpe randje waar de lekker rockende gitaren voornamelijk verantwoordelijk voor waren is grotendeels verdwenen, en in plaats daarvoor krijgen we een fraai geproduceerde groovende sound.
Dit zal waarschijnlijk zowel fans kosten als opleveren maar mijn probleem met de wat kleurloze en gladde zang van Mike Kerr wordt er niet door opgelost, al wordt ie zo te horen op Typhoons wel regelmatig bijgestaan. Vind het ook jammer dat de gitaren op het tweede plan zijn geschoven maar dat wil niet zeggen dat er niks meer te genieten valt op Typhoons.
De vlotte, swingende en wat meer op een groter publiek gerichte aanpak werkt met name bij de eerste drie nummers plus Boilermaker en Hold on best goed maar een heel album lang vond ik op een gegeven moment wat vermoeiend. En dan met name als het album halverwege is, want dat bevat met onder andere Million and One en Limbo wat mindere songs.
Desalniettemin toch een stevige voldoende voor Typhoons want de meerderheid van de nummers op het album luisteren toch wel erg lekker weg.

Pinsnider schreef:

Een beetje een kortzichtige opmerking hier. Alsof je geen genuanceerde mening geeft als die kritisch is. Elke menig die niet uitermate positief is meteen een 'zuur plasje' noemen ook.

Ik kan me voorstellen dat er plek is voor grote 'festivalbands' zoals een Imagine Dragons of deze. Niet te veel nadenken, verstand op 0, en een beetje springen en roepen. Het grote gebaar, beetje met de spieren rollen. Muse Light, zoals jij het noemt. Maar ergens ook wel jammer dat het dit soort bands moeten zijn, die dan doorgroeien op die festivals.

avatar van Doc
Doc
Valt wel mee toch? Er zijn festivals zat waar bands kunnen doorgroeien die wat minder de gebaande paden opzoeken. Het spreekt misschien een wat ander publiek aan maar groei-mogelijkheden zijn er genoeg volgens mij. En wees eerlijk: je wilt toch ook niet dat jouw favoriete obscure, dwarse hipster-bandje zo dadelijk gekaapt wordt door het domme, luidruchtige, spieren oprollende mainstream-publiek?

Ik vind dit wel een fijne plaat maar kom even niet verder dan 3*. Het kan mijn aandacht niet langer vasthouden dan een paar nummers merk ik.

avatar van Pinsnider
Vuurtoren; kortzichtigheid is mijn middelste naam . Excuus daarvoor .
Ik ga mee met het verhaal van Doc. Veel bands evolueren van stinkende ondergrondse kroegen naar dampende festivalweides en ik zie daar geen enkel probleem. Een band als Imagine Dragons vind ik persoonlijk het andere uiterste, omdat die -net als een Kensington- vanaf dag 1 mikken op een grote massa met geluid dat zo massief is dat het niet in een thuisspeaker past en daardoor iedere keer hetzelfde lijkt te klinken. (Ik verdenk Kensington er ook van dat ze ooit maar één nummer hebben opgenomen genaamd "weeeoooaaaooohaaa" en daar variaties op blijven produceren). Vooropgesteld; ik snap volkomen dat mensen Imagine Dragons helemaal geweldig vinden.
Ik vind het wel eens jammer dat heel veel mensen lijken af te haken bij bands die WEL ontwikkelen OMDAT een band blijkbaar te groot wordt. Alleen Radiohead lijkt in staat om de kritische massa te blijven binden, wat ik een prestatie van wereldformaat vind.

avatar van mr.oizo
Pinsnider schreef:

Echt jong kan ik mezelf niet meer noemen maar kritiek mag niet? Ik vind het persoonlijk een zeer plat-plaatje geworden. Flinterdun. Dit album bevat veel meer skip-momenten dan hun ijzersterke debuut. Dus ik haak af. Een vleugje commercie op zijn tijd kan ik wel degelijk waarderen hoor.
Muse-light is trouwens wel een goede vergelijking. Aldus deze oude zemelaar
Ik moet trouwens een uitzondering maken voor Boilermaker, heerlijke song!

Pinsnider schreef:

Hoezo het andere uiterste? Royal Blood was op album één toch al een bombastische band met weinig tot geen subtiliteit? Een fastfoodband, net zoals Imagine Dragons of Kensington. En soms is fastfood lekker, maar de nuggets van Royal Blood liggen mij toch iets te zwaar op de maag. Lekker korstje, maar binnenin vooral veel lucht (en vet). En saai, vooral heel saai. Dan zelfs nog liever een Imagine Dragons eigenlijk, waar wel nog soms een (aan de basis) echt goede song uit komt.

"I hear trouble coming" vijftig keer op een monotone manier herhalen, daar een riffje van Smoby over plakken en een gatlelijke productie over gieten (en lekker simpel houden, want het grote publiek mag niet afhaken), daar wordt ik gewoon door-en door triest van. Mag het iétsje meer zijn? QOTSA gaat ook voor dampende festivalweides, maar vergelijk hen eens met deze fletse karakterloze bende...

avatar van Pinsnider
Vind dit briljant beargumenteerd eigenlijk. En ik vind qotsa vaak juist rechttoerechtaan herrie . Leuk dat smaken op deze manier subtiel verschillen.

avatar van Mr.Domestica
Toen ik begon te luisteren vond ik het best ok, maar mijn enthousiasme daalde zo snel. Ik hoor heel veel qotsa, maar heel saai en eentonig uitgevoerd. Deze 38 minuten leken veel langer.

Ik vind het best jammer, maar dit is niet voor mij weggelegd.

Dim
Ik lees meerdere keren de naam van Muse in de berichten hieronder. Ikzelf moest terugdenken aan 2012, toen The 2nd Law uitkwam en veel fans de minder prominente rol en de toename van electro-invloeden niet konden waarderen, terwijl ik het zelf als het fijnste album tot dan toe van de band beschouwde. De vergelijking met 2021: ook in het geval van Royal Blood kan ik dit een stuk beter hebben dan het gitaargeweld van de eerdere albums. Ik hoor een fijne, goed geproduceerde plaat waarin rock en electro elkaar goed weten te vinden. Mad Visions en Limbo steken er voor mij bovenuit.