MEER - Playing House (2021)

Noorwegen
Rock / Pop
Label: Karisma

1. Picking Up the Pieces (6:15)
  2. Beehive (4:37)
  3. All at Sea (5:04)
  4. Songs of Us (4:31)
  5. Child (4:22)
  6. You Were a Drum (3:25)
  7. Honey (5:49)
  8. Across the Ocean (4:43)
  9. She Goes (4:16)
  10. Where Do We Go from Here (4:53)
  11. Lay It Down (6:44)
  12. Here I Go Again * (5:37)
Aproxis schreef:
Vanmiddag eindelijk deze band aanschouwen in Utrecht. Belofte dat ze een paar nummers spelen van het nieuw te verschijnen album, dat inmiddels volledig is opgenomen. Heel veel zin in, want dit lijkt me live echt een hele leuke band.

Sta ook in de zaal. Je zult gaan genieten. Geen twijfel. Benieuwd naar het nieuwe materiaal.

meesterdch schreef:

Echt jaloers. Ik had graag gegaan , maar ik met werken ... Ben inderdaad zeer benieuwd naar hun nieuw materiaal . Ik hoor of lees het wel . Veel plezier !

avatar van ProGNerD
We verwachten natuurlijk wel een verslag(je) hier meesterdch en Aproxis...

Ik heb ze destijds gezien op ProgPower Europe en daar was het een onverwacht succes in ieder geval !

ProGNerD schreef:
We verwachten natuurlijk wel een verslag(je) hier meesterdch en Aproxis...

Ik heb mijn best gedaan in de rubriek 'gisteren gezien live'

avatar van Aproxis
ProGNerD schreef:
We verwachten natuurlijk wel een verslag(je) hier meesterdch en Aproxis...

Het concert begon wat minder door het geluid, maar dat was wel opgelost na het eerste nummer. Ik was vooraf wel wat bang dat ze misschien niet genoeg songmateriaal hadden om een uur te boeien, maar ik las op de dag zelf dat ze nieuw materiaal gingen spelen. En dat was toch wel een fijne aanvulling op het toch al prachtige album ‘Playing House’.

De band klonk geweldig en wat zingen ze toch goed. Sterke setlist ook met ‘picking up the pieces’ en ‘beehive’ en kleinere nummers als ‘child’. De nieuwe nummers zijn natuurlijk wat lastig te beoordelen na zo’n eerste sessie, maar het was in ieder geval boeiend, ligt in lijn met Playing House en een van de nummers had tempowisselingen. Ik denk ook dat de band wel definitief het stempel van een prog rock formatie heeft gekregen. Playing house is geen toevalstreffer en ik verwacht echt nog wel veel van deze band. Belangrijk is ook dat ze groeien qua fanbase. De zaal was geboeid, het applaus was luid en de band was enthousiast. In ieder geval was het niet alsof je na een voorprogrammaatje keek.

Ik heb de band achteraf nog kort gesproken en het zijn ook nog gezellige gasten. Ze hebben mn CD gesigneerd, waren enthousiast over Nederland en ik heb wel de indruk dat ze aan het doorbreken zijn bij het prog publiek.

De drummer was er niet bij, althans iig zat hij niet achter de vellen, maar de vervanger speelde prima. Die is overigens van een andere prog rock band uit noorwegen genaamd Avkrvst. Spreek je uit als ‘August’ ongeveer. Zie dat die band ook een mooi cijfer krijgt hier en mij was het ontschoten, dus die gaan we nog wel checken!

En meesterdch als je nog eens alleen naar een festival gaat, schiet me vooral aan. Misschien moeten we maar eens een topicje maken met concertjes en wie erheen gaan.

avatar van Monsieur'
Aproxis schreef:

...Ik denk ook dat de band wel definitief het stempel van een prog rock formatie heeft gekregen. .

Maar wat maakt dit nu eigenlijk prog, even los van de tempowisselingen, de meeste nummers hebben echt wel een kop en een staart, misschien los van de opener.

Monsieur' schreef:

Maakt mij niet zoveel uit. Ik vind het gewoon lekkere muziek. Zeker behoorlijk poppie, maar qua arrangementen wel spannender dan doorsnee pop.

avatar van Aproxis
Monsieur' schreef:

Het is crossover prog, dus ja het voornaamste genre is niet prog. Het is voornamelijk gewoon pop-georiënteerd. Wel iets complexer qua composities. Ik denk dat het nieuwe album nog wel iets meer richting prog gaat. In ieder geval wat betreft de nummers die ze live lieten horen. Ze noemen zichzelf nu ook wel een prog groep.

Maar het maakt mij ook niet zo heel veel uit welk stempel het krijgt. Het is in ieder geval een fijne groep met een heel aangenaam geluid.