Godspeed You! Black Emperor - G_d's Pee AT STATE'S END! (2021)

Label: Constellation

1. A Military Alphabet (Five Eyes All Blind) [4521.0kHz 6730.0kHz 4109.09kHz] (4:35)
  2. Job's Lament (8:02)
  3. First of the Last Glaciers (5:59)
  4. Where We Break How We Shine [Rockets for Mary] (1:44)
  5. Fire at Static Valley (5:58)
  6. "Government Came" (9980.0kHz 3617.1kHz 4521.0 kHz) (11:35)
  7. Cliffs Gaze / Cliffs' Gaze at Empty Waters' Rise / Ashes to Sea or Nearer to Thee (8:12)
  8. Our Side Has to Win (For D.H.) (6:30)
avatar van horizon
tog?

avatar van Johnny Marr
Tickets voor 4AD in Diksmuide zijn binnen. Een zaal van amper 200 man, ongelofelijk. Zullen alle 10 bandleden uberhaupt het vrij kleine podium kunnen bestijgen? Gaan de concerten al weer kunnen plaatsvinden? We gaan het meemaken. Of niet.

Fantastische plaat alweer van deze leipe meute, geweldige bende muzikanten.

avatar van Cor
Cor
Dit is één van hun beteren. Ik heb het normaal niet zo op die saaie drones, omdat het van die soundscapes in een aanhoudende toonsoort is. Maar hier worden we geserveerd op mooie melodieuze vioolpartijen, die prachtig kleuren tussen het donderende geweld van de langere stukken. 'Job's Lament' heeft een prachtige riff, die zich vastzet in je hersenpan. Mooi album, luister ik in één moeite door.

avatar van Jake Bugg
Onder de indruk van dit album. Enkel bekend met Lift Your... en F#A#
Andere albums heb ik nog geen kans gegeven maar deze komt intens binnen bij mij.
Zoveel prachtige momenten waarbij ik helemaal kan wegdromen.
4,5, de 5 volgt als ik na een aantal maanden nog even enthousiast ben. Want platen kunnen bij mij soms toch nog verloop van tijd hun kracht verliezen.

Na paar luisterbeurten toch wel weer overtuigd van de kwaliteit. Zelf gelukkig 1x ze live mogen aanschouwen en ik wil iedereen die dat nog niet hebben ervaren, maar ooit de kans krijgen adviseren dat met beide handen aan te grijpen. Als je de albums goed vindt, dan weet je live helemaal niet wat je meemaakt. Zelfde geldt in andere categorie ook voor Amenra overigens.

avatar van DjFrankie
Prima plaat, klinkt als voorgaand werk. Ik mag dit wel, zang wordt hier ook helemaal niet gemist. Job's Lament ook hier favoriet, wat mooi ingeluid wordt door de 1ste track

avatar van LittleBox
Mijn eerste kennismaking met deze fascinerende band. Toch kan het me niet zo boeien. Niet helemaal hetzelfde genre maar ik word meer geraakt door Sigur Ros, TOOL of A Perfect Circle. Dus met jullie welnemen, zet ik die weer even op.

avatar van Faalhaas
LittleBox schreef:

Ik zou hun eerste twee platen eens proberen, die zijn veel beter.

avatar van itchy
Godspeed zorgt niet meer voor verrassingen maar kan het nog steeds. Duidelijk de beste van de laatste drie (en mogelijk zelfs laatste vijf) platen. Dit keer is het een kort nummer wat me telkens weer vloert: de afsluiter Our Side Has to Win (For D.H.) is heel erg mooi.

Ook leuk: op de elpee-versie eindigt Cliffs Gaze / Cliffs' Gaze at Empty Waters' Rise / Ashes to Sea or Nearer to Thee in een locked groove met een eindeloos gebimbam van kerkklokken.

avatar van king_pin
Faalhaas schreef:

Ik zou hun eerste twee platen eens proberen, die zijn veel beter.

Ondanks dat de eerste (f# a# infinity) veelal wordt geprezen vind ik dat een uitermate ontoegankelijk album om godspeed mee te beginnen. Ik zou de EP (slow riot for new zero kanada) aanraden, die is behapbaar maar toch ook essentiëel gy!be.

Maar dan deze:
Betoverde mystiek, deze muziek doet veel met me. Een paar weken geleden Toen we het wisselvalligste weer hadden, van stralend blauwe lucht naar dreigende wolken in en van zonneschijn tot sneeuw en hagel, liep ik door het bos met deze nieuwe gy!be aan.
Wat een magische wandeling was dat, alle bewegingen van de muziek sloten zo perfect aan op waar het weer nou weer in ging veranderen.

Wat opvalt is de optimistische laatste deel van het album, zo heb ik ze niet meer gehoord sinds de begintonen van skinny fists. En het einde met het strijkkwartet is heel fijn. Toen kwam de zon ook weer tevoorschijn en was de lucht geklaard. Prachtig.

avatar van frolunda
Had even wat tijd nodig om er weer in te komen, Godspeed You! Black Emperor een tijd niet gedraaid, maar nu zo'n drie weken na de release van G_d's Pee AT STATE'S END! (2021) ben ik toch weer om. En hoewel ik er niet echt iets nieuws op kan ontdekken is de plaat weer een erg boeiende luisterervaring die je langzaam maar zeker steeds hechter in je hersenpan weet te nestelen. Na het min of meer intro achtige nummer A Military Alphabet (Five Eyes All Blind) doet wat dat betreft Job's Lament meteen grondig werk. Zonder meer één van de sterkste songs op het album.
In de daaropvolgende tracks heeft de band uit Montreal, Canada wat moeite om dat hoge niveau opnieuw te benaderen/bereiken, alhoewel het allemaal zeker de moeite waard blijft. Vanaf het lange "Government Came" wordt de weg omhoog weer ingezet en weet de post rock formatie met Cliffs Gaze / Cliffs' Gaze at Empty Waters' Rise / Ashes to Sea or Nearer to Thee, een nummer dat me wel wat aan de Duitse pioniers van Neu deed denken, en het bezwerende Our Side Has to Win (For D.H.), weer twee hoogtepunten aan hun oeuvre toe te voegen. Valt ook op dat dit duo wat lichter en optimistischer van toon is.
Alles te samen levert dat een plaat die misschien wat tijd nodig heeft maar per draaibeurt steeds meer weet te overtuigen.
Zeer goed.

Jobs Lament vind ik persoonlijk het minste onderdeel van deze plaat, het soort voorspelbare krachthonkpostrock dat naar zijn logische climax wordt geleid en we godspeed wel al eens eerder en beter hebben horen doen. Die herkenbaarheid zal voor anderen misschien een troef zijn maar ik word er niet echt warm van. Gelukkig is het tweede lange nummer wel volledig raak, ook naar een climax toewerkend in Cliffs Gaze maar deze vind ik dan toch wat genuanceerder uitgevoerd en beter gearangeerd (de klokken op het eind zijn een mooie touch). De 2 kortere nummers doen me dan weer denken aan vroege silver Mt zion, en dat is een compliment.