Whispering Sons - Several Others (2021)

Belgiƫ
Label: [PIAS]

1. Dead End (3:55)
  2. Heat (3:38)
  3. (I Leave You) Wounded (4:04)
  4. Vision (4:09)
  5. Screens (4:08)
  6. Flood (4:04)
  7. Surface (3:20)
  8. Aftermath (4:07)
  9. Satantango (3:58)
  10. Surgery (2:34)
avatar van DjFrankie
Blind in de bestelling gekocht gisteren, ben hier erg benieuwd naar.

avatar van MartinoBasso
Aan hun debuut-ep heb ik veel plezier beleefd. De eerste langspeler vond ik helaas wat te oppervlakkig qua sound, en deze nieuwe singles doen mij ook amper iets. Whispering Sons lijkt hetzelfde trucje alsmaar te herhalen. Mooi artwork, dat wel. (geïnspireerd door deze?)

avatar van Premonition
De eerste drie vrijgegeven nummers (Surface, Satantango en Surgery) vallen mij behoorlijk tegen.
Het broeierige postpunk geluid van het debuutalbum lijkt afwezig, maar er wachten nog 7 andere nummers...

avatar van coldwarkids
Surface is een geweldig nummer. Niet dezelfde sound als hun eerste plaat maar dankzij hun nieuwe sound heeft dit wel iets origineels. Een heel album is daarentegen veels te veel.

avatar van Scarlet
De andere twee vrijgegeven nummers. Klinkt inderdaad wat anders dan de voorganger, meer experimenteel.
Whispering Sons - Satantango/Surgery (Official Visualizer) - YouTube

avatar van Yield
Dat valt erg tegen zeg die twee nieuwe nummers. Gelukkig hebben we Image nog.

avatar van Premonition
Ook het vierde nummer Heat, spreekt mij niet aan. Ben bang dat dit album een teleurstelling gaat worden.....

avatar van Chameleon Day
Premonition schreef:

Maar dat was het vorige album toch ook al? Geen verrassing dus.

Chameleon Day schreef:
Maar dat was het vorige album toch ook al? Geen verrassing dus.

Klopt niet helemaal (3,5* voor Image), vind het een uiterst sympathieke band, die ik al vaak live zag en na het optreden mee sprak. Leuke gasten. Ik kan uit hun repertoire wel een goed album samenstellen, maar ze zijn op albums wat te wisselvallig.

avatar van WesleyX16
Ik moest aan de nieuwe sound wennen. Maar naar meerdere luisterbeurten komen de songs allemaal op z'n plek. Heat vind ik zelfs de beste van de 4. Ik ben wel heel nieuwsgierig naar de rest van de songs. Ze vallen mij zeker niet tegen. Gelukkig maar.

WesleyX16 schreef:

Valt mij ook zeker niet tegen. Ik kijk uit naar het nieuwe album. Hoewel het moeilijk wordt de voorganger te evenaren, we zullen zien.

Topalbum. Keep on going !

avatar van blur8
Album draait. en schrijf beetje mee tijdens premiere beluistering.:
Opener Dead End is onmiddelijk raak. Meer gitaren dan syth. met zeer overtuigende opbouw en slot.
Screens is juist weer wel een betonen rotsblok van synth.met als tegenhanger een piano thema. heel strak.
Flood zet alles op scherp. Onheilspellend en vol overtuigend.
Samen met vooruit gestuurde Heat en Surface is Mission #2 weer een zegetocht.
Want Aftermath is ook nog een optimale Fenne solo.

avatar van henrie9
De songs voor de 'moeilijke tweede' van WS, geschreven tussen het touren met de Editors door, moesten om te rijpen noodgedwongen maanden het lockdownbad in. De hoezen van hun nieuwe en die van de vooruitgeschoven singles verraden je al een desolate leegheid van rotslandschappen in diverse kleurschakeringen. Want een blend van somberte, eenzaamheid, onrust en rusteloze energie, angst en zelfs waanzin, dat zijn nu de ingrediënten bij deze WS. Getuigen daarover ook de schizofrene lyrics, want de 'Several Others' dat zijn wel die anderen in jezelf. Het plotselinge succes van de band werkte blijkbaar ook persoonlijk diep in, meer,  bedreigt je identiteit. Muzikaal kent hun onconventionele experimentele postpunk in verschillende songs nog steeds dezelfde straightforward-aanpak met de ritmisch  stuiterende gitaren. Afgetrapt wordt er zo met een op bas pulserend 'Dead End', gevolgd door een nog geweldiger 'Heat'. Ruimtescheppende electronics trekken nu wat meer aandacht dan op voorganger 'Image'. Verder ook (spaarzame) piano ('Screens', 'Aftermath')! Een solitair, bijna afgestorven toetsenakkoord begeleidt 'Aftermath', waar het gaat over de ongezonde perfectionistische drang meer te willen zijn dan draaglijk. De catchy gitaren en elektronica dan, ze kronkelen zich onderdanig en bezwerend rond het immer androgyne kelderparlando van frontvrouwe Fenne. Om tenslotte dan te belanden bij nog een hoogtepunt, het wanhopige 'Satantango/Surgery', een twee-eenheidsong.  'Satantango' als lange borrelende intro komt uiteindelijk met hectisch tekeer gaande gitaren open te barsten in een verschroeiend gestoord 'Surgery'. Om dus kort te gaan : WS bevestigt hier, het is gegroeid en het werkt zich op tot een unieke mundiale band. Op hun menu alleen maar verrassend interessante, zéér genietbare ellende. Wil je nog meer?

Mooie recensie henrie9

Ik heb het album nu twee keer geluisterd via hun Bandcamp. Ik moet wennen aan de experimentele aanpak en toch wel 'nieuwe' sound. Ik hoor ook dat hier iets aan de hand is, er gebeurt iets dat ik niet eerder hoorde en dat is misschien een goed teken, namelijk dat de band zich probeert te vernieuwen en ontwikkelen? Volgens mij is dit weer zo'n typische groeiplaat die je vaker moet draaien. Het valt me niet meteen tegen maar het is wel wennen.

avatar van Premonition
De experimentele aanpak hoor ik niet echt. Wel dat dat het geluid veel meer synthdriven is dan op Image. Ik mis heel erg de gitaargolven van het debuut en de gelaagdheid in de arrangementen van de songs. De groep lijkt terug te gaan naar de simpliciteit van hun eerste EP en daar ben ik geen liefhebber van.
Fenne is al geen geweldige zangeres en dat lijkt ze zelf ook te beseffen, door minder te zingen en nog meer haar teksten te declameren. Het gevoel van dit album is nog uitzichtlozer dan hun vorige releases en dit keer gloort er geen sprankje hoop meer. Ik mis songs als Stalemate, een broeierige synthese tussen gitaar en synths, opgezweept door de ritmesectie. Het geluid op dit album is te eendimensionaal. Jammer.

avatar van henrie9
Premonition schreef:
De experimentele aanpak hoor ik niet echt.

Het etiket  'experimenteel' kregen ze al vrij vroeg opgekleefd, toen ze, na een wijdverspreide sound uit de eighties te hebben aangenomen, die effectief nieuw leven inbliezen, niet klakkeloos kopieerden, maar er een nieuwe draai aan gaven. Het experiment geldt evengoed nu weer m.b.t. 'Image'. Het was immers een uitdaging om ook daar nu geen kopieplaat van af te leveren. Ze gingen dus bewust op zoek naar het hoogst mogelijk afgekloven geluid, om daarmee eenzelfde mate van onrust en geladenheid mee te genereren. Je hoort dit in tal van nummers die daarmee dan ook veel verder afstaan van 'Image'. Niet 'Heat' of 'Surgery' dus, maar bv. wel 'Aftermath' en '(I Leave You) Wounded'. Als simplisme zou ik het dus niet durven bestempelen. Het experiment komt, wat mij betreft, als zeer geslaagd mijn koptelefoon binnen. Maar dit is tegelijk voor de nieuwe Imagelijkende nummers het geval.

henrie9 schreef:

Ik ben dat met jou eens, ik zeg nergens "simplisme". Ik benoem "simpliciteit" in mijn reactie, dat is wat anders. Ik bedoel daarmee de eenvormigheid/eenvoud van hun eerste EP en in jouw woorden, "afgekloven geluid". Ik vind dat ze hiermee terug bij af zijn. Ik verwachtte eigenlijk dat ze het geluid van Image, wat ik een stap voorwaarts vond tov hun EP's, wilden evolueren.

avatar van DjFrankie
Donkere bombastische plaat, De isolatie en lockdown druipen ervan af. Vrolijk wordt het nergens. Jagende gitaren door een veld van zware bassen en donkere drums. Ik zie Fenne live al voor me, boos wild en explosief. Toffe plaat die 1 geheel vormt zonder slechte nummers.
Je moet ervan houden, maar voor mij is het weer erg tof. Flood vind ik de topper hier.

DjFrankie schreef:
Donkere bombastische plaat, De isolatie en lockdown druipen ervan af.

Daarom gaat het wat mij betreft tussen mij en dit album ook mis. Teveel bombast en te weinig licht, te claustrofobisch.

avatar van Nevele
Goh, Surface kwam net voorbij. Ik dacht echt dat ik naar Fields of the Nephilim aan het luisteren was.
Ik heb dit album al een aantal maal in de eind jaren 80, begin jaren 90 gehoord. Misschien is het nostalgie, maar het spreekt me wel aan. Totaal niet vernieuwend, ik begrijp de 'experimentele' opmerkingen hier niet echt.

V
Helaas kan deze me niet bekoren. Daar waar image naast donker, zwaar en deprief was, was het op een vreemde manier ook een "dansbare" plaat (misschien een aparte typering hier). Hun nieuwe is alleen zwaar en donker. Is uiteraard ook wat WS willen, maar niet helemaal mijn smaak.

Maar toch ga ik na de zomer fijn naar een van hun optredens

Nevele schreef:

Ik ook niet, dit is my cup of tea kan een heleboel gerelateerde bands noemen die ook zo smaken, maar sommige mensen houden van andere smaakjes, liefst zoeter.

mip
Ook niet mijn kop thee.
Donker en moedeloos.. Misschien datie beter valt in de herfst en de vierde golf, nieuwe lockdowns en regen tegen de ramen

Ik herken wel wat invloeden van David Bowie - Blackstar

avatar van sj0n88
Ik merk na drie luisterbeurten dat ik vooral wat moeite heb met de zang. Op het vorige album was dit nog geen irritatiefactor, maar hier speelt de eentonigheid mij toch wel parten. Ik heb wel het gevoel dat dit album nog bij me kan groeien, maar de verwachtingen worden vooralsnog nog niet ingelost.