girl in red - If I Could Make It Go Quiet (2021)

Noorwegen
Label: World in Red

1. Serotonin (3:02)
  2. Did You Come? (3:10)
  3. Body and Mind (3:06)
  4. Hornylovesickmess (2:55)
  5. Midnight Love (3:13)
  6. You Stupid Bitch (3:15)
  7. Rue (3:36)
  8. Apartment 402 (3:25)
  9. . (2:46)
  10. I'll Call You Mine (3:21)
  11. It Would Feel Like This (1:20)
123poetertjes en mezelf zijn mad excited. *slaakt kreetje van opwinding*

avatar van coldwarkids
Serotonin! Jezus, wat lekker!

avatar van Johnny Marr
If 123poetertjes could make it go quiet, dan is ie heel goed bezig.

avatar van 123poetertjes
Wat een tagsletje ben je toch x

Edit: Serotonin en Rue klinken volwassen, de kleine meid wordt groot. Moet er nog wel een beetje aan wennen, Marie is bij uitstek een artieste die gedijt bij slaapkamerproducties en in your face teksten alsof ze gewoon random flarden in haar hoofd ter plekke een stem geeft. Dat was de Marie met wie ik enorm resoneerde, in wie ik veel van mezelf terug kon vinden. Dus ik hoop dat die Marie nog een beetje behouden kan blijven.

Serotonin klinkt net niet volwassen.
Sorry om het enthousiasme te temperen, haha. Wellicht word ik te oud voor dit soort muziek.

avatar van coldwarkids
You Stupid Bitch!

avatar van rafke pafke
Gisteren voor het eerst de vrijgegeven singles gehoord. Maar blijkbaar staan de verwachtingen rond het debuut van deze jongedame al een tijdje hooggespannen.

Het klinkt ieder ieder geval fris en verslavend. Ook haar eerdere werk in eigen beheer is zeer aanstekelijk. Maar met een nummer als Serotonin kan je denk ik iedere festivalweide wel laten ontploffen (wel geen akoestische versie spelen dan). Ik blijf dit wel even volgen denk ik.

avatar van Simon77
Deze gaat komend weekend wel even op repeat denk ik.

avatar van Johnny Marr
Aaaaaa, Serotonin, wat een binnenkomer is dat toch. Beter kun je een album niet starten, instant heavenly bliss, telkens wordt ik weer in die gelukzaligheid gezogen

avatar van blur8
Midnight Love & Rue zijn even goed, misschien zelfs nog lekkerder.

avatar van vincentcorjanus
Ik zag haar op Lowlands. Wat een energie! Haar debuut onderstreept dit optreden. Fijne plaat.

avatar van erwinz
Volledige recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: girl in red - if I could make it go quiet - dekrentenuitdepop.blogspot.com

De Noorse muzikante Marie Ulven levert als girl in red een veelzijdig popalbum op, dat opvalt door een volle instrumentatie, stevige productie, prima zang en boven alles geweldige songs

Je moet van flink vol geproduceerde pop houden om te kunnen genieten van if i could make it go quiet van girl in red. Maar als je hier van houdt, valt er direct ook heel veel te genieten. Het alter ego van de Noorse muzikante Marie Ulven maakt de elektronische popmuziek van het moment, maar schuwt ook uitstapjes in een aantal andere richtingen niet. Ze beschikt bovendien over een prima stem, die haar zeer persoonlijke teksten met veel gevoel vertolkt. En dan schrijft girl in red ook nog eens uitstekende songs, die zo klinken als je van pop van dit moment verwacht, maar die ook enige eigenzinnigheid verraden. Eerder uitgroepen tot grote belofte voor de toekomst en dat maakt ze waar.

avatar van Koenr
1,5
De vorige singles/EPtjes waren zo cute. What happened?

avatar van Johnny Marr
Matig album idd, Serotonin is de duidelijke uitschieter hé Koenr?

avatar van Koenr
1,5
Nou inderdaad. Rue is ook nog wel aardig, maar de rest is overgeproduceerde filler. Alle charme van liedjes als girls of i'll die anyway. ontbreekt.

avatar van Johnny Marr
Rue hoogtepuntje nog ja, samen met tweede track "Did You Come?". De rest hoeft niet per sé de prullenbak in, maar beklijft toch minder. Toch wel een zesje tho, kon het nipt niet over m'n hart krijgen om er een 2,5 voor te geven - daarvoor is het toch net iets te leuk.

Terwijl de buitenwereld zich druk maakt om de opgelegde bewegingsvrijheid die het COVID-19 virus ze oplegt, worstelt Marie Ulven al haar hele leven lang met het feit dat ze gevangen zit in haar eigen lichaam. Ze heeft te maken met een soort van defect in haar hersenen, waardoor de zangeres waarnemingen dreigt om te zetten tot destructief gedrag. Serotonine zorgt ervoor dat in het centrale zenuwstelsel het gevoel van innerlijke rust en tevredenheid wordt opgeroepen. Bij een tekort aan deze stof worden emoties als angst, verdriet en agressie juist versterkt worden, met zware depressies tot gevolg, iets wat voor Marie Ulven zeer herkenbaar is.

Met dit uitgangspunt gaat de Noorse indiepop vocalist aan de slag. Een therapeutisch gevecht, om zichzelf te leren kennen. Dat ze tevens het bijzondere talent bezit om juist die vreemde waarnemingen van tekst en muziek te voorzien werkt hierbij wel degelijk in het voordeel. If I Could Make It Go Quiet is dan wel de debuutplaat van Girl In Red, het zijn zeker niet haar eerste stappen in de business. Er verschenen eerder al een aantal EP’s, maar de corona crisis is de trigger geweest om haar meest negatieve periode op een zo positief mogelijke manier van zich af te schrijven.

De eerste single Serotonine is een samenwerkingsverband met Finneas O’Connell, de broer van Billie Eilish, die zichzelf als artiest en producer steeds verder losmaakt van die overheersende donkere schaduw van zijn wereldberoemde zus. De oppeppende single verhaalt over de paniekaanvallen van Marie Ulven, en hoe ze de geborgenheid en veiligheid bij haar medicijnen opzoekt als ze in een manische opwelling zichzelf voor altijd wil verminken. Een dwangmatigheid waarmee ze al vanaf haar jeugd mee moet handelen.

Doordat ze het dromerige begin afwisselt met stoere hiphop passages weet ze zich gruwelijk goed in te leven in de tienerproblematiek en zet ze zichzelf voor de onzekere jeugd neer als een zelfverzekerd sterk rolmodel. Zeker in deze tijd kan ze uitgroeien tot een belangrijk boegbeeld waarmee men zich gemakkelijk kan identificeren. Het is zo jammer dat Finneas O’Connell zich beperkt heeft tot die geslaagde openingstrack. De chemie is hier zo voelbaar, en ondanks dat If I Could Make It Go Quiet een voortreffelijk debuut is, wordt dit niveau vervolgens niet meer gehaald.

Tekstueel gebeurt er op If I Could Make It Go Quiet gelukkig nog meer dan genoeg moois. Het is tevens een zoektocht naar verlangen en liefde, waarbij Marie Ulven met haar seksuele geaardheid een groot aandeel in heeft, maar niet die bepalende factor is. Die beleving is voor iedere vrouw vergelijkbaar, al zal deze Girl In Red met haar liedjes zeker meehelpen om die stap te zetten om uit de kast te komen. Er wordt gestoeid met funk en sensualiteit in het volwassen Body and Mind, waar ze toegeeft dat de verlokkingen om je over te geven aan seks soms groter zijn dan de eeuwige liefde. Terwijl het aansluitende Hornylovesickmess juist hevig het gemis aan beiden versterkt.

Door het veelvoudige gebruik van donkere echo’s en galmende keyboards zet ze in Did You Come? een mooi duister new wave sfeertje neer. En eigenlijk past deze omlijsting ook het beste bij de stemming welke hiermee naar boven gehaald wordt. You Stupid Bitch lijkt ook regelrecht uit de postpunk kelder te komen. De aandacht gaat hier vooral uit naar de dromerige paspartijen en het vluchtige gitaarspel waar Marie Ulven als een ijskoningin op LSD opgewekt doorheen springt.

Met Rue ontvlucht ze die naargeestige persoonlijke nachtmerries door langzaam toe te werken tot een meer hedendaagse elektronische folkpop sound. Zo vervormt ze de pianoballad Apartment 402 tot een dansbare song, waarbij die nachtelijke eenzaamheid van het individualisme van het clubcircuit gecentraliseerd samenkomt met de geïsoleerde afzondering van een eenpersoonshotelkamer. En eigenlijk staat dit allemaal gelijk aan een gepijnigde ziel die diep in een getergd lichaam een bloedende weg naar buiten krabt.

If I Could Make It Go Quiet is een tevredenstellende plaat. Marie Ulven is op haar best is tijdens de nummers waarbij ze in conflict met zichzelf is en die persoonlijke demonen bedwingt. Al zorgt een verstilde instrumentale pianosong als het afsluitende It Would Feel Like This wel voor een mooi evenwicht. Ondanks dat ik voor deze Girl In Red zeker hoop dat ze uiteindelijk die rust en regelmaat gevonden heeft, zijn die zwaardere grimmige songs een stuk interessanter.

Girl In Red - If I Could Make It Go Quiet | Pop | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van Pinsnider
Boeiende plaat wel!! Ik snap de opmerkingen hierboven over de vermeende vullers en de wellicht te strakke productie, maar ik vind het juist een erg fraai geheel, met fijne variatie. Het is ook mijn eerste kennismaking met de dame, dus misschien kleurt dat mijn mening. De productie vind ik eigenlijk wel tof; ik kan niet goed onderscheiden of ik nou computers hoor of echte instrumenten en dat bevalt me goed. De credits in de hoes geven daarover ook geen uitsluitsel. Verder kan ik de directheid van de teksten goed waarderen. Er wordt niet om de brei heen gedraaid. Al met al dus positiviteit alom alhier.

avatar van DjFrankie
Wat een fijne popplaat, vandaag eerst deze geluisterd en daarna de nieuwe Pale Waves. Een wereld van verschil, terwijl hier de composities staan als een huis en klinkt heerlijk donker in de popwereld. Ze mag best een kaarsje aansteken als ze het niet meer ziet zitten, of gaan schelden zoals in track 6. Fijn album zo op deze zomerse dag.

Ben wel benieuwd of ze altijd optreed in het rood, met zo’n naam roep je dat wel op jezelf af.