David Bowie - Look at the Moon! (2021)

Alternatieve titel: Live Phoenix Festival 97

Rock / Electronic
Label: Parlophone

1. Quicksand (4:50)
  2. The Man Who Sold the World (3:35)
  3. Driftin' Blues / the Jean Genie (5:36)
  4. I'm Afraid of Americans (5:14)
  5. Battle for Britain (The Letter) (4:35)
  6. Fashion (3:40)
  7. Seven Years in Tibet (6:47)
  8. Fame (4:18)
  9. Looking for Satellites (5:18)
  10. Under Pressure (4:03)
  11. The Hearts Filthy Lesson (5:14)
  12. Scary Monsters (And Super Creeps) (5:23)
  13. Hallo Spaceboy (5:14)
  14. Little Wonder (6:07)
  15. Dead Man Walking (4:11)
  16. White Light / White Heat (3:54)
  17. O Superman (9:20)
  18. Stay (7:41)
avatar van reptile71
Mooie foto.

avatar van Pitchman
Die prijzen zijn absurd! Pfff

Belachelijke prijzen en verzend kosten en invoor tracks de laatste keer dat ik zoiets volg nog eentje dus

avatar van Drs. DAJA
Het verkrijgen van een LP uit de Brilliant Live Adventures is inderdaad een waar drama. Dan is er ook nog het probleem dat de eerste twee delen qua geluidskwaliteit enigszins beperkt zijn en ze ook nog eens blauwig zijn qua artwork. Maar dan is er Look at the Moon...

Een concertregistratie die begint met Bowie die alleen op een 12-snarige gitaar Quicksand speelt. Een van zijn sterkste ballads terwijl er langzaam maar zeker een band bij komt en het nummer een duet met Gail Ann Dorsey wordt. Het is een van de mooiste live uitvoeringen die ik Bowie ooit heb horen doen. Opvallend is ook dat deze LP direct uit de live-mixtafel komt. Je hoort het hooguit af en toe aan de lichte correcties in volume en de EQ op Bowie's stem. Het mag de pret niet drukken want er is veel detail in de opnames aanwezig en het geheel is een krachtige mix met redelijk veel dynamiek en die snoeihard kan binnenkomen.

De show is voortreffelijk. Bowie's jaren '90 liedjes, zeker de drum 'n bass-nummers, zijn niet makkelijk om live goed te krijgen. Ik heb tal van opnames gehoord waarbij de energie van Bowie of het ritme van de band gewoon niet goed meewerkten. Daar heeft deze plaat geen last van. Sterker zelfs; het is verreweg de meest energieke live-show die ik van Bowie heb gehoord. I'm Afraid of Americans, Fame, The Heart's Filthy Lesson en Scary Monsters knallen als nooit te voren. Maar ook een fraaie subtiele uitvoering van Under Pressure komt hier tot z'n recht.

Het is van begin tot eind een feest om deze te luisteren. Daarnaast is het heel wrang dat juist dit album zo beperkt is uitgegeven (kwestie van tijd voor een heruitgave hoop ik) want als ik mijn top drie van beste Bowie live-albums zou moeten uitkiezen dan staat deze er in.

Prachtige lp top van begin tot einde

avatar van henrie9
Postuum passeerden in de reeks Brilliant Live Adventures al een aantal live-performances van de man, maar zoals soms komt de beste wijn op 't einde. Zoals nu deze onberispelijke registratie op het Phoenix Festival 1997 vol highlights. Bowie, goed bij stem en perfect omringd door een stomende band, grasduint door zijn oeuvre zoals alleen de groten het doen. Met verrassende herbewerkingen. Ambiance! Nu nog wachten op het bejubelde Live At The Kit Kat Club 1999.

Wel een lekkere versie van O Superman