Dans Dans - Zink (2021)

6. Ravine (9:39)
  7. Shell Star (8:03)
  8. Wrist (6:01)
avatar van henrie9
Na 5 jaar afwezigheid is Dans Dans terug. Voor wie ze al kent, een gebeurtenis. Het talentrijke trio, dat o.m. ook bij Flying Horseman, Dez Mona en Lanegan de dienst uitmaakt, heeft een fantastische instrumentale soundtrack bij elkaar gejamd. Dromerige gitaar overheerst heel organische klinkende lange nummers. Eén grote psychedelische reis langs onbestemde landschappen. Relaxerend genieten zonder meer. Daarom ook ging het internationale onlinepubliek verleden week uit de bol na de voorstelling van Zink in de AB. Geen wonder.

avatar van -SprayIt-
Uitermate relaxt plaatje, met precies genoeg experimentatie.

avatar van erwinz
Volledige recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Dans Dans - Zink - dekrentenuitdepop.blogspot.com

De Belgische band Dans Dans imponeert op haar nieuwe album Zink met een even mooie als fascinerende luistertrip die zich niet laat vangen in hokjes en die sneller om kan slaan dan het weer

Zink is mijn eerste kennismaking met de muziek van het Belgische trio Dans Dans en wat is het een indrukwekkende kennismaking. Het volledig instrumentale album is beeldend, dynamisch en experimenteel, bouwt torenhoge spanningsbogen op en doet continu dat wat je niet had verwacht. De ritmesectie legt een fraaie basis voor de geweldige gitaarpartijen, die echt alle kanten op kunnen en variëren van zwoel en melodieus tot ruw en tegendraads. Het levert een luistertrip op die je 55 minuten lang bij de strot grijpt en dat bij herhaalde beluistering ook blijft doen. Het leek op voorhand niet helemaal mijn ding, maar wat ben ik onder de indruk van Zink van Dans Dans.

avatar van repelstefan
erwinz schreef:

Dit is de eerste keer dat ik iets eerder kende dan jij geloof ik .

Het is wederom erg geslaagd, ik kan hier geen genoeg van krijgen. Ken ook zo niets wat er echt op lijkt, maar dan hou ik me aanbevolen.

+1 voor de artwork trouwens

avatar van matthijs
Ik draaide eerder vandaag Portishead - 3 en bedacht me daarna tijdens Dans Dans dat het allebei zeer verrassende muziek is waar je na een poosje denkt de stijl te begrijpen en dan wordt het weer overrompelend anders. Daar houdt de vergelijking wel op. O nee: de gitaarsound is vergelijkbaar. En nog een overeenkomst: het is ge-wel-dig.

avatar van Minneapolis
Niemand die Blue Silver als favoriet noemt? Spannendste nummer van de plaat vind ik.

avatar van Mindscapes
ABDrums voor op je luisterlijst. Benieuwd naar je ervaring bij deze plaat. Bert Dockx (heeft hier ook zijn eigen pagina op de site, met verwijzing naar de meeste van zijn bands en projecten) is toch één van België's meest enigmatische en begenadigde muzikanten. Heel versatiel en live in de verschillende formaties ook altijd heel intens. Andere albums van Dans Dans (en van Flying Horseman) scoren hier soms wat hoger, dus check gerust ook eens wat ouder materiaal dan deze plaat uit. Ik heb gewoon een voorliefde voor specifiek dit plaatje. Dans Dans is overigens 100% instrumentaal. In Flying Horseman wordt wel gezongen (denk ik). Ik hoor het wel, enjoy!

avatar van ABDrums
Mindscapes schreef:

Ga ik vandaag luisteren, bedankt voor de tip! Ik ben wel enigszins huiverig voor het jazz-label, moet ik me zorgen maken?

avatar van Mssr Renard
Ik las ergens dat een user dit vergeleek met Soft Machine. Maar ik zie een gitarist, bassist, drummer, geen toetsenist of blazers. Wat is er mis met jazz trouwens? Ik denk trouwens dat dit meer jazzrock (ofwel fusion) is, dus dan is het sowieso geen jazz.

avatar van Mindscapes
ABDrums schreef:

Nee hoor, geen jazz zoals je je mogelijk jazz voorstelt (waar ook niks fout mee is toch, haha). Je herkent echt wel songs en 'movements', geen oeverloos gepingel of op hol geslagen saxsolo's van een kwartier. Zie het als jazz zoals KGLW ook soms een scheutje jazz in hun jams giet op Ice, Death, Planets, Lungs, Mushrooms and Lava, of Steven Wilson die wat jazz incorporeert in zijn rock-based composities Inderdaad zoals Mssr Renard zegt, jazzrock, maar niet zoals Steely Dan, en geen jazz en geen rock. Ik geraak er niet wijs uit, gewoon luisteren haha!

avatar van Mssr Renard
Instrumentale jambandmuziek met improvisaties, met elementen uit de rock, blues, jazz en psychedelica?

Jammer dat je dat niet kunt invullen bij genre. De genre-aanduiding bij Musicmeter schiet aardig te kort.

Op Bandcamp gebruikt de band zelf de tags: experimental jazz psychedelic blues garage jazz spacey rock 'n roll