Lord Huron - Long Lost (2021)

Folk / Pop
Label: Whispering Pine

1. The Moon Doesn’t Mind (1:10)
  2. Mine Forever (4:48)
  3. (One Helluva Performer) (0:21)
  4. Love Me Like You Used To (3:40)
  5. Meet Me in the City (3:54)
  6. (Sing for Us Tonight) (0:04)
  7. Long Lost (4:44)
  8. Twenty Long Years (4:50)
  9. Drops in the Lake (4:01)
  10. Where Did the Time Go (1:33)
  11. Not Dead Yet (2:57)
  12. (Deep Down Inside Ya) (0:24)
  13. I Lied (3:54)

met Allison Ponthier

14. At Sea (1:35)
  15. What Do It Mean (5:53)
  16. Time's Blur (14:18)
avatar van Mausie
Stuk voor stuk heerlijke singles, ze gaan gewoon verder waar ze op de vorige plaat gebleven waren. Hyped!

avatar van Reddude
Met een beoordeling van iets boven 3.5 ster wordt, voor mijn gevoel, Lord Huron zwaar ondergewaardeerd. Persoonlijk vind ik LH momenteel één van de beste bands die er is maar dat is natuurlijk persoonlijk en een kwestie van smaak. Dat Strange Trails bijna vier sterren heeft verdiend is niet meer dan terecht maar Long Lost komt echt behoorlijk in de buurt qua kwaliteit voor mij, er staan echt juweeltjes op deze CD. Not dead yet is één van mijn favorieten en ook I lied (feat. Allison Ponthier) is top.

De hele CD is voor mij van buitengewoon hoog niveau met uitzondering dan misschien van Time's Blur wat van mij niet echt had gehoeven. De afgelopen tijd heeft LH ook live versies van verschillende nummers uitgebracht op Youtube in: Alive from whispering pines. Een aantal nummers zijn echt van uitzonderlijk hoog niveau naar mijn mening. Ik hoop dat ze dat apart nog eens op CD of DVD uitbrengen.

Alive from whispering pines

avatar van henrie9
Ben Schneider blaast je al van bij z'n eerste ijle westernklanken van je stoel. Na de sfeervolle terugkeer van de lonesome cowboy uit de midwestprairies zoekt de emotie van deze plaat zich dan almaar verder baan naar je muzikale hart. Hallo!? Met van dan af toch alleen maar romantiek met strijkers, reverb-gitaar, eenzame harten en liefdesverdriet, nostalgische retro als wel uit de vervlogen fifties, wordt dat soundtrack voor een nostalgische zomer!? Ewel...best graag. Het is overweldigende American folkrock/-pop in vele melodieuze toonaarden, met in sound en harmonieën nog best met The Raveonettes en Fleet Foxes vergelijkbaar. In warmte omhelzende songs dansen vreemd wiegend voorbij. Mede door de sfeerscheppende interludia tussenin (radio?) als die we onlangs ook hoorden bij de laatste van The Coral, nog zo'n klepper. Maar Long Lost blijkt geboren in de droefenis van de pandemie, reflecteert over 't wegdeemsteren van 't voorbije en 't houdt angst in voor finale crash. Long Lost begint en, vooral, het eindigt episch met een hap filmische ambient, een behoorlijk relaxerende, bevrijdende trip, stress of tegenslag, wegdrijvend als wegtuimelende tumbleweeds in LH's imaginaire woestijn. Niet verrassend alzo de veelzeggende plaathoes. Long Lost dus : sublieme introspectieplaat! Soundtrack voor een onbestemde coronazomer.

henrie9 schreef:

Een totaal onbekende artiest voor mij maar na jou sublieme reviews bij de laatste worpen van Reigning Sound, Lambchop en Mdou Moctar zou ik deze bijna blindelings aanschaffen. Ga ik niet doen, toch eerst ergens beluisteren, maar de interesse is gewekt!

avatar van henrie9
Groot gelijk. Zijn nu op ver weekend. Curieus, maar in de wagen blijkt dit voor ons direct een hit. Ben nochtans tegelijk metalfreak...

avatar van Hedser
Ik ben toch iets minder enthousiast dan de users boven mij. De vorige twee albums vond ik geweldig en heb ik op 4,5* staan, maar deze komt voorlopig niet boven de 3,5* uit. Natuurlijk, het is allemaal weer erg sfeervol, dat zijn we van Lord Huron gewend. Maar ik mis de pit in dit album, alles kabbelt een beetje op hetzelfde langzame tempo voort. Nog altijd fijne muziek, maar wel een teleurstelling helaas.

avatar van Juveniles
de pit zit mijns inziens juist in de sfeer en de fragmenten tussendoor. Kan me wel voorstellen dat je deze plaat anders beoordeelt wanneer de voorgangers je dierbaarder zijn maar voor mij als nieuwbakken luisteraar van Lord Huron ben ik zeer onder de indruk van Long Lost. Inderdaad ideaal voor onderweg, of eind ochtend tijdens noeste thuis arbeid, ook begrijpelijk dat je dit afwisselt met zelfs metal (hoewel ik persoonlijk voor een mildere muzieksoort zou kiezen)

vind Time's Blur trouwens een perfecte afsluiter