Lord Huron - Long Lost (2021)

Folk / Pop
Label: Whispering Pine

1. The Moon Doesn’t Mind (1:10)
  2. Mine Forever (4:48)
  3. (One Helluva Performer) (0:21)
  4. Love Me Like You Used To (3:40)
  5. Meet Me in the City (3:54)
  6. (Sing for Us Tonight) (0:04)
  7. Long Lost (4:44)
  8. Twenty Long Years (4:50)
  9. Drops in the Lake (4:01)
  10. Where Did the Time Go (1:33)
  11. Not Dead Yet (2:57)
  12. (Deep Down Inside Ya) (0:24)
  13. I Lied (3:54)

met Allison Ponthier

14. At Sea (1:35)
  15. What Do It Mean (5:53)
  16. Time's Blur (14:18)
avatar van Mausie
Stuk voor stuk heerlijke singles, ze gaan gewoon verder waar ze op de vorige plaat gebleven waren. Hyped!

avatar van Reddude
Met een beoordeling van iets boven 3.5 ster wordt, voor mijn gevoel, Lord Huron zwaar ondergewaardeerd. Persoonlijk vind ik LH momenteel één van de beste bands die er is maar dat is natuurlijk persoonlijk en een kwestie van smaak. Dat Strange Trails bijna vier sterren heeft verdiend is niet meer dan terecht maar Long Lost komt echt behoorlijk in de buurt qua kwaliteit voor mij, er staan echt juweeltjes op deze CD. Not dead yet is één van mijn favorieten en ook I lied (feat. Allison Ponthier) is top.

De hele CD is voor mij van buitengewoon hoog niveau met uitzondering dan misschien van Time's Blur wat van mij niet echt had gehoeven. De afgelopen tijd heeft LH ook live versies van verschillende nummers uitgebracht op Youtube in: Alive from whispering pines. Een aantal nummers zijn echt van uitzonderlijk hoog niveau naar mijn mening. Ik hoop dat ze dat apart nog eens op CD of DVD uitbrengen.

Alive from whispering pines

avatar van henrie9
Ben Schneider blaast je al van bij z'n eerste ijle westernklanken van je stoel. Na de sfeervolle terugkeer van de lonesome cowboy uit de midwestprairies zoekt de emotie van deze plaat zich dan almaar verder baan naar je muzikale hart. Hallo!? Met van dan af toch alleen maar romantiek met strijkers, reverb-gitaar, eenzame harten en liefdesverdriet, nostalgische retro als wel uit de vervlogen fifties, wordt dat soundtrack voor een nostalgische zomer!? Ewel...best graag. Het is overweldigende American folkrock/-pop in vele melodieuze toonaarden, met in sound en harmonieën nog best met The Raveonettes en Fleet Foxes vergelijkbaar. In warmte omhelzende songs dansen vreemd wiegend voorbij. Mede door de sfeerscheppende interludia tussenin (radio?) als die we onlangs ook hoorden bij de laatste van The Coral, nog zo'n klepper. Maar Long Lost blijkt geboren in de droefenis van de pandemie, reflecteert over 't wegdeemsteren van 't voorbije en 't houdt angst in voor finale crash. Long Lost begint en, vooral, het eindigt episch met een hap filmische ambient, een behoorlijk relaxerende, bevrijdende trip, stress of tegenslag, wegdrijvend als wegtuimelende tumbleweeds in LH's imaginaire woestijn. Niet verrassend alzo de veelzeggende plaathoes. Long Lost dus : sublieme introspectieplaat! Soundtrack voor een onbestemde coronazomer.

henrie9 schreef:

Een totaal onbekende artiest voor mij maar na jou sublieme reviews bij de laatste worpen van Reigning Sound, Lambchop en Mdou Moctar zou ik deze bijna blindelings aanschaffen. Ga ik niet doen, toch eerst ergens beluisteren, maar de interesse is gewekt!

avatar van henrie9
Groot gelijk. Zijn nu op ver weekend. Curieus, maar in de wagen blijkt dit voor ons direct een hit. Ben nochtans tegelijk metalfreak...

avatar van Hedser
Ik ben toch iets minder enthousiast dan de users boven mij. De vorige twee albums vond ik geweldig en heb ik op 4,5* staan, maar deze komt voorlopig niet boven de 3,5* uit. Natuurlijk, het is allemaal weer erg sfeervol, dat zijn we van Lord Huron gewend. Maar ik mis de pit in dit album, alles kabbelt een beetje op hetzelfde langzame tempo voort. Nog altijd fijne muziek, maar wel een teleurstelling helaas.

avatar van Juveniles
de pit zit mijns inziens juist in de sfeer en de fragmenten tussendoor. Kan me wel voorstellen dat je deze plaat anders beoordeelt wanneer de voorgangers je dierbaarder zijn maar voor mij als nieuwbakken luisteraar van Lord Huron ben ik zeer onder de indruk van Long Lost. Inderdaad ideaal voor onderweg, of eind ochtend tijdens noeste thuis arbeid, ook begrijpelijk dat je dit afwisselt met zelfs metal (hoewel ik persoonlijk voor een mildere muzieksoort zou kiezen)

vind Time's Blur trouwens een perfecte afsluiter

avatar van -SprayIt-
Staat hier in Zuid-Frankrijk op repeat! Heerlijke zomerplaat.

avatar van RoyDeSmet
In 2018 zag ik Lord Huron in TivoliVredenburg. Dit optreden stond in het teken van de release van hun derde album, Vide Noir, drie maanden later. Ik had kaartjes gekocht omdat ik de dromerige americana-muziek van de twee eerdere albums goed vond, maar met de nieuwe nummers bleek de band een grote stap richting rockmuziek te hebben gezet. Vide Noir liet ik daarom links liggen, net als de maandelijkse streaming show van Lord Huron, die afgelopen december werd aangekondigd.

Toen in februari en maart 2021 twee nieuwe singles uitkwamen, werd ik toch nieuwsgierig. ‘Not Dead Yet’ en ‘Mine Forever’ klonken weer als vanouds. Akoestische gitaren, strijkers en een flinke dosis galm zorgden voor het warme geluid van de eerste twee albums. Daarom werd mijn interesse in het aanstaande vierde album, Long Lost, toch gewekt.

Op 21 mei 2021 kwam het album uit. Net als de vorige twee albums, nam Lord Huron dit nieuwe album op in Whispering Pines, de studio die zij in 2014 kochten. Op dat moment was de studio al vijfentwintig jaar verlaten. Volgens de leden van Lord Huron huizen er muzikale geesten in het pand die af en toe in de opnames doorklinken. De band heeft de geschiedenis van hun studio (nog) niet geheel boven water kunnen krijgen. Zo vertelde frontman Ben Schneider in 2014 nog dat ze uit een betrouwbare bron hadden vernomen dat de studio gebouwd zou zijn voor Sam Cooke die in 1964 werd vermoord voordat de studio werd opgeleverd. Tegenwoordig houden ze de vroege jaren ’70 aan als bouwdatum. Omdat het pand niet te vinden is in de oude stadsregisters van Los Angeles, heeft de band zelf een geschiedenis bedacht voor de Whispering Pines studio. Zo zou de studio het kloppend hart geweest zijn van een vroegere platenmaatschappij, Whispering Pines Records. Deze indrukwekkende mythevorming rond de studio en deze fictieve platenmaatschappij vormden de basis voor Long Lost.

Het idee is dat lang vergeten artiesten in de Whispering Pines studio hun albums opnamen, net als de soundtracks van “geliefde films als Gun Thunder en L’île Cosmique”. Met het verstrijken van de tijd zijn die artiesten en films echter in de vergetelheid geraakt. Daarom worden zij in de vierdelige streaming show Alive from Whispering Pines door de (fictieve) oprichter van Whispering Pines Records, Tubbs Tarbell, in herinnering geroepen. Alleen zijn deze herinneringen door de tijd vervaagd en zijn alle gezichten op de foto’s en in de video’s weggeveegd en van de albumhoezen weggesleten.

Alive from Whispering Pines bracht de fictieve geschiedenis naar de echte wereld. De nummers van de ‘lang verloren’ muzikanten van Whispering Pines Records, zijn de nummers van Long Lost. Over het openingslied van het album, ‘The Moon doesn’t Mind’, vertelt Lord Huron-frontman Ben Schneider aan Flood Magazine dat hij zich voorstelt dat het aan het eind van de Westernfilm Gun Thunder gespeeld wordt: “een droevig cowboydeuntje dat een tragisch verhaal bevat over tegenspoed in het Oude Westen”. Doordat dit lied klinkt alsof het op een oude bandrecorder is opgenomen, creëert het gelijk de nostalgische sfeer die past bij de mythevorming rond het oude Whispering Pines Records.

Over het tweede lied op het album, ‘Mine Forever’, vertelde Ben Schneider bij de The Late Late Show with James Corden, dat het is geschreven vanuit het perspectief van iemand die waanvoorstellingen heeft met betrekking tot een relatie waarvan hij weigert te accepteren dat die voorbij is. Dat neemt behoorlijk obsessieve vormen aan. Vertaald in het Nederlands luidt de brug van het lied: “Ik kan niet slapen zonder jou. Misschien kan ik over je dromen als ik in mijn graf lig. […] Ik wil niet sterven, maar ik kan niet zonder jou leven. Ik ben te jong om te sterven! […] We zullen altijd samen zijn. In gedachten ben je eeuwig de mijne”. Op het album herinnert Tubbs Tarbell ons na dit nummer in een gesproken interlude eraan dat Long Lost gezien moet worden als een bloemlezing van de artiesten die vroeger in de Whispering Pines studio hebben opgenomen: “Now folks, from what I hear this young fella comin’ up next is one helluva performer. So without any further delay, let’s see what he can do!”.

Van meerdere passages op het album kan ik me voorstellen dat ze je een contactverbod zouden opleveren wanneer je ze direct tegen iemand zegt in plaats zingt. Zeker bij de volgende twee nummers, ‘Love Me Like You Used To’ en ‘Meet me in the City’, bekruipt mij het gevoel alsof ik naar de Amerikaanse Tino Martin of Nielson aan het luisteren ben. Net als in ‘Jij Liet me Vallen’ (Tino Martin) en ‘IJskoud’ (Nielson) lijken de ik-personen in deze nummers namelijk niet te willen beseffen dat de mening en de gevoelens van de ander er in een relatie ook nog toe doen. In het tweede couplet van ‘Love Me Like You Used To’ geeft de zanger toe fouten gemaakt te hebben, maar bezweert hij te zijn veranderd. Ze heeft hem nog niet eens binnengelaten, of hij vraagt al: “Will you let me lay beside you? Will you grant me my request?”. Ook het refrein heeft iets disfunctioneels: “Love me like you used to and I’ll praise you like I should. Love me if you choose to, though you say that I’m no good”. In ‘Meet me in the City’ draagt hij ‘zijn liefste’ letterlijk op haar partner te verlaten en hem in de stad te ontmoeten. Gelukkig is het allemaal ‘niet echt’.

Na een nieuwe interlude van Tubbs (“Alright, and what would you like to sing for us tonight?”) volgen vijf nummers waarin rijkelijk wordt verwezen naar liedjes, personages en verhalen van de eerdere Lord Huron-albums. De pastorale beschrijvingen van een leven in de vrije natuur op titeltrack ‘Long Lost’ wekken herinneringen op aan de dromerige sfeer van de eerste twee albums. Een verwijzing die het fictieve Lord Huron-universum ontstijgt maar juist verwijst naar de band zelf, is wanneer in ‘Where Did the Time Go’ wordt gezongen “May you learn the reasons why. May you live until you die.” Lord Huron werd in 2017 namelijk plots wereldwijd geliefd nadat hun lied “The Night we Met” een belangrijke rol speelde in het eerste seizoen van de Netflix-serie 13 Reasons Why. In ‘Meet me in the City’ werd deze verwijzing al voorbereid in het eerste couplet met de zin “Put on the dress you wore the night we met”.

“May you live until you die” is de zin waar Tubbs Tarbell elke aflevering van Alive from Whispering Pines mee afsloot. De oorspronkelijke artiesten van Whispering Pines Records zijn inmiddels overleden of in ieder geval vergeten, maar Lord Huron is ‘Not Dead Yet’. Long Lost is meer dan een album. Het geeft een inkijkje in een alternatieve dimensie. Het wordt afgesloten met ‘Time’s Blur’, een 14-minuten durende soundscape die is opgebouwd uit de geïsoleerde sporen van de strijkinstrumenten en koorstemmen welke met een analoge bandrecorder sterk zijn vertraagd. Dit sluitstuk stelt de vervaging voor die de verstrijkende tijd met zich meebrengt, zoals in de grafische uitingen alle gezichten door de tijd zijn uitgeveegd. Lord Huron geeft met Long Lost opnieuw een gezicht aan Whispering Pines zodat deze geschiedenis niet vergeten wordt. May you live until you die!

Dit stuk is door mij geschreven voor de EnClave-blog en daar op 3 augustus 2021 voor het eerst gepubliceerd: Lord Huron – ‘Long Lost‘ - enClave

RoyDeSmet schreef:

Prima verhelderend stuk, Roy. In mijn bescheiden reviewtje heb ik eerder op persoonlijk aanvoelen proberen een en ander aan te geven, gewoon door de sfeervolle muziek van deze wat bevreemdende plaat te laten inwerken. Voel me nu hier en daar 'bevestigd'. En een jaarplaat blijft het, dat is duidelijk.

avatar van Alicia
Met zulke mooie verhalen als hierboven wil je hier toch meer van weten. Nu, weten is gewoon gaan luisteren en dat heb ik gedaan.

Ik ga deze Lord Huron vast en zeker vaker horen!

Eliasliefhebber
Lord Horon stelt nooit teleur. Mooie rustige, ingetogen folk-pop liedjes die je blijven achtervolgen. En wat een dijk van een stemgeluid heeft deze man!

avatar van Alicia
Dit album krijgt van mij nét geen vijf sterretjes, want er staan wat 'nummers' op - die paar hele korte en die ene lange - die ik zelf liever over zou slaan. De echte liedjes daarentegen zijn prachtig !
En dan de gitaartjes! Die jaren '50 sfeer. Heerlijk!
En inderdaad, deze band heeft ook nog eens een hele fijne zanger!

avatar van Mausie
Geweldige sfeer wordt hier neergezet, met pakkende, melodieuze liedjes. Al die kleine intermezzo's (behalve At Sea) en die oersaaie afsluiter hadden van mij niet gehoeven, zonder die tracks was de score wellicht hoger uitgevallen.

avatar van Rufus
Die oersaaie Time's Blur is een prima afsluiting en een van mijn favorieten.
Voorlopig 4*, kan meer worden.
nr. 2 van 2021 voor mij.

avatar van Frisoboei
Reddude schreef:

Alive from whispering pines

Eens, voor mij ook een van de beste bands op dit moment, toen ik Vide Noir ontdekte was ik wekenlang gebiologeerd. Snapte niet dat ik ze nog nooit had gehoord. Leuk die live versies, Alive from Whispering Pines.

Begin volgend jaar Touren ze ook door Europa, maar de boekers in Nederland hebben liggen slapen, niet te zien in bv Tivoli of Paradiso / Ziggo. Gelukkig wel in Antwerpen, dus daar ga ik ze voor het eerst live zien. Kan niet wachten!

avatar van brt
brt
Frisoboei schreef:

Ze staan 11 februari in Tivoli.
Lord Huron - TivoliVredenburg

brt schreef:

Ze staan 11 februari in Tivoli.
Lord Huron - TivoliVredenburg

Klopt dat dat op de site van Tivoli staat maar daar is wel wat raars aan de hand want ze staan op dezelfde datum, op de site van de band zelf, gepland in Frankfurt. Het lijkt mij niet dat ze op één dag zowel in Frankfurt als in Utrecht spelen? Maar wie weet heb in ieder geval wel even om opheldering gevraagd.

avatar van brt
brt
Frankfurt staat inmiddels op 18-2, dus ze zullen het gecorrigeerd hebben.

brt schreef:
Frankfurt staat inmiddels op 18-2, dus ze zullen het gecorrigeerd hebben.

Klopt ze hebben het aangepast volgens mij nadat Vredenburg om opheldering had gevraagd aan het management van de band want het stond op andere sites wel goed vermeld alleen, in eerste instantie, dus niet op de site van de band.

Ooit door een spotify suggestie The World Ender gehoord en toen opgeslagen in favorieten. Nu jaren later hoorde ik hem al shuffelend en dacht, shit waarom heb ik nooit meer van die artiest gecheckt? En nu helemaal blown away! Wat een geweldige albums! Ik zie bij een paar nummers gigantisch veel streams en snap nog steeds niet hoe mij dit verder al die jaren compleet ontgaan is.