LUWTEN - Draft (2021)

Electronic / Pop
Label: Double for Me

1. The Thought of You (2:43)
  2. Don't Be a Stranger (3:15)
  3. Control (3:50)
  9. Stopwatch (2:59)
  10. Haircut (4:24)
  11. Call Me In (3:35)
avatar van harm1985
De hoes is alvast prachtig. Met dank aan de TUDelft, waar ondergetekende zijn M.Sc. heeft behaald.

avatar van erwinz
Volledige recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Luwten - Draft - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Luwten maakte in de herfst van 2017 indruk met een dromerig en wat introvert debuut, maar imponeert nu met een extravert en avontuurlijk album dat je maar blijft verrassen en verbazen

Tessa Douwstra gaf drieënhalf jaar geleden een fraai visitekaartje af met het titelloze debuut van Luwten en maakt de belofte van dit debuut nu meer dan waar met het prachtige Draft. Op het tweede album van Luwten is de instrumentatie, die bestaat uit organische en elektronische klanken, dominanter dan op het debuut en ook de zang van Tessa Douwstra is wat expressiever. Desondanks is ook Draft een ruimtelijk klinkend album. Het is een album vol avontuur, want wat gebeurt er veel in de muziek van Tessa Douwstra, die ook nog eens tekent voor verrassend veelzijdige en keer op keer ijzersterke songs. Het levert een even fascinerend als overtuigend album op.

avatar van Zwaagje
Singer-songwriter Luwten: ‘Ik dacht vroeger dat ik me van anderen moest afsluiten om mijn eigen stem te vinden’
DPG Media Privacy Gate - volkskrant.nl

Mooi interview met Tessa Douwstra; dat maakt me nieuwsgierig naar haar muziek. Ik ga op ontdekkingstocht.

avatar van Cor
Cor
Mooi, de muziek 'ademt' heerlijk vrij. Goed geproduceerd. Fijne, kleine elektropop. Verhoging naar 4**** is nog mogelijk.

Een klein glimpje licht onthult op de albumhoes van Draft het silhouet van Tessa Douwstra. Er is weer een stukje meer ruimte voor de culturele sector nu de concertenreeks weer langzaam op gang komen. Ook ruimte dus voor de intieme elektronische popliedjes van LUWTEN die met Draft haar tweede plaat onder deze naam uitbrengt. De zangeres welke omstreeks 2012 al een goede start maakte met het tientallige folkpop muzikantencollectief Wooden Saints en haar eigen band Orlando werd toen al door Written in Music in Who’s Next opgepakt.

De lawaaierige maatschappij sterft af en LUWTEN gaat vanuit dit nulpunt te werk. Hierdoor heeft de instrumentatie een stapje terug gedaan, en is deze nog lichtvoetiger aanwezig. Ruim een jaar nadat LUWTEN het overnameproces heeft afgerond verschijnt eindelijk de langverwachte opvolger van de veelbelovende debuutalbum. Tessa Douwstra klinkt zelfverzekerd en sensitief alsof ze zichzelf de opdracht heeft gegeven om vooral vocaal Draft te dragen.

De aarde verkeerd in een nieuwe lente die lang op zich heeft laten wachten. Uiteindelijk breken daadwerkelijk de opbeurende zonnestralen door en wordt de duisternis vriendelijk verzocht om plaats te maken voor positivisme. Blijkbaar is die behoefte aan dit soort kleinschalige wereldverbreders erg groot. Wat al blijkt uit die massale omarming van een artiest als Eefje de Visser, die door haar beeldende samenzang waarschijnlijk onbewust invloed uitoefent op het enigzins vergelijkbare Sleeveless.

Door de bewegingsarmoede in een maatschappij waarin social media een steeds grotere rol speelt veranderen buitensporige levensgenieters in geïsoleerde kluizenaars. Vreemdelingen dringen je veilige huishaven binnen en vormen een onaantastbare nieuwe vriendengroep. Koortsig wordt in de nachtelijke uren die lege stoel opgezocht om contact te zoeken in het duistere Don’t Be a Stranger. Ongenodigde gasten schuiven aan en doen inbreuk op de privacy, omdat die hunkering naar gelegenheid zo gigantisch groot is.

De zwoel erotische sfeer die als een mistige wolk om dit nummer heen hangt is te herleiden tot hedendaagse prostitutie. Alleen wordt niet het fysieke lichaam te koop aangeboden. Via platforms als Facebook en Instagram stelt men de innerlijke ziel en openbare gedachtegang bloot aan de omgeving. Het is tijd om dit controle verlies los te laten en weer opzoek te gaan naar fysieke relaties. Bevecht die verstikkende eenzaamheid door weer opnieuw naar buiten te treden. Tessa Douwstra komt direct bij het speelse The Thought of You tot de kern.

Check your phone for the time
All these people in line
Wait to say goodbye

Ondanks dat de sobere grijsblauwe hoes anders doet vermoeden overheersen de deprimerende beklagen op Draft niet en is het een mooie bewandelbare tussenweg waarbij ook zeker die hunkerende optimisme een belangrijke rol vervult. Het is geweldig hoe zo’n typerend eerste levensbehoefte vrouwending als de kapper centraal staat voor de weg naar volwassenheid in Haircut. Prachtige luchtigheid gezien vanuit het standpunt van een dame.

Ga uit van de stabiele basis van Airport en laat alle idealistische verwachtingen heel eventjes los. Standstill is het ontsnappen uit het haperende tandwiel van de vastgelopen motor die het dagelijkse leven beheerst. Het hokjes gebonden meelopen met de menigte wordt verstoord door de afgedwongen stilstand welke langzaam weer tot leven komt. Een optimistische boodschap waarmee je de angst van de overheersende sleur slim mee ontwijkt.

Thought we all ran on a treadmill
I thought it all went down the same hill
I didn’t know things could come to a standstill

Draft is werk in uitvoering, een schetstekening met weggegumde grijstinten.

LUWTEN - Draft | Electronic | Written in Music - writteninmusic.com