Het is zo langzamerhand tijd om de eindejaarslijst op te maken. Daarom luister ik alle 2021- releases die ik in huis heb gehaald nog eens om het gehoor op te frissen en te zien of mijn standpunt ten aanzien van het album is veranderd.
namsaap schreef:
Het zelfgetitelde album uit 2016 wakkerde mijn liefde voor de muziek van deze band weer flink aan. Op dat album was de band in grootse vorm. Helaas was The End Of Chaos - ook al was het een prima plaat - van een iets minder niveau.
Met Blood In The Water doet F&J er ten opzichte van het vorige album weer een flinke schep bovenop. De eerste vier nummers zijn onvervalste thrashbeukers, waarna de band op The Walls en Cry For The Dead een stapje terugschakelt en de Iron Maiden-kaart speelt. Met succes want deze nummers zorgen voor een welkome afwisseling.
Kant B opent furieus met The Wicked Hour. Eric A.K. zingt dit nummer fantastisch in en laat horen nog steeds een geweldige vocalist te zijn. De energie van dit nummer wordt moeiteloos doorgezet op Too Many Lives. Grey Dragon laat vervolgens horen dat er de tank nog lang niet leeg is en het gaspdaal nog wel een tikkeltje verder ingetrapt kan worden. Ook op de rest van de plaat klinkt de band scherp en gedreven.
Waar de vorige twee albums meer in de traditionele heavy metal geworteld waren, is Blood On The Water meer een thrashplaat geworden. En wat voor een! Flotsam and Jetsam klinkt 35 jaar na hun debuutplaat nog fris als een hoentje.
Score: 79/100
Ik was hier ten tijde van de release al erg enthousiast over en dat enthousiasme wordt bij herbeluisteren alleen maar groter. Dikke plaat!
Score: 83/100
Jaarlijst 2021:
1. Harakiri For The Sky - Mære (92)
2. Moonspell - Hermitage (91)
3. Soen - Imperial (90)
4. Wheel - Resident Human (89)
5. Witherfall - Curse Of Autumn (88)
6. Dvne - Etemen Ænka (87)
7. Nekromantheon - Visions Of Trismegistos (86)
8. Kauan - Ice Fleet (85)
8. Frost* - Day And Age (85)
10. Cult Of Luna - The Raging River (84)
10. Motorpsycho - Kingdom Of Oblivion (84)
10. Dordeduh - Har (84)
13. Epica - Omega (83)
13. Flotsam and Jetsam - Blood In The Water (83)
15. Empyrium - Über den Sternen (82)
16. Cryptosis - Bionic Swarm (81)
17. Seth - La Morsure Du Christ (80)
17. Asphyx - Necroceros (80)
17. The Ruins Of Beverast - The Thule Grimoires (80)
20. Tribulation - Where The Gloom Becomes Sound (79)
- - . Therion - Leviathan (78)
- - . Gojira - Fortitude (77)
- - . Transatlantic - The Absolute Universe (74)
- - . Psychonaut/Sâver - Emerald (74)
- - . Evergrey - Escape The Phoenix (73)
- - . Orden Ogan - Final Days (73)
- - . Vola - Witness
- - . Wode - Burn In Many Mirrors (72)
- - . White Void - Anti (70)
- - . Decline Of The I - Johannes (69)
- - . Dread Sovereign - Alchemical Warfare (68)
- - . Iotunn - Access All Worlds (64)
- - . The Lion's Daughter - Skin Show (60)