Dio - Dream Evil (1987)

Rock / Metal
Label: Vertigo

1. Night People (4:06)
  2. Dream Evil (4:23)
  3. Sunset Superman (5:45)
  4. All the Fools Sailed Away (7:11)
  5. Naked in the Rain (5:09)
  6. Overlove (3:44)
  7. I Could Have Been a Dreamer (4:42)
  8. Faces in the Window (3:50)
  9. When a Woman Cries (4:42)
  10. Hide in the Rainbow [Dio EP] * (3:57)
  11. I Could Have Been a Dreamer [Single Edit] * (3:41)
  12. Dream Evil [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (4:58)
  13. Neon Knights [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (4:47)
  14. Naked in the Rain [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (7:26)
  15. Rock 'N' Roll Children [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (2:44)
  16. Long Live Rock 'N' Roll [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (4:41)
  17. The Last in Line [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (4:19)
  18. Children of the Sea [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (1:15)
  19. Holy Diver [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (1:24)
  20. Heaven and Hell [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (3:21)
  21. Man on the Silver Mountain [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (4:28)
  22. All the Fools Sailed Away [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (4:23)
  23. The Last in Line [Reprise] [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (1:19)
  24. Rainbow in the Dark [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (5:07)
avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Correctie op mijn bericht van twee jaren geleden, het was geen 100 BEF maar 99 BEF, in de Bilbo gekocht in Brugge of Gent maar ik weet het niet meer, ik had de neiging om het prijsetiket op de binnenkant van de cover te plakken. Hoe Pietje-Precies kun je zijn?

Ik moet toegeven dat dit album mij reuze bevalt, behalve het middenstuk van Sunset Superman vind ik de A-kant ("daar is 'em weer met zijn vinyl", dus de eerste vier nummers) best sterk. Alleen jammer van het altijd saaie drumwerk van Vinny Appice maar mooi gitaarwerk van toenmalig snotaap Craig Goldie (ex-Rough Cut). De ritmesectie vind ik wel degelijk maar tamelijk lomp, het valt mij op na een flinke draai naar rechts aan de volumeknop. Het geeft niet altijd een prettig gevoel in de hoofdtelefoon waarmee ik meestal naar mijn geliefde muziek luister. Wat toetsenist Claude Schnell (ook al ex-Rough Cut) bijdraagt, gaat voorbij aan mijn oude(re) oortjes.

Ik vind de tweede helft van dit album een klein beetje onderdoen voor wat vooraf ging. Overlove is een machtige uptempo rocker met smeuïg gitaarwerk van Jonkheer Craig Goldie. I Could Have Been A Dreamer is simpelweg subliem. Durf me niet tegen te spreken . Faces in the Window is wel "more of the same" want nu begint het op te vallen.

Niet zo geïnspireerd? Dat kan best zijn, maar hier is een oude slimme vos aan het werk en hij treedt niet of nauwelijks buiten zijn vertrouwde paden. Maar... Maar kan iemand wat hij kan/kon? Dat stemgeluid van RJD zorgt voor een tamelijk uniek gevoel en ook voor de grote schare trouwe fans die hij had. Beste rockzanger ooit? Ze moeten van ver komen om op hetzelfde podium als hij te mogen staan. Ik blijf erbij dat hij met een ietwat meer avontuurlijke drummer meer had kunnen bereiken maar dan gaat vriendschap voor op de rest.

Dat het zangwerk weeral buiten categorie is, kan niemand aan twijfelen. Wat een kracht zit/zat er in dat klein manneken. Ik mis een zanger als Ronnie James Dio, ik durf dat gerust toe te geven. Het was een unieke zanger. Gitarist Craig Goldie doet het voor zijn eerste topmatch schitterend en krijgt de nodige ruimte om zijn kunnen te etaleren. Mooi album met hier en daar kleine mankementjes maar zo kun je blijven zagen en klagen. Mijn gedacht, kom maar af...

avatar van BlauweVla
Het viel me bij het luisteren gisteren op (met goede koptelefoon), dat het gitaarwerk op deze opnames gewoon echt goed klinkt, kraakhelder. Dat gaat niet zo op voor het drumwerk, was op tot dan toe alleen op "Holy diver" echt goed klinkend bij Dio, en de zang lijkt af en toe wat overstuurd, zoals op de felle opener. Tel daarbij op de meest aanwezige synthesizers tot dan toe, en je krijg een redelijk massaal geluid. Nou ben ik niet vies van jaren 80 synthpop, dus bij mij ligt het wel goed, zoals ik eerder zei; is deze na "Holy Diver", mijn favoriet uit de jaren 80 van deze band. Minder uniek dan eerdere platen, de verassing er wat af a la, maar de gehele plaat met klasse gedaan.