Dio - Dream Evil (1987)

Rock / Metal
Label: Vertigo

1. Night People (4:06)
  2. Dream Evil (4:23)
  3. Sunset Superman (5:45)
  4. All the Fools Sailed Away (7:11)
  5. Naked in the Rain (5:09)
  6. Overlove (3:44)
  7. I Could Have Been a Dreamer (4:42)
  8. Faces in the Window (3:50)
  9. When a Woman Cries (4:42)
  10. Hide in the Rainbow [Dio EP] * (3:57)
  11. I Could Have Been a Dreamer [Single Edit] * (3:41)
  12. Dream Evil [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (4:58)
  13. Neon Knights [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (4:47)
  14. Naked in the Rain [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (7:26)
  15. Rock 'N' Roll Children [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (2:44)
  16. Long Live Rock 'N' Roll [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (4:41)
  17. The Last in Line [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (4:19)
  18. Children of the Sea [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (1:15)
  19. Holy Diver [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (1:24)
  20. Heaven and Hell [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (3:21)
  21. Man on the Silver Mountain [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (4:28)
  22. All the Fools Sailed Away [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (4:23)
  23. The Last in Line [Reprise] [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (1:19)
  24. Rainbow in the Dark [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (5:07)
avatar van Sinner
Geen absolute ramp van een plaat maar toch ook niet het beste wat Dio ooit heeft opgenomen. Klinkt een heel klein beetje ongeïnspireerd, en buiten Dream Evil en de ballad All The Fools Sailed Away ook niet echt spectaculair.

Empyrium
Goed album van Dio. All The Fools Sailed Away is toch wel een regelrechte klassieker.

avatar van sinkthepink
Naar mijn mening erg ondergewaardeerd deze plaat, Graig Goldy is een geweldige gitarist en de nummers vind ik ook nog steeds erg sterk. Hierna wordt het toch wel minder en heb ik mijn interesse wat verloren in DIO.

avatar van AGE-411
Belangrijk verschil tussen deze en Holy diver is het ontbreken van spetterende nummers. Geen holy Diver en Rainbow in the Dark. Niet dat dat erg is, maar het maakt het album minder aantrekkelijk.

Bullshit, denkt u nu. Nee hoor.

Holy Diver heb ik 10 maal beluisterd, en pas dan begon ik die plaat leuk te vinden. Heb hem 10 maal beluisterd, enkel voor die 2 nummers.

Deze heb ik 1 maal beluisterd: niets aan. Geen nood om dit nogmaals te horen.
Maar nu is het de 2de keer dat ik hem hoor en ie bevalt echt wel hoor.

wordt vervolgd

PriestMaiden
Dio zijn eerste vier albums zijn echt stuk voor stuk mooi. De meeste mensen kennen alleen Holy Diver, maar deze is ook een zeer goed album met als uitschieters I Could Have Been a Dreamer, Dream Evil en All the Fools Sailed Away

Sir Spamalot (crew)
Na drie studio-albums en een live-albumpje (Intermission) kwam Dream Evil als studioalbum nummer vier uit, met één grote wijziging: het debuut van nieuwe gitarist Craig Goldy als vervanger van Vivian Campbell. Craig Goldy heeft wel meegespeeld op Intermission. Ik heb dit album zo’n twintig jaar geleden voor 100 BEF in de uitverkoopbakken gevonden (vinyl) en ik moet toegeven dat het al een heel tijdje geleden was…
Bekende thema’s bij RJD blijven natuurlijk de duivel, de draken, de dromen en de regenbogen, vandaar wellicht dat maar de tekst van één nummer (All the Fools Sailed Away) op de binnenhoes staat. Mooie nummers vind ik Dream Evil, All the Fools Sailed Away en I Could Have Been a Dreamer, de rest vind ik minder.
Nog een paar weetjes: het album werd geproduceerd door Ronnie James Dio, het koortje op All the Fools Sailed Away komt van The Mitchell Singing Boys.

flebbie
Iets constanter van kwaliteit dan Sacred Heart. Maar das ook meteen het mankement aan deze plaat, echte uitschieters staan er niet op. Al zijn nummers als Dream Evil en All The Fools Sailed Away zeer fraai te noemen. Veel songs beginnen veelbelovend (dat intro van Overlove!) maar weten de aandacht niet vast te houden. Productie is iets steviger dan op vorige platen. Craig Goldy is een waardige opvolger maar laat wel horen erg goed naar Ritchie Blackmore te hebben geluisterd...

avatar van Kef
Kef
Hoewel (zoals al eerder is gezegd) All the fools Sailed Away en Dream Evil prima nummers zijn, vindt ik deze persoonlijk ook wat minder. Echt knallen doet het album helaas nergens. Sommige nummers zijn zelfs erg saai zoals Faces in the Window en I Could have been a Dreamer. Gelukkig zingt Ronnie wel weer geweldig en dat maakt het weer een beetje goed. Ook de hoes met Murray er weer op is erg gaaf. Kortom, Gewelidige zang, mooie hoes en 65% aan goede nummers.

avatar van wizard
Deze cd kan me niet echt boeien. Eerlijk gezegd vind ik het een hele zit om dit album helemaal uit te luisteren. Er staan wel wat goede nummers op (het titelnummers, Sunset Superman) en er zijn ook wel nummers met goede momenten (All The Fools Sailed Away, When A Woman Cries) maar over het algemeen vind ik de nummers niet heel spannend en vaak te lang doorgaan voordat eindelijk de fadeout begint.
2.5* voor de moeite

avatar van BlauweVla
Ah! Die kleine demon op het bed op de hoes lijkt wat op die van de eerste Elf LP, op de achterkant.
De term "Night People" (=concertbezoekers) zong Ronnie James Dio al tijdens Rainbow concerten, tijdens het geïmproviseerde "Man on the Silver Mountain" middenstuk.

En ook de nieuwe gitarist, Craig Goldy (ex Rough Cutt en Giuffria) zorgt ervoor dat het wat meer naar Rainbow gaat, hoewel dat niet Ronnie James Dio's bedoeling geweest schijnt te zijn destijds. Hoe dan ook levert het een mooi atmosferisch rock album op!

"Dream Evil" vind ik beter als het voorgaande album "Sacred Heart" en eigenlijk ook als (het helemaal niet verkeerde) "The Last in Line". Samen met "Holy Diver" bij mij favorieten van de jaren '80 wat Dio betreft.

avatar van wizard
Ik moet toch op mijn eerdere mening terugkomen. Vandaag heb ik een hele hoop Dio geluisterd, en na The Last in Line en Sacred Heart is dit toch wel een verbetering. Het geluid klinkt een beetje steviger. Het songmateriaal is niet allemaal even sterk, maar al met al toch wel een degelijke plaat.
Ik doe er een ster bij.

3.5*

avatar van Kronos
Beter dan de The Last in Line, dat kan ik niet laten liggen. Ik ben nu bijna halfweg het album en dit klinkt inderdaad goed allemaal. Al vrees ik dat er geen klassieker als Egypt op te vinden zal zijn.

avatar van Edwynn
Dream Evil heeft niet zo'n duidelijke uitschieter nee. Daar ging ik ook als eerste naar op zoek toen ik het album voor het eerst luisterde. Toch ben ik het album erg gaan waarderen. Nummers als Sunset Superman en I Could Have Been A Dreamer gaan lekker in je hoofd zitten. Vooral de zang, hoe kan het ook anders, is daar debet aan. Misschien is Dream Evil wat aan de gladde kant, maar daar ben ik niet vies van. Hierna zou Dio zich weer meer en meer in de Black Sabbath traditie gaan bewegen.
When A Woman Cries is overigens een oud Elf nummer in een nieuw jasje.

avatar van BlauweVla
Heeft dat Elf nummer dezelfde titel? Kan ik daar iets van terug zien op internet trouwens? Ik had hier nog nooit van gehoord namelijk...

avatar van Edwynn
Ik kan het ineens ook niet terugvinden. Ik meen ooit eens ergens gelezen te hebben dat het uit die periode stamt. En er zwierven ook opnamen van over het internet.

Maar nu begin ik ook te twijfelen...

Sir Spamalot (crew)
Correctie op mijn bericht van twee jaren geleden, het was geen 100 BEF maar 99 BEF, in de Bilbo gekocht in Brugge of Gent maar ik weet het niet meer, ik had de neiging om het prijsetiket op de binnenkant van de cover te plakken. Hoe Pietje-Precies kun je zijn?

Ik moet toegeven dat dit album mij reuze bevalt, behalve het middenstuk van Sunset Superman vind ik de A-kant ("daar is 'em weer met zijn vinyl", dus de eerste vier nummers) best sterk. Alleen jammer van het altijd saaie drumwerk van Vinny Appice maar mooi gitaarwerk van toenmalig snotaap Craig Goldie (ex-Rough Cut). De ritmesectie vind ik wel degelijk maar tamelijk lomp, het valt mij op na een flinke draai naar rechts aan de volumeknop. Het geeft niet altijd een prettig gevoel in de hoofdtelefoon waarmee ik meestal naar mijn geliefde muziek luister. Wat toetsenist Claude Schnell (ook al ex-Rough Cut) bijdraagt, gaat voorbij aan mijn oude(re) oortjes.

Ik vind de tweede helft van dit album een klein beetje onderdoen voor wat vooraf ging. Overlove is een machtige uptempo rocker met smeuïg gitaarwerk van Jonkheer Craig Goldie. I Could Have Been A Dreamer is simpelweg subliem. Durf me niet tegen te spreken . Faces in the Window is wel "more of the same" want nu begint het op te vallen.

Niet zo geïnspireerd? Dat kan best zijn, maar hier is een oude slimme vos aan het werk en hij treedt niet of nauwelijks buiten zijn vertrouwde paden. Maar... Maar kan iemand wat hij kan/kon? Dat stemgeluid van RJD zorgt voor een tamelijk uniek gevoel en ook voor de grote schare trouwe fans die hij had. Beste rockzanger ooit? Ze moeten van ver komen om op hetzelfde podium als hij te mogen staan. Ik blijf erbij dat hij met een ietwat meer avontuurlijke drummer meer had kunnen bereiken maar dan gaat vriendschap voor op de rest.

Dat het zangwerk weeral buiten categorie is, kan niemand aan twijfelen. Wat een kracht zit/zat er in dat klein manneken. Ik mis een zanger als Ronnie James Dio, ik durf dat gerust toe te geven. Het was een unieke zanger. Gitarist Craig Goldie doet het voor zijn eerste topmatch schitterend en krijgt de nodige ruimte om zijn kunnen te etaleren. Mooi album met hier en daar kleine mankementjes maar zo kun je blijven zagen en klagen. Mijn gedacht, kom maar af...

avatar van Kronos
Sir Spamalot schreef:

Dat valt nog mee als je niet meer weet of het in Brugge of Gent was. Mijn pa schrijft dat allemaal op. Daar gekocht op die dag voor die prijs.

Sir Spamalot schreef:
Ik mis een zanger als Ronnie James Dio, ik durf dat gerust toe te geven.

Je bent niet alleen.

Maar zonder het verder als vergelijk te zien, bij de nieuwe van Symphony X wordt terecht door meerderen opgemerkt dat die zanger soms aan Ronnie James doet denken. Kan nooit als vervanging dienen, maar misschien wel de moeite om eens out te checken.

Sir Spamalot (crew)
Kronos, ik heb eigenlijk vanavond dit album uitgehaald omdat ik eens bij al mijn vinylplaten een stem met of zonder bericht/mening/watdanook wil zien staan. Er is nog werk aan de winkel. Ik heb dit album al die jaren onderschat, wellicht onder druk van de toenmalige berichten in de "gespecialiseerde" pers (dit moet ik eens nazien in mijn oude Aardschokken) maar ik ontdek een meer dan aardig album. De vaste waarden zijn er, ok, maar dit houdt me niet tegen om ervan te genieten en nu is er eens geen nostalgiefactor die de hoofdrol speelt .
Symphony X? Lap, nog enen voor de Gargantueske luisterlijst...

avatar van BlauweVla
Ik heb een oude Aardschok waar de recensie overwegend positief was, met als kanttekening dat het wel een beetje een herhalingsoefening was, dit album, wat het mijns inziens dus juist niet is, maar goed...

Iets anders dat me altijd verbaasd heeft is, dat alle stukken weggedraaid worden op het laatst. Hoewel daar met het openingsnummer en de afsluiter wel creatief mee omgegaan wordt, door het nummer te stoppen en vrolijk daarna toch een stukje door te gaan met alsnog dus een fade out. Niet dat het me echt stoort, maar wat apart is het wel. Het past misschien wel bij de wat meer commerciëlere aanpak van "Dream Evil"

avatar van Brutus
Duidelijk de minste Dio plaat uit de jaren 80.
Dieptepunt is When a woman Cries.

Het album neigt absoluut niet zoals hier wordt beweerd naar Rainbow.
Dat is een beleding voor de klasbak albums, die Dio heeft gemaakt bij Rainbow.

avatar van BlauweVla
Of het dezelfde kwaliteit heeft als Rainbow is een twistpunt. Maar het gitaargeluid (opening titeltrack en "Overlove") bijvoorbeeld hebben wel hints naar Rainbow. Maar misschien gaat de vergelijking meer op voor het geluid dan voor de nummers op zich...

avatar van Dream Theater
Ronnie James Dio in topvorm op deze cd en wat een steengoeie nummers zoals het epos All the Fools Sailed Away met mooie gitaarsolo van Craig Goldy, het machtige Sunset Superman of het catchy I Could Have Been a Dreamer.

avatar van viking1
Goed album van deze kleine rock gigant,goeie heavy songs en mooie ballads.
Een van mijn favoriete rock zangers,wat een strot heeft de man.
Lekker zwaar gitaar geweld.
Prima album.

avatar van Rockfan
Dit is toch een een wat zwakkere cd van onze vriend Dio. De nummers knallen niet echt. Het komt mij een beetje over van : Het is dat het moet......

avatar van BlauweVla
Ik vind het een mooie plaat. Maar het niet zo knallen als eerder werk kan ik ook wel begrijpen weer. Misschien het feit dat de overige bandleden, Craig Goldy niet zagen zitten als nieuwe gitarist en het daarom enigszins plichtmatig overkomt allemaal? Het is in ieder geval een hele sfeervolle plaat en ik vind het nog steeds niet te vergelijken met enig ander album van Dio. Mijn favoriet uit de jaren 80, samen met "Holy Diver", nog steeds.

Dream Evil is stukken minder dan zijn voorgangers. Gelukkig gaat het hierna weer de goede kant op met Dio

avatar van BlauweVla
Het viel me bij het luisteren gisteren op (met goede koptelefoon), dat het gitaarwerk op deze opnames gewoon echt goed klinkt, kraakhelder. Dat gaat niet zo op voor het drumwerk, was op tot dan toe alleen op "Holy diver" echt goed klinkend bij Dio, en de zang lijkt af en toe wat overstuurd, zoals op de felle opener. Tel daarbij op de meest aanwezige synthesizers tot dan toe, en je krijg een redelijk massaal geluid. Nou ben ik niet vies van jaren 80 synthpop, dus bij mij ligt het wel goed, zoals ik eerder zei; is deze na "Holy Diver", mijn favoriet uit de jaren 80 van deze band. Minder uniek dan eerdere platen, de verassing er wat af a la, maar de gehele plaat met klasse gedaan.

avatar van Lau1986
Heerlijke Dio plaat met voor mij misschien wel zijn twee beste nummers. Met Naked in the Rain in All the Fools Sailed Away.
Maar ook de rest is erg genietbaar. De opener rockt er lekker op los.

avatar van Faalhaas
Edwynn schreef:
When A Woman Cries is overigens een oud Elf nummer in een nieuw jasje.

Oh? Nooit gehoord en lijkt me ook stug trouwens..