Sugar Wounds - Calico Dreams (2021)

Metal / Rock
Uitgebracht in eigen beheer

1. Every Color (3:37)
  2. Calico Dreams (1:49)
  3. Combat Wombat (1:18)
  4. Semi-Burnt Sugar (5:49)
  5. I QUIT (0:56)
  6. Kneading Neatly Is Mary's Nightly Norm (2:03)
  7. Goodnight, Midnight (7:34)
avatar van Don Cappuccino
Beluister en download het album op name your price-basis: Calico Dreams

De jaarlijst van RateYourMusic brengt sinds begin dit jaar frequente updates, wat er voor zorgt dat relatief obscure releases hoog in de lijst staan. Deze plaat van Sugar Wounds was er zo een. Een Amerikaans eenmansproject uit de VS, waar je geen moment van zou denken dat alles door één persoon is ingespeeld. Ik krijg hier hetzelfde gevoel als bij Sadness (een ander eenmansproject uit de VS): je hoort een hele creatieve en eigen visie op een mix aan allerlei metal/rocksubgenres.

Dit is een 23 minuten durende achtbaanrit die invloeden van screamo, post-black, shoegaze, grindcore en electronic in een zeer intense en kleurrijke mix brengt. Een referentiepunt is Sunbather van Deafheaven, maar als Deafheaven de screamo-invloeden behoorlijk omhoog zou krikken (vooral de vocalen hebben echt die gepijnigde hoge screamo-krijs) en het grootste gedeelte van zijn uitwaaierende post-rock/metalpassages in de vuilnisbak zou gooien en die zou inruilen voor grindcore-uitbarstingen en flitsende electronic. Het drumwerk is geprogrammeerd en dat is echt krankzinnig goed gedaan: als drummer merkte ik niks van het ''kunstmatige'' geluid, het klinkt zowat nog dynamischer en natuurlijker dan menig akoestisch opgenomen drumkit op een moderne metalrelease. Het gitaarwerk is echt ingenieus met messcherp blackmetalachtig spel in combinatie met de jazzy akkoorden die je vaak in screamo hoort, maar ook de bedwelmende golvende gitaarmuren van een My Bloody Valentine.

Ik ben ontzettend enthousiast over deze release en ik tag even een aantal users waarvan ik denk dat ze het wel eens goed kunnen gaan vinden: AOVV, Johnny Marr, jordidj1, madmadder, aerobag, Sound

avatar van Sound
Don Cappuccino bedankt voor de tip, ik vaar bijna blind op je beoordelingen en muzieklog, dus hier ga ik vanavond even goed voor zitten. De eerste snelle check op de mobiel deed mijn telefoon bijna doen ontploffen, dus dit heeft even wat meer aandacht nodig haha.

avatar van madmadder
Oehh, benieuwd!

avatar van madmadder
Jaaaa, dit is echt heel lekker. Het is even geleden dat ik zulk heerlijk gekrijs heb gehoord.

avatar van Sound
Zo, ik moet even bijkomen geloof ik, maar tis inderdaad behoorlijk indrukwekkend. Titeltrack, Semi-Burnt Sugar en de afsluiter de hoogtepunten wmb. Thanks voor de tip!

avatar van aerobag
Oh 23 minuten! Daar moet ik wel tijd voor vinden

avatar van Johnny Marr
aerobag schreef:
Oh 23 minuten! Daar moet ik wel tijd voor vinden

En, al tijd gevonden? Anders ik niet, maar Semi-Burnt Sugar is wel een dikke topper