Richard Marx - Richard Marx (1987)

Label: Capitol

1. Should've Known Better (4:10)
  2. Don't Mean Nothing (4:41)
  3. Endless Summer Nights (4:30)
  4. Lonely Heart (3:13)
  5. Hold On to the Nights (5:12)
  6. Have Mercy (4:33)
  7. Remember Manhattan (4:18)
  8. The Flame of Love (3:37)
  9. Rhythm of Life (4:44)
  10. Heaven Only Knows (5:40)
avatar van Tribal Gathering
Als de term AOR nog niet bestond dan had dit album de introduktie van de term kunnen zijn. Een heerlijk gelikte sound met heerlijke popdeuntjes (ahum). Eerlijkheid gebied te zeggen dat deze wat beter te verteren is dan Repeat Offender en vooral kant A is aardig hitgevoelig. Nou ja, in Amerika dan.

Voor de liefhebbers van AOR (zijn die er op deze site ?) is dit best een kleine aanrader, maar de uiterste houdbaarheidsdatum is voor mij al ruim 15 jaar verstreken.

avatar van Raymond S
Debuut cd van RM, waarin hij werd ondersteund door een groot aantal duurbetaalde gastmuzikanten zoals: Joe Walsh, Timothy B. Smith, Michael Landau (gitaar) en Paulinha Da Costa.
Da kost wa, maor doan hebbe ge wel wa.
Dat zou RM hebben gedacht, en...bullseye! Right in the middle.
Deze elpee was een groot succes in America, er werden maar liefst 4 singles van gemolken.

Maar 23 jaar later klinkt het links en rechts iets gedateerd, maar de kwaliteit van de productie en het materiaal blijft overeind.
#1,2,3,8,10 zijn van hoge kwaliteit. Nummer 5 is de absolute topper!
"Have mercy" is goed met gitaren gevuld, absoluut een klasse nummer.
Twee matige (gedateerde) nummers: 4 en 7.

Veel artiesten zouden jaloers zijn met zo'n succesvolle debuut-cd!
Perfecte zang, gitaren en sound!

De opvolger was nog een stukje beter, maar de klapper zou hij gaan maken met de 3e cd!, Rush street.

Eervolle 3 sterren waard!

avatar van vigil
Typische Richard Marx cd. Het klinkt allemaal wel aardig zonder echt heel goed te worden. In mijn kast staan nu 4 albums van Marx volgens hetzelfde recept dus ik denk dat daar niet nog eentje bij gaat komen.

Ozric Spacefolk
Inderdaad standaard AOR/poprock, met alle ingrediënten die je zou verwachten.
Voor sommige reden om het niet te luisteren, voor mij een reden het wel te luisteren.

Deze is opgenomen met behulp van oa. Joe Walsh, Bruce Gaitsch en Tom Keane.
De grote ster is natuurlijk Marx zelf. Een erg goede songwriter en zanger. Ik weet niet hoe bekend hij met deze plaat in Nederland is geworden, maar het schijnt een gigantisch succes te zijn geweest in Engeland en de VS.

avatar van vigil
Hij staat in de Amerikaanse recordboeken door als solo artiest met zijn 1ste 7 singles in de top 5 te komen waaronder 3 x nummer 1. Verder heeft hij ruim 30 miljoen platen verkocht met eigen geschreven werk dus we hoeven ons in ieder geval geen zorgen om te maken

avatar van vigil
Hij had altijd het beste van het beste als muzikanten op zijn albums.

avatar van vielip
Zeer aardig en vooral vakkundig debuut album. Heb 'm laatst samen met Repeat offender op lp gekocht. Geen spijt van. Het klinkt allemaal erg gepolijst en veilig maar mij stoort het nergens. Ja enkel op Remember Manhattan of een Lonely heart houdt het mijn aandacht niet de hele tijd vast. Maar dan nog, 2 nummers van de 10. Daar zouden veel bands een moord voor doen. Endless summer nights vind ik persoonlijk de topper. Heerlijk relaxed nummer met, inderdaad, een heerlijke zomerse vibe. Kan me goed voorstellen dat dit soort singles en albums met miljoenen tegelijk over de toonbank gingen in Amerika. Ach ja, die goeie ouwe tijd! Opvolger Repeat offender vind ik trouwens nog wat beter. Wat meer gitaargericht en daardoor wat steviger.